London City Sherman 300
Geplaatst: 29 nov 2010, 13:18
Hierbij een review van de London City Sherman 300
Vooraf / inleiding
Dit is mijn eerste buizenversterker. Had door het lezen van de verschillende topics over buizenversterkers steeds het voorgevoel dat een buizenversterker wel eens goed het geluid zou kunnen geven wat ik mooi vind.
Hiervoor heb ik aan paar jaar over een Ashdown Mag 300 gespeeld al dan niet icm een sansamp bass driver deluxe. Ik kreeg hier een heel lekker geluid uit, maar miste nog wel iets.
Verder heb ik alleen ervaring met transistor versterkers en een enkele keer een hybride. Heb echt op de meeste gangbare merken en bekende versterkers gespeeld in diverse oefenruimtes. Maar tot afgelopen zaterdag nooit over een volledige buizenversterker.
Afgelopen zaterdag een dagje Musik Produktive gedaan. Liep rond met het idee om een basgitaar erbij te kopen en om voor de lol de Ampeg en Orange buizenversterkers eens uit te proberen. Want die zijn toch te duur voormij.
Geen interessante en betaalbare bas gezien. Daarom maar versterkers uit proberen. Met een Squier VM precision bas en mijn eigen Squier VM Telebas. Helaas was er geen Orange AD200, maar genoeg andere versterkers. Heb over de Ampeg SVT heritage en SVT-VR gespeeld, mooi geluid, maar ik vond er snel te veel een randje aan zitten. Voornamelijk in het mid-hoog (atlhans dat denk ik). Het laag was wel mooi, het mid kon beter. Kan me wel voorstellen dat er veel liefhebbers zijn van Ampeg, maar voor mij wat het nog niet van ‘’yes!’’. Ook maar even de orange bass terror geprobeerd (heel erg buizen sound, overstuurd wel erg snel) en de SVT450H en SVT 3-PRO. Beiden hadden een mooi geluid, banaderden het Ampeg buizengeluid, maar ik vond het wat dun/iel. Miste de ballen.
Voor de volledigheid, de buizenbakkken heb ik over 8x10 cabinetten gehoord en de andere over 4x10 classic HE cabinetten. De Orange over een Orange 4x10.
En toen zag ik in het outlet gedeelte een London City Sherman 300 staan. Ik dacht van hee, had ik niet laatst een topic hierover gelezen? Dus kijken naar het prijskaartje en verhip beste een aardige prijs. Net ietsjes buiten mijn budget. Toch maar proberen…. En…. GAS!
Dit even ter introductie. Om een beetje een beeld te geven van hoe ik kwam tot het kopen van de London City. Ga ik nu verder met het reviewen van de LC.
Specificaties
Driehonderd watt vermogen
6 x KT88 power tubes (Electro Harmonix)
4 x pre amp tube o.a. een 12au7 preamp buis (Electro Harmonix)
Voorkant: powerknop (blauw), standby, treble, mid, bass, midshift knop, gain, boost knop, jack inpunt + -10 db knop
Achterkant: powerkabel, jackuitgangen (parallel ) voor cabinet,, 4-8 ohm switch, tuner out, footswitch out en DI.
Eerste indruk
Groen! Het logo van London City wordt groen wanneer je hem aandoet. Valt ontzettend op. Heeft op een (erg) lelijke manier iets tofs. Verder weinig knopjes (vind ik erg positief, hoe minder knoppen hoe blijer ik ben), mooi zwart verder en de naam is goed gekozen. Sherman, van de Amerikaanse tanks. Zo ziet de versterker er ook uit: als een tank. Basgitaar ingeplugd en… OOOOOOOH, wat lekker. Geeft het geluid van mijn basgitaar heel goed weer, maar dan super warm en met ballen. Uit respect doe ik een stapje achter uit.
Negatief: bij inschakelen van de midshift en boost knoppen hoor je een kleine knal. Dit is alleen de eerste keer zo, daarna hoor je een tik. En ik vind London City als merknaam echt waardeloos. Heeft niks tofs.
En de ventilator maakt veel lawaai.
Constructie
Stevig en degelijk naar mijn mening. De EQ -knoppen zijn stevig. Draaien normaal, niet te los, niet te vast. Alles ziet er degelijk uit. De buizen zijn ook mooi te zien, ziet er ook netjes uit. Binnenwerk kan ik niet beoordelen omdat ik niet zomaar een nieuwe versterker open schroef.
Hij lijkt trouwens inderdaad op de Fame en Eden buizenamps. Mogelijk worden ze grotendeels allemaal in dezelfde fabriek gemaakt en voegt elk merk er iets aan toe en/of gebruiken ze hier en daar andere onderdelen. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat London City op het momenten dat ze weer in markt mee willen doen precies dezelfde versterker als Fame op de markt brengt voor 600 euro meer. Maar ik kan niet oordelen wat de waarheid is. Ik kan ze niet van binnenvergelijken.
Sound
Daar komen we bij het meest belangrijks, maar ook het meest persoonlijks. Ik vind de sound heerlijk. Een warm en vol buizengeluid. Het heeft de warmte en de ballen die ik miste bij mijn eigen versterker en elke andere versterker waar ik ooit over heb gespeeld. De versterker kan aardig clean blijven, maar ook lekker oversturen. Ook nog een groot verschil wanneer je met vingers of met plectrum speelt. Ik doe beide. Met plectrum krijg je dat geluid wat je vaak bij rock-, punk- en hardcore bands hoort.
Het mooiste is dat de versterker met de EQ in het midden gelijk het geluid geeft wat ik mooi vindt. Een warm, vol, beetje vintage geluid die het geluid van de basgitaar niet veranderd, maar enkel alleen maar verbeterd.
Het laag, midden en hoog wordt mooi en redelijk evenredig weergeven (wel iets meer laag, iets wolliger). De EQ knoppen zijn erg subtiel. Geen wereld van verschil als je de bas omlaag doet en het mid omhoog. Achter de werking van de mid shift ben ik nog niet gekomen.
Hierbij vind ik hem over een Ampeg SVT410HLF mooier klinken dan over de London City 4x10. Ik heb zelf de Ampeg 410hlf en de combinatie is voor mij perfect. Nu weet ik dat het geluid veel afhangt van de combinatie van basgitaar, versterker en cabinet. Voor mij is de combi die ik nu heb ideaal voor de bandjes waar ik in speel. Ik speel in een rockband (eigen werk, maar die houd er waarschijnlijk binnenkort mee op), in een Johnny Cash tribute band en in een bandje met rustige singer-songwriter / folk muziek zonder drummer. Voor elk van deze verschillende bandjes kan de versterker het juiste geluid geven. Met de Cash band heb ik hem al geprobeerd (buizen gloeiden allemaal mooi) en t was heerlijk. Ook de andere leden vonden het een stuk beter klinken dan de vorige versterkers.
Betrouwbaarheid
Valt niks over te zeggen. Deze versterker is nog maar net op de markt gebracht.
Opmerkingen
De versterker was een demo model. Ik heb nagevraagd hoe dit zat. De dealer o.i.d. heeft enkele amps naar Musik Produktiv gestuurd in de hoop dat MP ze zou gaan verkopen. MP heeft hiervan af gezien omdat ze geen aantrekkelijke deal konden krijgen (ze zouden er niet genoeg aan kunnen verdienen). Wel waren ze tevreden over de versterkers. Ik heb de LC voor een stuk minder dan de 1200 euro bij andere winkels kunnen krijgen. De prijs speelde natuurlijk ook mee. Dat was de reden om de minpunten (zie hieronder) voor lief te nemen. Voor 1200 euro had ik misschien een andere keuze gemaakt.
Conclusie
De London City lijkt een heerlijk buizenversterker. Het geluid is heerlijk en volgens mij zoals een buizenversterker moet klinken. Het geluid zit denk ik in tussen Hiwatt (blijft toch heel erg clean?) en Ampeg.
Ik vond de LC echt beter klinken dan de Ampegs. Hij blijft wat cleaner.
Het grootste verschil voor mij tussen de transistor versterkers van o.a. Ampeg en Ashdown is dat de LC veel meer ballen heeft. Hij doet ‘’boem!’’ En het geluid is voller en warmer. De LC maakt het geluid ‘af’. En daar zocht ik naar. Ik hou van voldoende mid. Niet te veel laag, niet te veel hoog. Ik prik het liefst door de mix heen. Nu doe ik dat nog steeds, maar hij vult tegelijk ook.
De vraag is alleen hoe betrouwbaar is de amp? En ik weet niet of hij goed gebiast is. Geen idee hoe ik dat kan checken. Iemand?!
Pluspunten: warm en vol buizengeluid, niet te veel knoppen, ziet er stevig uit
Minpunten: ventilator maakt veel lawaai, enkele knoppen geven een kleine knal, geen FX loo, geen idee of de DI pre of post is. Hij is zwaar, tussen de 20 en 30 kilo.
Ik hoop dat jullie hier iets aan hebben. Het is een lap tekst, maar ik probeer zo volledig mogelijk te zijn. Als je vragen hebt, dan hoor ik het wel. Het is mijn eerste review dus ongetwijfeld bent ik dingen vergeten en zeg ik dingen raar/onduidelijk.
Vooraf / inleiding
Dit is mijn eerste buizenversterker. Had door het lezen van de verschillende topics over buizenversterkers steeds het voorgevoel dat een buizenversterker wel eens goed het geluid zou kunnen geven wat ik mooi vind.
Hiervoor heb ik aan paar jaar over een Ashdown Mag 300 gespeeld al dan niet icm een sansamp bass driver deluxe. Ik kreeg hier een heel lekker geluid uit, maar miste nog wel iets.
Verder heb ik alleen ervaring met transistor versterkers en een enkele keer een hybride. Heb echt op de meeste gangbare merken en bekende versterkers gespeeld in diverse oefenruimtes. Maar tot afgelopen zaterdag nooit over een volledige buizenversterker.
Afgelopen zaterdag een dagje Musik Produktive gedaan. Liep rond met het idee om een basgitaar erbij te kopen en om voor de lol de Ampeg en Orange buizenversterkers eens uit te proberen. Want die zijn toch te duur voormij.
Geen interessante en betaalbare bas gezien. Daarom maar versterkers uit proberen. Met een Squier VM precision bas en mijn eigen Squier VM Telebas. Helaas was er geen Orange AD200, maar genoeg andere versterkers. Heb over de Ampeg SVT heritage en SVT-VR gespeeld, mooi geluid, maar ik vond er snel te veel een randje aan zitten. Voornamelijk in het mid-hoog (atlhans dat denk ik). Het laag was wel mooi, het mid kon beter. Kan me wel voorstellen dat er veel liefhebbers zijn van Ampeg, maar voor mij wat het nog niet van ‘’yes!’’. Ook maar even de orange bass terror geprobeerd (heel erg buizen sound, overstuurd wel erg snel) en de SVT450H en SVT 3-PRO. Beiden hadden een mooi geluid, banaderden het Ampeg buizengeluid, maar ik vond het wat dun/iel. Miste de ballen.
Voor de volledigheid, de buizenbakkken heb ik over 8x10 cabinetten gehoord en de andere over 4x10 classic HE cabinetten. De Orange over een Orange 4x10.
En toen zag ik in het outlet gedeelte een London City Sherman 300 staan. Ik dacht van hee, had ik niet laatst een topic hierover gelezen? Dus kijken naar het prijskaartje en verhip beste een aardige prijs. Net ietsjes buiten mijn budget. Toch maar proberen…. En…. GAS!
Dit even ter introductie. Om een beetje een beeld te geven van hoe ik kwam tot het kopen van de London City. Ga ik nu verder met het reviewen van de LC.
Specificaties
Driehonderd watt vermogen
6 x KT88 power tubes (Electro Harmonix)
4 x pre amp tube o.a. een 12au7 preamp buis (Electro Harmonix)
Voorkant: powerknop (blauw), standby, treble, mid, bass, midshift knop, gain, boost knop, jack inpunt + -10 db knop
Achterkant: powerkabel, jackuitgangen (parallel ) voor cabinet,, 4-8 ohm switch, tuner out, footswitch out en DI.
Eerste indruk
Groen! Het logo van London City wordt groen wanneer je hem aandoet. Valt ontzettend op. Heeft op een (erg) lelijke manier iets tofs. Verder weinig knopjes (vind ik erg positief, hoe minder knoppen hoe blijer ik ben), mooi zwart verder en de naam is goed gekozen. Sherman, van de Amerikaanse tanks. Zo ziet de versterker er ook uit: als een tank. Basgitaar ingeplugd en… OOOOOOOH, wat lekker. Geeft het geluid van mijn basgitaar heel goed weer, maar dan super warm en met ballen. Uit respect doe ik een stapje achter uit.
Negatief: bij inschakelen van de midshift en boost knoppen hoor je een kleine knal. Dit is alleen de eerste keer zo, daarna hoor je een tik. En ik vind London City als merknaam echt waardeloos. Heeft niks tofs.
En de ventilator maakt veel lawaai.
Constructie
Stevig en degelijk naar mijn mening. De EQ -knoppen zijn stevig. Draaien normaal, niet te los, niet te vast. Alles ziet er degelijk uit. De buizen zijn ook mooi te zien, ziet er ook netjes uit. Binnenwerk kan ik niet beoordelen omdat ik niet zomaar een nieuwe versterker open schroef.
Hij lijkt trouwens inderdaad op de Fame en Eden buizenamps. Mogelijk worden ze grotendeels allemaal in dezelfde fabriek gemaakt en voegt elk merk er iets aan toe en/of gebruiken ze hier en daar andere onderdelen. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat London City op het momenten dat ze weer in markt mee willen doen precies dezelfde versterker als Fame op de markt brengt voor 600 euro meer. Maar ik kan niet oordelen wat de waarheid is. Ik kan ze niet van binnenvergelijken.
Sound
Daar komen we bij het meest belangrijks, maar ook het meest persoonlijks. Ik vind de sound heerlijk. Een warm en vol buizengeluid. Het heeft de warmte en de ballen die ik miste bij mijn eigen versterker en elke andere versterker waar ik ooit over heb gespeeld. De versterker kan aardig clean blijven, maar ook lekker oversturen. Ook nog een groot verschil wanneer je met vingers of met plectrum speelt. Ik doe beide. Met plectrum krijg je dat geluid wat je vaak bij rock-, punk- en hardcore bands hoort.
Het mooiste is dat de versterker met de EQ in het midden gelijk het geluid geeft wat ik mooi vindt. Een warm, vol, beetje vintage geluid die het geluid van de basgitaar niet veranderd, maar enkel alleen maar verbeterd.
Het laag, midden en hoog wordt mooi en redelijk evenredig weergeven (wel iets meer laag, iets wolliger). De EQ knoppen zijn erg subtiel. Geen wereld van verschil als je de bas omlaag doet en het mid omhoog. Achter de werking van de mid shift ben ik nog niet gekomen.
Hierbij vind ik hem over een Ampeg SVT410HLF mooier klinken dan over de London City 4x10. Ik heb zelf de Ampeg 410hlf en de combinatie is voor mij perfect. Nu weet ik dat het geluid veel afhangt van de combinatie van basgitaar, versterker en cabinet. Voor mij is de combi die ik nu heb ideaal voor de bandjes waar ik in speel. Ik speel in een rockband (eigen werk, maar die houd er waarschijnlijk binnenkort mee op), in een Johnny Cash tribute band en in een bandje met rustige singer-songwriter / folk muziek zonder drummer. Voor elk van deze verschillende bandjes kan de versterker het juiste geluid geven. Met de Cash band heb ik hem al geprobeerd (buizen gloeiden allemaal mooi) en t was heerlijk. Ook de andere leden vonden het een stuk beter klinken dan de vorige versterkers.
Betrouwbaarheid
Valt niks over te zeggen. Deze versterker is nog maar net op de markt gebracht.
Opmerkingen
De versterker was een demo model. Ik heb nagevraagd hoe dit zat. De dealer o.i.d. heeft enkele amps naar Musik Produktiv gestuurd in de hoop dat MP ze zou gaan verkopen. MP heeft hiervan af gezien omdat ze geen aantrekkelijke deal konden krijgen (ze zouden er niet genoeg aan kunnen verdienen). Wel waren ze tevreden over de versterkers. Ik heb de LC voor een stuk minder dan de 1200 euro bij andere winkels kunnen krijgen. De prijs speelde natuurlijk ook mee. Dat was de reden om de minpunten (zie hieronder) voor lief te nemen. Voor 1200 euro had ik misschien een andere keuze gemaakt.
Conclusie
De London City lijkt een heerlijk buizenversterker. Het geluid is heerlijk en volgens mij zoals een buizenversterker moet klinken. Het geluid zit denk ik in tussen Hiwatt (blijft toch heel erg clean?) en Ampeg.
Ik vond de LC echt beter klinken dan de Ampegs. Hij blijft wat cleaner.
Het grootste verschil voor mij tussen de transistor versterkers van o.a. Ampeg en Ashdown is dat de LC veel meer ballen heeft. Hij doet ‘’boem!’’ En het geluid is voller en warmer. De LC maakt het geluid ‘af’. En daar zocht ik naar. Ik hou van voldoende mid. Niet te veel laag, niet te veel hoog. Ik prik het liefst door de mix heen. Nu doe ik dat nog steeds, maar hij vult tegelijk ook.
De vraag is alleen hoe betrouwbaar is de amp? En ik weet niet of hij goed gebiast is. Geen idee hoe ik dat kan checken. Iemand?!
Pluspunten: warm en vol buizengeluid, niet te veel knoppen, ziet er stevig uit
Minpunten: ventilator maakt veel lawaai, enkele knoppen geven een kleine knal, geen FX loo, geen idee of de DI pre of post is. Hij is zwaar, tussen de 20 en 30 kilo.
Ik hoop dat jullie hier iets aan hebben. Het is een lap tekst, maar ik probeer zo volledig mogelijk te zijn. Als je vragen hebt, dan hoor ik het wel. Het is mijn eerste review dus ongetwijfeld bent ik dingen vergeten en zeg ik dingen raar/onduidelijk.