IK Multimedia "Ampeg SVX" (software)

Plaats hier reviews van bassen, versterkers, snaren, effecten etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sanders
Bas-cyclo-pedie
Berichten: 19301
Lid geworden op: 27 okt 2007, 19:35

IK Multimedia "Ampeg SVX" (software)

Bericht door Sanders »

Ik ben geen held in het beschrijven van software, maar ik probeer het toch

Afbeelding

Specificaties:
- 5 aparte modules: Tuner, Pedalboard, Head, Cabinet & Rack
- 8 (Ampeg) pedaaltjes: SCP- "OD Scrambler", SCP-OCT "Sub Blaster", SCP-AC "Analogue Chorus", "Analogue Delay", "Bass Wah", "Compressor", "Enveloppe Filter" & "Volume Pedal"
- 4 Ampeg versterkers: Ampeg B500, Ampeg B-15R "Portaflex", Ampeg SVT-CL, Ampeg SVT-4Pro
- 6 Ampeg cabinetten: BA500 2x10", B15 1x15", BXT-410H 4x10", BXT-212H 2x12", SVT-410H 4x10", SVT-810H 8x10"
- 6 allround microfoons: Dynamisch: Electro-Voice RE20, Shure SM57, Sennheiser MD42, AKG D20. Condensator: Neumann U87, AKG C414
- Stand-alone en VST/AU/RTAS plug-in voor alle populaire DAW's
- DSM™ (Dynamic Saturation Modeling) technologie voor realistische sound & feel
- Mac OS X (ook Leopard) en XP/Vista/7 compatibel

- Ondersteuning voor het IK "Stealth Board"

De doos komt met:
Een CD Rom met daarop de Ampeg SVX-software, en handleidingen voor installatie, registratie en het programma zelf.

Eerste indrukken
Ik kan me blijven verbazen over de volledigheid van dit programma. Net zoals bij de echtte versterkers is alles instelbaar, maar later meer daarover. Ook leent dit programma zich voor iedereen, voor de occasionele opnemer die in z'n thuisstudiootje af en toe een baslijntje wilt opnemen tot de die-hard studiomuzikant die veel goede klanken aan de andere kant van z'n vingertoppen wilt hebben tot de livemuzikant die veel goede liveklanken wilt zonder een fortuin aan gear mee te zeulen. Het programma werkt intuïtief, maar eens de handleiding goed doorlezen is wenselijk wil je echt ALLES goed begrijpen.

Ampeg SVX is een desktop versterkersimulator, gebaseerd op de Ampeg-lijn van versterkers, cabinetten en effectpedalen. Het bestaat uit 5 modules, die via 8 manieren schakelbaar zijn, op de vijf modules ga ik later dieper in. Om je bas/instrument aan de PC te koppelen is een low/zero-latency interface zoals een Toneport, Duo-Capture, M-audio,... met USB/Firewire aansluiting wel noodzakelijk. Bovenaan het scherm zie je de 8 presets die mogelijk zijn om je versterkers, cabinetten en pedalen te ordenen. Het zijn er maar 8, maar dit is veelzijdig genoeg om te doen wat 99% van alle muzikanten ooit zal gebruiken. Ook is er een preset-bank waar je reeds meegeleverde presets kunt oproepen, en je je eigen presets kunt in opslaan, en een metronoom met tap-tempofunctie. Onderaan zie je een regeling voor het input & outputvolume, de latency, een noisegate, een tuner, een mixer,... En een basic opnameapparaat om je instrumentgeluid clean op te nemen (vooral handig als je met overdubs gaat werken, of reamping. Voor de opname van de versterkers zelf is een extern opnameprogramma zoals Reaper, Audacity, Ableton, Cool Edit Pro,... nodig.

Modules

Afbeelding
Tuner
De tuner is gebaseerd op een racktuner, en is uiterst precies, maar niet echt snel. Veel valt er niet over te zeggen, ze is aan/uit schakelbaar, en ze kan dienen als een mute, of ze kan constant aan blijven, met het signaal dat doorgaat naar de rest van de chain.


Afbeelding
Pedalen
Er zijn twee pedaalvloeren, die serieel en parallel te schakelen zijn met de 8-voudige schakelaar bovenaan het programma. Iedere vloer biedt plaats tot 5 pedalen. Als je Ampeg SVX alleen gekocht hebt, zijn dit de 8 pedalen die bij "specs" opgesomd zijn, maar heb je reeds Ampeg Fender en/of Ampeg Amplitube 3, dan kun je die pedalen ook hier invoeren, en heb je een overvloed aan bruikbare pedalen. Alle pedalen zijn gemodelleerd naar de echte pedalen, en ieder knopje is functioneel. Je schakelt een pedaal in of uit door op het voetschakelaartje te klikken, en de knopjes zijn draaibaar door met de muis heen & weer te bewegen. Voor de live-speler is er een "stealth-board" pedalboard te koop, die je kunt gebruiken om de pedalen via de voeten aan te sturen.

Afbeelding
Versterkers
Hetzelfde verhaal gaat op voor de versterkers, ze zijn vormgegeven naar de originelen, en ook hier is alles (behalve de actieve ingang) functioneel. Ook zijn ze bypassbaar, dus dan treedt er geen kleuring op van de versterker. Alles werkt intuïtief, en de respons is erg goed & duidelijk

Afbeelding
Cabinets
Het cabinet-scherm is een van de belangrijkste schermen die er zijn, omdat je hier ook de kamer kunt instellen waar de versterker in staat. Je kunt natuurlijk via DI werken, maar ook microfoons plaatsen voor het cabinet, op een plaats die jij wilt (on/off axis, dicht/veraf), panning,..., je kunt room-microfoons plaatsen om die "ambience" van een bepaalde kamer (echo-kamer, grote/kleine studio, kamer, gang,...) bij je basgeluid te draaien, in de mate die jij wenst, zonder ook maar iets van faseproblemen te hebben.

Afbeelding
Racks
Racks worden ingevoerd via Amplitube 3 of Fender, en zijn niet meegeleverd met Ampeg SVX, een beetje jammer wel.

Klank en bruikbaarheid
Wel, die is onovertroffen, en laat z'n concurrenten van Line6 en Guitar Rig VER achter zich. Mocht je een geblinddoekte test doen met een echte versterker, het zou erg moeilijk tot onmogelijk zijn om de simulator van het origineel te onderscheiden. Het enige wat een beetje een weggever kan zijn is dat de overstuurde klanken een heel erg klein beetje digitaal klinken, maar dan moet je al erg goed luisteren. Op het internet staan er vergelijkingen tussen Fender gitaarversterkers en de Amplitube tegenhanger ervan (dezelfde reeks als waar de Ampeg SVX op geleest is): Twin Reverb, Vibroverb & Metalhead. Het grote voordeel van dit programma is de enorme vrijheid die je hebt om te doen en laten wat je wilt. Zo kun je perfect versterkers en cabinetten gaan mismatchen, zonder dat er zekeringen en elco's doorbranden. Als je ook de andere Amplitubes hebt, kun je daar ook componenten vandaan gaan halen, om zo je eigen custom-rig te maken. Het kan perfect zijn dat je een Ampeg SVT-CL head aansluit op een Fender Champ 8" speakertje. In het echte leven blaas je dan vanalles op, hier gaat dat perfect. Het enige wat jammer is, is dat je als je iets wilt instellen, je steevast naar je desbetreffende venster moet gaan, omdat er geen volledige "rig" zichtbaar is.

Besluit
Zoek je een goede versterkersimulator, zowel om op te nemen, als om live te spelen, en ben je niet iemand die veel wilt instellen aan versterkers/effecten TIJDENS het spelen, maar wil je wel een superieure klank, dan is de AMPEG SVX zeker iets voor jou.

+ gebruiksgemak/intuïtieve besturing en alle combinaties die mogelijk zijn, zelfs die die in het echte leven onmogelijk zijn
+ prijs/kwaliteit blijft het onovertroffen
+ de sound is niet van echt te onderscheiden
- geen "overhead" view van je totale rig
(- weinig veelzijdig, maar dit los je gemakkelijk op als je Amplitube 3 (die een GK, Acoustic en Trace Elliot versterker heeft, met cabs) of Fender (Bassmans) te kopen)


Voor meer informatie over de cabinetten, versterkers en modules, verwijs ik je graag door naar de uiterst volledige, engelstalige handleiding
rich13 schreef:Sanders is gek op kinderen!!! Gebakken dan...
dejohan schreef:Een hamer is nutteloos als je begonia's wil kweken.
Gebruikersavatar
Squire
Berichten: 6066
Lid geworden op: 29 jul 2004, 10:33

Bericht door Squire »

Inderdaad echt hele fijne software.

Ik vind 'm lekkerder dan de Markbass Software. Maar ik ben dan ook meer een Ampeg man dan een Markbass man.


Ik vind de pedalen alleen een beetje magertjes klinken. Die vind ik ik GuitarRig dan wel weer erg goed, maar dat zijn veelal gitaarpedalen.


Mijn favoriet is de B-15R en daarna de SVT-4Pro.


Mochten mensen nog lekkere settings hebben gemaakt, sla ze ff op en deel ze hier :)
Rickenbacker 4001CS
Fender 'Geddy Lee' Jazz bass

Ampeg V4 '70s
Ampeg pf115lf
Gebruikersavatar
A-lex
Berichten: 4167
Lid geworden op: 10 dec 2009, 19:49

Bericht door A-lex »

je krijgt een ampeg sound maar niets anders :D voor mij wint de markbass software (qua veelzijdigheid en om mijn signature sound te vinden ) :)
ik ben blijkbaar geen echte ampeg man :D
maar deze software is ideaal voor zompige rock sounds en vintage bass geluiden.
mijn geluid hier is de svt-cl met compressor door een 8*10"
terwijl ik met een plectrum speel om toch wat fel hoog te houden :)
"Your inability to invalidate my hypothesis is not at all the same thing as proving it true."
persoonlijk topic...
een goede groove kan je niet kopen...
Michiellll
Berichten: 448
Lid geworden op: 21 aug 2011, 15:52

Bericht door Michiellll »

Heb het net met me line6 toneport gebruikt. Klinkt stukken fijner dan gearbox, wat bij line6 krijgt.
Zal die markbass software ook eens moeten proberen, maar eerst eens kijken wat er allemaal hieruit komt.

Eerste indruk is hartstikke goed! :mrgreen:
Gebruikersavatar
coentje
Berichten: 78
Lid geworden op: 15 feb 2010, 18:52

Bericht door coentje »

Ik heb die demo versie van amplitude geprobeerd icm met mijn lin6 tone port, ik had echter alleen last van een erg vervelende latency.
Heb je hier verder geen last mee gehad? Of zijn er bepaalde instellingen die je kan wijzigen?
Gebruikersavatar
Sanders
Bas-cyclo-pedie
Berichten: 19301
Lid geworden op: 27 okt 2007, 19:35

Bericht door Sanders »

Bij "Settings" kun je bij "Audio/MIDI setup" alles instellen voor je ASIO, en bij "buffer size" kun je de latency instellen, alles onder de 100 is goed!
rich13 schreef:Sanders is gek op kinderen!!! Gebakken dan...
dejohan schreef:Een hamer is nutteloos als je begonia's wil kweken.
Gebruikersavatar
coentje
Berichten: 78
Lid geworden op: 15 feb 2010, 18:52

Bericht door coentje »

Ok bedankt ik heb het gevonden.
Als driver stond direct x nog ingesteld :facepalm:
Misschien toch erover denken om het aan te schaffen.
Michiellll
Berichten: 448
Lid geworden op: 21 aug 2011, 15:52

Bericht door Michiellll »

Toen het bij mij op directx stond kreeg ik alleen maar een raar vervormd geluid bij alles :P

Heb nu de complete bundle in adobe audition zitten. Daar heb ik dus ook alles.
Dit is echt gaaf! :jam:
Gebruikersavatar
bas-sie
Berichten: 102
Lid geworden op: 03 mei 2010, 21:33

Bericht door bas-sie »

Tip voor de drivers: Asio4all. Zelfs de geluidskaart uit mijn '96 lapotop draait soepeltjes op 12ms latency. aanrader!

De gitarist uit een vroegere band waar ik in speelde gebruikte altijd Amplitube Fender op het podium. Klonk supervet, hij is er alleen vanaf gestapt omdat zijn laptop nog wel eens uit wou vallen. Ik heb het uit gebrek van een goede gitaarversterker zelf ook aangeschaft, hier wat screenshots van basversterkers:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Het kost een paar centen, maar daar betaal je dan ook voor.
Plaats reactie