Ibanez SR 5005 Prestige

Plaats hier reviews van bassen, versterkers, snaren, effecten etc.
Boudewijn Schleijpen
Berichten: 35
Lid geworden op: 21 feb 2010, 23:51

Ibanez SR 5005 Prestige

Bericht door Boudewijn Schleijpen »

Vorig jaar kocht ik een Ibanez SR 5005 Prestige.
Ik was al in bezit van een (5-snarige) Sterling Ray 35 by Musicman. Een geweldige bas trouwens.
Maar omdat ik nogal kleine handen heb was ik toch op zoek naar een smallere hals, maar wel een 5-snarige. Dan kom je automatisch uit bij de Soundgear serie van Ibanez.
Ik had al eens een goedkope SR 305 maar daar was ik niet zo tevreden over.
Nadat ik van alle Soundgears de specificaties goed had gelezen, besloot ik voor de Prestige te opteren. Prijs: 1900 euro. Maar dan heb je ook wat!
De houtsoorten en overige onderdelen zijn van topkwaliteit.
Wengé Bubbinga Wengé Bubbinga Wengé-hals. Geschroefd met 4 schroeven.
De body: Dikke Wengé boven- en onderblad. Mahonie middenstuk. Daartussen nog een dun onbekend laagje hout. Prachtige donkerbruin-zwarte houtnerftekening.
De mechanieken zijn van goud en van het merk Gotoh. Ze draaien heel precies en lopen niet terug. Stemmen wordt daarmee weer leuk.
De "brug" bestaat uit 5 losse gouden brugjes met een snel-inhaaksysteem en ingenieuze octaaf- en hoogteverstelling. Borgbaar.
De beide soapbar-elementen zijn van Bartolini.Topmateriaal. Doormiddel van een klein schakelaartje zijn ze actief- alsook passief te gebruiken. Bij passief gebruik werkt alleen de volume en panoramaknop.
Er is dus een volumeknop en een panoramaknop om de beide elementen te mixen.
De actieve toonregeling bestaat uit 4 fijne draaiknopjes +/- voor bas, een +/- regelaar voor mid. een mid.-breedteregelaar en een +/- potmeter voor het treble.
Het bereik van de midregelaar en de trebleregelaar is niet zo groot maar toch voldoende om veel sounds te creëren.
De sound van de bas is vooral heel warm met veeeel mooi diep laag en laagmidden. Echt een rockgeluid! Het geluid is wel erg beschaafd. Niet brutaal dus.
Als je de actieve basregelaar in het midden laat staan krijg je toch een mooi knorrend warm geluid. De midkraan dan een beetje open en de treble vol open.
De originele Elixir snaren heb ik er snel af gegooid (klonken niet ronkend) en vervangen door R. Cocco's. Maar Daddario's Pro-steels bleken het ook goed te doen. De laatste zijn wat goedkoper.
De bespeelbaarheid van de bas is gewoon geweldig: licht en ontspannen. De bas hangt mooi in evenwicht. Hij is behoorlijk zwaar maar als hij om hangt voel je dat niet.
De SR 5005 wordt geleverd met een mooie kunststof koffer en een lederen riem.
Het is beslist een erg doordacht ontwerp en prachtig afgewerkt.
Ik ben er super blij mee.
Mijn versterking past er prima bij voor wat betreft het geluid. Ik gebruik een Markbasscombo 500 Watt met een 15 inch speaker aangevuld met een Markbass NY151 box (15 inch). Zonodig, signaalgesplit, gecombineerd met een halfstack 4x 10 inch EdenNemisis box met een Hartke HA3500 top.
Laatst gewijzigd door Boudewijn Schleijpen op 22 nov 2012, 15:24, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Unlord
Berichten: 4349
Lid geworden op: 31 jul 2005, 19:36

Bericht door Unlord »

Jeej, weer een SR liefhebber! Doe een keer wat fotootjes van jou en de bas. Leuk.
Gebruikersavatar
Stinky
Berichten: 6728
Lid geworden op: 15 sep 2005, 19:00

Bericht door Stinky »

waarom heb je besloten om die 1900 euro in een Ibanez te steken?
veel mensen zouden mss de afweging maken om met zo'n budget voor een handgebouwd merk te gaan of voor een traditionele Fender USA dus wat heeft jou doen besluiten om die SR5005 Prestige aan te schaffen?

erg mooie bassen trouwens, ik heb er weleens eentje in handen gehad en hij voelde en klonk erg goed.
veel plezier met je nieuwe aanwinst! 8)
Gebruikersavatar
A-lex
Berichten: 4167
Lid geworden op: 10 dec 2009, 19:49

Bericht door A-lex »

ibanez is zeker deftig :D tot nu toe altijd goeie ervaringen mee gehad :D
"Your inability to invalidate my hypothesis is not at all the same thing as proving it true."
persoonlijk topic...
een goede groove kan je niet kopen...
Boudewijn Schleijpen
Berichten: 35
Lid geworden op: 21 feb 2010, 23:51

Bericht door Boudewijn Schleijpen »

5 snarige Fenders hebben weer die brede hals.
Bovendien vind ik ze afschuwelijk uitzien.
Haico

Bericht door Haico »

Stinky schreef:waarom heb je besloten om die 1900 euro in een Ibanez te steken?
veel mensen zouden mss de afweging maken om met zo'n budget voor een handgebouwd merk te gaan of voor een traditionele Fender USA dus wat heeft jou doen besluiten om die SR5005 Prestige aan te schaffen?
Ik heb 1500 gestoken in een 2e hands Yamaha. :facepalm:

:mrgreen:
Gebruikersavatar
Stinky
Berichten: 6728
Lid geworden op: 15 sep 2005, 19:00

Bericht door Stinky »

je bent niet voor niets het zwarte schaap in de familie... :wink:

maar ik vraag me echt af wat de TS voor deze Ibanez heeft doen besluiten: had hij er soms al eentje uitgeprobeerd en was hij meteen verkocht? heeft hij alleen bij de lokale gitaarboer gezocht en was dit de beste bas in de winkel? speelt een voorbeeld van hem op een goeie Ibanez? weet de TS dat er veel keus is in die prijsklasse?

gewone vragen voor een gewone maandagmiddag dus...
Gebruikersavatar
Unlord
Berichten: 4349
Lid geworden op: 31 jul 2005, 19:36

Bericht door Unlord »

Ik heb menig hi-end bas in mijn handen gehad en kan me rustig voorstellen dat iemand een SR daarboven kiest. Hi-end is vaak erg hi-fi en de SR serie is dat niet. Maar...de TS mag het zeggen :wink:
Boudewijn Schleijpen
Berichten: 35
Lid geworden op: 21 feb 2010, 23:51

Bericht door Boudewijn Schleijpen »

Wat is een TS trouwens?
En ja... Een Fender, dat is gewoon een stomme cowboyplank waar idioten ook 1900 euro voor geven.
Daar komt alleen maar midden uit. En elke bassist wil zo'n stom ding hebben, want dan hoor je ook bij de grote groep. Ach ja een mens is een kuddedier niet waar.
Vooral wordt men erg opgewonden van het opschriftje made in USA....
Een simpel Squiertje doet het net zo goed, maar ja... daar staan die drie hoofdlettertjes niet op, en dan hoor je niet bij de kudde.

Boudewijn
Gebruikersavatar
Nicky
Der Soßemeister
Berichten: 2798
Lid geworden op: 08 mei 2011, 01:52

Bericht door Nicky »

Boudewijn Schleijpen schreef:Wat is een TS trouwens?
En ja... Een Fender, dat is gewoon een stomme cowboyplank waar idioten ook 1900 euro voor geven.
Daar komt alleen maar midden uit. En elke bassist wil zo'n stom ding hebben, want dan hoor je ook bij de grote groep. Ach ja een mens is een kuddedier niet waar.
Vooral wordt men erg opgewonden van het opschriftje made in USA....
Een simpel Squiertje doet het net zo goed, maar ja... daar staan die drie hoofdlettertjes niet op, en dan hoor je niet bij de kudde.
Sorry? Ik heb geen ervaring met Fenders (of niet veel) en ook geen ervaring met die Soundgear maar als het een cowboy-plank is waar alleen mids uit komen waarom neemt iedereen er dan een? Waarschijnlijk toch wel iets met kwaliteit, maar misschien ook wel omdat mids je toch wel in de mix houden lees ik hier altijd....

En als het een cowboy-plank is vraag ik me af waarom zoveel artiesten ze gebruiken.. Marcus Miller, John Entwistle, Steve Harris, Sting, en nog meer. Ook worden ze veel in de Metal/rock scene gebruikt, iets wat niks met cowboys te maken heeft. Hier een lijst van bekende Fender P gebruikers: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Pr ... ss_players" onclick="window.open(this.href);return false;

Sorry maar ik vind je uitspraak gewoon onzin. Tuurlijk is een Squier net zo goed als een USA... Op een goedkope versterker wel ja. Maar ik weet zeker dat je op een goeie versterker (zeg bv. een Ampeg Fullstack) je zeker verschil hoort tussen die Squier of een goeie USA Fender of MiJ Fender.

Afbeelding
Morris Pre-Lawsuit Jazzbass - 90s Squier Precision - Hartke HA3500 - Klemmt Echolette BS40 - GK BLX210 - Een bak effecten

www.nhendriks.nl
Gebruikersavatar
The Mule
Alembic arbeider
Berichten: 4178
Lid geworden op: 09 mei 2004, 10:10

Bericht door The Mule »

Iets promoten door de rest af te kraken is zelden overtuigend.
"Hij lachte uit de diepte waar de bassen wonen" - Simon Carmiggelt
Gebruikersavatar
Unlord
Berichten: 4349
Lid geworden op: 31 jul 2005, 19:36

Bericht door Unlord »

Eens, maar hij heeft wel een punt. Een TS is trouwens een Topic Starter: de persoon die de threat begint.

Een Fender een cowboyplank noemen vind ik eigenlijk wel grappig en inventief. Tuurlijk, een Fender is een over-hyped instrument en een Ibanez SR is een steevast ondergewaardeerd instrument. Althans, naar mijn bescheiden mening. Zelf heb ik verschillende Fenders gehad en ik heb ze allemaal weer van de hand gedaan. Tegenwoordig prefereer ik bijvoorbeeld een Lakland Darryl Jones en een Mike Lull M4V boven een Fender. Ik gebruik beide bassen echter niet voor het spelen van metal-muziek. Dan pak ik mijn Ibanez ATK of...mijn SR3006. En dat terwijl die SR het ook erg goed doet met contemporele muziek.

De vraag was of je de SR speciaal hebt uitgekozen omdat je hem helemaal te gek vindt, ook in vergelijking met andere bassen. Of dat je de winkel in liep, een actue GAS-aanval kreeg en die bas hebt gekocht zonder verder te kijken. There is more in life dan Fender namelijk. Veel more.

Maar bottom-line: blij zijn met wat je hep is het mooiste wat er is ;)
Boudewijn Schleijpen
Berichten: 35
Lid geworden op: 21 feb 2010, 23:51

Bericht door Boudewijn Schleijpen »

Ik wilde een smal halsje (5 string) èn een goed bruikbaar geluid.
Dat heb ik nu.
Voor slappen is ie minder geschikt vanwege de kleine string spacing. Daarvoor pak ik dan de Sterling ray 35.
Gebruikersavatar
A-lex
Berichten: 4167
Lid geworden op: 10 dec 2009, 19:49

Bericht door A-lex »

Nicky schreef:
Boudewijn Schleijpen schreef:
Op een goedkope versterker wel ja. Maar ik weet zeker dat je op een goeie versterker (zeg bv. een Ampeg Fullstack) je zeker verschil hoort tussen die Squier of een goeie USA Fender of MiJ Fender.

Afbeelding
ik vind een ampeg juist ideaal om met je squier even goed te klinken als een fender usa :D thaha
heb je wel al een keer over een ampeg fullstack (met buizen en een rand overdrive :p zoals die meestal gebruikt worden ) gespeeld :D
juist met een hi-end cleane versterker ga je echt veel verschil horen !
en er is idd veel meer dan fender in de wereld ! daarom moet het idd niet afgebroken worden maar je moet toch eerst ook een keer de rest bekijken :D je kan pas zeggen of iets goed of slecht is is als je het ergens mee kan vergelijken :D
"Your inability to invalidate my hypothesis is not at all the same thing as proving it true."
persoonlijk topic...
een goede groove kan je niet kopen...
Gebruikersavatar
The Mule
Alembic arbeider
Berichten: 4178
Lid geworden op: 09 mei 2004, 10:10

Bericht door The Mule »

Toch was ook de eerste vraag die in mij opkwam dezelfde die hier nu al een paar keer gesteld, maar nog niet beantwoord is. Is een nieuwe Ibanez SR van 1900 euro een bewuste, weloverwogen keus geweest na vergelijking van verschillende opties uit dezelfde prijsklasse?
"Hij lachte uit de diepte waar de bassen wonen" - Simon Carmiggelt
Plaats reactie