Markbass

Plaats hier reviews van bassen, versterkers, snaren, effecten etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rodi
Berichten: 1651
Lid geworden op: 13 mei 2005, 11:46

Markbass

Bericht door Rodi »

Vanmorgen ben ik in een vrij uurtje even langs geweest bij Keymusic in Rotterdam. Daar gekomen viel mijn oog meteen op een markbass Rig bestaande uit een Little mark2 versterker en een standard 104HR 4x10" speaker. Ik mocht alles uitproberen en ik heb het markbass setje vergeleken met een SWR SM-900 met een goliath junior 4x10".

In mijn gesprek met de verkoper heb ik verteld dat ik wel een knallende set wil, maar ik geen beschikking over roadies heb.
Hij adviseerde me Markbass echt eens te proberen.

Voor de gein heb ik eerst ff de speaker opgetild, maar die is zelfs voor een klein menneke zoals ik(1,70m en 56kg) goed te tillen(25kg)!
Toen eerst maar even een standaard basje uitgezcht, een Yamaha BB404. De verkoper draaide de versterker op een kwart en spontaan begon heel de winkel mee te schudden, wat een puist herrie komt er uit dat setje :shock:

Met de toonregeling neutraal klonk de yamaha lekker open, zonder een benadrukt gedeelte in het geluid. Ik heb voor het mooie het laag en midlaag een klein beetje geboost. Het liefst had ik dat de midlaag op een wat lagere frequentie afgestemd zou zijn, nu kon ik net niet de punch een beetje omhoog schroeven. ( eenT503 van Markbass heeft een 4bandsparametrische eq en daarme zal dit wel lukken.)
Maar ik kreeg met allebei de elementen vol open zowel een lekker slap geluid als een goede knor uit het basje. :)

De eq bestaat uit laag, midlaag, midhoog en hoog. Buiten deze eq zitten er nog 2 knoppen op:
VLE(Vintage Loudspeaker Emulator): met deze knop kan je 250Hz-20Khz tot 20dB verzwakken, waardoor je met één draai een lekker wollig reggae/fingerstyle funk geluid krijgt!
VPF(Variable Pre-shape Filter): deze knop verzwakt het midden(380Hz) en versterkt het hoog en laag. Deze functie is goed bruikbaar om het slapgeluid wat heftiger te krijgen.

Toen heb ik de yamaha op de SWR-set ingeplugd, maar met de toonregeling vlak klonk dit setje maar erg dun vergeleken met markbass. Ik heb na een hoop draaien aan knoppen nog een redelijk geluid eruit gekregen, maar de set bleef erg klakkerig/klingerig/metalig klinken. Bovendien moet je op 5meter afstand staan om het laag te horen. Dit viel me dus erg tegen, ondanks dat ik SWR best goede spullen vindt!

Om een goed vergelijk te maken heb ik daarna een Fender Jazz gepakt. Op de Markbass hoor je duidelijk verschil met de Yamaha, het dikke fender geluid is zonder draaien aan knoppen direct aanwezig. Op de SWR blijft het klikkerig en hoor ik niet zo´n groot verschil met de yamaha.

Als laatste heb ik toen nog een Stingray gepakt en meteen begon de markbass-rig te beuken.

Kortom ik vind het erg mooi spul. De versterkers zijn licht en krachtig en de speakers licht en klinken lekker neutraal.


Ik heb gelezen dat bij Feedback de versterker 650euro kost, de prijzen van de 4x10" weet ik nog niet.
Ik wil de T503 met uitgebreidere eq en buis in de voorversterker nog wel eens uit proberen. Ook ben ik benieuwd naar de standard 104HF 4x10" speaker, want deze heeft de bassreflexpoorten aan de voorkant. Basspoorten aan de achterkant ben ik niet echt gecharmeerd van doordat je dan zo´n zompig geluid krijgt als je in een hoek staat op te treden.

Weet iemand de prijzen van het markbass-assortiment?
(met name dus de T503 en de 104HR en 104HF)
Gebruikersavatar
samuel
Berichten: 493
Lid geworden op: 24 aug 2005, 13:02

Bericht door samuel »

https://www.wils.nl/prijzen/markbass.pdf


Ik heb er ook hele goede recencies van gelezen.
Ze zien er gaaf uit ook trouwens en toffe speakerkasten.
Ik zou ze ook nog wel eens op die versterkers spelen,ben erg benieuwd.
Gebruikersavatar
Unlord
Berichten: 4341
Lid geworden op: 31 jul 2005, 19:36

Bericht door Unlord »

Ik heb die Markbassjes ok geprobeerd. Verschrikkelijk okee geluid. Die prijzen van Wils vind ik wel heel erg aan de hoge kant. Dat kan veel goedkoper. Ampje kostte bij Feedback inderdaad zo'n 650 en da's schappelijk. 2x10" met bass reflex poorten kostte daar ook 650. Totaal 1300 voor zo'n setje, nieuw...da's best te doen.

Ik heb zelf uiteindelijk voor een Nemesis cabje gekozen. Die was maar 400 en klonk bijna net zo okee als dat Markbass cabje. Iets minder laag vanwege geen replex poorten, maar toch.

Oh ja, wat me wel opviel bij die Markbass cab was de irritante schelle piep als je de treble open zet. Zwaar klote en jammer.
Gebruikersavatar
Zwieke
Berichten: 705
Lid geworden op: 13 jul 2005, 16:58

Bericht door Zwieke »

Heel fijn spul dat Markbass.

Bij aanschaf van mn bas ook eens over die 12" en 15" combootjes gespeelt.
WAT EEN GELUID!!!!!!!!!!!!!!! geweldig! maar prijskaartje van 1600-1700€ valt dan wel weer een beetje tegen :(
Dirty Bastards
Peavey Tmax Head | Glockenklang Duo Light cab
EHX Big Muff | EHX Octave Multiplexer | MXR Dyna Comp | Korg DT-10
OLP MM2 | Richwood Jazz met Seymour Duncan pups
Gebruikersavatar
Bassfreak
Berichten: 1247
Lid geworden op: 09 okt 2003, 21:58

Bericht door Bassfreak »

yooo

Ik heb ook eens een setje naast een swr gehad.. en ik vond de markbass erg onduidelijk, en modderig klinken in vergelijking met swr... maar de swr idd weer heel klakkerig en metalig...
De tops van Markbass: erg oké voor de prijs!
Cab's: de winkel waar ik ze getest heb kostte de 4x10 1000,- euro oid... En dan heb ik zoiets van: spaar 100 verder, rij naar Musik produktiv en je hebt een Eden, Swr, Glöckenklang kast oid...
Plaats reactie