EHX Memory Boy (Analoge Delay)

Plaats hier reviews van bassen, versterkers, snaren, effecten etc.
Gebruikersavatar
Sanders
Bas-cyclo-pedie
Berichten: 19305
Lid geworden op: 27 okt 2007, 19:35

EHX Memory Boy (Analoge Delay)

Bericht door Sanders »

Een nieuw pedaaltje, een nieuwe review (ik ben een EHX-fanboy).

Afbeelding

ALGEMEEN
Dit is een analoge delay, met een aparte print om de "trails" (de herhalingen) te kleuren met modulatie. Ding heeft 4 knoppen
  • Delay: stelt de delaytijd in, van 30ms tot 500ms.
    Depth: stelt de "diepte" van de modulatie in, van uit tot compleet over the top "pingpong" sounds
    Blend: is een knop je die doet kiezen tussen een 100% dry en 100% wet signaal
    Feedback: is een regeling voor het aantal herhalingen. Zet je deze voorbij 15h, gaat de pedaal in zelfoscillatie, met een "wall of deaf" tot gevolg]
Ook zijn er twee schakelaartjes, die dienen om de modulatie te regelen. Je kunt kiezen tussen sinusvorm (traditionele sound) en blokvorm (freaky shit), en het tempo heeft 3 snelheden (traag (chorus), midden, snel (vibrato)). Ook is er mogelijkheid om er een expressiepedaal aan te hangen, waarmee je de diepte van de modulatie kunt regelen (de tweede draaiknop), of de delaytijd (eerste draaiknop).
Pedaal is (uiteraard) true bypass, dus er is geen signaalverlies als de pedaal uitschakelt is. Pedaal is 9x11x4cm, heeft een inwendige batterijaansluiting, en een 9V "center negative" BOSS-aansluiting, en verbruikt 45mA, en is perfect daisychainbaar! Omdat het een analoge delay is, moet deze bij het opstarten (aanzetten van stroom) eerst een 20 seconden "opwarmen"... Je merkt dit omdat de delays dan nog erg kort & muf klinken, dewelke stelselmatig dan opbouwen naar de klank dat het moet zijn...

SOUND
Omdat het een analoge delay is, worden de trails automatisch al wat gekleurd, en worden ze steeds "donkerder & korreliger" van geluid, het is een vrij warme delay, het gaat nooit steriel & kil klinken. Met de modulatie uitgeschakeld heb je een gewone delay, met dit verschil dat er geen volumeknop is voor de trails, maar een blend-control. Dit kan leuk zijn voor mensen die een klein tijdsverschil willen inbouwen tussen twee kanalen. Zet een memory boy in het andere kanaal, zet deze op 100% Wet, geen feedback (dus 1 herhaling), en je hebt een automatische vertraging op dat kanaal zitten. Erg leuk als je een "ruimtelijke stereosound" wilt hebben. Met 550ms aan maximum delaytijd (als je de expressiepedaal inplugt heb je toegang tot 1000ms, en dat is jammer, als je niet zo'n ding hebt, kun je er niet aan), en met de feedback-knop een regelbare herhaling van 1 tot oneindig keer (op het randje van oscillatie) kun je er genoeg bruikbare sounds uithalen om je basgeluid "een extra dimensie" te geven. Zet je de feedback volledig open, dan kun je met de blend-control ervoor zorgen dat je een clean basgeluid hebt, met daaronder een tapijt van freaky noise-oscillaties, voor een extra vullende sound, dit is misschien niet weggelegd voor de gewone pop- & rockbassist, maar voor mensen die graag andere mensen terroriseren met amuzikale noise is het geweldig speelgoed, en er is NOG meer :mrgreen: :

Met de modulatie ingeschakeld kun je je trails gaan "kleuren"... Met de draaiknop van 0 tot 20% krijg je die typische vintage "chorus-like" kleuring op je trails, of een subtiele vibrato. Draai je verder, dan laat je het beest in het pedaaltje los, en komen de meest vreemde analoge bliepjes, tikjes, zoempjes,... je tegemoet. De pedaal gaat dan in een soort van "mayhem-modus", waarbij de trails vertraagd & versneld worden (zodat je een soort van "tiktak tiktak" sound krijgt), er pitchbending gaat optreden (uw herhalingen gaan opeens een stuk lager of hoger klinken, en kunnen interfereren met elkaar om zo nog nieuwe klanken te maken,...). Je kunt het zo gek niet bedenken, of het komt wel uit dat pedaaltje.

VERDIKT
pro
+ erg veel mogelijkheden in een kleine behuizing
+ mooie vintage analoge delayklanken, klinken erg warm & muzikaal
+ enorme "bang4thebuck" (90€ kost dit speeltje nieuw)
+ pedalboardvriendelijke grootte & indeling, en true-bypass
+ intuïtief gebruik, je hoeft geen dikke handleidingen te doorworstelen om er sounds uit te krijgen, het wijst zichzelf uit!
+ er is GEEN volumeverlies als je er je wet-signaal bij gaat blenden (bij veel andere analoge delays is dit wel het geval)

contra
- misschien te uitgebreid voor de huis-, tuin- & keukenbassist, die cleane delayklanken wilt (oplossing: loop een EHX #1 digitale delay)
- het feit dat je een expressiepedaal nodig hebt om de pedaal ten volle te kunnen benutten van delaytijden & oscillaties (dit kan wel opgelost worden door er een "loze jack" in te steken)
"-" de jack-aansluitingen zitten als enige bij de XO-serie wat meer naar onder, hierdoor gaat je pedaal ook wat hoger in het pedalboard zitten als je van die rechte connectiestukjes gebruikt
- de tuimelschakelaartjes voelen wat fragiel aan, en zijn niet vastgemaakt aan de behuizing... Alle drukspanningen op die switchjes komen rechtstreeks op de PCB uit, kan eventueel problemen geven later.

Leuk extraatje: ik zag dat Grainger in z'n Enigma Q-ding op z'n PCB een leuke woordspeling zag staan, dus ik ging eens kijken in het (extreem opeengepakte) PCB-paradijs in de pedaal, en wat zag ik: het EHX-logo, met daar vlakbij FTW :mrgreen:


Soundsamples komen er eerstdaags aan (van zodra ik terug kan opnemen)
Laatst gewijzigd door Sanders op 08 mei 2010, 15:37, 1 keer totaal gewijzigd.
rich13 schreef:Sanders is gek op kinderen!!! Gebakken dan...
dejohan schreef:Een hamer is nutteloos als je begonia's wil kweken.
Gebruikersavatar
Grainger
Koning Herrie
Berichten: 6109
Lid geworden op: 02 nov 2007, 22:18

Bericht door Grainger »

Dit ding wil ik zeker eventjes een keertje proberen, en ik denk dat ik het FTW ergens over 't hoofd zie :oops:

EHX' andere geintje :lol:
Rics // Fenders // Squiers // Epiphone // Ampeg SVT CL // Ampeg 410 HLF
Persoonlijk topic
Gebruikersavatar
Sanders
Bas-cyclo-pedie
Berichten: 19305
Lid geworden op: 27 okt 2007, 19:35

Bericht door Sanders »

Het zwart-rode draadje loopt over de FTW. Op de onderste PCB, vlak naast de footswitch staat een EH-logo, en daar staat FTW in ;)

Afbeelding
rich13 schreef:Sanders is gek op kinderen!!! Gebakken dan...
dejohan schreef:Een hamer is nutteloos als je begonia's wil kweken.
Gebruikersavatar
Grainger
Koning Herrie
Berichten: 6109
Lid geworden op: 02 nov 2007, 22:18

Bericht door Grainger »

Geniaal! :lol:
Rics // Fenders // Squiers // Epiphone // Ampeg SVT CL // Ampeg 410 HLF
Persoonlijk topic
Gebruikersavatar
Van Tango
Berichten: 3054
Lid geworden op: 16 mar 2007, 03:32

Bericht door Van Tango »

EHX FTW!
What difference does it make?
Gebruikersavatar
dissonantie
Berichten: 756
Lid geworden op: 30 jun 2007, 23:54

Bericht door dissonantie »

Ik heb 'm ook - geweldig pedaaltje! Goede review, William :jaaaaa:

Nog een leuk trucje, zoals ik 'm soms gebruik:
• Modulatieswitch: blokgolf
• Delaytijd: voorbij 2/3
• Blend: ongeveer 1/2
• Feedback: ongeveer 1/2
• In plaats van een expressiepedaal een losse potmeter (komt op 'tzelfde neer)

Wanneer je nu de modulatiediepte voorbij 1/2 draait en lange noten op je bas speelt, zul je een getransponeerde piep horen. Met een beetje finetunen kan je die met de depth knob op bijv. een kwint of een octaaf boven je zelfgespeelde noot "stemmen". Deze bliep komt met een bepaald interval telkens terug, en dit is niet afhankelijk van de delay time, maar van hoe je de rechter switch hebt staan. In mijn geval op "exp pedal". Nu kan je de los aangesloten potmeter als snelheidsregelaar gebruiken. Deze heeft een enorm bereik t.o.v. van de presets "vibrato" en "chorus". Hoe ik 't vaak gebruik is zorgen dat de bliep dan ongeveer op een kwartnoten-tijdsinterval terugkomt. Je kan dan in feite op je eigen beat gaan spelen :)

Het enige probleem is dat de drummer dan wel goed moet kunnen en wíllen luisteren, want opeens bepaalt hij niet meer 't tempo :twisted:
Drawing the circle
Gebruikersavatar
Sanders
Bas-cyclo-pedie
Berichten: 19305
Lid geworden op: 27 okt 2007, 19:35

Bericht door Sanders »

Ah, een gewone potmeter... gewoon middenste & 1 buitenste lug aansluiten op een jack?
Dan ga ik dat ook eens proberen, dank voor de tip! :D
rich13 schreef:Sanders is gek op kinderen!!! Gebakken dan...
dejohan schreef:Een hamer is nutteloos als je begonia's wil kweken.
Gebruikersavatar
dissonantie
Berichten: 756
Lid geworden op: 30 jun 2007, 23:54

Bericht door dissonantie »

William Sanders schreef:Ah, een gewone potmeter... gewoon middenste & 1 buitenste lug aansluiten op een jack?
Dan ga ik dat ook eens proberen, dank voor de tip! :D
Jups, en dan eventueel nog een ieniemini-behuizing erbij met een enorme knop :) (kan nu helaas even geen foto maken) Het is in feite gewoon de 5e knop van de Memory Boy, maar je zou 'm natuurlijk ook kunnen gebruiken voor de delay tijd... ik wist niet dat er daarmee een extended range op zat, dus dat ga ik binnenkort ook 'ns proberen - dank! :)
Drawing the circle
Gebruikersavatar
MagicOnion
Berichten: 2905
Lid geworden op: 28 dec 2007, 22:54

Bericht door MagicOnion »

dissonantie schreef:
William Sanders schreef:Ah, een gewone potmeter... gewoon middenste & 1 buitenste lug aansluiten op een jack?
Dan ga ik dat ook eens proberen, dank voor de tip! :D
Jups, en dan eventueel nog een ieniemini-behuizing erbij met een enorme knop :)
William, ge weet waar ge terecht kunt hé :lol:
Gebruikersavatar
Sanders
Bas-cyclo-pedie
Berichten: 19305
Lid geworden op: 27 okt 2007, 19:35

Bericht door Sanders »

:jaaaaa: Maar ik ben bezig om van lego zelf een expressiepedaal te knutselen :lol:
rich13 schreef:Sanders is gek op kinderen!!! Gebakken dan...
dejohan schreef:Een hamer is nutteloos als je begonia's wil kweken.
Gebruikersavatar
MagicOnion
Berichten: 2905
Lid geworden op: 28 dec 2007, 22:54

Bericht door MagicOnion »

:lol: Geniaal!
Gebruikersavatar
-AR-
Berichten: 338
Lid geworden op: 02 feb 2009, 13:50

Bericht door -AR- »

Kijk, daar kunnen we wat mee. Dinsdag gelijk naar de winkel. Bedankt voor de review!

-AR-
Gebruikersavatar
albi
Berichten: 3277
Lid geworden op: 25 nov 2006, 13:12

Bericht door albi »

Waar heb jij hem voor 90sneuro gekocht? M&V?
Bij de Beatshop en Thomann staan ze voor 100 :facepalm:
Fender Japan JB-62US/ Squier VM 70 CS / Squier JB Deluxe 5 =>FX=> Ashdown Little Bastard UK 25/100 + VS212

The Foreign Exchange Program
Gebruikersavatar
Sanders
Bas-cyclo-pedie
Berichten: 19305
Lid geworden op: 27 okt 2007, 19:35

Bericht door Sanders »

rich13 schreef:Sanders is gek op kinderen!!! Gebakken dan...
dejohan schreef:Een hamer is nutteloos als je begonia's wil kweken.
Gebruikersavatar
albi
Berichten: 3277
Lid geworden op: 25 nov 2006, 13:12

Bericht door albi »

Heb jij ze bij CTB besteld?
Wel het goedkoopste ja, maar het blijven Walen hé :mrgreen:
Fender Japan JB-62US/ Squier VM 70 CS / Squier JB Deluxe 5 =>FX=> Ashdown Little Bastard UK 25/100 + VS212

The Foreign Exchange Program
Plaats reactie