review: Kala Ubass

Plaats hier reviews van bassen, versterkers, snaren, effecten etc.
Gebruikersavatar
EB2
Berichten: 7
Lid geworden op: 12 mar 2012, 09:57

Bericht door EB2 »

wombatboter schreef:Bedankt ! (overigens nog steeds verzot op het ding, ideaal om ook even in de handen te hebben tijdens een "dood" moment).
Ik heb m gister maar eens mee naar de huiskamer genomen en idd, voor thuis op de bank is het een ideaal instrument. Hij speelt ook zo licht dat je er de gekste dingen op kan spelen, dan voel ik mij toch weer even een flitsend goede bassist... :dance: :jam:
a.s zaterdag neem ik hem voor de eerste keer mee naar de band, een kijken hoe dat gaat. Ik heb er veel vertrouwen in, vooral bij de jazzy en R&R nummers moet ie het goed doen.
Gebruikersavatar
wombatboter
Berichten: 22622
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:03

Bericht door wombatboter »

Wat me erg opvalt bij dat ding..ik speel er dingen op die ik eigenlijk op een gewone bas niet speel.
Veel langere dikke noten en belangrijk : veel meer inspiratie soms (ik hoor echt hele nummers en arrangementen op basis van dat kleine ding, je krijgt zin om een repertoire te schrijven dat zich uitsluitend tot dat ding leent)
what fools these mortals be
Gebruikersavatar
we tigers
Berichten: 2229
Lid geworden op: 31 jan 2010, 15:54

Bericht door we tigers »

helemaal mee eens! Ik vind het een inspirerend instrument dat echt een eigen status verdiend en zeker geen gimmick is.
| Rickenbacker | Höfner | Peterbuilt | BassVI
Gebruikersavatar
wombatboter
Berichten: 22622
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:03

Bericht door wombatboter »

Je krijgt er ook instant zo'n jazz-soul vibe mee die ik niet zo vaak op andere instrumenten vind.
Veel meer dingen die "swingend" zijn vanuit zichzelf zonder veel franjes..
what fools these mortals be
Gebruikersavatar
EB2
Berichten: 7
Lid geworden op: 12 mar 2012, 09:57

Bericht door EB2 »

Ik heb contact opgenomen met Souther Ukelele Store over de speling op de stemmechanieken. Dit is iets waar ze zelf ook op hameren bij Kala dat ze een glijlager/huls (als ik het goed begrijp) om de stem-pin zouden moeten plaatsen. Iets om in de gaten te houden.

Hij schreef ook dat de ubass origineel wordt uitgeleverd met de "Pahoehoe" strings en deze zijn moeilijk op toon te houden . Hij raadt de "Aquila Thundergut" snaren aan. (wat een namen :shock: )

Iemand ervaring met deze snaren?
Gebruikersavatar
we tigers
Berichten: 2229
Lid geworden op: 31 jan 2010, 15:54

Bericht door we tigers »

Aquila is een Italiaans merk van ukulele snaren. Prima merk maar ik ken de snaren niet. Worth maakt tegenwoordig ook ubass snaren. Voor normale ukuleles vind ik Worth altijd erg goed. Maar ik heb ook ukes met aquila's hoor. Maar dus geen ervaring met hun ubass snaren.
| Rickenbacker | Höfner | Peterbuilt | BassVI
Gebruikersavatar
EB2
Berichten: 7
Lid geworden op: 12 mar 2012, 09:57

Bericht door EB2 »

we tigers schreef:Aquila is een Italiaans merk van ukulele snaren. Prima merk maar ik ken de snaren niet. Worth maakt tegenwoordig ook ubass snaren. Voor normale ukuleles vind ik Worth altijd erg goed. Maar ik heb ook ukes met aquila's hoor. Maar dus geen ervaring met hun ubass snaren.
OK Dankje. Ik heb ze net besteld . Ze zouden sneller op spanning moeten komen en de spanning beter behouden en bovendien veel beter klinken.
Ik laat het weten als ik ze erop heb zitten.
Gebruikersavatar
we tigers
Berichten: 2229
Lid geworden op: 31 jan 2010, 15:54

Bericht door we tigers »

Ben erg benieuwd naar je bevindingen.
| Rickenbacker | Höfner | Peterbuilt | BassVI
Gebruikersavatar
we tigers
Berichten: 2229
Lid geworden op: 31 jan 2010, 15:54

Bericht door we tigers »

In dit filmpje (beetje brakke kwaliteit) kun je horen dat de Aquila's akoestisch veel meer volume geven, maar ook meer hoog en ik weet niet of ik dat nu wel zo tof vind. Het is ook echt een heel ander materiaal blijkbaar.

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=Vbbm8JBs3og[/youtube]

Verder heb ik mijn twijfels bij het wit...
| Rickenbacker | Höfner | Peterbuilt | BassVI
Gebruikersavatar
EB2
Berichten: 7
Lid geworden op: 12 mar 2012, 09:57

Bericht door EB2 »

Ik heb de (shoe)strings van Aquila op de Kala gezet. Het ziet er niet echt mooi uit :shock:
Afbeelding

Het geluid is idd anders dan de originele snaren. De E heeft nu erg veel laag maar de D en G te weinig en klinken 'hol'. Als ik dan de Mid wegdraai hoor ik ze slecht.
hmmm :? ik weet het niet. Het enig voordeel lijkt tot nu toe dat deze snaren hun toon wel goed houden maar als ik Tiger goed begrijp doen de originele dat op den duur ook.
Ik denk dat ik de originele snaren maar weer ga terugzetten.

Ik had vorige week een optreden (met de originele snaren) maar ik durfde hem niet te gebruiken. Iedere keer als ik m wilde pakken waren de D en de G zomaar weer een halve toon verlopen.Dus de EB2 toch steeds maar weer gepakt. Aangezien wij met name buiten optreden vraag ik me af hoe dat gaat. We'll see.
Groet,
Marcel
Gebruikersavatar
we tigers
Berichten: 2229
Lid geworden op: 31 jan 2010, 15:54

Bericht door we tigers »

Ik heb gisteren met de mijne op de planken gestaan en dat ging prima. In een duo met een contrabassist en waar ik ook gewone ukulele speelde. En dat alles door m'n grote loopstation. Was erg leuk en supertoffe reacties gekregen.

Ik vind die witte Aquilas niet zo fraai. De zwarte ogen beter. Als je de originele terug zet, dan goed opspannen zoals in dat filmpje. En bij het stemmen af en toe de snaar uit de topkam tillen.
| Rickenbacker | Höfner | Peterbuilt | BassVI
Bogey
Berichten: 1564
Lid geworden op: 14 aug 2004, 13:26

Bericht door Bogey »

Vind deze ook wel heel gaaf de Ortega Lizard

https://www.bassprofessor.info/index.php ... Itemid=210" onclick="window.open(this.href);return false;
abrandano
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 okt 2012, 15:52

Zoem en volume E-snaar

Bericht door abrandano »

Ik heb mijn Kala U Bass 2 weken geleden ontvangen vanuit Duitsland.
Voor de prijs mag je verwachten dat het een goed gefabriceerd instrument is. Het is gemaakt in China, en verder goed afgewerkt. Het onversterkte volume is nog verbazend luid. Met een tokkelende gitaar ben je nog redelijk te horen. Echter de E-snaar klinkt dan toch te zacht.
Helaas zijn er twee problemen met mijn exemplaar.
1. Een fikse zoem overstemd de noten als ik versterkt speel.
2. De E snaar is versterkt nog zachter t.o.v. de overige snaren dan wanneer je accoustisch speelt.
De leverancier rade me aan om de connectors intern na te lopen. Ik heb ze beiden losgemaakt en teruggeplaatst, maar zonder gewenst resultaat. Ook de knoopcelbatterij vervangen hielp niet.
Ik heb inmiddels een retourcode ontvangen, dus hij gaat ter reparatie of vervanging terug naar de leverancier.
Jammer dat de kwaliteitscontrole tekort schiet, maar hopelijk heb ik snel een exemplaar dat wel goed is.
abrandano
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 okt 2012, 15:52

Vervanging Uke Kala Bass

Bericht door abrandano »

Ik heb mijn vervangende U-Bass exemplaar snel retour ontvangen, en de volume balans tussen de snaren onderling is bij dit exemplaar goed.
Het zoemen van de aarding is minder, maar nog wel teveel aanwezig. Ik kan hem hierdoor niet stemmen via mijn boss-pedaal als ik geen aarding-contact hou met het metaal van de jackplug.
Daarnaast was er een schroefje bij 1 van de stemknoppen niet volledig ingedraaid...
Ik ben dus ontevreden over de kwaliteit van dit muziekinstrument.
Qua geluid krijgt hij wel een dikke voldoende.
Gebruikersavatar
jeroentg
Berichten: 592
Lid geworden op: 04 apr 2007, 17:46

Bericht door jeroentg »

Ik zag dat er een nieuwe 'budget'-versie van de U-Bass is verschenen. De Rumbler. Iemand enig idee wanneer deze hier verkrijgbaar zal zijn?
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=T7L_WsJd58o[/youtube]
Fender LE Lightweight Ash Am. Prof. J Bass • Fender AS P Bass • Yamaha Superbass 1200S • Yamaha BB414 • Yamaha BB415 • Kala UBass • RMI/Lehle Basswitch IQ DI • Tech21 Bass Fly Rig • SansAmp BDDI V2 • Fender Rumble 100 •
Plaats reactie