Review American Vintage Reissue ´62 Jazz Bass.
-
- Berichten: 52
- Lid geworden op: 16 mei 2011, 13:12
Review American Vintage Reissue ´62 Jazz Bass.
Bij deze zoals beloofd een review van mijn nieuwe bas. Het gaat hier om een eerste indruk, over een paar weken zal ik een update geven waarin ik wat meer praktijkervaring kan inbrengen.
Even wat over mij; ik ben Vincent Waal, ik kom uit Utrecht en studeer Architectuur, ik ben 21 jaar oud en speel vanaf mijn 14e bas. Ik heb in meerdere bands gezeten, mijn huidige project is The Left Lane, een Jazz/blues en pop band die ik samen met mijn zus heb opgericht. Ik heb al vele verschillende bassen gehad, waaronder een Ibanez BTB, een Epiphone Thunderbird en meerdere Jazz Bassen.
Dan nu de review, binnenkort maak ik gebruik van de fotostudio op mijn school om betere foto's te maken. Als je naar aanleiding van het volgende nog vragen hebt kun je me altijd een berichtje sturen.
1. Uiterlijk
Het moet gezegd worden: de Fender jazz is van zichzelf al een prachtig intstrument. Na al die jaren is het ontwerp nog steeds actueel en elegant. Over de jaren heen zijn er eindeloos veel kleuren en houtsoorten geleverd die allemaal een eigen uitstraling en vibe hebben. Niet alle kleuren zijn meer leverbaar, maar er is er een die altijd is gebleven, en ook altijd zal blijven. Sunburst. Hoe mooi ik CAR, Blonde, Tobacco Burst of Cherry ook vind, ik blijf altijd terugkeren naar die ene, stijlvolle en warme kleur. Dit betekend dat ik al vele, vele sunburst bassen en gitaren heb gezien en gehad. Niet al deze instrumenten waren even mooi gespoten en gekleurd, sommige waren zelfs meer bruin dan burst.
Niet deze jazz. Al bij het openen van de koffer op de vloer van Dirk Witte in Utrecht was het duidelijk; dit is een uitzonderlijk mooie burst. Het rood en geel knalt er vanaf en in het midden is de bas mooi dun gestained, waardoor de houtnerf prachtig naar boven komt.
Deze kwaliteit van hout en lak werkt ook door in de hals, waar het maple een subtiele birdseye tekening heeft, die door de vintage tint lak alleen maar meer driedimensionaal lijkt te worden.
Het uiterlijk wordt vervolmaakt door de additie van een mooie roodtortoise slagplaat (niet zo bruin als op andere AVRI bassen), en de bijgeleverde elementkappen en duimsteun.
2.Extra's
De bas word geleverd met verschillende accessoires die de koper in staat stellen om een accurate nabouw te maken van een echte 60er jazz bass. Denk hierbij aan dempers, elementkappen, een duimsteun en een leren draagband.
3. Sound
De 62 RI staat er om bekend een mooi rond, knorrend geluid voort te brengen, en maakt deze naam ook meteen na het inpluggen waar. De stack knob controls geven een brede variatie aan geluiden, en zijn veel makkelijker in gebruik dan je zou denken. Het enige minpunt wat te noemen valt is de vrij stevige brom die ontstaat als een van de pickups helemaal weggedraaid word. Dit is echter geen probleem in het dagelijks gebruik, omdat je nooit je hele signaal van slechts één pickup haalt.
Een van de gave dingen aan deze bas, en ik durf het bijna niet te zeggen, is dat hij met een gesolode Neck pickup bijna als een p-bass klinkt. Please don't kill me:P
4. Feel
Hier kunnen we kort over zijn, de bas voelt fantastisch. De hals is zalig dun, de lak voelt glad en comfortabel, het fretboard heeft een perfecte radius en de snaarspacing is spot on.
5. Fit&finish
De lak is over de hele body consistent, het zelfde geld voor de hals. De frets zijn mooi afgerond (nog wel wat scherp, gezien dit een gloednieuwe bas is), het fretboard is goed afgewerkt.
Enig puntje van kritiek zit onder de slagplaat, hier is wat reinigingsmiddel ingelopen in de fabriek wat enkele lelijke plekken heeft achtergelaten. Ook is de rode band van de sunburst niet doorgespoten onder de slagplaat.
6.conclusie
Dit is absoluut de beste bas die Fender op dit moment maakt, alles meegenomen. Het uiterlijk, de toon en het speelgemak maken een ijzersterke combinatie die met alle gemak de meer high-end merken een hak zet. Voorwaarde daarvoor is wel dat je op zoek bent naar een vintage bas, en alles wat daar bij hoort. De dunne frets kunnen voor sommigen vervelend aanvoelen en ik vrees dat de hals van de winter om een nieuwe setup gaat vragen. Zelfs met dat in het achterhoofd is dit voor mij de ideale bas. Er is een eind gekomen aan 6 jaar sparen, kwijlen en dromen. Ik heb mijn perfecte basgitaar gevonden.
Welkom thuis Josephine.
Even wat over mij; ik ben Vincent Waal, ik kom uit Utrecht en studeer Architectuur, ik ben 21 jaar oud en speel vanaf mijn 14e bas. Ik heb in meerdere bands gezeten, mijn huidige project is The Left Lane, een Jazz/blues en pop band die ik samen met mijn zus heb opgericht. Ik heb al vele verschillende bassen gehad, waaronder een Ibanez BTB, een Epiphone Thunderbird en meerdere Jazz Bassen.
Dan nu de review, binnenkort maak ik gebruik van de fotostudio op mijn school om betere foto's te maken. Als je naar aanleiding van het volgende nog vragen hebt kun je me altijd een berichtje sturen.
1. Uiterlijk
Het moet gezegd worden: de Fender jazz is van zichzelf al een prachtig intstrument. Na al die jaren is het ontwerp nog steeds actueel en elegant. Over de jaren heen zijn er eindeloos veel kleuren en houtsoorten geleverd die allemaal een eigen uitstraling en vibe hebben. Niet alle kleuren zijn meer leverbaar, maar er is er een die altijd is gebleven, en ook altijd zal blijven. Sunburst. Hoe mooi ik CAR, Blonde, Tobacco Burst of Cherry ook vind, ik blijf altijd terugkeren naar die ene, stijlvolle en warme kleur. Dit betekend dat ik al vele, vele sunburst bassen en gitaren heb gezien en gehad. Niet al deze instrumenten waren even mooi gespoten en gekleurd, sommige waren zelfs meer bruin dan burst.
Niet deze jazz. Al bij het openen van de koffer op de vloer van Dirk Witte in Utrecht was het duidelijk; dit is een uitzonderlijk mooie burst. Het rood en geel knalt er vanaf en in het midden is de bas mooi dun gestained, waardoor de houtnerf prachtig naar boven komt.
Deze kwaliteit van hout en lak werkt ook door in de hals, waar het maple een subtiele birdseye tekening heeft, die door de vintage tint lak alleen maar meer driedimensionaal lijkt te worden.
Het uiterlijk wordt vervolmaakt door de additie van een mooie roodtortoise slagplaat (niet zo bruin als op andere AVRI bassen), en de bijgeleverde elementkappen en duimsteun.
2.Extra's
De bas word geleverd met verschillende accessoires die de koper in staat stellen om een accurate nabouw te maken van een echte 60er jazz bass. Denk hierbij aan dempers, elementkappen, een duimsteun en een leren draagband.
3. Sound
De 62 RI staat er om bekend een mooi rond, knorrend geluid voort te brengen, en maakt deze naam ook meteen na het inpluggen waar. De stack knob controls geven een brede variatie aan geluiden, en zijn veel makkelijker in gebruik dan je zou denken. Het enige minpunt wat te noemen valt is de vrij stevige brom die ontstaat als een van de pickups helemaal weggedraaid word. Dit is echter geen probleem in het dagelijks gebruik, omdat je nooit je hele signaal van slechts één pickup haalt.
Een van de gave dingen aan deze bas, en ik durf het bijna niet te zeggen, is dat hij met een gesolode Neck pickup bijna als een p-bass klinkt. Please don't kill me:P
4. Feel
Hier kunnen we kort over zijn, de bas voelt fantastisch. De hals is zalig dun, de lak voelt glad en comfortabel, het fretboard heeft een perfecte radius en de snaarspacing is spot on.
5. Fit&finish
De lak is over de hele body consistent, het zelfde geld voor de hals. De frets zijn mooi afgerond (nog wel wat scherp, gezien dit een gloednieuwe bas is), het fretboard is goed afgewerkt.
Enig puntje van kritiek zit onder de slagplaat, hier is wat reinigingsmiddel ingelopen in de fabriek wat enkele lelijke plekken heeft achtergelaten. Ook is de rode band van de sunburst niet doorgespoten onder de slagplaat.
6.conclusie
Dit is absoluut de beste bas die Fender op dit moment maakt, alles meegenomen. Het uiterlijk, de toon en het speelgemak maken een ijzersterke combinatie die met alle gemak de meer high-end merken een hak zet. Voorwaarde daarvoor is wel dat je op zoek bent naar een vintage bas, en alles wat daar bij hoort. De dunne frets kunnen voor sommigen vervelend aanvoelen en ik vrees dat de hals van de winter om een nieuwe setup gaat vragen. Zelfs met dat in het achterhoofd is dit voor mij de ideale bas. Er is een eind gekomen aan 6 jaar sparen, kwijlen en dromen. Ik heb mijn perfecte basgitaar gevonden.
Welkom thuis Josephine.
Hoe bedoel je ''iets anders dan een Fender''?
-
- Berichten: 52
- Lid geworden op: 16 mei 2011, 13:12
- wombatboter
- Berichten: 22567
- Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:03
-
- Berichten: 52
- Lid geworden op: 16 mei 2011, 13:12
Het is handiger als een vraag steltwombatboter schreef:"Het enige minpunt wat te noemen valt is de vrij stevige brom die ontstaat als een van de pickups helemaal weggedraaid wordt. Dit is echter geen probleem in het dagelijks gebruik, omdat je nooit je hele signaal van slechts één pickup haalt"
?
Hoe bedoel je ''iets anders dan een Fender''?
- dr. Bassvibes
- Berichten: 11910
- Lid geworden op: 06 sep 2008, 12:59
Ik snap je zinsconstructie daar niet... Dus je zegt dat je nooit met een element solo gaat spelen? Heb zelf bijna altijd het halselement uitstaan en speel puur op het brugelement.
Dat was vroegah ook niet zo, aangezien het een Reissue is denk ik dat ze het daarom niet gedaan hebben.vincentwaal schreef:Ook is de rode band van de sunburst niet doorgespoten onder de slagplaat.
Leuke review om te lezen, inderdaad erg goede bassen. Gefeliciteerd!
Ik zal je niet killen, maar: ik denk ook wel eens dat de neck pickup van mijn CS-Fender Jazz klinkt als een P, totdat ik mijn Precision ernaast beluister....vincentwaal schreef:Een van de gave dingen aan deze bas, en ik durf het bijna niet te zeggen, is dat hij met een gesolode Neck pickup bijna als een p-bass klinkt. Please don't kill me:P
BaCh BJB Jazz (relic)
BaCh '54 Precision
Harley Benton mv-4 PJ
Ashdown ABM C210-300
Roland Cube Bass 30
BaCh '54 Precision
Harley Benton mv-4 PJ
Ashdown ABM C210-300
Roland Cube Bass 30
-
- Berichten: 52
- Lid geworden op: 16 mei 2011, 13:12
ik speel zelf nooit op maar 1 element, dat vind ik zo'n kille klank opleverendr. Bassvibes schreef:Ik snap je zinsconstructie daar niet... Dus je zegt dat je nooit met een element solo gaat spelen? Heb zelf bijna altijd het halselement uitstaan en speel puur op het brugelement.
Dat was vroegah ook niet zo, aangezien het een Reissue is denk ik dat ze het daarom niet gedaan hebben.[/quote]vincentwaal schreef:Ook is de rode band van de sunburst niet doorgespoten onder de slagplaat.
Klopt, maar ik vind dat toch jammer.
Laatst gewijzigd door vincentwaal op 06 okt 2011, 00:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Hoe bedoel je ''iets anders dan een Fender''?
Als Jazz bas liefhebber ben ik nog altijd benieuwd wat de meer waarde is van de toonregeling is van deze bas tov de "gewone" Jazz. Kun je daar wat over vertellen?
En ik speel regelmatig met alleen het halselement of alleen het brugelement open, dus als ik het goed begrijp heeft de '62 bas dan last van een brom?
Marten
En ik speel regelmatig met alleen het halselement of alleen het brugelement open, dus als ik het goed begrijp heeft de '62 bas dan last van een brom?
Marten
Maar ik ben dan ook niet al te snugger hé!
-
- Berichten: 52
- Lid geworden op: 16 mei 2011, 13:12
Het voordeel voor mij is dat ik in staat ben het brugelement een flinke dosis tone te geven, terwijl ik dat er bij het halselement juist uit kan halen. Voor mijn gevoel geeft dit een wat minder houterige toon.Hendry schreef:Als Jazz bas liefhebber ben ik nog altijd benieuwd wat de meer waarde is van de toonregeling is van deze bas tov de "gewone" Jazz. Kun je daar wat over vertellen?
En ik speel regelmatig met alleen het halselement of alleen het brugelement open, dus als ik het goed begrijp heeft de '62 bas dan last van een brom?
Marten
De elementen in deze bas zijn vintage, dus niet humcanceling, dit veroorzaakt een brom als je niet speelt. Deze brom is wel enigszins te vermijden door de tonecontrol van het desbetreffende element iets verder dicht te draaien.
Hoe bedoel je ''iets anders dan een Fender''?
-
- Berichten: 52
- Lid geworden op: 16 mei 2011, 13:12
Haha ja, ik heb zelf nog geen precision gehad, maar dat is natuurlijk ook zo'n uniek instrument dat de toon uberhaupt bijna nergens mee vergelijkbaar is.chaney schreef:Leuke review om te lezen, inderdaad erg goede bassen. Gefeliciteerd!
Ik zal je niet killen, maar: ik denk ook wel eens dat de neck pickup van mijn CS-Fender Jazz klinkt als een P, totdat ik mijn Precision ernaast beluister....vincentwaal schreef:Een van de gave dingen aan deze bas, en ik durf het bijna niet te zeggen, is dat hij met een gesolode Neck pickup bijna als een p-bass klinkt. Please don't kill me:P
Hoe bedoel je ''iets anders dan een Fender''?