Getest SB321 Honeyburst

Plaats hier reviews van bassen, versterkers, snaren, effecten etc.
Plaats reactie
Thijzema
Berichten: 581
Lid geworden op: 07 okt 2003, 19:59

Getest SB321 Honeyburst

Bericht door Thijzema »

Ik bezit deze basgitaar nu ongeveer een half jaar en dacht, laat ik eens een review geven.

De basscollection bassen zijn qua model gekopieerd van de Tune BassManiac, een basgitaar die revolutionair was voor zijn tijd.
Tune ging failliet en Basscollection SGC Nanyo heeft het model opgekocht en is er mee verder gegaan. Naar mijn weten is ook BassCollection SGC Nanyo failliet en worden hun bassen nog maar op kleine schaal gemaakt.

De SB321 HB, is uitgevoerd met een honeyburst laklaag (duidelijk zichtbaar houtpatroon) en gouden hardware. Er zitten gotoh stemmechanieken op. De body bestaat uit twee stukken Sen (Castor Arabie) die bijna naadloos in elkaar over gaan. De nek is gemaakt van maple en heeft een rosewood fingerboard. De SB321 is uitgevoerd met P/J PU's en actieve electronica, als ik het goed heb 2-bands. De PU's en de electronica zijn afkomstig van SGC Nanyo.

De vorm:

De vorm van de body heeft veel weg van de bekende ibanez sr series, maar vind zijn origine bij de Tune Bassmaniac . Zowel in hoge als lage posities hangt deze bas heel comfortabel dit waarschijnlijk door de uitholling in de rug (wat bijna elke bas tegenwoordig heeft) het is een lichte bas (3 kilogram) en dat merk je ook wel, als je ontzettend wild doet dan stuitert hij tegen je lichaam (soms zeer stimulerend :lol: ) en dan verlang je (ik) toch wel naar een zwaardere bas.

De bespeelbaarheid:

De SB321 heeft een hele slanke hals (ik weet de getallen niet) met 24 frets. De hals speelt ontzettend soepel (mede omdat hij gelakt is) en alle 24 frets zijn goed te bereiken. De stringspacing is klein en dat maakt snel spelen over de verschillende snaren een stuk makkelijker, voor slappen en poppen vergt het toch wel enige oefening; door de kleine stringspacing raak je gauw andere snaren dan je wilt. Maar oefening baart kunst en de doorzetter krijgt wat hij wilt.

Het geluid:

Het geluid is heel divers, van een allesdoorsnijdende klank tot een doffe knor, alles is uit deze bas te krijgen (misschien een tikkeltje overdreven, een tikkeltje maar). Nee, je kunt heel veel geluid uit deze jongen/dame krijgen. Voor elke soort is wel een geluid te vinden, funk, punk,rock,metal,jazz,blues. Het zijn niet allemaal de typische geluiden, maar het komt er toch dicht bij in de buurt (en dat door mijn stagg 25watt pokkeversterkertje)

Algemene beoordeling:

+ De gotoh stemmechanieken, (een half jaar intensief repeteren en pielen heeft de snaren niet doen afwijken van hun grondtoon)
+ De bespeelbaarheid, zeer snelle hals
+ Het geluid, ik kan er mee vooruit, veel geluiden voor een mooi prijsje (hier meer over onderaan)
+ Het uiterlijk, ik vind het een mooie bas, ik moest wel even wennen aan de gouden hardware, maar ik vind hem/haar met de dag mooier worden. (nee ik ben geen homo en ik neuk ook geen basgitaren)

- De (mooie) Honeyburst lak is deukjesgevoelig, een kleine tik zorgt al voor de nodige emotionele schade :cry:, maar zolang mij hals onbeschadigd blijft, is er eigenlijk niks aan de hand.
- Het gewicht, als SGC Nanyo de bas een kilo zwaarder had gemaakt (of 1,5 kilo) dan zou dat al veel schelen.

Ik heb de bas voor 470 Euromannetjes meegekregen en vergeleken met de andere bassen in die prijsklasse, is dit een juweeltje (qua geluid en uiterlijk). De bas kostte eerst 785 euro, dus daaruit blijkt dat afdingen wel degelijk nut heeft. Ik heb deze bas gekocht vanwege zijn geluid (het uiterlijk vond ik een tweede zaak) en het heeft even geduurd voordat ik aan het uiterlijk gewend was, maar ik ben zeer tevreden met deze aankoop.
Gebruikersavatar
superbas42
Berichten: 1255
Lid geworden op: 06 okt 2003, 16:49

Bericht door superbas42 »

kort maar krachtig: heb er ook eens op gespeeld, het zijn inderdaad geen verkeerde instrumenten, bied veel voor zn geld!
Plaats reactie