Hevos Midget & Super 12
Geplaatst: 21 jun 2011, 12:25
Ik heb ondertussen de nodige Hevos-boxen bespeeld, dus laat ik hier eens iets over vertellen.
Ik speel allerlei stijlen, maar niet het hele harde werk. Daarom is een min of meer ongekleurde basissound voor mij wel prettig. Ook merk ik dat ik houd van spullen die de dynamiek van mijn spel (incl. speelfouten ja) goed weergeven. Reflexpoorten onderaan de voorzijde voor een wat directer geluid hebben meestal ook mijn voorkeur.
Midget / Power 210
Ik heb jarenlang over een Hevos Midget gespeeld. Het geluid van de Midget vind ik eigenlijk nog steeds het mooiste wat ik ken (en de Power 210 dus ook). Warm, breed (dwz ook echt lage tonen worden weergegeven) maar een goede definitie. Speakers met een laagmidbump (Ampeg bv) zijn niet mijn ding.
De Hevos-tweeter (of en andere goede hoorntweeter) is bij slapwerk veel mooier dan een goedkope piezo. Mocht je willen slappen, let hier dan op.
Ik heb ook wel eens opgetreden met een Power 210-115 combinatie. Om eerlijk te zijn vond ik die 15" iets teveel laag geven, waardoor het geluid een beetje 'afvlakt'. Ook een kwestie van smaak, en van de akoestiek in die zaal.
Super 12
Doordat in de écht lage tonen veel energie gaat zitten, is het rendement van de Midget laag.
Bij live-optredens moest ik de versterker soms echter zo ver open zetten dat dat ongekleurde karakter weer verdween. Aangezien ik niet van sjouwen hou, heb ik de switch gemaakt naar de Super 12. Deze is flink harder, en blijft zuiver tot onbetamelijk hoge volumes. De Super 12 heeft ongeveer hetzelfde geluid, gaat nog wel iets dieper, maar heeft vooral bij lage volumes een erg directe weergave van het hoogmid, dit schijnt door de neodymium magneet te komen.
Thuis schroef ik het hoogmid met wel 5db terug om een min of meer natuurgetrouw geluid te krijgen. Live laat ik de toonregeling neutraal, dat is dan juist weer mooi.
Tot zover, ik ga weer eens aan het werk. Tot slot: Ik schrijf hier een heel verhaal over de boxen, maar bedenk dat de opstelling van je box (vloer/stoel/podium/afstand tot muur) en de akoestiek van de zaal meestal bepalender zijn dan je spullen.
Misschien voeg ik nog iets toe over de contrabas, maar ik ben niet de beste contrabassist ter wereld, dus of ik hier iets goeds over kan zegen weet ik niet.
Ik speel allerlei stijlen, maar niet het hele harde werk. Daarom is een min of meer ongekleurde basissound voor mij wel prettig. Ook merk ik dat ik houd van spullen die de dynamiek van mijn spel (incl. speelfouten ja) goed weergeven. Reflexpoorten onderaan de voorzijde voor een wat directer geluid hebben meestal ook mijn voorkeur.
Midget / Power 210
Ik heb jarenlang over een Hevos Midget gespeeld. Het geluid van de Midget vind ik eigenlijk nog steeds het mooiste wat ik ken (en de Power 210 dus ook). Warm, breed (dwz ook echt lage tonen worden weergegeven) maar een goede definitie. Speakers met een laagmidbump (Ampeg bv) zijn niet mijn ding.
De Hevos-tweeter (of en andere goede hoorntweeter) is bij slapwerk veel mooier dan een goedkope piezo. Mocht je willen slappen, let hier dan op.
Ik heb ook wel eens opgetreden met een Power 210-115 combinatie. Om eerlijk te zijn vond ik die 15" iets teveel laag geven, waardoor het geluid een beetje 'afvlakt'. Ook een kwestie van smaak, en van de akoestiek in die zaal.
Super 12
Doordat in de écht lage tonen veel energie gaat zitten, is het rendement van de Midget laag.
Bij live-optredens moest ik de versterker soms echter zo ver open zetten dat dat ongekleurde karakter weer verdween. Aangezien ik niet van sjouwen hou, heb ik de switch gemaakt naar de Super 12. Deze is flink harder, en blijft zuiver tot onbetamelijk hoge volumes. De Super 12 heeft ongeveer hetzelfde geluid, gaat nog wel iets dieper, maar heeft vooral bij lage volumes een erg directe weergave van het hoogmid, dit schijnt door de neodymium magneet te komen.
Thuis schroef ik het hoogmid met wel 5db terug om een min of meer natuurgetrouw geluid te krijgen. Live laat ik de toonregeling neutraal, dat is dan juist weer mooi.
Tot zover, ik ga weer eens aan het werk. Tot slot: Ik schrijf hier een heel verhaal over de boxen, maar bedenk dat de opstelling van je box (vloer/stoel/podium/afstand tot muur) en de akoestiek van de zaal meestal bepalender zijn dan je spullen.
Misschien voeg ik nog iets toe over de contrabas, maar ik ben niet de beste contrabassist ter wereld, dus of ik hier iets goeds over kan zegen weet ik niet.