Review: 1974 Gibson L9-S "The Ripper"

Plaats hier reviews van bassen, versterkers, snaren, effecten etc.
Gebruikersavatar
Sanders
Bas-cyclo-pedie
Berichten: 19305
Lid geworden op: 27 okt 2007, 19:35

Review: 1974 Gibson L9-S "The Ripper"

Bericht door Sanders »

Afbeelding

Specs
- body: 3 piece maple body (na 1976 een alder body).
- neck: 3-piece maple neck, met een set-neck verbinding in de body gelijmd.
- kop: standaard Gibson 2x2 "Open Book" headstock, met volute aan de kop/halsovergang.
- Tuners: standaard
- toets: 34.5" maple toets met 12" radius, 20 medium jumbo frets, met Mother-of-Pearl dotinlays. Zwarte & sunburst exemplaren hadden een ebben toets. Fretless was optioneel.
- Elementen: 2 Bill Lawrence Designed "Super Humbuckers", speciaal voor de L9-S ontworpen. Zelfde receptuur als de mudbucker (gekantelde spoelen), direct op de body.
- Elektronica: passief: Master Volume, Master Treble-Rolloff (standaard toneknop), Master Mid-Regulator (passieve midregeling). 4way rotary switch.
- Brug: Standaard Gibson 3-punts brug, met opties voor het String-Through-Body besnaren.

Algemeen
De review hier gaat over een typisch Gibsonproduct, de Gibson L9-S "The Ripper", die in productie was van 1974 tot 1983. De Ripper is een van de bassen die Norlin (eigenaar van Gibson toen, even befaamd als CBS bij Fender) in de jaren '70 op het publiek losliet. Andere, vergelijkbare bassen zijn de G1 "The Grabber" (1 "sliding" pickup, te verschuiven tussen hals & brugpositie, en alles daar tussenin) en de G3 (3 vaste singlecoils die telkens per 2 geschakeld werden, om zo een humbucking-modus te hebben). Allen delen ze dezelfde bodyvorm en halslengte, maar de Ripper had als enige een Open-Book headstock, en ook als enige een gelijmde hals (de andere twee zijn Bolt-On, met een headstock gelijkend aan de Flying V gitaar). In 2009 bracht Gibson een nieuwe versie van "The Ripper" uit, maar daar heeft deze bas weinig mee van doen. Deze review gaat over de eerste reeks van Rippers. De tweede reeks (vanaf 1976) heeft een net iets andere bodyvorm (iets slanker, en scherpere hoorns), en een body van alder en pickups die in de slagplaat gemonteerd werden.

Bouw
Het gaat om een Gibson uit de Norlin periode, een periode bij Gibson die wat te vergelijken valt met de CBS-periode bij Fender. Kwantiteit ging boven kwaliteit, en waar men kon besparen, deed men dat ook. Gibson, toch een typische bouwer van mahonie gitaren, heeft hier gekozen voor een volledige maple constructie. De hals is gemaakt van 3 stukken maple, met het middelste stuk contrasterend door een nerf die 90° gedraaid stond op de twee buitenste stukken. Gibsons met angled headstocks zijn notoire bezoekers van gitaarherstellers, omdat door hun constructie de kop makkelijk kan afbreken. Gibson loste dit in de jaren '70 op door de overgang tussen kop & hals wat dikker te maken (de zogenaamde "volute"). Niet echt de meest fraaie oplossing, maar het werkt wel. Het gevolg van de maple hals, en de volute is dat je met deze bas "al eens ne keer zot kunt doen", zoals ene K. Novoselic van een bandje geheten Nirvana wel eens bewees. De body is ontzettend groot. Zo groot zelfs dat je mensen in paniek kunt laten geraken, als je deze bas meeneemt naar een appartementsgebouw, op het dak gaat staan, en dan de body over de rand gaat houden. Als de zon wat goed staat, ontstaat er paniek in de straat, omdat mensen denken dat "Independence Day" werkelijk aan het gebeuren is. Om maar een idee te geven van de grootte van de body. Je zou denken: "Een grote body, van esdoorn, dat zal wel een ton wegen". Niets is minder waar, de bas is zelfs nog vrij licht, een Rickenbacker 4001/4003, ook van maple, en een kleinere body, is toch een pakje zwaarder. Dit komt doordat de body flinterdun is, een krappe 3 cm. De hals is een 34.5", met een 12" radius, iets wat vrij plat is voor een oude bas te zijn. Door die halve inch extra zijn de snaren iets sterker opgespannen, en klinken de bassen iets strakker als bij een 34". Dikke thumbs up voor Gibson. Ondanks hun Norlin-management hebben ze een erg puike bas afgeleverd.


Afwerking
Zoals typisch is bij Gibsons is ook de Ripper afgewerkt in een dunne nitrocellulose laklaag. Die gaat na verloop van tijd wat verweren en barsten, maar dat voegt alleen maar toe aan de charme van een oud instrument. Wat vast moet zitten zit vast, wat los moet zitten zit los. Alleen de jack op de slagplaat is wat vatbaar voor losbreken, als je een fikse tik aan de kabel geeft wanneer deze ingeplugd is.
Verder is deze bas degelijk afgewerkt. De hals zit strak & fijn in de body verlijmd, de cavity's zijn wat ruim bemeten, maar goed afgewerkt, de brug trekt zichzelf niet uit de body, de hals tordeert niet,... Gewoon: een degelijke bas.

Klank
Met de 4-way switch zijn 4 verschillende elementencombinaties mogelijk. Gaande van stand 1 tot stand 4 zijn dat:
1) Neck & Brug in serie, in fase (extra output, stuwend laag)
2) Brug solo (extra veel hoog, relatief weinig output)
3) Hals & Brug in parallel, in fase (standaard basklank, evenwichtig bereik)
4) Hals & Brug in parallel, uit fase (voor dat lijzige, scherpe funkgeluid)

Wat opvalt is dat het halselement niet solo te selecteren is. Is dat een gemiste kans? Ergens wel, want het halselement solo geeft die typische warme Gibsonbasklank die je kunt verwachten van een bas met een humbucker vrij ver naar de hals toe. Anderzijds zijn de posities 1 & 3 ook zeer goed voorzien van warme vettigheid. Het brugelement solo geeft erg weinig output, en geeft ook wat weinig dynamiek, de klank is wat platgeslagen, net als bij de uit fase setting, maar hier is de klank dan weer wel dynamisch. Wat ook opvalt is dat de bas erg goed reageert op een verschil van aanslag, van techniek en van locatie, zonder die typische klank te verliezen. De bas mag dan wel een brugelement hebben, een jazz-knor komt er niet uit, het blijven allemaal de typische Gibson-klanken. De elektronica is ook iets apart. In plaats van de standaard volume/toon regeling, heb je hier twee toonregelingen, die elk op hun eigen gebied werken. De eerste is de gewone standaard "treble-rolloff", zoals op iedere passieve bas zit, die het hoog uit je signaal haalt, met een dikkere, wolligere klank tot gevolg. De tweede toneknop is iets vreemd. Dat is namelijk een passieve midboost (potmeter, gekoppeld met een solenoïde), die de midrange nog eens extra naar voor duwt, voor extra articulatie en punch. Het effect is vrij subtiel, maar wel aanwezig, en bruikbaar!

Besluit
Het is een beetje een vreemde bas, die Ripper. Het is precies een Fender die naar Gibson gekeken, heeft, of omgekeerd, met een snuif Rickenbacker er nog tussen. Daardoor heeft de bas een geheel eigen karakter en klank. Het voordeel is dat Gibson-bassen wat ondergewaardeerd zijn, waardoor ze niet echt zo duur zijn. Onterecht, want de Ripper is een zeer goed & degelijk instrument, met een aparte, eigen klank, maar bruikbaar voor vanalles en nog wat.

+ nog vrij goedkoop voor een vintage instrument te zijn, van een beroemde bouwer
+ degelijke constructie, en vlot bespeelbaar. Ook de STB-optie is leuk/handig
- geen halselement solo is toch een gemis op een Gibson, maar de andere schakelposities vullen dit "gebrek" wel goed aan
- body is vrij groot, en kan, zeker icm de 34.5" mensuur wat ambitieus zijn voor de kleinere medemens

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=Xkunvu5wMGc[/youtube]
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=nAtdY14HubQ[/youtube]

Afbeelding
(advertentie, hier met een prototype, met kleine slagplaat, geen STB-mogelijkheid en mudbuckers. Snor was optioneel)
rich13 schreef:Sanders is gek op kinderen!!! Gebakken dan...
dejohan schreef:Een hamer is nutteloos als je begonia's wil kweken.
Gebruikersavatar
Unlord
Berichten: 4349
Lid geworden op: 31 jul 2005, 19:36

Bericht door Unlord »

Mooie review. Dit zou mijn bas niet zijn, maar toch erg leuk om te lezen en vooral de filmpjes te zien en te horen!
Gebruikersavatar
Nicky
Der Soßemeister
Berichten: 2798
Lid geworden op: 08 mei 2011, 01:52

Bericht door Nicky »

Erg goeie review, en heb er sinds de Waalwijk-meeting toch wel beetje GAS voor... Maar zijn die demo's met flats of rounds? Zou hem namelijk wel eens met rounds willen horen :)
Morris Pre-Lawsuit Jazzbass - 90s Squier Precision - Hartke HA3500 - Klemmt Echolette BS40 - GK BLX210 - Een bak effecten

www.nhendriks.nl
Gebruikersavatar
Sanders
Bas-cyclo-pedie
Berichten: 19305
Lid geworden op: 27 okt 2007, 19:35

Bericht door Sanders »

Flats uiteraard, want daar komt iedere bas mee tot z'n recht ;). Er ligt een setje roundwounds in de koffer, ik zal die morgen, na m'n verplichte "menahan street band cover" (stomme weddenschap tussen mij & RawSprawl, zonder winst, maar voor de eer) eens erop leggen, en dan een vergelijkend stukje maken :)
rich13 schreef:Sanders is gek op kinderen!!! Gebakken dan...
dejohan schreef:Een hamer is nutteloos als je begonia's wil kweken.
Gebruikersavatar
Nicky
Der Soßemeister
Berichten: 2798
Lid geworden op: 08 mei 2011, 01:52

Bericht door Nicky »

Sanders schreef:Flats uiteraard, want daar komt iedere bas mee tot z'n recht ;). Er ligt een setje roundwounds in de koffer, ik zal die morgen, na m'n verplichte "menahan street band cover" (stomme weddenschap tussen mij & RawSprawl, zonder winst, maar voor de eer) eens erop leggen, en dan een vergelijkend stukje maken :)
Je maakt me blij :) Ik vind dat fellere wat rounds geven toch meer mijn ding, al wil ik toch eens voor de gein flats op mijn bas uitproberen :)

En ik ben van mening dat we een topic moeten maken met de verschillen in sound van bepaalde merken snaren etc. gewoon zelfde amp en EQ-instellingen en dan gewoon steeds ander setje (wel ingespeelde) snaren erop om het verschil te merken. Word alleen wel een flink rotklusje maar misschien wel een idee? :D Aah wacht, bedenk me net dat dit niet met meerdere mensen gedaan kan worden omdat je dan dus weer andere amps hebt enzo.... :(
Morris Pre-Lawsuit Jazzbass - 90s Squier Precision - Hartke HA3500 - Klemmt Echolette BS40 - GK BLX210 - Een bak effecten

www.nhendriks.nl
Gebruikersavatar
Hans58
Nestor Magnificus
Berichten: 26347
Lid geworden op: 01 jan 2005, 20:30

Bericht door Hans58 »

Goeie review. En je hebt in je filmpjes met vrijwel elke bas een fijne toon, mr. Sanders.8) Dat moest me ook nog even van het hart.
Hans

"Eigenlijk is een P-bas nog het ultiem stoere ding" - Dr Teng

"Er is niet een Hondo die ook maar ooit iemand gelukkig heeft gemaakt!" - SpcMnk
Gebruikersavatar
saf
Berichten: 6341
Lid geworden op: 14 okt 2005, 15:23

Bericht door saf »

mooie revieuw Sanders!

Nicky je moet het gewoon eens proberen flats.
Vraag jij aan een filatelist ook hoe vaak hij die zeldzame postzegels nou daadwerkelijk opplakt?
Gebruikersavatar
RawSprawl
Berichten: 392
Lid geworden op: 28 aug 2010, 17:18

Bericht door RawSprawl »

Rounds?? Ela ela! Braaf zijn, he!
Snor is inderdaad aan te raden, in zoverre ze niet verplicht is.
Ik meen me te herinneren dat het Bill Lawrence was die de pups ontworpen heeft. Correct me if I'm wrong!
Begin 'm nu toch wat te missen :D
Gebruikersavatar
Peachabell
Berichten: 8194
Lid geworden op: 31 mar 2009, 11:38

Bericht door Peachabell »

Ergens begin jaren '90 heb ik een keer aan het einde van een oefensessie een Ripper van iemand die 'm te koop aanbood bespeeld. Die was bespannen met roundwounds, ik weet niet precies of het vroegere of latere humbuckers waren. Klonk best lekker, goed gebouwde bas, maar viel een beetje weg onder het bandgeluid toen.
De PJ die ik toen bespeelde prikte er volgens de gitaristen en mezelf iets helderder doorheen.

Goede review verder, krijg bijna spijt dat ik die Ripper toen heb gelaten voor wat het was.
Gebruikersavatar
Toon Doof
Berichten: 4551
Lid geworden op: 12 mar 2010, 17:22

Bericht door Toon Doof »

zeer interessante review, William!
en euh, je zag er nog fris uit in 1974
Afbeelding
...for what it's worth.
Marcus62
TAFKACBFKAQ
Berichten: 4488
Lid geworden op: 21 mar 2011, 21:58

Bericht door Marcus62 »

Soulkikker Sanders The Ripper king! (Nav 10 filpjes in het aangeboden/ gezocht forum en die hij inmiddels verwijderd heeft)

:worship: :worship: :worship:
Yamaha BB604 (modified)
Harley Benton PB20-SBK
Harley Benton MB-4 SB Deluxe

Harley Benton HBW20
Vox Amplug bass
Gebruikersavatar
Sanders
Bas-cyclo-pedie
Berichten: 19305
Lid geworden op: 27 okt 2007, 19:35

Bericht door Sanders »

Die staan nu in m'n persoonlijk topic.

It vas a slip of tze keyboard.
rich13 schreef:Sanders is gek op kinderen!!! Gebakken dan...
dejohan schreef:Een hamer is nutteloos als je begonia's wil kweken.
Gebruikersavatar
bastaart
Berichten: 2115
Lid geworden op: 23 jan 2006, 01:12

Bericht door bastaart »

Sanders schreef: Wat opvalt is dat het halselement niet solo te selecteren is. Is dat een gemiste kans? Ergens wel, want het halselement solo geeft die typische warme Gibsonbasklank die je kunt verwachten van een bas met een humbucker vrij ver naar de hals toe. Anderzijds zijn de posities 1 & 3 ook zeer goed voorzien van warme vettigheid. Het brugelement solo geeft erg weinig output, en geeft ook wat weinig dynamiek, de klank is wat platgeslagen, net als bij de uit fase setting, maar hier is de klank dan weer wel dynamisch. Wat ook opvalt is dat de bas erg goed reageert op een verschil van aanslag, van techniek en van locatie, zonder die typische klank te verliezen. De bas mag dan wel een brugelement hebben, een jazz-knor komt er niet uit, het blijven allemaal de typische Gibson-klanken.
leuke review. Ik heb zelf jaren geleden ook een Ripper gehad. Ik kreeg juist wel een jazz bas-achtige knor uit het brugelement solo-standje, qua volume kwam het ook overeen. Verder vond ik van de 4 standen, maar twee echt bruikbare standen, (dus die brug element solo, en nog een ander stand die ik niet meer weet) die uit fase stand vond ik totaal onbruikbaar en iel.
Naar mijn idee was deze bas veel beter geweest met een simpele 3 standen elementen schakelaar (brug, hals, en samen).
Qua gewicht verschillen de bassen onderling erg veel. Ik heb ook een G-3 gehad en die was echt heel zwaar.

Qua sound vond ik de G-3 wel een stuk beter naar mijn smaak, is de meest Fender-achtige Gibson qua klank met ook een behoorlijk vette en agressieve knor die je niet meteen met Gibson associeert. Het blijven aparte bassen.
New Advanced Slap Books: Next Level Slap Bass Vol. 1&2
https://nextlevel-slapbass.com/
New solo album Barend Tromp ft. Michael Manring on Bandcamp and Spotify
https://subcontinentalrecords.bandcamp. ... fish-tales
gitaarles en basles in Weert
https://www.gitaarschoolweert.nl
NURZE
basflatulent
Berichten: 8644
Lid geworden op: 19 jul 2005, 16:11

Bericht door NURZE »

Prachtige bas, maar inderdaad, slechts 2 standen waren echt bruikbaar in een band. En ik gebruikte daar slechts 1 van.

De mijne was een ebony exemplaar, en dat vind ik persoonlijk nog steeds de mooiste bas die gibson ooit gemaakt heeft.
Eigenlijk heb ik nog altijd spijt dat ik die heb weg gedaan... maar er was toen te veel werk aan, althans voor mijn portefeuille.

- Slagplaat was redelijk versleten
- Er zat een schroef dwars door de body en dat moest opgevuld worden en weer dicht gelakt
- Volgens Luc van LL music center was er een electronica probleem/of draden die geswitched waren waardoor de standen niet helemaal meer klopten met de originele ripper.

Het was een extreem vette bas, daar niet van, maar toen kon ik die reparaties niet betalen en heb ik hem maar verkocht.

hij is wel naar een forum genoot gegaan. Dat dan weer wel.


Dit was mijn ex:


Destijds 825 euro betaald. Daar vind je ze niet meer voor denk ik ?
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
2 black Musicman stingrays 3eq - 1 natural Musicman stingray 3eq - boss effects - Ampeg svt classic - Ampeg 810

www.instagram.com/xhakonx
Gebruikersavatar
RawSprawl
Berichten: 392
Lid geworden op: 28 aug 2010, 17:18

Bericht door RawSprawl »

NURZE schreef:Prachtige bas, maar inderdaad, slechts 2 standen waren echt bruikbaar in een band. En ik gebruikte daar slechts 1 van.

De mijne was een ebony exemplaar, en dat vind ik persoonlijk nog steeds de mooiste bas die gibson ooit gemaakt heeft.
Eigenlijk heb ik nog altijd spijt dat ik die heb weg gedaan... maar er was toen te veel werk aan, althans voor mijn portefeuille.

- Slagplaat was redelijk versleten
- Er zat een schroef dwars door de body en dat moest opgevuld worden en weer dicht gelakt
- Volgens Luc van LL music center was er een electronica probleem/of draden die geswitched waren waardoor de standen niet helemaal meer klopten met de originele ripper.

Het was een extreem vette bas, daar niet van, maar toen kon ik die reparaties niet betalen en heb ik hem maar verkocht.

hij is wel naar een forum genoot gegaan. Dat dan weer wel.


Dit was mijn ex:


Destijds 825 euro betaald. Daar vind je ze niet meer voor denk ik ?
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Cool, zo'n ebony ripper!
Ik heb de mijne ook voor 825 op de kop kunnen tikken in de VS, maar ik denk inderdaad dat dat eerder uitzondering wordt (cf. 1200 voor de ebony fretless in het "te koop"-forum)
Plaats reactie