Review: Cort action bass (Beginner)

Plaats hier reviews van bassen, versterkers, snaren, effecten etc.
Plaats reactie
famuus
Berichten: 12
Lid geworden op: 16 aug 2010, 20:07

Review: Cort action bass (Beginner)

Bericht door famuus »

Hoi forum

Een maandje of twee geleden ben ik naar de winkel gelopen en heb me daar een Cort action bass meegenomen. Het was een vrij mooie houte uitvoering en ik had niet meer nodig dan een beginnermodel. Hierbij wil ik alle beginners een handje helpen door mijn mening te geven. Ik begin met een foto:

https://www.google.be/imgres?imgurl=http ... CDgQ9QEwBw

In het kort mijn basscarierre:
Ik ben ongeveer twee jaar geleden begonnen op een, ongeveer, 50 jaar oude Ibanez. Het ding weegde meer als de auto waarmee ik rondrijd en het leren ging vrij traaag. De snaren lagen dan ook veel te ver van de arm weg. Kortom, niet echt een plezier om op te spelen als beginner.
Toen, twee maanden geleden, ben ik dan toch maar naar de winkel gestapt om een eige bass te halen en het werd de Cort action bass. In een houte uitvoering die ik persoonlijk prachtig vond kwa looks. Ik kan van mijn eigen dat ik ondertussen geen beginner meer ben want het leren is echt met 10maal versnelt.

Eerste indruk:
Om eerlijk te zijn was het helemaal niet mijn bedoeling een nieuwe bass te kopen. Ik stond met mijn ibanez in de winkel voornieuwe snaren toen ik het ding zag staan. De houte uitvoering vindt ik persoonlijk echt een streling voor het oog. De bass weegt echt niks en het hout lijkt robust. Ik zag het prijskaartje en heb hem direct meegenomen. Heb me eigenlijk weinig afgevraagd over de sound.

Sound
Je zou van een bassgitaar van 240 euro niet veel verwachten. MAar net zoals bij een film valt het des te beter mee hoe minder je ervan verwacht.
Er komt een vrij funky geluidje uit wat ik wel kan appreciëren. Niet perfect maar goed genoeg om te oefenen.

Stuff
Alles werkt zeer vlot. De drie draaiknoppen doen hun taak zeer goed en de stemvork zijn een hemel om aan te draaien. Zo zachtjes. Hij blijft daarbij ook zeer lang op toon.


Robuust?
Ja!!! Ik ben nogal een wild type als het op bassen aankomt en bij het coveren van the red hot chilli peppers durf ik wel eens een stootje te geven (en te krijgen) Tot nu toe is er nog geen schade aan het bassje en doet hij het nog gelijk in het begin.



Nadelen:
Geluid zit niet perfect.


Voordelen:
Totaal niet heavy
Speelt lekker
Stemvorken zitten perfect.


Kortom:

Voor 240 euro is dit de ideale beginnersbass. Je kan geen sound crieëren die 25000 man zal weg blazen maar dat kan met geen enkele gitaar van die prijsklasse. Hij is totaal niet zwaar en speelt gelijk een veertje. De uitvoering die ik heb ziet er daarbovenop ook nog eens super mooi uit.


Hoop dat je hier iets aan hebt gehad. Vraag maar raak als je dat nog zou willen...
Gebruikersavatar
padawatje
corr: spawatertje
Berichten: 15089
Lid geworden op: 07 mei 2009, 11:29

Bericht door padawatje »

Ik heb er ook eentje (tweedehandsje van begin deze eeuw, kleurtje van de mijne is ietsje lelijker :mrgreen: ) en ben d'r eigenlijk ook best tevreden over. Afwerking en bespeelbaarheid is meer dan OK. Is inderdaad ook lekker qua gewicht. Ikzelf ben het minst tevreden over het geluid dat uit de elementen komt (vooral het brugelement), maar ik heb ondertussen ook op wat andere bassen gespeeld en als beginner krijg ik daar ook niet veel beter geluid uit. Dus hij blijft nog wel eventjes ...
gasbitarist
amBASSador
Berichten: 10490
Lid geworden op: 07 aug 2007, 19:06

Bericht door gasbitarist »

famuus schreef:Stemvorken zitten perfect.
Die snap ik niet helemaal.... Bedoel je de tuners? En, zo ja, hoe kunnen die perfect zitten? :roll:
"Mensen die het wel moeilijk hebben verwerken best het venijn in hun eentje." - wombatboter
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Bericht door Rieno »

Ergonomisch perfect dan natuurlijk, Maarten ;)
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Midian
Berichten: 175
Lid geworden op: 15 dec 2007, 11:05

Bericht door Midian »

Cort maakt goede bassen, ben erg blij met mijn fretless Artisan. Krijg daar de sound uit die ik zoek en dat kan ik van mijn jazz zeker niet zeggen.
Warwick, Bassline, Darkglass, Markbass, Zoom
Gebruikersavatar
jonasbas
Berichten: 480
Lid geworden op: 05 okt 2006, 21:01

Bericht door jonasbas »

ik heb deze action bas ook op kot

blijft toch wel iets hebben mijn eerste bas :)
ik speel er nog steeds met plezier op!

main bas is ondertussen ook een cort, ook lekker
Al zou ik binnenkort (over een jaar of twee) wel is een jazz willen aan de tand voelen, maar nu durf ik nog niet goed...
slap it, pluck it, pick it, play it with your teeth ...
only bass my friends

EBS CL212 - Gallien krueger 700RBII - Korg DTR1000 - Cort GB94 - Ibanez sr500 - Cort Action bass
Gebruikersavatar
SnarenPlankPlukker
Berichten: 1918
Lid geworden op: 05 sep 2005, 18:12

Bericht door SnarenPlankPlukker »

Ik ben ook op een Cort begonnen. Een C4.
Die is er niet meer. Idd is het geluid niet je van het maar bespeelbaarheid is super.
Afbeelding

Ach ja, in het begin maak je nog zulke foto's. :facepalm:
Proud to play Cheap ass garbage gear like: Basscollection SB320 en SB331, Hartke HA5500a, modified Vx410, vx115. Modified met van den Hul kwaliteits kabels.
Trace Elliot AH200GP12, Roland GP16 multi fx, Sennheiser G1. Ashdown 410 T Deep Classic.
Gebruikersavatar
Steeferdesteef
Berichten: 777
Lid geworden op: 26 jan 2007, 14:27

Bericht door Steeferdesteef »

Beste Bassers,

Iemand al ervaring met de Action V dlx en/of de Action V-A?
Ik heb sinds kort een Action V (tweedehandsje voor E130,=) en deze speelt super!! Heb in de loop de jaren zo'n 10 bassen
gehad maar deze spant de kroon qua bespeelbaarheid. Weegt ook erg weinig. Over de klank kan ik nog niet zoveel zeggen.
Thuis op mijn oude Laney combo'tje klinkt de bas niet echt super, beetje schel. Deze combo klinkt zowieso niet zo goed.
Ben benieuwd naar het geluid op een goede, grote versterker (Hartke 300 + 4x10). Even wachten op de volgende repetitie dus.
Spelen alle Cort (Action) bassen zo goed? Ik denk er nu over een Action V-A (E222,=) of een Action V-dlx (E279,=) te bestellen.
Mijn "oude" Action wil ik dan ontfretten. Alhoewel, misschien zonde van een gefrette hals die zo makkelijk speelt.

Kan iemand iets zeggen over de V-A en de V-dlx? De A heeft Jazz (achtige) elementen en de dlx heeft soapbars.
Mijn gevoel zegt dat de soapbars iets voller zullen klinken dan de Jazz elementen. Zijn beide "goedkope" Powersound elementen maar
misschien dat icm met actieve toonregeling er prima geluid uit te halen is. Ik zoek een allround bas waar gewone
rock-pop-hardrock-en misschien en beetje metaal mee te spelen is (voor liefst zo min mogelijk E's.)
Ik kan ze hier in de buurt niet testen bij de gitaarboeren.

Alvast bedankt voor je reactie,
Groet, Stef.
Gebruikersavatar
padawatje
corr: spawatertje
Berichten: 15089
Lid geworden op: 07 mei 2009, 11:29

Bericht door padawatje »

Steeferdesteef schreef: Spelen alle Cort (Action) bassen zo goed?
De mijne wel ! Maar van het geluid ben ik persoonlijk ook niet ondersteboven, vandaar dat ik er nog maar amper op speel (en ik hem dus ook aan jou te koop had aangeboden :wink:) . Alhoewel dat ik hem ooit in een echte, oude Fender Bassman buizenbak (de befaamde van Steekie) heb geplugd en er toen toch een heel ander geluid uitkwam.
Misschien moet je eens uitkijken naar een Cort uit de Artisan (A, B, C) reeks. Die schijnen een stuk beter te zijn en worden af en toe tweedehands aangeboden aan belachelijk lage prijzen. Ik heb er zelf jammer genoeg nooit eentje kunnen testen.

Eventjes op marktplaats gezocht, drie hits :wink:

https://link.marktplaats.nl/455277559
https://link.marktplaats.nl/453305306
https://link.marktplaats.nl/451808654
Gebruikersavatar
dr. Bassvibes
Berichten: 11910
Lid geworden op: 06 sep 2008, 12:59

Bericht door dr. Bassvibes »

Als je een goede bas zoekt deze nú gaan halen voor dat geld, belachelijk veel bas voor dat geld!
Gebruikersavatar
A-lex
Berichten: 4167
Lid geworden op: 10 dec 2009, 19:49

Bericht door A-lex »

dr. Bassvibes schreef:Als je een goede bas zoekt deze nú gaan halen voor dat geld, belachelijk veel bas voor dat geld!
+1 jammer dat het zo ver is :o
"Your inability to invalidate my hypothesis is not at all the same thing as proving it true."
persoonlijk topic...
een goede groove kan je niet kopen...
Gebruikersavatar
Steeferdesteef
Berichten: 777
Lid geworden op: 26 jan 2007, 14:27

Bericht door Steeferdesteef »

Bedankt voor de reacties. Die Artisans had ik gezien. Ik ben echter zo onder de indruk van hoe lekker die Action bas speelt dat
ik daar wel een betere van wil, mits hij goed genoeg klinkt. Heeft die Artisan net zo'n dunne hals? Ze kosten idd erg weinig. Met Bartolini's :dance: '
Een A5 of B5 lijkt me wel wat. Eerst nog maar even op de Action V.

Groet, Stef.
Squier P, Squier JB, Squier JB 5, Harrie Beton Precision Beest, Harley Benton Ray 5.
Gebruikersavatar
Steeferdesteef
Berichten: 777
Lid geworden op: 26 jan 2007, 14:27

Bericht door Steeferdesteef »

Gewogen en te licht bevonden. Ondanks dat ie erg lekker speelde heb ik 'm weggedaan. Ik kon het kwa klank niet eens worden met de Action. Ook over een zwaardere versterker klonk ie niet echt lekker, althans niet wat ik lekker vind. Te weinig laag, te schel. Kreeg er ook na het nodige knoppengedraai geen lekkere sound uit. Kon voordelig een Warwick Rockbass Streamer std op de kop tikken. Deze klinkt thuis iig al veel beter over mijn crappy versterker en speelt ook goed. Moet nog wel het nodige afstellen, mischien wordt het dan nog beter.
Squier P, Squier JB, Squier JB 5, Harrie Beton Precision Beest, Harley Benton Ray 5.
Plaats reactie