Retrovibe RV4 ('Rickenfaker')

Plaats hier reviews van bassen, versterkers, snaren, effecten etc.
Gebruikersavatar
canaQ
Berichten: 289
Lid geworden op: 15 nov 2009, 01:58

Retrovibe RV4 ('Rickenfaker')

Bericht door canaQ »

Features
Body: Basswood
Controls: 2 x Volume, 2 x Tone, 1 x Pickup selector switch
Brug: 4-string MM-style, chrome, top-load
Pickups: 2 x MM-style humbuckers
Nek: Maple, set-in
Fretboard: Rosewood
Frets: 20
Body dikte: 32mm
Lengte: 845mm (34 inch)
Breedte bij topkam: 43.6mm
Breedte bij 12e fret: 56.3mm
Inlays: Triangular mother-of-pearl block markers
Tuners: Chromed open-gear type

Eerste indruk
Het ziet er allemaal erg degelijk uit en voelt redelijk stevig aan. Hij zit goed in de lak, op wat kleine plekjes na (kleine witte plekjes op de zwarte binding op de hals). Hij moet nog een afstelbeurtje krijgen, er zit nog een klein beetje buzz bij de eerste paar fretten. De snaren die erop zaten gaven zwart af ( :roll: ), dus die heb ik meteen vervangen voor D'Addario (.045 - .100). De inlays zien er ook prima uit. De hals is als een lekkere P hals (43.6mm), maar dan iets platter aan de achterkant en persoonlijk vind ik hem erg fijn spelen.

Sound
Ik heb hem gister ochtend pas ontvangen (wat trouwens erg snel is, hij is vrijdag besteld en moet uit de UK komen!) dus heb hem nog niet uitgebreid kunnen testen. De eerste indruk is erg goed, het brugelement klinkt lekker fel en het halselement klinkt wat voller. Beide hebben een iets hogere output als mijn P bass, maar bij beide elementen aan valt het volume een beetje terug. Het is een lekker vol geluid met het nodige hoog erin (zonder dat het irritant wordt). De pots doen hun ding, maar zijn (zoals we kunnen verwachten bij 'cheapo' bassen) meer aan/uit knoppen.
Ik speel zelf fingerstyle, en merk dat ik nog wat extra variatie kan halen door op verschillende plekken aan de slaan. Als ik mijn duim steun op het brugelement klinkt ie wat feller en bij het halselement wat voller (dit geldt voor beide pickups).

Opmerkingen
De bas voldoet prima aan mijn eisen, hij ziet er (wat mij betreft) lekker uit, voelt stevig aan en klinkt erg lekker. De hals is lekker breed (43.6mm) en vind hem lekker spelen. De pickup switch zit iets of wat losjes, maar voelt desondanks toch wel stevig aan. Het is een erg licht basje, een stuk lichter als m'n P bass, en heeft geen last van neckdive.
Zoals eerder gezegd, de electronica is niet denderend, maar dat is uiteraard zo te vervangen door CTS met Orange Drop. Het viel me ook op dat er erg veel sustain in de bas zat!

Conclusie
De bas heeft me in totaal €340,- gekost, inclusief verzending vanuit de UK (die erg snel was!). Voor dit geld krijg je een uitstekende bas, die zowel qua sound als looks prima is. Ik heb ergens foto's gezien van iemand die hem heeft geupgrade met een zwarte Rickenbacker brug en zwarte tuners, dit maakt hem nog smakelijker! Hij is dus prima te upgraden, maar dat wat mij betreft absoluut niet nodig.

Een aantal snel gemaakte foto's:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Squier "SQ" Precision Bass || Vintage EST96 || Bass Big Muff ||
Marshall DBS 7200 -> Marshall 4x10" + Marshall 1x15"
Gebruikersavatar
Jasprecision
MadeBelieve
Berichten: 2315
Lid geworden op: 15 mei 2010, 20:39

Bericht door Jasprecision »

Eigenlijk hetzelfde verhaal als de Aero2 Jazz, behalve de sound en looks natuurlijk. Beide nodig toe aan CTS + Orange Drop, beiden erg veel sustain en prima afwerking :)
Ik heb niet zoveel met muziek.
Gebruikersavatar
canaQ
Berichten: 289
Lid geworden op: 15 nov 2009, 01:58

Bericht door canaQ »

Jasprecision schreef:Eigenlijk hetzelfde verhaal als de Aero1 Jazz, behalve de sound en looks natuurlijk. Beide nodig toe aan CTS + Orange Drop, beiden erg veel sustain en prima afwerking :)
Ja, eigenlijk wel! Ik ben erg tevreden over de sound, de looks en kwaliteit! :)
Squier "SQ" Precision Bass || Vintage EST96 || Bass Big Muff ||
Marshall DBS 7200 -> Marshall 4x10" + Marshall 1x15"
Peter

Bericht door Peter »

Prima review, ik moet eerlijk toegeven dat de neiging om er een te bestellen erg groot is, en er dan iets nóg bruters van te maken. 8) Maar ik hou me in, ik hou me in, ik .....
Jack

Bericht door Jack »

Jij gaat je niet inhouden..... :lol:

2de wet van den knutselpeet..
Peter

Bericht door Peter »

:lol: ...daar zit wel een kern van waarheid in, wáre het niet dat de bas er zelf al voor zorgt dat ik 'm niet wil: hij is wit! Da's een no-go!
Jack

Bericht door Jack »

Daar heb je de buurman toch voor.. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Angelo
moderator
Berichten: 23048
Lid geworden op: 23 feb 2008, 00:44

Bericht door Angelo »

Pssst, Peter, rechtstreeksv an de Retrovibe site:

Afbeelding
De wereld wordt een stuk complexer als je overal een probleem van denkt te moeten maken.

Angelo's Rock Orphanage | ISKC Rock Radio The Prog Files | DJ Morgana's Metal Madhouse |
Gebruikersavatar
canaQ
Berichten: 289
Lid geworden op: 15 nov 2009, 01:58

Bericht door canaQ »

Peter schreef::lol: ...daar zit wel een kern van waarheid in, wáre het niet dat de bas er zelf al voor zorgt dat ik 'm niet wil: hij is wit! Da's een no-go!
Zal ik je helpen? Hij is er ook in het zwart met witte binding en zwart of witte slagplaat of in het rood met zwarte binding! ;)
Squier "SQ" Precision Bass || Vintage EST96 || Bass Big Muff ||
Marshall DBS 7200 -> Marshall 4x10" + Marshall 1x15"
Jack

Bericht door Jack »

Allee hoplaa...de buurman niet meer nodig....

Doe maar een rode Peet.. :jaaaaa:
Gebruikersavatar
canaQ
Berichten: 289
Lid geworden op: 15 nov 2009, 01:58

Bericht door canaQ »

Jack schreef:Allee hoplaa...de buurman niet meer nodig....

Doe maar een rode Peet.. :jaaaaa:
Ik zat ook heel erg te twijfelen tussen een witte of rode... Uiteindelijk toch voor de witte gekozen omdat ik de rode toch té rood vond ;) Blijf hem stiekem toch ook wel gaaf vinden...
Squier "SQ" Precision Bass || Vintage EST96 || Bass Big Muff ||
Marshall DBS 7200 -> Marshall 4x10" + Marshall 1x15"
Jack

Bericht door Jack »

Maar stel je eens een Rode RetroPeet voor,,,vet geupgrade,,dikke pups/ kinky PG....ah hell,,,we doe er een tremelo op... :jam:
Gebruikersavatar
canaQ
Berichten: 289
Lid geworden op: 15 nov 2009, 01:58

Bericht door canaQ »

Jack schreef:Maar stel je eens een Rode RetroPeet voor,,,vet geupgrade,,dikke pups/ kinky PG....ah hell,,,we doe er een tremelo op... :jam:
Ik zie Peter er wel een mudbucker + ChiSonic in doen eigenlijk... Of 2 ChiSonics...
Squier "SQ" Precision Bass || Vintage EST96 || Bass Big Muff ||
Marshall DBS 7200 -> Marshall 4x10" + Marshall 1x15"
Gebruikersavatar
Angelo
moderator
Berichten: 23048
Lid geworden op: 23 feb 2008, 00:44

Bericht door Angelo »

Of 4 J-sonics :mrgreen:
De wereld wordt een stuk complexer als je overal een probleem van denkt te moeten maken.

Angelo's Rock Orphanage | ISKC Rock Radio The Prog Files | DJ Morgana's Metal Madhouse |
Gebruikersavatar
canaQ
Berichten: 289
Lid geworden op: 15 nov 2009, 01:58

Bericht door canaQ »

Of een mudbucker, ChiSonic én J-Sonic :shock:
Squier "SQ" Precision Bass || Vintage EST96 || Bass Big Muff ||
Marshall DBS 7200 -> Marshall 4x10" + Marshall 1x15"
Plaats reactie