7 "P's", een Hagstrom en een SG bas

Plaats hier reviews van bassen, versterkers, snaren, effecten etc.
Gebruikersavatar
Squire
Berichten: 6066
Lid geworden op: 29 jul 2004, 10:33

7 "P's", een Hagstrom en een SG bas

Bericht door Squire »

Heb er vandaag wat getest en maar meteen opgenomen om te kijken of de sound bij m'n band past. Ik kan het signaal dat ik opgenomen heb nog door m'n eigen versterker gooien in de studio/oefenruimte. Dus deze test was vooral voor mezelf, maar ik post mijn bevindingen hier ook maar.

De deelnemers:

Squier P bass VM Tele Bass
Squier P bass Classic Vibe 50 lpb
Fender 50s Precision Road Worn (Fiesta Red)
Squier Precision Vintage Modified sb
Hagstrom Viking bass white

Ik heb de bassen rechtstreeks in m'n laptop geprikt. Dus zonder enige versterker of iets dat de klankkleur kan beïnvloeden.
Opnames zijn met plectrum ingespeeld. En alle tone knobs vol open. Bij de Hagstrom heb ik volgens mij alleen het hals element gebruikt bij de opname.

Squier P bass VM Tele Bass
Afbeelding
+ laag en dik, bijna precies het geluid dat ik zoek
- intonatie probleem met die basic brug

Alleen met drums
Met drums en gitaar


Squier P bass Classic Vibe 50 lpb
Afbeelding
+ snappy en ook voldoende laag
- geluid kan ik ook uit m'n Rics halen

Alleen met drums
Met drums en gitaar


Fender 50s Precision Road Worn
Afbeelding
+ mooie afgewerkt, voelt degelijk aan, gecontroleerd in 't laag
- geluid viel zwaar tegen, dun en iel!! Had het minste output van alle 5 de bassen.

Alleen met drums
Met drums en gitaar


Squier Precision Vintage Modified sb
Afbeelding
+ klinkt in mijn oren niet veel slechter dan de fender 50s road worn
- qua afwerking 't minste van de 5 die ik getest heb.. frets hebben scherpe uiteindes

Alleen met drums
Met drums en gitaar


Hagstrom Viking bass white
Afbeelding

+ Mooi afgewerkt.
- Geen idee, misschien iets te braaf in het mid.

Alleen met drums
Met drums en gitaar


Als ik één van bovenstaande bassen zou kopen zou dit de volgorde zijn:

1) Squier P bass VM Tele Bass (Eventueel nog pimpbaar met een mooie afgewerkte hals en een mooie dekkende kleur en een brugkap)
2) Hagstrom Viking Bass
3) Squier P bass Classic Vibe 50
4) Squier Precision VM sb
5) Fender 50s Precision Road Worn (voornamelijk omdat de prijs/geluid verhouding het minste in balans is. Klinkt door een dikke versterker vast beter, maar wil liever een bas die meteen goed klinkt)



Output bassen:
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Squire op 17 jan 2011, 18:35, 2 keer totaal gewijzigd.
Rickenbacker 4001CS
Fender 'Geddy Lee' Jazz bass

Ampeg V4 '70s
Ampeg pf115lf
Quasimodo

Bericht door Quasimodo »

Helemaal eens dat de Squier VM Telebas nr. 1 is en de Hagstrom Viking nr. 2. Vooral de sound van de Telebas is om te: :kwijl:

De Squier CV '50's heb ik zelf gehad en klonk bij mij altijd heel dik. Vreemd dat ie nu zo dun klinkt.

De Squier VM Amber en de Fender 50's RI vallen in deze opnames idd erg tegen. Vooral de Fender!
Gebruikersavatar
Hans58
Nestor Magnificus
Berichten: 26364
Lid geworden op: 01 jan 2005, 20:30

Bericht door Hans58 »

Leuk, Philip! Mooie vergelijking en heel nuttig voor wie zich afvraagt hoe dat spul nou allemaal klinkt. Die VM Tele is baggervet en deze opname zou wel eens wat vooroordelen over die bas weg kunnen halen. Zometeen wil iedereen er eentje. :D
De Hagström valt niet tegen, warm, rond en een beetje wollig; eigenlijk precies zoals ik gedacht had dat-ie zou klinken.
Opvallend dat de Roadworn 50's Fender je zo tegenviel; ik heb er hier bij Feedback een aan de versterker gehad en die klonk erg GAS-waardig. Misschien een kwestie van de pup-afstelling?
Hans

"Eigenlijk is een P-bas nog het ultiem stoere ding" - Dr Teng

"Er is niet een Hondo die ook maar ooit iemand gelukkig heeft gemaakt!" - SpcMnk
Gebruikersavatar
RUIS
uitgesmurft
Berichten: 22189
Lid geworden op: 26 mar 2005, 15:39

Bericht door RUIS »

Leuke test, Philip!
Tja, die Tele II... Waanzinnig fijn apparaat. Wat vond je niet goed aan de hals? Zelf vind ik die juist heerlijk spelen.
Gebruikersavatar
Squire
Berichten: 6066
Lid geworden op: 29 jul 2004, 10:33

Bericht door Squire »

Hans58 schreef: Opvallend dat de Roadworn 50's Fender je zo tegenviel; ik heb er hier bij Feedback een aan de versterker gehad en die klonk erg GAS-waardig. Misschien een kwestie van de pup-afstelling?
Dat zou heel goed kunnen Hans. Vooral ook omdat de output erg laag was. :)

RUIS schreef:Tja, die Tele II... Waanzinnig fijn apparaat. Wat vond je niet goed aan de hals? Zelf vind ik die juist heerlijk spelen.
Ik vond de hals iets wat goedkoop ogen en aanvoelen. Speelde overigens wel heel prima hoor. Dus zou totaal geen prioriteit hebben om te vervangen.

Ik zag trouwens dat die jaren 70 Telecasters tegen de $2500 lopen op de tweedehands markt. Dan is zo'n Squier wel een heel mooi alternatief. Ben benieuwd of ze ooit nog in andere kleurtjes komen. Dat zou helemaal te gek zijn.
Rickenbacker 4001CS
Fender 'Geddy Lee' Jazz bass

Ampeg V4 '70s
Ampeg pf115lf
Gebruikersavatar
Hans58
Nestor Magnificus
Berichten: 26364
Lid geworden op: 01 jan 2005, 20:30

Bericht door Hans58 »

Als we de recensie van Chris P in De Bassist mogen geloven vonden enkele bezitters van originele Telebassen het geluid van deze Squier bruikbaarder dan van die oude Fenders. Ik ben in elk geval erg blij met mijn Tele II.
Hans

"Eigenlijk is een P-bas nog het ultiem stoere ding" - Dr Teng

"Er is niet een Hondo die ook maar ooit iemand gelukkig heeft gemaakt!" - SpcMnk
Peter

Bericht door Peter »

Geweldige test Philip, een warm bad om door te nemen. :worship:

Zo'n hals van een '50-s Classic (niet de Roadworn-versie) is een absolute voorwaarde voor als er hier nog een P met maple hals in huis komt. Absoluut een meesterlijke hals.
Squire schreef:Ik vond de hals iets wat goedkoop ogen en aanvoelen. Speelde overigens wel heel prima hoor. Dus zou totaal geen prioriteit hebben om te vervangen.
Ik vind ze ook prima, maar een héle mooi upgrade zou nog een Telehals van Allparts kunnen zijn zoals ik op m'n Lotto en Telebass heb. Maar ik geef je gelijk, heeft geen prioriteit, sterker nog: ik vind die Telebass de meeste geslaagde reissue van de hele Squier-serie. :worship:
Quasimodo

Bericht door Quasimodo »

Hans58 schreef:... Die VM Tele is baggervet en deze opname zou wel eens wat vooroordelen over die bas weg kunnen halen. Zometeen wil iedereen er eentje. :D
...
:jaaaaa:

Mocht ik weer door de 'baskoorts' bevangen worden dan wil ik een Squier VM Telebas!
Gebruikersavatar
Lewis
Berichten: 354
Lid geworden op: 14 mei 2008, 16:40

Bericht door Lewis »

Ik ben kennelijk de enige maar ik vind de Squire VM toch het mooiste klinken hoor. Ik heb het idee dat ik het geluid wat hier bij de Squire Tele hoort wel kan benaderen door met de vingers te spelen. Waarschijnlijk heb ik dan nog iets meer mid laag wat ik dan ook nog mooier vind.

Goeie test. Het enig jammere vind ik dat alleen plectrum spel is opgenomen. En ik speel nu eenmaal meer met m'n vingers dus ik vind dat interessanter.
--------------------------------------------
Gear:
Sandberg JM5 (lefty)
Squier Precision (lefty)
Cort B4 LH (lefty)
Hartke HA4000
Markbass Club 115h
Hughes & Kettner BK100
Tech21 Sansamp Bass Driver DI
Gebruikersavatar
Squire
Berichten: 6066
Lid geworden op: 29 jul 2004, 10:33

Bericht door Squire »

Ik speel in dit bandje meestal met plectrum, dus vandaar. Als ik wat meer tijd zou hebben had ik ook nog wel wat fingerstyle opgenomen. Ik zat in een drukke winkel met m'n laptop en toebehoren een beetje in de weg :P

Ik heb nog wat lopen eq'n en dan komt de Squier VM wel wat tot leven en zou daardoor wel een plaatsje stijgen in mijn top5 :P
https://student.cmd.hro.nl/0797405/baste ... 20vmEQ.mp3" onclick="window.open(this.href);return false;

Vind 't best een vet geluid, maar iets vergelijkbaars kan ik ook uit m'n Rickenbackers halen. Vandaar dat ie niet zo hoog in m'n lijstje staat.
Rickenbacker 4001CS
Fender 'Geddy Lee' Jazz bass

Ampeg V4 '70s
Ampeg pf115lf
Gebruikersavatar
Sanders
Bas-cyclo-pedie
Berichten: 19306
Lid geworden op: 27 okt 2007, 19:35

Bericht door Sanders »

Is er een reden waarom je geen P-bas met rosewood toets getest hebt? Die klinken toch wezenlijk anders dan eentje met maple toets, wat wolliger en dikker... Als je de drumtrack alleen eens via een PBtje stuurt, wil ik mijn '62 flatwound wel eens inspelen met plectrum...
rich13 schreef:Sanders is gek op kinderen!!! Gebakken dan...
dejohan schreef:Een hamer is nutteloos als je begonia's wil kweken.
Gebruikersavatar
Squire
Berichten: 6066
Lid geworden op: 29 jul 2004, 10:33

Bericht door Squire »

Ze hadden er geen met rosewood dacht ik.

Drums heb ik hier gezet. Zou erg attent zijn als je jouw '62 erbij zou willen opnemen :)

https://student.cmd.hro.nl/0797405/bastest/drums.mp3" onclick="window.open(this.href);return false;
Rickenbacker 4001CS
Fender 'Geddy Lee' Jazz bass

Ampeg V4 '70s
Ampeg pf115lf
Gebruikersavatar
Sanders
Bas-cyclo-pedie
Berichten: 19306
Lid geworden op: 27 okt 2007, 19:35

Bericht door Sanders »

'62 P bas (D'Addario Chromes) en SG-bas (neck, beide en brugelement, Thomasik-Infeld JF344), solo en met drumtrack, geen versterking, gewoon rechtstreeks in de kaart. 1.5 mm plectrum

https://www.megaupload.com/?d=T6O6DGDJ" onclick="window.open(this.href);return false;
rich13 schreef:Sanders is gek op kinderen!!! Gebakken dan...
dejohan schreef:Een hamer is nutteloos als je begonia's wil kweken.
Gebruikersavatar
bor
Berichten: 210
Lid geworden op: 05 jan 2007, 13:51

Bericht door bor »

Leuk initiatief! Luister er altijd graag naar. Heb daarom m'n Squier VM precision even bijgezet. Rosewood toets. Bass via Bass Pod.

De bas
Afbeelding

De opname
Luisteren

Ik speel het geloof ik ietsjes anders :?
Jazzbas USA Fender
Fender Nate Mendel Precision
OLP MM3 5 snaar
Squier VM Precision
EBS Fafner
SWR Goliath III 4x10
Maruszczyk Barabass
Gebruikersavatar
Squire
Berichten: 6066
Lid geworden op: 29 jul 2004, 10:33

Bericht door Squire »

Bedankt heren :)

Rosewood klinkt toch wat minder agressief (op een goede manier).

Flats zijn cool. Wil nu helemaal 1 van m'n bassen van flats voorzien. :)


Heb het van Sanders even online gezet zodat iedereen het direct kan beluisteren;

https://student.cmd.hro.nl/0797405/bastest/" onclick="window.open(this.href);return false;


Ik heb nog een opname van m'n band met een Encore P bass met rosewood toets en hele oude snaren. Geen EQ gebruikt. Bas direct in de tafel.

Encore P bass (alleen met drums)
Rickenbacker 4001CS
Fender 'Geddy Lee' Jazz bass

Ampeg V4 '70s
Ampeg pf115lf
Plaats reactie