review: Kala Ubass

Plaats hier reviews van bassen, versterkers, snaren, effecten etc.
Gebruikersavatar
we tigers
Berichten: 2229
Lid geworden op: 31 jan 2010, 15:54

Bericht door we tigers »

Ik zal in het kader van 'missiewerk' de mijne in ieder geval mee sjouwen naar de Peter- en Waalwijkmeet.
En Geert, ingeprikt klinkt 'ie dikker dan dik.
| Rickenbacker | Höfner | Peterbuilt | BassVI
Gebruikersavatar
wombatboter
Berichten: 22642
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:03

Bericht door wombatboter »

Ben er alleen nog niet uit of ik een "dure" of een "goedkope" ga nemen...zijn er klankgewijs verschillen, vraag ik me dan af.
Niet dat ik op geld kijk maar van een gigbag bvb ben ik ook niet vies en als het ding maar klinkt..
what fools these mortals be
Gebruikersavatar
we tigers
Berichten: 2229
Lid geworden op: 31 jan 2010, 15:54

Bericht door we tigers »

Voor het geld van een goedkopere heb je bij the southern ukulele store een duurdere. Vol hout tegenover gelamineerd, Hipshots tegenover afgeleide en een koffertje.

Versterkt maakt het denk ik geen donder uit...
| Rickenbacker | Höfner | Peterbuilt | BassVI
Gebruikersavatar
wombatboter
Berichten: 22642
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:03

Bericht door wombatboter »

Als ik me niet vergis zijn er volgens die site geen meer in voorraad..
what fools these mortals be
Gebruikersavatar
we tigers
Berichten: 2229
Lid geworden op: 31 jan 2010, 15:54

Bericht door we tigers »

Ik ben eigenlijk wel benieuwd of je er een heb gekocht en hoe de Ubass je bevalt, Geert. Care to comment?
| Rickenbacker | Höfner | Peterbuilt | BassVI
Gebruikersavatar
wombatboter
Berichten: 22642
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:03

Bericht door wombatboter »

Het is een blijvertje, leuk ding !
what fools these mortals be
Gebruikersavatar
EB2
Berichten: 7
Lid geworden op: 12 mar 2012, 09:57

Bericht door EB2 »

Allen,
Mijn naam is Marcel, ben nieuw op dit forum en speel op een '64 Gibson EB2.
Ik heb net de Kala Ubass binnen en het geluid is idd fantastisch maar ik moet er nog een beetje aan wennen. Misschien waren de verwachtingen wat te hoog gespannen vanwege alle lovende kritieken op het web. Om te zien is het werkelijk een beauty!
Qua spelen moet je er aan denken je vinger niet vlak achter de fret te positioneren, zoals je gewend bent, want anders word je op rammelgeluiden getrakteerd, gewoon midden tussen de frets dus, dan gaat het goed.
Ik vind dat er toch wel een beetje volumeverschil is tussen de snaren, met name de D-snaar is wat zachter. Is daar misschien iets aan te doen?
Ik moest de G snaar voor mijn gevoel erg ver opdraaien om hem op toon te krijgen, zelfs zover dat de snaar weer omhoog kroop op het mechanisme en uit de uitsparing van de snaar uit de kam schoot. Beetje dom van me, maar dat is iets om op te letten.

Heeft iemand ervaring met de levensduur van de snaren? Ik heb nu het gevoel dat, met name de G-snaar , het ieder moment kan begeven.

Gr, Marcel
Gebruikersavatar
we tigers
Berichten: 2229
Lid geworden op: 31 jan 2010, 15:54

Bericht door we tigers »

De snaren rekken op en moeten af en toe even opnieuw opgespannen worden. Op de site van Kala staat een filmpje waarin uitgelegd wordt hoe dit moet. Erg belangrijk dat je dit volgt! Wanneer je meer dan drie windingen op je stemmechaniek hebt, bestaat de kans dat je stemmechaniek afbreekt en naar de andere kant van de kamer wordt gelanceerd! Dit is eerder het geval bij de spruce-top-versie (die heeft mindere hardware), maar let er op. Met minder windingen ontstemt hij ook veel minder snel.
Wat er uitsteekt kun je gewoon afknippen. En zorg er voor dat de windingen naar beneden lopen.

Bij het stemmen helpt het ook om af en toe even je snaar uit de topkam te tillen; het materiaal kan wat opstroppen.
Ik heb mijn Ubass sinds juli en sinds het opnieuw opspannen van de snaren een maand of zes geleden, ontstemt hij veel en veel minder en klinkt hij eigenlijk altijd prima. Bij mij is de balans tussen de snaren uitstekend. Kala heeft in plaats van 1 piëzo-element, voor elke snaar een apart elementje toegepast. Juist om er voor te zorgen dat de balans okay is. Ik weet niet waar je hem hebt gekocht, maar als het in de buurt is, is het interessant om terug te gaan naar de winkel en eens te vergelijken met andere exemplaren.

Welke versie van de Ubass heb je?
| Rickenbacker | Höfner | Peterbuilt | BassVI
Gebruikersavatar
EB2
Berichten: 7
Lid geworden op: 12 mar 2012, 09:57

Bericht door EB2 »

OK dankjewel!

Ik heb het filmpje bekeken. Je hebt idd een speciale techniek nodig om de snaren te monteren en te stemmen.
Ik heb de gefrette mahogany afkomstig van de southern ukulele store . Nu de snaren er goed opzitten (zoals ik hem binnenkreeg was het dus niet goed) klinkt ie al gelijkmatiger. Nu valt me weer op dat de E en de A veel laag hebben, maar D en G weer wat ieler klinken. Misschien ben ik overkritisch omdat ik nu nog in de terugstuurgarantie zit. (ik schrok ook enigzins van de 'made in china' sticker)
Ik zie dat jouw snaren er al ruim een half jaar opzitten, dus dat is geruststellend.
Vanavond maar weer eens verder experimenteren.
Gr, Marcel
Gebruikersavatar
wombatboter
Berichten: 22642
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:03

Bericht door wombatboter »

Waar vind je dat filmpje eigenlijk ?
what fools these mortals be
Gebruikersavatar
EB2
Berichten: 7
Lid geworden op: 12 mar 2012, 09:57

Bericht door EB2 »

wombatboter schreef:Waar vind je dat filmpje eigenlijk ?
https://www.gollihurmusic.com/faq/40-KAL ... VIDEO.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
wombatboter
Berichten: 22642
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:03

Bericht door wombatboter »

Bedankt ! (overigens nog steeds verzot op het ding, ideaal om ook even in de handen te hebben tijdens een "dood" moment).
what fools these mortals be
Gebruikersavatar
we tigers
Berichten: 2229
Lid geworden op: 31 jan 2010, 15:54

Bericht door we tigers »

Ik speel thuis voor 90% de Ubass.
Gisteren heeft de Ubass het volgende slachtoffer geëist: Rawlsprawl ging met een ongezonde dosis GAS naar huis. :mrgreen:
| Rickenbacker | Höfner | Peterbuilt | BassVI
Gebruikersavatar
Sanders
Bas-cyclo-pedie
Berichten: 19306
Lid geworden op: 27 okt 2007, 19:35

Bericht door Sanders »

we tigers schreef:Rawlsprawl ging met een ongezonde dosis GAS naar huis. :mrgreen:
hij niet alleen! :facepalm:
rich13 schreef:Sanders is gek op kinderen!!! Gebakken dan...
dejohan schreef:Een hamer is nutteloos als je begonia's wil kweken.
Plaats reactie