Kort getest: Behringer V-amp Pro (nu met samples)

Plaats hier reviews van bassen, versterkers, snaren, effecten etc.
Haico

Kort getest: Behringer V-amp Pro (nu met samples)

Bericht door Haico »

A-lex schreef:
Haico schreef:Afbeelding

60 Euro van markplaats. How bad can it be??
we want a review !! :jaaaaa: ;)

Nou, het is dus een cloon van de eerste Line6 Bass Pod Pro. Ik heb hem net een half uurtje aangehad in de studio. Het eerste wat mij opviel is dat het apparaat vrij stil is. Ik had hem veel noisier verwacht.

Meer eerste indrukken:
- Veel aansluitmogelijkheden. Headphone out, en zelfs een line in! Op de unbalanced output is de cab simulatie uitgeschakeld. Heel slim! Ik heb zo'n vermoeden dat we dit aan lin6 te danken hebben. :D
- De menu's en dergelijke zijn niet te leren zonder de handleiding. Moeilijker dan verwacht
- Tuner is mwoah... Trackt niet heel snel.
- De effecten die ik tot dusver gehoord heb zijn OK. Die gaan ermee door. Maar het gaat natuurlijk om de versterker simulaties.
- De versterker simulaties zijn heel krachtig en makkelijk naar je hand te zetten met de EQ. Beetje compressie erbij draaien en je hebt binnen no-time een lekker geluid om mee op te nemen. Er zit van alles en nogwat in. Ik ben niet zo'n freak dat een Bassman simulatie ook echt 100% als een Bassman moet klinken. Ik zie de versterker presets meer als startpunt voor wat je kan verwachten om uit die preset te halen. En als het goed klinkt, dan is het goed. :D Zo heb ik met een oude Line6 bass pod wel eens een metal album ingespeeld via de Polytone versteker simulatie. Niet de verstekrer die je zou verwachten bij metal. :D

Ik nam de proef op de som en ging op zoek naar een scoopie rock sound (Ampeg-ish). Die had ik zo gevonden... en het was errug lekker (alleen het opslaan?!). Het enige wat ik miste was een beetje meer gain op de simulatie. De preamp van de V-amp zelf gaat eerder over zijn nek dan de preamp in de simulatie, om het zo maar te zeggen. Daar schijnt wel een oplossing voor te zijn in het menu maar daar ben ik nog niet achter gekomen.

Ik zou deze preamp niet zo snel meenemen naar een optreden. Ik heb daar niet echt de behoefte aan de versterker simulaties of de effecten. De basistoon van mijn versterkers werken meestal al prima. Ik heb hem gekocht voor in de studio, en ik moet zeggen, tot dusver ben ik zeer tevreden. Misschien neem ik hem niet eens op, maar al zou ik hem alleen gebruiken zodat de bassist tijdens het opnemen een natuurgetrouwer geluid hoort dan een droge bas, en daardoor zelfverzekerder gaat spelen, dan is het al goud waard. :D

In combinatie met een simpele sound interface (zonder preamps) is het een serieuze concurrent van een interface met preamps, als je alleen bas wil opnemen. Degene die in de markt is voor een DI of mixer, kan ook eens op marktplaats kijken of er nog 1 beschikbaar is. Kost geen klap!! :shock:

Gebruikers interface: 8)
Geluiden: 8) 8) 8)
Noise: 8) 8) 8) 8)
Aansluitmogelijkheden: 8) 8) 8) 8) 8)
Tuner: 8) 8)
Prijs/kwaliteit: 8) 8) 8) 8) 8)

Blijvertje: Ja!!
Laatst gewijzigd door Haico op 12 sep 2011, 22:56, 3 keer totaal gewijzigd.
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »

Ik heb hem live gehoord met een Yamaha eindblok. Stond als een huis.
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
A-lex
Berichten: 4167
Lid geworden op: 10 dec 2009, 19:49

Bericht door A-lex »

and we have a review :yes:
als je hem voor 60 euro(of minder ) kan kopen is het dus wel een aanrader :p :)
"Your inability to invalidate my hypothesis is not at all the same thing as proving it true."
persoonlijk topic...
een goede groove kan je niet kopen...
Haico

Bericht door Haico »

A-lex schreef:and we have a review :yes:
als je hem voor 60 euro(of minder ) kan kopen is het dus wel een aanrader :p :)
Ja en nee. :)

Dit is echt zo'n apparaat dat je overal en nergens kan gebruiken. Mijn ervaring met dergelijke apparaten is dat als je er dan geen duidelijk doel voor hebt, dan gebruik je hem nergens voor. En dan is het weggegooid geld.... :)

Mogelijke doelen:
* Koptelefoon versterker
* Studio preamp
* En met een midi floorboard (Behringer FCB1010?!) maak je er een makkelijk multi effect van voor live doeleinden. Jammergenoeg wel met restricties: Je kan met goed fatsoen niet mid-song van preset wisselen, want de latency is ERG lang. Maar als je in een 70s/80s coverband zit lijkt het mij ideaal voor als je van Motown naar Level42 moet. :D
Gebruikersavatar
Unlord
Berichten: 4349
Lid geworden op: 31 jul 2005, 19:36

Bericht door Unlord »

Zelf heb ik nog een Line6 Bass POD XT Pro in mijn rek hangen. Heb er jaren mee geëxperimenteerd en ben tot de volgende conclusie gekomen.

OF je hebt een geweldige signature sound gevonden met dat ding zodat je hem live gebruikt met nauwelijks iets anders dan die ene sound of preset.

OF je gebruikt hem in de studio voor een beperkte set amp simulaties plus alle aansluitmogelijkheden.

Zo'n ding live gebruiken met verschillende amp simulaties of presets is waanzin. Veel te veel risico dat er eentje net te zacht of te hard is, niet goed door de mix komt of gewoon klote klinkt. Veel schakelen maakt je als bassist onbetrouwbaar voor je bandleden.

Kortom, voor de one-sound fanaten én voor beperkt gebruik in de studio helemaal geweldig. Anders links laten liggen die dingen en gewoon op je bas, je amp en je cab(s) vertrouwen.
Gebruikersavatar
deevit
Berichten: 16583
Lid geworden op: 21 okt 2006, 12:14

Bericht door deevit »

Ik ben een one-sound fanaat (qua versterking dan) en dat zou juist de reden zijn om niet zo'n ding in mijn rack te hangen. :wink:
Haico

Bericht door Haico »

Niks voor jou dan, big D! :)
Unlord schreef:Kortom, voor de one-sound fanaten én voor beperkt gebruik in de studio helemaal geweldig. Anders links laten liggen die dingen en gewoon op je bas, je amp en je cab(s) vertrouwen.
Precies!! :yes:
Gebruikersavatar
deevit
Berichten: 16583
Lid geworden op: 21 okt 2006, 12:14

Bericht door deevit »

Zeker weten, vooral toen ik las dat niet alles even makkelijk werkt (lees, zonder de handleiding te lezen). Ik ken mezelf, daar komt niets van terecht.
Wel tof dat je met zo'n budget apparaat (met alle respect uiteraard) toch goeie resultaten weet te behalen. :)
Haico

Bericht door Haico »

Zeker wel! :)

Net even met behulp van de handleiding het apparaat de factory presets teruggegeven en daar eens doorheen gelopen. Er zitten hele kenmerkende geluiden in. Alleen zijn de effectjes heel erg corny en flauw toegepast. Ik hou meer van uitgesproken effecten.

Er staan dus ook wat simulaties van gitaarversterkers in verscholen. Diverse Marshall, een M/B Rectumfryer, een VOX... best leuk en ook netjes gedaan! De simulaties reageren goed op dynamisch spel. Geinige bonus! :D
Gebruikersavatar
Unlord
Berichten: 4349
Lid geworden op: 31 jul 2005, 19:36

Bericht door Unlord »

Tegenwoordig kun je ook een Line6 Bass Pod Xt Pro kopen voor vrij weinig. Een stuk meer dan 60 euro welteverstaan, maar dan heb je ook wel iets meer. Betere geluiden en makkelijker programmeren. Doet wat mij betreft niks af aan de kwaliteit van een Behringer an sich. Ben altijd fan geweest van het merk, vooral als het om mixers gaat. Voordeel van de V-amp boven het spul van Line6 vind ik nog steeds de "endless" parameter knoppen. Je sound is niet meteen compleet weg als je een knop per ongeluk een klein tikkie geeft. Enige reden dat ik ooit mijn blauwe V-amp voor gitaar heb weggedaan is de enorme vertraging in het schakelen naar en andere preset. Dt ding was beter dan de eerste Line6 POD.
Haico

Bericht door Haico »

HA! Ik blijf gewoon mijn ervaringen posten in dit tipokc in het kader van het delen van info. De handleiding van Behringer is echt aan aanfluiting. Onhandig, incompleet en er zit geen lijn in. Het ontmoedigt het gebruiken van het product. :facepalm:

Maar... ik heb op Talkbass een tipokc gevonden met HEEL veel tips over de V-amp Bass Pro. :) Super handig!! Hier wordt ook beschreven hoe je alle toeters en bellen kan uitschakeelen, zodat je echt kan werken met alleen de versterker simulaties...

Ik pik nog een paar interessante tips/items/features uit...

Samples
Hier te vinden: https://www.zinfanus.com/vamp/" onclick="window.open(this.href);return false;

Distortion
Bizar, de V-amp Bass Pro heeft 4 distortion simulaties die nergens beschreven zijn in de officiele handleiding. :facepalm: Dit zijn ze:
1) Electro-Harmonix Hog's Foot
2) Electro-Harmonix Big Muff Pi Fuzz
3) Pro Co Rat
4) T.C. Electronics BLD (Booster + Line Driver + Distortion)
De in te stellen parameters zijn DRIVE, BOOST, SPLIT (bypass crossover: uit of 41-600 Hz) en TONE

Operation modi en biamp mogelijkheden

De V-amp Bass Pro heeft 6 bedrijfsmodi. Bij elke modus is anders wat naar welke uitgang gaat. Handig als je bjivoorbeeld in 1 take met of zonder effect wil opnemen. Of als je live wel cab simulatie naar de tafel wil sturen, maar niet naar de power amp voor je monitoring.

Afbeelding

Inregelen via je computer

Zat van de menu's? Dan kan je via computer software de V-amp instellen. Hiervoor heb je wel een midi interface + kabel nodig. :)

Afbeelding
Gebruikersavatar
Joost van Laake
Berichten: 2799
Lid geworden op: 10 apr 2006, 13:33

Bericht door Joost van Laake »

Volgens mij moeten we met dit monster maar een keer iets leuks gaan opnemen Haico! ;)
It's been too long!
Main tools: Peterbuilt CS-P & T-Sonic | Lakland Skyline DJ04 | EICH TH 900 | EICH 612XL | SansAmp Paradriver DI |
Feestboek
Orkestje: All For Nothing
Haico

Bericht door Haico »

Ik was een beetje aan het klooien en gaandeweg heb ik wat samples gemaakt: https://soundcloud.com/haicovanoosten/sets/samples-v-amp" onclick="window.open(this.href);return false;

Clean (amp simulatie bypassed)
SVT preset + hidden Rat Simulatie (VIES! :D)
SVT preset

Disclaimer: Ik kom er net achter dat de digitale cab simulatie uit stond. De ingebouwde Ultra G cab simulatie staat wel ingeschakeld.
Laatst gewijzigd door Haico op 12 sep 2011, 22:52, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Angelo
moderator
Berichten: 23026
Lid geworden op: 23 feb 2008, 00:44

Bericht door Angelo »

Tot zover het hoofdstuk 'Behringer zuigt grote tijd' - blijkbaar leert men ook daar (al heb ik nagenoeg geen problemen met mijn Behringer pedaaltjes van '3 voor 15 euro' die ik vorig jaar op dit forum heb gekocht).
De wereld wordt een stuk complexer als je overal een probleem van denkt te moeten maken.

Angelo's Rock Orphanage | ISKC Rock Radio The Prog Files | DJ Morgana's Metal Madhouse |
Haico

Bericht door Haico »

Verslavend bakkie. Ik sta 7 uur naast mijn bed en het eerste wat ik denk is "ik ben toch benieuwd hoe die cabinet simulatie klinkt t.o.v. de Ultra-G (speaker simulatie van de ingebouwde DI).

Dus, het apparaat in modus S1 gezet, en daar gaan we weer. Ik heb nog niet eens koffie op! :D
2 nieuwe samples toegevoed: "svt + svt cab" en "svt + svt cab+rat" hebben nu de sim van een Ampeg 810 uit 1979 erbij.

https://soundcloud.com/haicovanoosten/sets/samples-v-amp" onclick="window.open(this.href);return false;
Plaats reactie