review: Kala Ubass

Plaats hier reviews van bassen, versterkers, snaren, effecten etc.
Gebruikersavatar
wombatboter
Berichten: 22615
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:03

Bericht door wombatboter »

wombatboter schreef:Een goede vriend van mij had een tijd een bas uitgeleend aan een andere bassist en heeft als dank zo'n bas als geschenk gekregen..
Hij heeft 'm nog maar sinds gisteren maar ben ook erg benieuwd naar zijn bevindingen..
Hij is dus deze week aangekomen (opgestuurd door Bass Direct) maar toen hij het ding inplugde deed hij het niet..Hij is ermee naar een reparateur gegaan en naar verluidt scheelt er iets aan het element dat geen contact geeft. De kerel heeft geprobeerd het ding aan de praat te krijgen maar dat is niet gelukt.
Vervolgens heeft hij contact gehad met Bass-Direct maar die hebben hem doorverwezen naar Kala Ubass zelf..... :|
what fools these mortals be
Gebruikersavatar
padawatje
corr: spawatertje
Berichten: 15124
Lid geworden op: 07 mei 2009, 11:29

Bericht door padawatje »

Ik had net hetzelfde probleem met de ukelele van mijn dochter ... tot bleek dat er een minuscuul volumeknopje op zat dat helemaal dicht stond :facepalm:
Gebruikersavatar
Stijn_fi
Berichten: 380
Lid geworden op: 27 jun 2010, 00:12

Bericht door Stijn_fi »

xD Briljant, gigbag :rofl:
Verstand op nul en nadenken.
Gebruikersavatar
we tigers
Berichten: 2229
Lid geworden op: 31 jan 2010, 15:54

Bericht door we tigers »

Das een dooie mus dan, Geert...
Waardeloos; heb je je op iets verheugd, krijg je zoiets. Laat even weten hoe het afloopt.
| Rickenbacker | Höfner | Peterbuilt | BassVI
Gebruikersavatar
wombatboter
Berichten: 22615
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:03

Bericht door wombatboter »

Ik heb vannacht even akoustisch gespeeld op zo'n ding (in een ondergrondse parkeergarage in Gent, vriend had het ding bij in zijn auto).
Klonk zelfs akoustisch erg goed : een mooie gedefinieerde klank, ergens zit er iets van een Ashbory in maar de klank is controleerbaarder en het "geflabber" van de snaren lijkt beter ingeperkt.
Ik kan me voorstellen dat het ding versterkt een erg goeie uber-P kan belichamen en ook met plectrum waan je je zo in het rijk van Carol Kaye.
Ik speelde even het introotje van "Good Vibrations" en dat klonk heel vertrouwd uit de klankkast van deze bas.
Vooral voor oldschool-soul, blues, country en walking-bass moet dit ding erg geschikt zijn.
De hals voelt ook prettig aan al kan ik me inbeelden dat je na een uur op dit ding een normale bas "ontwend" geraakt omdat de afstanden zo verschillend zijn van een gebruikelijke bas.
De eigenaar vertelde ook dat wanneer je overschakelt van dit instrument naar een gewone bas je op zoek gaat naar die klank...maar die daar niet in vindt.
Vond de eerste impressie erg geslaagd maar het feit dat je handen telkens de aanpassing moeten maken vind ik een beetje een minpunt...
Als hebbeding om 's avonds akoustisch in de zetel wat te zitten pielen is dit ding ook ideaal.
what fools these mortals be
Gebruikersavatar
we tigers
Berichten: 2229
Lid geworden op: 31 jan 2010, 15:54

Bericht door we tigers »

wombatboter schreef: Als hebbeding om 's avonds akoustisch in de zetel wat te zitten pielen is dit ding ook ideaal.
Zo gebruik ik 'm het meest. Ik heb 'm nu ruim drie maanden en nog steeds pak ik 'm geregeld en wordt ik er elke keer weer blij van. De aanschafprijs kan een drempel zijn voor veel mensen, maar ik ben inmiddels zwaar fan. Ik heb ook al wat 'ubass-missiewerk' gedaan door 'm mee te nemen naar Peter en Henk.
Ik ga straks even op bezoek bij Sanders en zal 'm ook eens kennis laten maken met de Ubass. Als liefhebber van flats met schuim moet 'ie dit wel kunnen waarderen, me dunkt :wink:
| Rickenbacker | Höfner | Peterbuilt | BassVI
Gebruikersavatar
wombatboter
Berichten: 22615
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:03

Bericht door wombatboter »

Kan best zijn dat ik me zelf ook kan laten overhalen zo'n ding aan te schaffen..
what fools these mortals be
Didi 1.0

Bericht door Didi 1.0 »

Ik hou ervan, zoals inmiddels wel bekend is om akkoorden te spelen op de bas. Boven de twaalfde fret, dus alles wat eronder zit zou er in het geval van akkoordenspel wel vanaf gezaagd mogen worden.
Vraagje dus : blijft er genoeg klank over bij het spelen van een akkoord ? Of klinkt het dan zompig en sterft het snel weg ?
Gebruikersavatar
we tigers
Berichten: 2229
Lid geworden op: 31 jan 2010, 15:54

Bericht door we tigers »

je komt op de ubass met moeite boven de 12e fret en wanneer je zo hoog geraakt sterft de toon vrij snel weg. Kortom geen Didi-bas.
| Rickenbacker | Höfner | Peterbuilt | BassVI
Didi 1.0

Bericht door Didi 1.0 »

Nee, dat bedoel ik niet. De U-bass is feitelijk een basgitaar die pas vanaf de 12e fret begint. Alsof de hals er voor de helft is afgezaagd. Op een gewone basgitaar is niet zo zinvol om akkoorden te spelen in de lage regionen.
Gebruikersavatar
we tigers
Berichten: 2229
Lid geworden op: 31 jan 2010, 15:54

Bericht door we tigers »

ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt, denk ik. Het lijkt alsof je hier suggereert dat de ubass een octaaf hoger is dan een normale bas (?). Maar dat is zeker niet het geval. De Ubass is mijn diepst klinkende bas. Wat betreft akkoorden pakken, lijkt me dit niet het geschikte instrument ervoor. Denk aan een P met heel veel schuim. De klank is dus kort.

Gisteren een klein 'optreden' gedaan met de Ubass. Op de borrel van het kinderdagverblijf in een speeltuin hier in de stad hebben we een kleine muziekworkshop gegeven. Kleine kinderen hebben eerst allerhande rammelaars gemaakt van lege potjes en wc-papier-kokers. Nadat ze die hadden gemaakt en versierd hebben we die kleintjes laten meerammelen op 'Wij hebben thuis een gasfornuis' van Sesamstraat. In triobezetting met iemand op djembe, mijn vrouw op ukelele en ik met de ubass. Het was een succes! De kleintjes waren enthousiast en de organisatie vond het "superprofessioneel"...
Mijn vrouw en ik vonden het een stuk minder professioneel :facepalm: , maar we hebben wel gelachen.

De Ubass trok weer bekijks. Met verschillende aanwezige vaders meerdere gesprekjes gevoerd over dat ding.
| Rickenbacker | Höfner | Peterbuilt | BassVI
Didi 1.0

Bericht door Didi 1.0 »

we tigers schreef:ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt, denk ik. Het lijkt alsof je hier suggereert dat de ubass een octaaf hoger is dan een normale bas (?). Maar dat is zeker niet het geval. De Ubass is mijn diepst klinkende bas. Wat betreft akkoorden pakken, lijkt me dit niet het geschikte instrument ervoor. Denk aan een P met heel veel schuim. De klank is dus kort.
O.K. I see. Vraag is beantwoord. Dank je.
Gebruikersavatar
PyungNamm
Berichten: 449
Lid geworden op: 21 mei 2006, 22:11

Bericht door PyungNamm »

Ik speelde dit voorjaar op een festival in Mallorca waar ook een duitse bassist was die naast z'n contrabas ook zo een Kala Ubass had meegenomen. In eerste instantie zag het er komisch uit, maar toen we (onze band) het geluid hoorden waren we wel echt onder de indruk wat er uit zo'n klein kastje komt.
Sinds die tijd heb ik daar wel een (in wisselende mate) latente gas voor..
Gear:
G&L L-2500 Tribute, HK Fretless 5-snaar, Jan Knooren Contrabas, Kala U-Bass
Acoustic Image Clarus 2R+
Phil Jones Compact4

Band:
Oriental Jazzband
Gebruikersavatar
Digidesign
Berichten: 718
Lid geworden op: 18 aug 2004, 14:18

Bericht door Digidesign »

Ik heb ook vol bewondering staan kijken op musikmesse wat voor geluid eruit komt. Heel indrukwekkend! Eens wat centjes voor opzij gaan zetten.
Gebruikersavatar
wombatboter
Berichten: 22615
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:03

Bericht door wombatboter »

Ben er vrij zeker van dat ik er ook één ga kopen..
Had een goed gevoel toen ik het ding onlangs akoustisch uitprobeerde en vaak mis ik iets om op te pielen wanneer ik naar tv zit te kijken en geen bas wil aansluiten..
what fools these mortals be
Plaats reactie