Epiphone EB-3

Plaats hier reviews van bassen, versterkers, snaren, effecten etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Len
Berichten: 1953
Lid geworden op: 17 nov 2006, 13:45

Epiphone EB-3

Bericht door Len »

Afbeelding

Nog niet zo lang geleden aangeschaft maar wilde mijn ervaring toch alvast delen. Hoe langer ik de bas in mijn bezit heb hoop ik onderstaande bevindingen bij te werken en uiteraard vragen te beantwoorden! Ik ben in geen enkel opzicht een professional maar het zijn vaak de kleine details die een aanschaf positief kunnen beïnvloeden. :)

Het was even puzzelen welk exemplaar ik wilde bestellen gezien alle verschillende versies. Een longscale versie, een shortscale, met en zonder blockinlays, diverse kleuren slagplaatjes.. Na wat vergelijken is de longscale versie blijkbaar met blockinlay's, de shortscale met dotinlays. Maar pin me er niet op vast. Ondanks Jack Bruce en ongetwijfeld vele andere volgens mij een shortscale gebruik(t)en ging mijn voorkeur toch uit voor een longscale... met name omdat ik persee die blockinlays wilde :facepalm: :mrgreen:

Looks? Exemplaar wat ik ontvangen heb lijkt ontzettend veel op de bovenstaande foto. De 'strepen' in het hout zie je nog best goed door de cherry kleur/lak heenkomen. De actie was vrij laag en prettig bespeelbaar zo vers uit de doos! Dus van de brug blijf ik voorlopig af, evenals de trussrod want het halsje ziet er goed recht uit. Geen scherpe uiteindes aan de frets.
Bij aansluiten ontdekte ik al het eerste minpunt: wat zit de kabel dicht op een van de tone knoppen! De chickenhead schakelaar vind ik erg fragiel aanvoelen. Op het slagplaatje zaten nog wat schuurschaafsels, maar die kon ik gemakkelijk verwijderen. Verder qua looks een puik basje, van alle bassen die ik heb gehad oogt deze misschien het luxe, terwijl het ongetwijfeld de goedkoopste was in aanschaf.

Speelbaarheid? Oef, die neckdive is niet mis. Maar met een strap grotendeels opgelost. Als ik sta dan balanceer ik een stuk door mijn onderarm/elleboog op de bas te rusten, en merk ik er vrij weinig van. Tot ik de hals loslaat haha. Die overigens heel vlot speelt. Is qua breedte smaller dan mijn OLP MM2, en ook de snaren zitten dichter op elkaar. Nog geen dode-/wolfsnoten op de hals kunnen ontdekken. De kleur van de body loopt ook over de achterkant van de hals. Erg smakelijk.

Sound? Ik hoopte op een stevige houten toon zoals ik die bij een sunburst squier vintage modified (tele)precision had gehoord, die ene met enkel halselement. De EB-3 klinkt toch... anders. In de 3 standenschakelaar klinkt voor mij de positie van enkel het halselement het fijnste. In de middelste stand komt het brugelement erbij maar die is nauwelijks hoorbaar. De derde stand met enkel het brugelement klinkt veelste dun en lijkt me solo niet echt bruikbaar. De tone knoppen zijn aan/uit, maar dat valt vast te verhelpen met nieuwe pots.
Toch was ik een beetje teleurgesteld na een eerste luisterbeurt. "Gewoon" laag met het 'hoge' van roundwound snaren, en voor mijn idee niet meer dan dat. De volgende keer weer gewoon uitproberen in een winkel ipv online bestellen dacht ik meteen. Waarschijnlijk had ik de EB-3 dan weer snel terug gezet. Ik besloot echter een setje flatwounds te bestellen en de bas een 2de kans te geven. En gelukkig maar.

Het kan nog beter maar de sound spreekt me nu veel meer aan. Met name de D snaar heeft opeens de 'houterige toon' die ik zocht. Ik hoop dat de thomastikinfelds die er op liggen nog een beetje ingespeeld moeten worden en de andere snaren een vergelijkbaar karakter krijgen. Hier een opname (volgorde: hals element/beide/brugelement, tone open, tone dicht. vanaf 1:07 met flats). Wat denken jullie?
And the silence that followed was louder than a cannon.
Gebruikersavatar
Nicky
Der Soßemeister
Berichten: 2798
Lid geworden op: 08 mei 2011, 01:52

Bericht door Nicky »

Ik zou die andere snaren gewoon proberen en eens kijken om de brug-pup door te meten als ie zo weinig volume heeft... Verder een leuke review!!

Enneh die neckdive, daar is vast wel iets op te vinden zoals dat bij een T-bird ook het geval is
Morris Pre-Lawsuit Jazzbass - 90s Squier Precision - Hartke HA3500 - Klemmt Echolette BS40 - GK BLX210 - Een bak effecten

www.nhendriks.nl
Gebruikersavatar
Len
Berichten: 1953
Lid geworden op: 17 nov 2006, 13:45

Bericht door Len »

Klopt, daar had ik hier al naar geïnformeerd en fijne tips gekregen. :)
And the silence that followed was louder than a cannon.
Gebruikersavatar
Henry
Berichten: 4229
Lid geworden op: 12 jul 2005, 15:04

Bericht door Henry »

Bedankt, voor de duidelijke review.
| Sire MM V3 | MB Little Mark II | MB STD 102 HF - 4 |

"You´re As Good As The People You Play With"
Gebruikersavatar
Len
Berichten: 1953
Lid geworden op: 17 nov 2006, 13:45

Bericht door Len »

En terwijl hier het carnaval langzaam uitsterft heb ik een beetje zitten stoeien met een EQ en wat compressie;

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=A1xOmfnTQug&hd=1[/youtube]
(zet wel even een koptelefoon op of je speakers wat harder ;))
Laatst gewijzigd door Len op 23 feb 2012, 23:13, 1 keer totaal gewijzigd.
And the silence that followed was louder than a cannon.
Gebruikersavatar
Demonturtle
Berichten: 634
Lid geworden op: 05 jan 2008, 23:29

Bericht door Demonturtle »

Ik heb de zwarte variant al enkele jaren, en vooral je mening over het brugelement klinkt mij bekend in de oren. Klinkt inderdaad wat dunnetjes, en is solo niet meteen bruikbaar, de combinatie van beide elementen daarentegen vind ik toch een mooie "grom" hebben.
Gebruikersavatar
DFA 79
Berichten: 982
Lid geworden op: 01 jun 2009, 18:42

Bericht door DFA 79 »

Ik heb de mijne nu 2 weken: de review komt overeen met mijn gedacht over de bas. Enkel die output is zo verdomd laag. :twisted: Uiterlijk knap maar onder de moterkap nie bijster goede kwaliteit. Mijne is made in china maar da wil volgens mij gene zak meer zeggen. we zijn nie meer in de jaren 70 en fabrieken gaan er technisch ook op vooruit. Maw. de constructie is top, de 3 wegschakelaar is wel prul. De nek is het beste aan de bas!!! Toch denk ik nie dat deze bas blijft in mijn arsenaal. Voor de looks wel, sound neen.
Gebruikersavatar
Drakeskullnl
Berichten: 343
Lid geworden op: 25 jun 2014, 15:51

Bericht door Drakeskullnl »

Ik vind m mooi, wil m eigelijk hebben maar ben net buiten de boot gevallen lijkt t (niet meer bij feedback, thomann of bax-shop te krijgen). Vooral de cherry kleur spreekt me aan.
Weet iemand waar ik m nog vandaan kan plukken?
Martin
============------============
Raggen met hart en ziel.
Gebruikersavatar
bobbelmans
Berichten: 3931
Lid geworden op: 30 mei 2007, 10:27

Bericht door bobbelmans »

Ze komen regelmatig voorbij op de marktplaatsen enzo.
face down in the dirt
Gebruikersavatar
clover4
Berichten: 1164
Lid geworden op: 08 jan 2012, 20:07

Bericht door clover4 »

Ze staan nog gewoon bij Thomann op de site zie ik net.
Catch your dreams before they slip away
Dying all the time
Lose your dreams and you will lose your mind
Ain't life unkind?
Gebruikersavatar
anderson
Berichten: 281
Lid geworden op: 08 jul 2012, 22:24

Bericht door anderson »

Ik vond hem zo goed dat ik hem na een aantal weken weer verkocht heb. Voor een vintage geluid pak ik dan toch liever mijn Rickenbacker o.i.d.. Maar gelukkig ieder zijn ding. Ik had overigens een zwarte.
Gebruikersavatar
Sjtevel 1984
Berichten: 2828
Lid geworden op: 18 okt 2012, 01:06

Bericht door Sjtevel 1984 »

anderson schreef:Ik vond hem zo goed dat ik hem na een aantal weken weer verkocht heb. Voor een vintage geluid pak ik dan toch liever mijn Rickenbacker o.i.d.. Maar gelukkig ieder zijn ding. Ik had overigens een zwarte.
Tuurlijk, zwarte EB-3's klinken niet....


















:mrgreen:
Unlord schreef:Gelukkig heeft ook kutmuziek een publiek.
Gebruikersavatar
koen van soelen
Berichten: 1464
Lid geworden op: 08 jun 2011, 21:38

Bericht door koen van soelen »

Ik heb er ook één en ben er compleet tevreden mee (zeker voor het geld). Heb wel die stomme rotary switch vervangen voor een schakelaar en onder het halselement een stukkie slagblad gefrommeld (want die moest wat omhoog). Ik vind de humbucker bij de brug gewoon lekker hoor, geen problemen mee. Hals is ook lekker. Ik speel er mee in B-F#-B-E (drop-B dus). Daarom ben ik blij dat ik de longscale-versie heb. Mijn B blijft nog redelijk strak (kan altijd beter maar is nog goed te doen). Neckdive't wel als een baas! Maar dat went wel, heb ik alleen last van als ik de hals los laat.
Plaats reactie