ALGEMEEN
Dit is een analoge delay, met een aparte print om de "trails" (de herhalingen) te kleuren met modulatie. Ding heeft 4 knoppen
- Delay: stelt de delaytijd in, van 30ms tot 500ms.
Depth: stelt de "diepte" van de modulatie in, van uit tot compleet over the top "pingpong" sounds
Blend: is een knop je die doet kiezen tussen een 100% dry en 100% wet signaal
Feedback: is een regeling voor het aantal herhalingen. Zet je deze voorbij 15h, gaat de pedaal in zelfoscillatie, met een "wall of deaf" tot gevolg]
Pedaal is (uiteraard) true bypass, dus er is geen signaalverlies als de pedaal uitschakelt is. Pedaal is 9x11x4cm, heeft een inwendige batterijaansluiting, en een 9V "center negative" BOSS-aansluiting, en verbruikt 45mA, en is perfect daisychainbaar! Omdat het een analoge delay is, moet deze bij het opstarten (aanzetten van stroom) eerst een 20 seconden "opwarmen"... Je merkt dit omdat de delays dan nog erg kort & muf klinken, dewelke stelselmatig dan opbouwen naar de klank dat het moet zijn...
SOUND
Omdat het een analoge delay is, worden de trails automatisch al wat gekleurd, en worden ze steeds "donkerder & korreliger" van geluid, het is een vrij warme delay, het gaat nooit steriel & kil klinken. Met de modulatie uitgeschakeld heb je een gewone delay, met dit verschil dat er geen volumeknop is voor de trails, maar een blend-control. Dit kan leuk zijn voor mensen die een klein tijdsverschil willen inbouwen tussen twee kanalen. Zet een memory boy in het andere kanaal, zet deze op 100% Wet, geen feedback (dus 1 herhaling), en je hebt een automatische vertraging op dat kanaal zitten. Erg leuk als je een "ruimtelijke stereosound" wilt hebben. Met 550ms aan maximum delaytijd (als je de expressiepedaal inplugt heb je toegang tot 1000ms, en dat is jammer, als je niet zo'n ding hebt, kun je er niet aan), en met de feedback-knop een regelbare herhaling van 1 tot oneindig keer (op het randje van oscillatie) kun je er genoeg bruikbare sounds uithalen om je basgeluid "een extra dimensie" te geven. Zet je de feedback volledig open, dan kun je met de blend-control ervoor zorgen dat je een clean basgeluid hebt, met daaronder een tapijt van freaky noise-oscillaties, voor een extra vullende sound, dit is misschien niet weggelegd voor de gewone pop- & rockbassist, maar voor mensen die graag andere mensen terroriseren met amuzikale noise is het geweldig speelgoed, en er is NOG meer :
Met de modulatie ingeschakeld kun je je trails gaan "kleuren"... Met de draaiknop van 0 tot 20% krijg je die typische vintage "chorus-like" kleuring op je trails, of een subtiele vibrato. Draai je verder, dan laat je het beest in het pedaaltje los, en komen de meest vreemde analoge bliepjes, tikjes, zoempjes,... je tegemoet. De pedaal gaat dan in een soort van "mayhem-modus", waarbij de trails vertraagd & versneld worden (zodat je een soort van "tiktak tiktak" sound krijgt), er pitchbending gaat optreden (uw herhalingen gaan opeens een stuk lager of hoger klinken, en kunnen interfereren met elkaar om zo nog nieuwe klanken te maken,...). Je kunt het zo gek niet bedenken, of het komt wel uit dat pedaaltje.
VERDIKT
pro
+ erg veel mogelijkheden in een kleine behuizing
+ mooie vintage analoge delayklanken, klinken erg warm & muzikaal
+ enorme "bang4thebuck" (90€ kost dit speeltje nieuw)
+ pedalboardvriendelijke grootte & indeling, en true-bypass
+ intuïtief gebruik, je hoeft geen dikke handleidingen te doorworstelen om er sounds uit te krijgen, het wijst zichzelf uit!
+ er is GEEN volumeverlies als je er je wet-signaal bij gaat blenden (bij veel andere analoge delays is dit wel het geval)
contra
- misschien te uitgebreid voor de huis-, tuin- & keukenbassist, die cleane delayklanken wilt (oplossing: loop een EHX #1 digitale delay)
- het feit dat je een expressiepedaal nodig hebt om de pedaal ten volle te kunnen benutten van delaytijden & oscillaties (dit kan wel opgelost worden door er een "loze jack" in te steken)
"-" de jack-aansluitingen zitten als enige bij de XO-serie wat meer naar onder, hierdoor gaat je pedaal ook wat hoger in het pedalboard zitten als je van die rechte connectiestukjes gebruikt
- de tuimelschakelaartjes voelen wat fragiel aan, en zijn niet vastgemaakt aan de behuizing... Alle drukspanningen op die switchjes komen rechtstreeks op de PCB uit, kan eventueel problemen geven later.
Leuk extraatje: ik zag dat Grainger in z'n Enigma Q-ding op z'n PCB een leuke woordspeling zag staan, dus ik ging eens kijken in het (extreem opeengepakte) PCB-paradijs in de pedaal, en wat zag ik: het EHX-logo, met daar vlakbij FTW
Soundsamples komen er eerstdaags aan (van zodra ik terug kan opnemen)