Ibanez ATK 300 (MIJ)

Plaats hier reviews van bassen, versterkers, snaren, effecten etc.
Gebruikersavatar
Pellek
Berichten: 3514
Lid geworden op: 09 nov 2009, 10:06

Ibanez ATK 300 (MIJ)

Bericht door Pellek »

Ik heb onlangs een Ibanez ATK 300 van een ander lid van BGF gekocht. Hier mijn korte review (die ik eventueel nog verder zal aanvullen).

Specs (let op dit is voor mijn Japanse. Koreaanse zijn wat slechter van kwaliteit)
34" Scale
Maple Neck
(1 piece zover ik kan zien)Ash body
3/4" Spacing at bridge
Triple coil pickup w/ 3band EQ (9 volt)
3-way switch
Custom Ibanez bridge
Licensed by Schaller tuners

Eerste indruk
Ik kreeg de bas opgestuurd, en na het uitpakken (waarbij ik de toets heel licht beschadigd heb :facepalm: ) viel meteen op dat de bas:
-behoorlijk van gewicht is
-een dikke nek heeft
-een diep diep geluid heeft

Tweede indruk
Nu een week later kan ik meer vertellen. De EQ is echt handig en werkt goed. Deze is wel erg gevoelig en ik moet eraan wennen dat het volume meteen ook meegaat, maar je kan er echt heel veel mee. In combinatie met de 3-way switch (waarmee je schakelt tussen series, parallel en single coil volgens mij) krijg je behoorlijk wat geluiden.

Ik had na aankoop er meteen flatwounds op gedaan maar dat viel mij tegen. Zompig ongedefinieerd en jammer van het mooie sprankelende wat de bas anders heeft. Dus meteen weer de roundwounds erop gedaan. In combinatie met de EQ lukte het mij zo heerlijke klanken uit de bas te halen, van precision achtig tot jazz tot musicman. Het is wel steeds iets anders, en toch wel met het karakter van deze bas, maar de verschillende geluiden zijn allemaal goed en mooi zolang je maar even de tijd neemt om de EQ goed af te stellen.

Het enige wat mij soms irriteert bij het spelen is de dikke nek. Deze is namelijk echt behoorlijk, misschien wel dikker dan een precision nek. Ik vind em niet heel comfortabel voor snelle loopjes. Jamiroquai is er nog op te spelen maar als ik iets snels van Muse probeer dan lukt het niet zonder dat ik last krijg van mijn hand.

De brug bevalt mij wel enorm. Automatisch ging mijn hand achter de elementen en soms speel ik erboven. Het verschil in geluid is mooi en het speelt super comfortabel. Stringspacing hetzelfde verhaal, daar heb ik geen problemen mee.

Het gewicht van de bas verder is wel nog iets wat ik nu vervelend vind. Ik heb nu een dunne strap van leer die na een half uur er voor zorgde dat ik op mijn Jazz bas ging spelen omdat het gewicht zo enorm is in vergelijking. Maar een dikkere strap zal dit verhelpen, en gezien de balans van de bas perfect is, is dat een tijdelijk iets.

Conclusie
Dus al met al is het een bas met minpuntjes, maar wel een heel erg eigen klank en gezicht (en ik hou echt van dit ontwerp!). De EQ in combinatie met de triplecoil en ook nog de keuze tussen stringthrough of snaren door de brug geeft deze bas een groot scala aan geluiden. De nek is niet voor iedereen, en ook het gewicht van de bas zal sommige tegenstaan, maar als je hier overheen kan kijken heb je een hele fijne bas die er super uitziet, super klinkt en, zolang je niet te snel speelt, super speelt.
Laatst gewijzigd door Pellek op 28 jul 2010, 00:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Roro92
ex-ex-gek
Berichten: 8625
Lid geworden op: 14 aug 2007, 09:13

Bericht door Roro92 »

De EQ werkt op één 9V batterij en is dus 9V en niet de 18V ;). De hals is misschien dikker dan een Precision (al zijn daar ook variaties in) maar bij de topkam is hij ook 41 mm, net als bij mijn eigen Precision ;).
Gebruikersavatar
Pushifier
Berichten: 2639
Lid geworden op: 13 okt 2008, 20:34

Bericht door Pushifier »

Het gewicht is vaak waar dat diepeh geluid van komt (inhoud=gewicht): als de pickup upgrade (bassculture) dan ben je helemaal in bass land. Ik heb bijna 10 jaar op zulke bassen gespeeld(toen ik nog havo/hbo deed) en 1 van de beste ibanez bassen qua prijs kwaliteits verhouding (had wel een japanner)
Gebruikersavatar
Pellek
Berichten: 3514
Lid geworden op: 09 nov 2009, 10:06

Bericht door Pellek »

Pick up upgrade, wat en hoe duur?
Gebruikersavatar
Pushifier
Berichten: 2639
Lid geworden op: 13 okt 2008, 20:34

Bericht door Pushifier »

moet je even informeren bij bassculture.de (https://bassculture.de/bilder.html" onclick="window.open(this.href);return false; hier zie je de atk upgrade)
Gebruikersavatar
Pellek
Berichten: 3514
Lid geworden op: 09 nov 2009, 10:06

Bericht door Pellek »

Ok, zal ik doen, ben benieuwd!
Gebruikersavatar
RANURA
Berichten: 680
Lid geworden op: 03 jan 2006, 21:04

Bericht door RANURA »

ik heb ook een paar jaar een ibanez ATK300 in bezit gehad en het is een superbas !

Fender J-Bass USA, MarkBass LM II, FAD, BAG END

https://www.myspace.com/AutoPilotSwalmen" onclick="window.open(this.href);return false; (coverband)
Gebruikersavatar
Pellek
Berichten: 3514
Lid geworden op: 09 nov 2009, 10:06

Updatetje

Bericht door Pellek »

Ik moet zeggen dat na nog wat meer erop gespeeld te hebben, ik de bas zeer zeer geschikt vind voor funk. Jamiroquai is een droom om erop te spelen, sommige stukken van Muse ook, en zolang je een goede techniek gebruikt is de nek vriendelijk voor je hand. Zodra je de hals beetpakt gaat het mis gezien de hals daar voor gewoon te groot is. Dus eigenlijk is dat wel goed.

Het geluid bevalt mij nog steeds, en nu ik een brede strap heb is het gewicht ook niet meer een probleem. Dus ik vind deze bas steeds leuker worden :dance:
Haico

Bericht door Haico »

Lekkere bas he! :D
Pellek schreef: In combinatie met de 3-way switch (waarmee je schakelt tussen series, parallel en single coil volgens mij) krijg je behoorlijk wat geluiden.
richting brug -> de 2 buitenste spoelen parallel, humbucker
middenstand -> single coil( met dummy coil om ruis tegen te gaan)
richting nek -> single coil (met dummy coil om ruis tegen te gaan) met een hoog-af filter

Pellek schreef: Het enige wat mij soms irriteert bij het spelen is de dikke nek.
Dit verschilt van ATK tot ATK. Ik heb nu 2 ATK300's. De hals van mijn Jap uit '97is een stuk dunner dan die van mijn Jap uit '96. Die hals van de '97-er lijkt op die van een Jazz bass. En de hals van de Jap van RoR0692929292 is op zijn beurt nog breder dan mijn '96-er!! :shock:
Die '97 van mij is een raar beestje hoor... De body is zwaarder dan de meeste ATK's die ik vast heb gepakt en de kop is gelamineerd met quilted maple. ZIe je ook niet vaak.
Gebruikersavatar
Pellek
Berichten: 3514
Lid geworden op: 09 nov 2009, 10:06

Bericht door Pellek »

Ah okee dan snap ik dat ook weer.

HM ok, ja ik vind de nek echt superdik. Ik hou em nog wel, maar ik heb sinds kort weer last van mijn pols en die dikke nek helpt niet...
Gebruikersavatar
viersnaar
Berichten: 2056
Lid geworden op: 08 mar 2008, 12:36

Bericht door viersnaar »

Pellek schreef:Ah okee dan snap ik dat ook weer.

HM ok, ja ik vind de nek echt superdik. Ik hou em nog wel, maar ik heb sinds kort weer last van mijn pols en die dikke nek helpt niet...
Hmm.. superdik zou ik hem niet willen noemen; ik heb er nu een Musicman voor in de plaats aangeschaft, en ik denk dat die nek nog net een tikkeltje dikker is dan de neck van de ATK. Ook wat betreft geluid denk ik dat die ATK echt heel veel bas voor z'n geld is; misschien is de MM wel 'beter', maar de prijs/kwaliteit verhouding van die japanse ATK is toch echt superieur!
Gebruikersavatar
Pellek
Berichten: 3514
Lid geworden op: 09 nov 2009, 10:06

Bericht door Pellek »

Ja ik vind de bas ook qua wat ie kan voor de prijs echt enorm goed. Nu alleen nog mijn pols repareren ofzo haha.

Ik heb er op gitaar en op mijn jazz bas echt geen last van, en op de ibanez wel. Vind ik wel erg jammer, want die bas is zo mooi zowel qua looks als qua sound. Tsja misschien ben ik verwend met mijn Jazz bas, die heeft ook gewoon een ontzettend fijne hals.
Boudewijn Schleijpen
Berichten: 35
Lid geworden op: 21 feb 2010, 23:51

Ibanez ATK 305

Bericht door Boudewijn Schleijpen »

Er wordt hier op het forum geklaagd over een te dikke hals bij de ATK's.
Ik neem aan dat niet de breedte van de toets bedoeld is maar de DIKTE, dus wat heb je in je hand: iets vlaks of iets ronds. Inderdaad is de hals rond en niet vlak, en DAT vind ik nou juist het meest ontspannen in de hand liggen. Ik heb ook een Musicman maar die hals is breder en VLAKKER: dat vind ik verkrampter spelen, want je moet altijd de klassieke-gitaar tecniek gebruiken. Of je moet de duim in het verlengde van de hals er tegen leggen.
Kortom de ATK nekken zijn heelijk om te bespelen.
Ik heb een Indonesië exemplaar en heb in het begin wel de scherpe uitstekende fretten moeten bij vijlen.
Nu is ie top.
En het gewicht... ach een goeie Fender Jazzbass is ook zwaar en een Musicman ook.

Boudewijn Schleijpen
Gebruikersavatar
deevit
Berichten: 16583
Lid geworden op: 21 okt 2006, 12:14

Bericht door deevit »

Halzen zijn erg persoonlijk wat dat betreft.. Maar alleen maar mooi dat het voor jou werkt toch? :)
Gebruikersavatar
aap
Berichten: 3683
Lid geworden op: 06 mar 2007, 19:52

Bericht door aap »

Ik vind het gewicht wel meevallen van mijn ATK. Maar de nek is ook voor mij te dik, das persoonlijk. Mijn main bas is een jazz daardoor zal het wel komen. ATK zijn erg goede bassen. Live zal ik hem nooit gebruiken, ik hou van mijn jazz dat ik lekker in de mix lig. Ik merk met de ATK dat ik door mix heenscheur. Ik hou daar niet zo van. Maar met blues, rock, funk en metal heb je met de ATK echt een beest in huis!

Mijn ATK gebruik ik nu alleen voor RATM thuis :jam: en hoewel ik hem dan gruwelijk vindt, denk ik toch dat hij binnenkort op MP komt te staan.
Plaats reactie