Gallien Krueger GK Backline 210

Plaats hier reviews van bassen, versterkers, snaren, effecten etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sanders
Bas-cyclo-pedie
Berichten: 19301
Lid geworden op: 27 okt 2007, 19:35

Gallien Krueger GK Backline 210

Bericht door Sanders »

(Amp kindly provided by Padawatje)

Afbeelding

Specs
- 300W 2x10" tweekanaals frontported bascombo
- 1 input, met -10dB schakelaar voor actieve instrumenten, tuner-mute en (voet)schakelaar voor channel select
- 2 8Ohm speakeruitgangen, minimum belasting: 4Ohm
- 4 Bands EQ
- Mid-scoop regeling
- Master volume met aparte "Boost"-regeling
- DI

Bouw
Het is een GK-amp, dus qua degelijkheid zal het altijd wel goed zitten. Het combo steekt stevig in elkaar, er zijn genoeg handvaten (2 inklapbare aan de zijkant, en eentje bovenaan), de layout van de knoppen is erg duidelijk (de versterker "leest" zichzelf van links naar rechts), wat los moet zitten zit los, wat vast moet zitten zit vast. De knoppen draaien soepel genoeg, maar hebben genoeg weerstand om niet te verdraaien als je er plotseling tegen tikt. Het rooster voor de speakers is blijkbaar ontworpen door een militair, want het is helemaal niet mooi, maar gebouwd als een tank. Het leuke aan deze versterker is dat de onderzijde aan de achterkant afgeschuind is, zodat je de versterker kunt kantelen, om zo een beter geluid te hebben naar boven toe, in plaats van dat de versterker tegen je benen staat te blazen. Het nadeel daarvan is dan weer dat de versterker niet echt stevig staat, en gemakkelijk omver getrokken kan worden (of rollen, als je ze vervoert in de koffer van de auto). De patchbay voor de FX-loop, tuner-out en footswitch is vooraan geplaatst, handig!

Klank
Deze versterker klinkt best professioneel en neutraal, en geeft alle noten erg goed weer, over gans het register. Met alle settings op neutraal heeft de versterker een beetje een donkere voicing, maar met wat gedraai aan de knoppen krijg je er iedere bruikbare klank uit, van de zompige motownsound, met dat kleine randje saturatie tot een superhelder, clean, midscooped geluid voor slap & tap. Het cleane kanaal geeft een gewone basklank, het drive-kanaal geeft je de mogelijkheid om een transistor-oversturing mee te geven met het geluid, gaande van een erg subtiel randje, tot een brute, vuile rocksound. In tegenstelling tot wat je zou verwachten klinkt de drive helemaal niet schel. Natuurlijk niet zo warm & vol als een buizendrive, maar toch: erg bruikbaar (mocht je het nodig hebben). De 4-bands EQ werkt erg goed, zeker in samenwerking met de extra "mid-scoop"/contour functie, hiermee kun je je geluid perfect vormen, zonder dat je daarvoor blaren op je vingers krijgt van het oneindig schuiven en draaien aan een erg uitgebreide EQ. De DI (die schakelbaar is tussen pré en post-EQ, al dan niet met groundlift) geeft een erg zuiver signaal, met erg weinig ruis, iets wat je zelden tegenkomt bij de goedkopere versterkers, dus er is geen nood om in live-situaties met een aparte DI-kast te werken. De 2x10 speakers geven het geluid eerlijk en neutraal weer, maar ze komen wel een beetje te kort bij hoge volumes (beetje oversturing, en zeker niet genoeg druk als je samenspeelt met een ijverige gitarist, en een drummer die in een vorig leven nog Thor de Dondergod was), maar, daar hebben we een P.A. voor om dat op te lossen, maar een extra speakercabinet kan probleemloos aangesloten worden. De master-volume is opgedeeld in twee delen, een gewone master-volume, die het geluid luider maakt, en een "boost". Die boost maakt het geluid ook luider, maar in tegenstelling tot de master, die gewoon het geluid clean luider maakt, geeft de boost-regeling een heel klein beetje saturatie, met wat meer harmonischen en iets meer sustain, zodat je de simulatie krijgt van een versterker die zware arbeid aan het leveren is. Doordat beide regelingen onafhankelijk van elkaar werken, kun je perfect de simulatie opwekken van een luide versterker (met de boost ver open dus) op slaapkamerniveau (met de master amper open).

Besluit
Zoek je een goedkope, stevige, roadready versterker voor kleine tot middelgrote gigs, die ook dienst kan doen als slaapkamerversterker, die erg volledig is, kijk niet verder en koop dit. Ik raad deze versterker aan boven de Ashdown MAG-reeks.

+ erg volledige versterker, met uitgebreide instelmogelijkheden, zonder dat je er een handleiding voor vanbuiten moet leren
+ prijs/kwaliteit is er geen betere versterker van een "groot merk" op de markt, sorry Ashdown!
+ door de wedge-vorm is deze perfect kantelbaar
- de versterker is vrij zwaar, en door het plompe formaat moeilijk te hanteren. Ook zijn er geen wieltjes aan de onderzijde (zelfs niet als optie)
- door de wedge-vorm is de balans niet echt super, en kan de versterker makkelijk omver getrokken worden/rollen bij het vervoer
- een 2x10 solo zal vaak net een tikkeltje te kort komen bij een P.A.-loze gig om luid genoeg te gaan, zonder te verzuipen in de geluidsbrij.
rich13 schreef:Sanders is gek op kinderen!!! Gebakken dan...
dejohan schreef:Een hamer is nutteloos als je begonia's wil kweken.
Gebruikersavatar
padawatje
corr: spawatertje
Berichten: 15090
Lid geworden op: 07 mei 2009, 11:29

Bericht door padawatje »

Sanders schreef:kijk niet verder en koop dit.
Dat wordt moeilijk dan, want hij is uit productie en vervangen door de veel lichtere MB reeks (met een digitale eindversterker en neodynium speakers) ...

Maar ik ben blij dat hij je bevallen is. Ik ben er zelf erg tevreden mee, maar heb verder zo goed als geen ervaring met andere versterkers, dus kon moeilijk vergelijken.

Begrijp ik nu goed dat je de DI ook getest/gebruikt hebt ?
Haico

Bericht door Haico »

Ik sluit mij hier 100% bij aan. Misschien niet superluid, maar een te gekke sound!

Goede omschrijving weer, Sanders. Ik wacht nog op de review van uw koffiezetapparaat. :)
Gebruikersavatar
Nicky
Der Soßemeister
Berichten: 2798
Lid geworden op: 08 mei 2011, 01:52

Bericht door Nicky »

Altijd een plezier om je reviews te lezen ondanks dat ik er zelf niet super veel aan heb omdat het veelal buiten mijn bereik ligt qua budget. Maar deze review laat mij toch twijfelen om ooit te halen mocht ik wat groters maar alsnog niet te groot nodig hebben. Wat mag deze versterker kosten? Ongeveer dan in de muziekwinkel? Lijkt me namelijk toch wel een leuke versterker zo.
Morris Pre-Lawsuit Jazzbass - 90s Squier Precision - Hartke HA3500 - Klemmt Echolette BS40 - GK BLX210 - Een bak effecten

www.nhendriks.nl
Gebruikersavatar
Sanders
Bas-cyclo-pedie
Berichten: 19301
Lid geworden op: 27 okt 2007, 19:35

Bericht door Sanders »

@Padawa: damn, das een tegenvaller! En ja, de DI is getest geweest (ik moest het toch reviewen hé ;))

@Haico, ik heb geen koffiezet, ik maak m'n koffie als het kan met zo'n Moka-Express. Moeders heeft wel zo'n Nespresso-ding.

@Nicky: ze zijn helaas niet meer te koop nieuw, maar ze zijn echt spotgoedkoop

https://link.marktplaats.nl/1000283966" onclick="window.open(this.href);return false;
rich13 schreef:Sanders is gek op kinderen!!! Gebakken dan...
dejohan schreef:Een hamer is nutteloos als je begonia's wil kweken.
Gebruikersavatar
padawatje
corr: spawatertje
Berichten: 15090
Lid geworden op: 07 mei 2009, 11:29

Bericht door padawatje »

Sanders schreef: @Nicky: ze zijn helaas niet meer te koop nieuw, maar ze zijn echt spotgoedkoop

https://link.marktplaats.nl/1000283966" onclick="window.open(this.href);return false;
Dat is een enkel een cabinet, geen combo ...
Gebruikersavatar
Nicky
Der Soßemeister
Berichten: 2798
Lid geworden op: 08 mei 2011, 01:52

Bericht door Nicky »

Ik zag wel een Backline 115 bij Thomann voor €240 euro?

Heb je ook soundsamples? :)
Morris Pre-Lawsuit Jazzbass - 90s Squier Precision - Hartke HA3500 - Klemmt Echolette BS40 - GK BLX210 - Een bak effecten

www.nhendriks.nl
Marcus62
TAFKACBFKAQ
Berichten: 4488
Lid geworden op: 21 mar 2011, 21:58

Bericht door Marcus62 »

Yamaha BB604 (modified)
Harley Benton PB20-SBK
Harley Benton MB-4 SB Deluxe

Harley Benton HBW20
Vox Amplug bass
Gebruikersavatar
Nicky
Der Soßemeister
Berichten: 2798
Lid geworden op: 08 mei 2011, 01:52

Bericht door Nicky »

Crazy Baldhead schreef:Voila een nieuwe GK Backline 210
Wow :shock: Meer dan het dubbele dan de 115-versie bij Thomann... Maarja. Ik heb hem nu niet nodig en geen geld voor maar houd hem wel in mijn achterhoofd.
Morris Pre-Lawsuit Jazzbass - 90s Squier Precision - Hartke HA3500 - Klemmt Echolette BS40 - GK BLX210 - Een bak effecten

www.nhendriks.nl
Gebruikersavatar
padawatje
corr: spawatertje
Berichten: 15090
Lid geworden op: 07 mei 2009, 11:29

Bericht door padawatje »

Pfft, wat een prijs ... ik heb hem véééél minder betaald (tweedehands uiteraard, maar in quasi nieuwstaat) en dan kreeg ik er nog eens twee extensie cabs bij. Ogen open houden als je voor een versterker gaat shoppen dus, af en toe zijn er mooie koopjes te doen :jaaaaa:
Gebruikersavatar
Joey
Berichten: 10780
Lid geworden op: 27 jul 2009, 11:58

Bericht door Joey »

De twee magische woorden in de amp koopjeshoek zijn voor mij toch echt Trace Elliot. (maar dat zullen Nicky's ouders niet zo leuk vinden denk ik)

Maar verder een leuke review Sanders, verheug me al weer op de volgende... :lol:
"Only cowboys stay in tune anyways."
"Je moet dus eigenlijk al gaan oppassen dat je niet té goed wordt op je instrument want blijkbaar is dan de enige uitdaging nog om weer zo te gaan klinken alsof je niet kunt spelen... " -Stinky
Gebruikersavatar
Nicky
Der Soßemeister
Berichten: 2798
Lid geworden op: 08 mei 2011, 01:52

Bericht door Nicky »

Gnermo schreef:De twee magische woorden in de amp koopjeshoek zijn voor mij toch echt Trace Elliot. (maar dat zullen Nicky's ouders niet zo leuk vinden denk ik)
Maar Nicky wel :jaaaaa: Die amp van Jack klonk echt goed op de P-meet voor zover te horen was :worship:
Morris Pre-Lawsuit Jazzbass - 90s Squier Precision - Hartke HA3500 - Klemmt Echolette BS40 - GK BLX210 - Een bak effecten

www.nhendriks.nl
Gebruikersavatar
Danny Fokker
Berichten: 185
Lid geworden op: 28 dec 2010, 13:05

Bericht door Danny Fokker »

Sanders schreef:
- 1 input, met -10dB schakelaar voor actieve instrumenten, tuner-mute en (voet)schakelaar voor channel select
mij hebben ze in een muziekwinkel ooit verteld dat die schakelaar diende om in de huiskamer op een zachter volume te kunnen spelen zodat vrouw en kinderen toch nog de TV konden horen :facepalm:
Gebruikersavatar
Sanders
Bas-cyclo-pedie
Berichten: 19301
Lid geworden op: 27 okt 2007, 19:35

Bericht door Sanders »

Kan ook, die -10dB zorgt inderdaad dat het aangelegde inputsignaal 10dB zachter is, maar de hoofdreden daarvoor is dat actieve instrumenten met hun onboard preamp gewoon 10 tot 15dB "luider" zijn dan hun passieve soortgenoten
rich13 schreef:Sanders is gek op kinderen!!! Gebakken dan...
dejohan schreef:Een hamer is nutteloos als je begonia's wil kweken.
Plaats reactie