Review: Acoustic Image Coda R SE combo

Plaats hier reviews van bassen, versterkers, snaren, effecten etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Wiro
Berichten: 2304
Lid geworden op: 05 jan 2006, 13:57

Review: Acoustic Image Coda R SE combo

Bericht door Wiro »

De bezorger stond voor de deur met een 'pakje' onder z'n arm en gaf dit aan me. Het woog niet meer dan een koffiezetapparaat. Eenmaal uit de doos werd ie nòg kleiner. Bovenop lag een papier met in vette letters de waarschuwing om het voltage wel even goed te zetten. Deze kwam rechtstreeks uit de States dus dit was niet tegen dovemansoren gezegd. Uit de doos kwamen ook een brede schouderband en een hoes met ritsvak. Handig voor de snoeren. M'n lief zat te grinniken toen ik zocht naar de aangrijppunten voor de schouderband. Toen ik 'm opzij legde zag ik het: Er zitten ogen aan, je haalt de uiteinden door de handvaten et voilá. Volgens mij is het geen enkel probleem om hiermee kilometers te lopen. Maar nu even niet.
Europese kabel aangesloten en de basgitaar in de combi jack-xlr-input. Bij het aanzetten valt direct op dat het een seconde duurt totdat het uitgangssignaal van de versterker doorgegeven wordt aan de speakers. Hier is over nagedacht. Zo krijg je nooit een schadelijke *plop* te horen. Zelfs als je vergeten bent het mastervolume terug te draaien. Vervolgens zet ik de muteknop uit en de sound is daar. En wàt een sound: Met name de duidelijke attack, zo kenmerkend voor een 10" speaker, valt me op. Gevolgd door een extreem gedefinieerde klank met een diepe en toch strakke ondertoon. Dit overtreft al mijn, toch al hoog gespannen, verwachtingen. Dit klinkt als een volwaardige basinstallatie! Nou ja, ´s ochtends vroeg in keuken lijkt het al snel heel wat natuurlijk. Zo probeerde ik m'n eigen enthousiasme wat te temperen.

Even een microfoon erop aangesloten. Deze versterker heeft tenslotte twee kanalen die naar believen met XLR of jack ingeplugd kunnen worden en er zit zelfs per kanaal inschakelbaar 48 volt fantoomvoeding op. Met de bright-knop aan de achterzijde klonk ook stemgeluid heel natuurlijk en wonderbaarlijk hard zonder te gaan rondzingen. Dit heb ik nog met geen enkel bascabinet meegemaakt. Een beetje van de ingebouwde galm toegevoegd en je kunt er zo mee een klein podium op.

De volgende dag repeteren met drummer, gitarist, toetseniste/zangeres en tweede zangeres. We zijn geen houthakkers en de drummer kan redelijk zachtjes zonder het ritme kwijt te raken onderweg. Het verbaasde me dat, in tegenstelling tot de meeste combo's, en al helemaal in dit formaat, het basgeluid (vijfsnarige Rikkers bodyline) prima overeind bleef op nog niet de helft van het volume. Sterker nog: 'k Heb direct het laagfilter ingeschakeld om het meubilair en de ramen te sparen. Bij I Need To Wake Up van Melissa Ethridge legde de mooie ronde volle toon een comfortabel hoogpolig tapijtje voor de andere musici. Zij konden niet geloven dat deze volwassen sound uit deze kleine beauty-case kon komen. Naarmate de repetitie vorderde nam het volume toe zoals dat hoort. Toch kwam de korte bassolo in Gravy van Toni Price er moeiteloos bovenuit. Bij Hedonism van Skunk Anansie gebruik ik voornamelijk het brugelement om een lekker te kunnen knorren en dit klonk mooier dan ik gewend was. Deels vanwege het feit dat dit kleine kastje minder reservevermogen heeft dan m'n 800 watt top waar ik normaal over speel. Ik moest 'm flink op z'n donder geven en dit vond ie maar wat lekker hetgeen bleek uit het ruige randje. Niet zoals bij een buizenbak - tenslotte is deze Contra R SE geheel digitaal - maar toch. Tijdens het laatste nummer: Smooth Criminal in de uitvoering van Aliën Ant Farm leek dit sympathieke koffertje even compleet over z'n nek te gaan... Later bleek dat diverse meubelstukken in onze woonkamer mee waren gaan resoneren. Met het combo was niets aan de hand. Pfffff, wat een opluchting.

Nu pas realiseer ik me dat ik al die tijd de toonregeling nagenoeg neutraal had staan. Alle benodigde toonregeling had ik op m'n bas gedaan.

Dezelfde avond had ik repetitie met contrabas. Normaal akoestisch maar ik kon het niet laten dit Contra-combo heel zachtjes mee te laten doen. Dan hoef ik niet zo hard aan te slaan en da's lekker voor m'n vingers. Dankzij de hoogohmige ingangen kan het piezo element rechtstreeks worden ingeplugd. Heel handig is dat je kanaal 2 uit kunt schakelen met een drukknop. Zo blijft het volume in de gewenste stand staan en kan ik de contrabas uitschakelen om met de basgitaar op het andere kanaal verder te gaan. De sound is heel natuurlijk, vol en diep en met het laagfilter kun je zorgen dat de toon niet te wollig wordt. Maar da's een mix van smaak en de akoestiek van de ruimte waarin je staat te spelen. Belangrijk is dat je 'm onder alle omstandigheden goed en makkelijk kunt inregelen.

Conclusie: Dit combo kan niet op tegen een 4x12" marshall gitaarkanon. Maar als je in de gelukkige omstandigheid verkeert dat zowel de drummer alsook de gitarist(en) zich kunnen beheersen dan kun je met dit combo prima voor de dag komen. Zelfs zonder extention cabinet (waarmee je de volle 400 watt kunt benutten). Dankzij de superstrakke sound blijft ie duidelijk hoorbaar en hoeft ie ook niet zo hard. En als dit toch even nodig is kan ie dit aan. Ik heb me laten vertellen dat er een thermische beveiliging inzit maar deze heeft mij tot nu toe met rust gelaten. Bij harde volumes komt er een rauw randje aan de sound zonder dat het al te flopperig wordt. En dan te bedenken dat je deze Contra R SE met z'n 10 kilo zo om je schouder hangt en zonder zwoegen overal mee naar toe kunt nemen. Ik ben ervan overtuigd dat ik met dit supercombo heel veel pret ga beleven.

Features:

Two-way Sealed Speaker System
10" Long-throw Low-frequency Woofer
5" Mid/High-frequency Driver
500-Watt "Digital" Power Amplifier, 500w @2 ohms, 400w @4 ohms (internal speaker is 8 ohms)
Two identical channels for any mix of instruments and microphones using 1/4" or XLR inputs
Input and Master Level Controls for each channel
Mute Switch
Three Band EQ (each channel):
Bass Control: Shelving type, ±15 dB @ 60 Hz
Mid Control: ±15 dB @ 650 kHz
Treble Control: Shelving type, ±15 dB @ 10 kHz
Switchable Notch/High Pass Filter
Notch Filter: -12 dB sweepable from 30 to 700 Hz
Notch Control lets you reduce the volume of a single frequency to help fight a feedback or resonance problem
High Pass Filter: -12 dB/octave sweepable from 30 to 700 Hz
The High Pass filter lets you reduce the response below a frequency of your choice, to fight the mud on boomy stages and in similar situations
Six Digital Effects including three reverbs, one delay, one chorus, and one flanger using technology licensed from Alesis; Acoustic Image cherry-picked the best of the bunch and included them in the Series III models
Separate Digital Effects in/out buttons for each channel
Combination Jacks allow the use of a 1/4" or XLR input; input impedances are 1 megohm or 600 ohms based on jack chosen, separately buffered
Separate Effects Loops via 1/4" phone jacks with Return Level Control for each channel
Balanced XLR Line Output with Ground Lift
PRE- or POST-effects switch XLR output
Stereo Option: Channel 2 button allows you remove the second channel from this amp, to route it to second amplifier, for stereo use.
AC Power On/Off switch with LED Indicator
External Speaker Output (Neutrik Speakon), internal speaker is wired directly to the amplifier
Detachable AC Input Connector with Built-in Fuse
Dual voltage operation (115v/230v, 50/60 Hz) via external switch (comes with USA Cable; to use in other countries, you can source an IEC-C13 AC Cable, also commonly used for computer power supplies.)
Lightweight- less than 20 lbs! with new Durable Molded Enclosure
Molded Carry Handles
Dust cover with cable pocket and shoulder strap included
FIVE YEAR WARRANTY

https://www.gollihurmusic.com/product/11 ... S_III.html
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Hendry
Berichten: 3515
Lid geworden op: 30 aug 2006, 17:11

Bericht door Hendry »

Gelukkig kan onze drummer zich niet beheersen anders had ik serieus gas, pffffoeheeee :wink:
Maar ik ben dan ook niet al te snugger hé!
Gebruikersavatar
A-lex
Berichten: 4167
Lid geworden op: 10 dec 2009, 19:49

Bericht door A-lex »

ziet er handig uit ! :D
"Your inability to invalidate my hypothesis is not at all the same thing as proving it true."
persoonlijk topic...
een goede groove kan je niet kopen...
Gebruikersavatar
Spinal Tap
Berichten: 3039
Lid geworden op: 22 jan 2005, 12:57

Bericht door Spinal Tap »

Dit is wel redelijk wat ik zoek, en nette prijs ook. hmm, misschien maar een gokje wagen en er ook 1 bestellen.
Gebruikersavatar
Wiro
Berichten: 2304
Lid geworden op: 05 jan 2006, 13:57

Bericht door Wiro »

Er staat er nog één bij Promusicstore in Rotjeknor. Daar kun je 'm aan de tand voelen en wellicht iets van de prijs aftroggelen als je laat zien dat je 'm goedkoper kunt krijgen als je 'm door Gollihur laat opsturen. Tenslotte is dit een verouderd modelletje.

https://www.promusicstore.nl/content/pro ... lification
Gebruikersavatar
Spinal Tap
Berichten: 3039
Lid geworden op: 22 jan 2005, 12:57

Bericht door Spinal Tap »

Dank voor de tip. Ik heb ze een mailtje gestuurd.
Dit combo spreekt me qua specs enorm aan. Stom dat het me nooit eerder is opgevallen, terwijl ik het merk wel ken.
Perfect qua formaat, gewicht, voor op termijn de contrabas.
Nog 1 vraagje: Zit er standaard een tas bij?
Gebruikersavatar
Wiro
Berichten: 2304
Lid geworden op: 05 jan 2006, 13:57

Bericht door Wiro »

Tas is een groot woord. Er zit standaard een lichtgewicht (jawel, je leest het goed) hoes bij, niet gewatteerd, en een draagriem. De hoes geeft enkel bescherming tegen nattigheid. Als je 'm tegen beschadigingen wil beschermen zul je er toch iets beters bij moeten kopen.
essers
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 nov 2011, 15:10

Acoustic image combo

Bericht door essers »

Leuk om te lezen dat het jou ook goed bevalt.
Ik vind dat een actieve bas met de toon regeling uitstekend wegkomt zeker met de highpass filter.
Als hoes gebruik ik een tomtom hoes bevalt prima.
Gebruikersavatar
PyungNamm
Berichten: 449
Lid geworden op: 21 mei 2006, 22:11

Bericht door PyungNamm »

Leuk om te lezen, ben ook nog steeds een erg grote fan van mijn Acoustic Image versterker. Altijd op flat en zonder problemen te gebruiken met elektrische bas of contrabas..
Gear:
G&L L-2500 Tribute, HK Fretless 5-snaar, Jan Knooren Contrabas, Kala U-Bass
Acoustic Image Clarus 2R+
Phil Jones Compact4

Band:
Oriental Jazzband
Plaats reactie