Bevindingen GK MB500 + GK Neo 112

Plaats hier reviews van bassen, versterkers, snaren, effecten etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Timon
Berichten: 742
Lid geworden op: 16 mar 2008, 21:01

Bevindingen GK MB500 + GK Neo 112

Bericht door Timon »

Sinds vorige week ben ik trotse eigenaar van een Gallien Krueger MB500 en een Gallien Krueger Neo 112. Dit setje heb ik (beide 2e hands) gekocht als vervanging voor mijn Klystron stack van Ashdown. De hoofdreden van verkoop was dat ik de Ashdown veel te zwaar vond en iets lichters zocht. Nou, licht is dit setje wel. In het volgende stukje zal ik mijn bevindingen op papier zetten die ik thuis en in de repetitie ruimte opgedaan heb.

PAS OP: Schuw je positiviteit en enthausiasme? Lees dan niet verder:)


Handzaam en licht
Zoals gezegd, naast het geluid was de handzaamheid en het gewicht van dit setje een grote pre. De top weeg +/- 1,5kg en de cab +/- 14kg. Bij de cab (die ik van Hazb74 gekocht heb) kreeg ik een mooie, hoogwaardige Roqsolid hoes, deze kan zeker wel tegen een stootje. De top kan gewoon in het voorvak van mijn gigbag, dus zeer handzaam allemaal!

Afbeelding

''Hit the GK rails''
Zoals ze dat zo mooi zeggen als je die lekkere GK-grind uit je speakers hoort komen. Wat een heerlijke functie is dat toch, de welbekende ''GIVE-technology'' (Gate Induced Valve Effect), ofwel de boost knop. Ook de MB500 bezit deze functie, en is voor mij na een week spelen al niet meer weg te denken. Heerlijk om in een rock-coverband je basgeluid van een lekker rauw randje te voorzien. De MB500 kan heel erg clean, maar als je boost kan gebruiken wil je niet anders meer. Verder is je geluid aan te passen doormiddel van de contour, treble, hi-mid, lo-mid en bass. Elke kleine draai aan de knoppen is al merkbaar, op die manier is het geluid helemaal naar je persoonlijke voorkeur aan te passen. Ik vond persoonlijk de lage bass heel erg aanwezig en heb deze dan ook iets terug gedraaid.

GK blaaaaaaaaaaaaast
In combinatie met de Neo 112 (waarvan ik de tweeter heel laag heb staan) snijd de MB500 als boter door de mix. Dit heb ik gemerkt op de repetitie van gisteravond. Wat ik (en de rest van het dorp) ook gemerkt heb, is dat dit kleine ding zo gigantisch hard kan. Zoals het kopje aangeeft, hij baast, en niet zo'n beetje. De Neo 112 deald echt heel goed met het geluid, deze is duidelijk goed bestand tegen al het geweld. Terwijl ik dit schrijf zit ik me te bedenken dat dit nog maar +/-2/3 van het vermogen was wat het topje bied. Mocht ik ooit nog een 2e cab toevoegen aan mijn huidige set is het plaatje echt compleet.

Dus?
Aan mijn stortvloed van positiviteit over deze set is denk ik wel te merken dat ik vrij enthausiast ben over de twee Gallien Krueger producten die ik nu in mijn bezit heb. Ik kan deze set dan ook iedereen aanraden die een kleine, handzame set zoekt die je een schop onder je kloten geeft en op de meeste podia kinderlijk eenvoudig uit de voeten kan.

De MB500 + Neo 112
-Klein? Check
-Licht? Check
-Dik? Check
-Creamy? Check
-BAM? Check
-Doen? Jazeker!

Afbeelding

Afbeelding



Groetjes Timon :)
Proud Ibanez ATK & Gallien Krueger owner
Gebruikersavatar
Buster
Berichten: 1509
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:22

Bericht door Buster »

:worship:
Leuke review!
Cort >>(ZOOM B3) Nemesis/TC electronic+FMC/Eden.. Novation Bass Station II .... AKG-K&M-Klotz-Neutrik
Gebruikersavatar
Bertjefred
Berichten: 3065
Lid geworden op: 20 aug 2007, 22:18

Bericht door Bertjefred »

Indeed, en goed dat je er nu blij mee bent.
Gebruikersavatar
VanderVeen
Berichten: 8233
Lid geworden op: 13 sep 2010, 23:12

Bericht door VanderVeen »

Erg gaaf setje, en leuke review!
Als ik ooit flink vermogen nodig heb is dit een hele goede kansmaker!

Hoeveel watt kan die cab eigenlijk hebben?
Gebruikersavatar
Timon
Berichten: 742
Lid geworden op: 16 mar 2008, 21:01

Bericht door Timon »

Bedankt:) Ben er inderdaad heel blij mee!

De cab kan 300 watt hebben, ook zat dus!
Proud Ibanez ATK & Gallien Krueger owner
Gebruikersavatar
VanderVeen
Berichten: 8233
Lid geworden op: 13 sep 2010, 23:12

Bericht door VanderVeen »

Inderdaad! Ik neem aan dat die MB500 350watt aan 8 ohm levert?
Gebruikersavatar
Timon
Berichten: 742
Lid geworden op: 16 mar 2008, 21:01

Bericht door Timon »

VanderVeen schreef:Inderdaad! Ik neem aan dat die MB500 350watt aan 8 ohm levert?
Klopt! 350 aan 8ohm en 500 aan 4ohm :wink:
Proud Ibanez ATK & Gallien Krueger owner
Gebruikersavatar
palindroom
Berichten: 616
Lid geworden op: 15 jan 2011, 09:15

Bericht door palindroom »

Mooie set gefeli :cheer:
Je mist meer dan je meemaakt

Prolude Little Brick----Markbass 2x 102 P. En diverse bassen

https://www.viruslive.nl
Gebruikersavatar
HNZ
Berichten: 7181
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:46

Bericht door HNZ »

Erg gave set Timon!

Happy playin', man! :rock2:

(En je kan de cab ook op de korte kant zetten - komt-ie iets hoger => hoor je jezelf beter.)
Gebruikersavatar
Concorde
Berichten: 1148
Lid geworden op: 18 mar 2010, 21:08

Bericht door Concorde »

Mooie set!
Enige nadeel vind ik altijd dat zo'n set zo laag bij de grond staat.
Goede reden om een flightcase in elkaar te schroeven :wink:
Kun je'm gelijk hoger zetten.
Musicman Stingray5 LE2008 Sequoia Gold, HB PB-50 project, Warwick Tubepath 10.1, Warwick 611 PRO, Taurus Neo 210, TC Electronic BQ250, Zoom B3
Gebruikersavatar
Timon
Berichten: 742
Lid geworden op: 16 mar 2008, 21:01

Bericht door Timon »

Concorde schreef:Mooie set!
Enige nadeel vind ik altijd dat zo'n set zo laag bij de grond staat.
Goede reden om een flightcase in elkaar te schroeven :wink:
Kun je'm gelijk hoger zetten.
Danku! Flightcase doet wel onwijs afbreuk op de handzaamheid en de draagbaarheid. Ik zet de cab meestal op de zijkant, zo is hij toch al een stuk hoger. Maar verder heb ik er geen problemen mee hoor.
Proud Ibanez ATK & Gallien Krueger owner
Gebruikersavatar
André_84
Berichten: 4977
Lid geworden op: 27 sep 2006, 09:12

Bericht door André_84 »

Hier een tevreden GK adept, hou echt van het directe en drukkende geluid van mn 700-rb-II, maar zou 'm heeel graag eens naast een GK fusion, mb500, of mbfusion horen. Lichtgewicht en buizen spreken me erg aan. Iemand een idee of je deze versterkers ergens naast elkaar kunt testen?
https://www.coninemusic.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Sandberg California JJ custom ofzoiets
Rickenbacker 4003 JG
Homebrew JazzPrecision
GK 700 RB-II
SWR Henry 8x8
SWR Goliath II 4x10 + matching zelfgebouwde 15" (te koop!)
Gebruikersavatar
Brendon1470
Berichten: 257
Lid geworden op: 16 mar 2008, 11:52

Bericht door Brendon1470 »

André_84 schreef:Hier een tevreden GK adept, hou echt van het directe en drukkende geluid van mn 700-rb-II, maar zou 'm heeel graag eens naast een GK fusion, mb500, of mbfusion horen. Lichtgewicht en buizen spreken me erg aan. Iemand een idee of je deze versterkers ergens naast elkaar kunt testen?
weet dat het alvast wat ouder is maar ben ook zeer benieuwd hoe de RB's, Fusion, MB enz verschillen qua klank
Dr.Zebra (Band)
DR. ZEBRA EP ----- SOUNDCLOUD LINK
Mijn Youtube Channel
Squier Korea '96
Bass Collection SB330
Bass Collection SB300 x2

Gallien Krueger MB500
Gebruikersavatar
Joreeeen
Berichten: 559
Lid geworden op: 21 jun 2011, 16:35

Bericht door Joreeeen »

Ik ken het gevoel van sleuren met een Ashdown stack! 15 kg tegenover een dikke 60 in totaal!
Wat een mooie set!
Gefeliciteerd ermee! :cheer:
Sandberg / Dingwall / Quad Cortex
Plaats reactie