SX Junior Precision

Plaats hier reviews van bassen, versterkers, snaren, effecten etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Pellek
Berichten: 3514
Lid geworden op: 09 nov 2009, 10:06

SX Junior Precision

Bericht door Pellek »

De Sx Junior Precision bas. Een gekrompen P bas met maple hals, een mooie two tone sunburst body, en verder precies zoals je een Precision wil: één element, volume en toon. Niks meer, niks minder.

Afwerking
De bas ziet er op het eerste gezicht goed uit. De burst is mooi gedaan, en het hout ziet er, ondanks dat de drie delen niet gematched zijn, mooi uit. De lak heeft maar een paar deukjes hier en daar, maar is over het algemeen perfect gedaan. De 1-ply slagplaat is ook netjes op twee kleine foutjes na. Echter sluit de slagplaat wel naadloos aan op de hals. De goedkope potmeters zijn versierd met twee goedkope dome knoppen (die dan ook binnenkort zullen worden vervangen). De brug is precies zoals je verwacht; simpel Fender-style, met twee extra onnodige schroeven.
Als we de hals bekijken valt op dat de randen van de fretjes netjes zijn weggewerkt in de zijkant van hals (stukjes hout of houtkleurige lijm is gebruikt), maar dat ze wel een beetje scherp zijn aan de randjes. De kam is precies zoals je verwacht bij een budget bas; kut.
De hals zelf bestaat uit drie delen; fretboard, hals en skunkstripe. Wat mij betreft wat gek dat de skunkstripe er zit, gezien de toets dus een ander stuk hout is, maar goed. De hals ie verder wel mooi afgewerkt, en heeft zelfs een mooie vlam in het hout zitten.
De tuners en stringtree zijn prima, en zijn mooi verchroomd.

Bespeelbaarheid
De bas speelt makkelijk. Dit komt in de eerste plaats om dat het een shortscale is en de snaarspanning laag is. En daarnaast omdat de huidige snaren vrij dun zijn. Hier en daar klinkt wat fretbuzz, en op de 1e fret van de E snaar is deze vrij ernstig. Dit terwijl de actie niet heel laag is. Dit betekent dat of de fretjes niet helemaal goed zijn, of dat de hals opnieuw moet worden afgesteld.
Afgezien van deze ene fret speelt de bas makkelijk, en hangt ie ook okee (lichte neckdive). Ik ben normaal gewend om een bas te hebben die perfect hangt, maar omdat dit een short scale bas is valt dit door het lage gewicht mee.
De stringspacing is ook nauwer dan een gewone bas en persoonlijk bevalt mij dit erg. Waar ik normaal altijd moet schuiven met mijn duim van de E naar de A, kan ik hierop alle snaren makkelijk bereiken.
De hals zelf is lekker dik, en past perfect. De lak is wel dik maar verrassend genoeg niet stroef.
Al met al is de bespeelbaarheid top, op de fretbuzz op de lage E na.

Geluid
Het geluid van deze bas is precies wat je verwacht. Vuig.
Door de kortere hals klinkt de bas vetter en minder laag dan haar fullscale Precision zuster. Het element wat in deze bas zit verdient overigens een dikke pluim; alle snaren zijn goed in balans, en je hebt niet het idee dat je hier een budget basje (in mijn geval van 50 euro) in je handen hebt.
De potmeters zijn daarentegen wel vrij slecht, hoewel ik wel vaak de toon wat dichtdraai. Dit geeft de bas een nog wat zompiger geluid, maar door de vrij felle maple hals draagt de bas hierdoor iets mooier, en is het hoog wat minder schel.
De fretbuzz waar ik eerder over schreef is niet meer te horen, behalve op die eerste fret van de E-snaar. En dat is jammer, want voor de rest klinkt deze bas verbazingwekkend goed.

Conclusie
Deze bas is in bepaalde aspecten echt budget. De potmeters en de afwerking op sommige plaatsen bijvoorbeeld. Andere aspecten zijn dan weer zeer goed; de afwerking van de body, de burst, het geluid en de bespeelbaarheid. En ondanks de budget prijs voelt de bas wel aan als een volwaardige bas. De enige fout die mij echt dwarszit is de fretbuzz op de 1e fret van de E-snaar. Als ik dit euvel kan oplossen heb ik een zeer fijne shortscale bas, die evenveel kost als een setje stemmechanieken.

Cijfer: 7,8 (8,9 als ik kijk naar hoeveel ik ervoor betaald heb).

Afbeelding
Gebruikersavatar
Toon Doof
Berichten: 4551
Lid geworden op: 12 mar 2010, 17:22

Bericht door Toon Doof »

Knap overzicht en exactly to the point!
Pots en topkam zijn de zwakke punten bij SXjes, klopt volledig:
ik heb 1 SX volledig origineel gelaten, en een andere pots + brug vervangen
aan de topkammetjes heb ik nix veranderd, maar ze zijn wat te hoog eigenlijk.
...for what it's worth.
Gebruikersavatar
Pellek
Berichten: 3514
Lid geworden op: 09 nov 2009, 10:06

Bericht door Pellek »

Ik heb nu het volgende besteld:

-Dikke shortscale snaren
-Topkam
- CTS pots + Orange Drop
- Nieuwe Dome Knoppen
Verder heb ik nog iets lichtere tuners liggen.

Ik hoop dat ik zo de bas net even dat tikkeltje beter kan maken. Daarnaast ben ik enorm benieuwd naar het geluid met dikkere snaren.
Gebruikersavatar
Toon Doof
Berichten: 4551
Lid geworden op: 12 mar 2010, 17:22

Bericht door Toon Doof »

heb je ook gleufjes in je stringtree, Pellek?
Pas dan op met dikkere snaren!
...for what it's worth.
Gebruikersavatar
Pellek
Berichten: 3514
Lid geworden op: 09 nov 2009, 10:06

Bericht door Pellek »

Oh goed dat je dat zegt! Zal ik op letten.
Gebruikersavatar
Pellek
Berichten: 3514
Lid geworden op: 09 nov 2009, 10:06

UPDATE

Bericht door Pellek »

Inmiddels heb ik er CTS pots inzitten en dikkere snaren. De bas speelt compleet anders, veel meer zoals een long scale. Het geluid is ook strakker, maar of ik het beter vind...

De CTS pots maken wel een enorm verschil, vooral de tone pot. Deze gebruik ik nu ook echt, want die geeft veel meer mogelijkheden. Het enige wat nog resteert is de topkam vervangen, maar die komt nog.

Overigens heb ik, puur voor de looks, de stemmechanieken ook vervangen (met een iets kortere steel). Dat ziet er wat beter uit :D

Al met al ben ik erg blij met deze bas. Met de andere snaren is de actie iets hoger, maar er is ook geen fretbuzz meer, en ze speelt vrij soepel. Ik ben benieuwd wat de topkam nog doet, gezien de snaren dan wat dichter bij de fretjes staan (vooral bij de 1e fret is de afstand te groot).
Plaats reactie