Xotic bb bass preamp vs Fulltone bassdrive

Plaats hier reviews van bassen, versterkers, snaren, effecten etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
aap
Berichten: 3683
Lid geworden op: 06 mar 2007, 19:52

Xotic bb bass preamp vs Fulltone bassdrive

Bericht door aap »

Vooraf:

Ik ben op zoek naar een veelzijdig OD pedaal, van een lekker randje tot vuige scheur. Hiervoor had ik een Ashdown Hyperdrive, ik vond dit meer een OD voor metal en met een klein randje raakte de OD verloren in de mix. Hierna heb ik de Fulltone gekocht. Vervolgens las ik op internet dat de Xotic bijna hetzelfde was als de Fulltone maar dan zonder boost sectie. Volgens Bernaduur is de Xotic meer een preamp dan een OD. Dus nu ik ze beide heb lijkt het me leuk ze eens tegen het licht te houden om uitendelijk een keuze te maken tussen de twee.

Looks

Xotic:
De Xotic is het kleinste pedaal op mijn board, een tikkie kleiner dan een EBS pedaal. Knoppen draaien lekker soepel en er zit een punt aan de knoppen waardoor het makkelijk draaien is in het donker. Ik durf dit pedaal wel tegen een muur aan te smijten.

Fulltone:
Het grootste pedaal op mijn board. Het pedaal is twee keer zo breed als de Xotic. Knoppen voelen lekker en zit een goede weerstand op het draaien. Nadeel voor mij is dat de jack ingangen bovenin zitten. Ik durf dit pedaal niet tegen een muur aan te gooien. Ik ben bang dat ik hem door de muur heengooi.

Sound

Het belangrijkste aan het pedaal en het moeilijkst te omschrijven. Ik snap wel dat deze pedalen op internet met elkaar vergelijkt worden, het geluid ligt erg dicht bij elkaar. Bij beide kun je een milde OD krijgen tot vette scheur, zonder ook maar enig laag verlies. Voor mijn gevoel is de Xotic iets helderder en de Fulltone iets wolliger. Ik vind de Xotic meer een OD dan een preamp. Voor een preamp zitten er te weinig opties op(volume,gain,bass,treble). Op de Fulltone zitten wel meer opties om de perfecte OD te krijgen. Maar de Xotic heeft weer opties om hem te gebruiken als clean boost of een simpele preamp.

Sample:
Ik heb maar een sample opgenomen om het geluid te horen. Opgenomen via line6 toneport, dit zal vast wel niet de beste manier zijn, maar je doet het er maar mee! Ik zal later nog wat andere samples plaatsen, dit is snel opgenomen. Eerst clean-Xotic-Fulltone. Alles neutraal, rauwe rand, volle scheur. Met een jazz, zal later met een P opnemen. https://www.thejumble.nl/xotic.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Prijs/Kwaliteit/Keuze

Mijn keuze heb ik nog niet gemaakt. Heb de Xotic nog niet in de band getest en de Fulltone wel. In de band is de Fulltone goed hoorbaar, prikt goed door de mix! De prijs van beide pedalen is nagenoeg gelijk. Rond de 210 euro in Nederland. In Amerika liggen de prijzen rond de 170 dollar. Mijn keuze gaat nu uit naar de Xotic. Ik zoek een makkelijk in te stellen pedaal zonder teveel poespas. Met de Xotic heb ik zo’n pedaal, erg goede OD, makkelijk in te stellen en ook nog te gebruiken als cleanboost/preamp! Wil je een super veelzijdige OD met OD-boost is de Fulltone een erg goede keuze. Maar eerst de Xotic testen in een band en dan laat ik mijn keuze wel weer weten!
Laatst gewijzigd door aap op 14 apr 2011, 09:28, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
aap
Berichten: 3683
Lid geworden op: 06 mar 2007, 19:52

Bericht door aap »

Ik snap niet wat het is als ik lange berichten tik, maar iets selecteren word een drama :evil: Iemand anders daar last van?

https://www.thejumble.nl/xotic.html
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

Bericht door Bernardduur »

Welke Xotic heb je het over btw?????

De RC en AC's zijn tubescreamer klonen met een betere tonestack. Daardoor een stuk opener geluid (niet de mid nadruk die de TS'sen hebben)

De BB is een tubescreamer met een voorstadium die daardoor reageert als een amp
Gebruikersavatar
aap
Berichten: 3683
Lid geworden op: 06 mar 2007, 19:52

Bericht door aap »

Ik heb het over de BB bass preamp, sorry. Titel aangepast!
Plaats reactie