Review: Cort Artisan C5H

Plaats hier reviews van bassen, versterkers, snaren, effecten etc.
Gebruikersavatar
Sanders
Bas-cyclo-pedie
Berichten: 19301
Lid geworden op: 27 okt 2007, 19:35

Review: Cort Artisan C5H

Bericht door Sanders »

Afbeelding

Specs
Body: massief mahonie, met afgeronde top (midden is dikker dan de zijkanten), pearloid binding aan de voorzijde.
Neck: bolt-on wenge, met scarfjoint headstock, 34" rosewood toets met 24 "medium jumbo" frets en 15.75" radius. Abalone dotinlays aan de bas-kant. Witte sidedots.
Tuners: closed gear diecast.
Pickups: 2x Cort MBA MusicMan-style buckers
Elektronica: master-volume, blendpot, actieve 2-bands EQ. Push-pull onder volumeknop voor actief/passiefschakeling, toggleswitch voor midboost/cut.
Brug: topload "high mass" brug, met individueel afstelbare zadels (intonatie en actie).
Stringspacing: topkam: 9mm, brug: 15

Algemeen & bouw
Ik heb deze bas hier even staan van Padawatje, omdat er een probleempje was met de balans-pot (was snel opgelost), dus ik dacht: "ik kan snel even een reviewtje doen". Deze bas kost krap 350€ nieuw, en mag dus geklasseerd worden als een budget-bas. Qua bouw valt er werkelijk niets op aan te merken. Wat los moet zitten zit los, wat vast moet zitten zit vast. Het lakwerk van de body (satin black) is piekfijn gedaan, zonder foutjes/druipers, en de binding is perfect afgeschraapt. De body is vrij dun, en loopt taps toe naar de zijkanten, maar heeft geen contouren zoals een Precision of Jazz dat heeft. De hals zit zonder het minste kiertje strak in de neckpocket, heeft een aangenaam, vrij dun C-profiel en is vrij smal. De elektronica bestaat uit een spaghetti van kabels, samengebonden met een tiewrap, met de PCB in een jasje van mousse, dat los in de cavity ligt (een beetje slordig, maar het werkt wel gemakkelijker als je aan de potmeters moet solderen voor een reparatie. Het belangrijkste is dat de elektronica goed reageert op wat je doet, en volledig ruisvrij is. De 34" hals heeft een erg grote radius, dus een platte toets, wat een beetje wennen is als je de 7.25" van vintage Fenders gewoon bent, maar na een paar minuutjes ben je er volledig aan gewend. Door de 34" mensuur en doordat de snaren niet door de body lopen is de B-snaar een heel klein beetje sloppy vergeleken met de 4 anderen, maar het hoegenaamd niet storend.

Dikke props voor Cort, om zo'n specs en kwaliteit te kunnen bieden voor zo'n scherpe prijs!

Klank
De klank is vrij modern, en mooi gebalanceerd van de lage B tot de hoge G, zo'n 3.5 octaaf verder. In de passieve modus werken alleen de volume-pot en de balans tussen beide elementen, er is geen passieve toneregeling. Als je de bas via de push-pull actief zet, let dan wel op dat je de -15dB-knop van je versterker indrukt, of op z'n minst het volume wat toedraait, want je laat "the hounds of hell" los, met 3x zoveel output. In actieve modus benut je ten volle alle mogelijkheden van de C5H. Met alles op neutraal (makkelijk te vinden, want zowel de balans- als de bass- & treblepot hebben een dent in het midden, zodat je weet wanneer alles neutraal staat) heeft de bas een vrij midrijk karakter, en vanaf dan kun je alle kanten uit, van zware dub-sound (halsbucker, met midboost, geen treble en volledige bas) tot funky slap 'n pop (brugbucker, zonder midboost, treble en bas een beetje geboost), en alles daar tussenin. Het klankverschil tussen beide elementen is vrij summier, als je op dezelfde plek aanslaat, maar je kunt meer sounds krijgen door te variëren waar je aanslaat.

Besluit
Voor de prijs is dit een ERG puike 5-snarige bas, die bovendien nog eens erg veelzijdig is, en aangenaam bespeelbaar is.

+ prijs/kwaliteit een van de beste bassen die je kunt kopen als je into actieve 5-snaar bent
+ perfecte afwerking en degelijke electronica
+ vlotte bespeelbaarheid, ook voor mensen met kleinere handen

"-": elektronica is wat wispelturig als je tussen actief & passief & midboost switcht (veel volumeverschil)
"-": de abalone dots op de toets zijn niet goed zichtbaar als je speelt, ze zitten verborgen onder de B-snaar.
"-": elementen an-sich variëren niet zo van geluid, je moet je speeltechniek gebruiken om de klank aan te passen.
-: geen passieve toneregeling
rich13 schreef:Sanders is gek op kinderen!!! Gebakken dan...
dejohan schreef:Een hamer is nutteloos als je begonia's wil kweken.
Gebruikersavatar
padawatje
corr: spawatertje
Berichten: 15087
Lid geworden op: 07 mei 2009, 11:29

Bericht door padawatje »

Ik was van plan om zelf ook eens een reviewtje te schrijven, maar ik heb aan bovenstaande weinig toe te voegen. :D

De hals is geweldig. Ik heb nog niet veel vijfsnarige bassen bespeeld, maar deze steekt er toch bovenuit qua bespeelbaarheid. De grote radius/platte toets was ik zelf ook een beetje bang van in het begin, maar lijkt in en praktijk erg goed mee te vallen.
Dik pluspunt vind ik dat de noten in de hogere regionen (fretjes 15 t/m 24) ook zo vlotjes bereikbaar zijn !
Sanders schreef: "-": de abalone dots op de toets zijn niet goed zichtbaar als je speelt, ze zitten verborgen onder de B-snaar.
Niks van gemerkt... Ik veronderstel dat ik mijzelf vooral op de side-dots oriënteer.
Sanders schreef: "-": elementen an-sich variëren niet zo van geluid, je moet je speeltechniek gebruiken om de klank aan te passen.
Inderdaad. Maar dat heb ik al bij meer bassen met twee identieke elementen zo dicht bij elkaar geplaatst gemerkt.
Gebruikersavatar
deevit
Berichten: 16583
Lid geworden op: 21 okt 2006, 12:14

Bericht door deevit »

Leuke review! Maar 15mm spacing? Dat is krap!
Gebruikersavatar
dr. Bassvibes
Berichten: 11910
Lid geworden op: 06 sep 2008, 12:59

Bericht door dr. Bassvibes »

15mm is inderdaad erg krap, zou er zelf niet zo goed mee overweg kunnen!

Wat al het andere betreft: Cort bouwt gewoon absurd goede bassen voor het geld dat ze kosten. :jaaaaa:
Gebruikersavatar
Soulbender
Berichten: 6128
Lid geworden op: 16 jun 2011, 18:40

Bericht door Soulbender »

We weten allemaal waarom Cort zulke kwaliteit voor zo'n lage prijs kan aanbieden. :wink:
Gebruikersavatar
Bornlivedie
Berichten: 4354
Lid geworden op: 04 jun 2006, 00:03

Bericht door Bornlivedie »

Ik heb geen idee..leg 's uit...
Bidet as it may
Gebruikersavatar
Soulbender
Berichten: 6128
Lid geworden op: 16 jun 2011, 18:40

Bericht door Soulbender »

Gebruikersavatar
dr. Bassvibes
Berichten: 11910
Lid geworden op: 06 sep 2008, 12:59

Bericht door dr. Bassvibes »

Dan mag je denk ik bijna geen enkel product meer kopen wat in die hoek van de wereld gemaakt is... Niet dat ik uitbuiting goed wil praten, maar ik geloof gewoon niet dat dit alleen voor Cort geldt. :)
Gebruikersavatar
Soulbender
Berichten: 6128
Lid geworden op: 16 jun 2011, 18:40

Bericht door Soulbender »

Zeker niet!
Michiellll
Berichten: 448
Lid geworden op: 21 aug 2011, 15:52

Bericht door Michiellll »

Wat moet zoiets tweedehands waard zijn en is het raar als je overstapt van een precision?

Ik heb zelf alleen een precision en zoek iets erbij wat een beetje veelzijdig is en toch niet teveel kost. Ik heb ook geen idee wat die spacing e.d. inhoud.
Gebruikersavatar
AmericanIdiot
Berichten: 6226
Lid geworden op: 12 feb 2005, 10:41

Bericht door AmericanIdiot »

dr. Bassvibes schreef:Dan mag je denk ik bijna geen enkel product meer kopen wat in die hoek van de wereld gemaakt is... Niet dat ik uitbuiting goed wil praten, maar ik geloof gewoon niet dat dit alleen voor Cort geldt. :)
Helaas wel. Maar met deze kennis (ik had het filmpje nog niet eerder gezien) zou ik Cort beslist boycotten. Ik hoef niet zo nodig een goedkope bas waar bloed van onschuldigen aan zit.
Marleaux JB-5 DiMarzio's Hotwire Funky 77 5str Fender US Jazz '83 EMG's Fender Dimension Deluxe V Eden D410XST D210XLT EBS 112 Neo
Crown XTi1000 MarkBass F1
Gebruikersavatar
dr. Bassvibes
Berichten: 11910
Lid geworden op: 06 sep 2008, 12:59

Bericht door dr. Bassvibes »

Dus dan ga je ook geen goedkope Ibanez, Squier of andere bas meer kopen? En je Nike sportschoenen dan, je Macbook, je iPod, je t-shirts spijkerbroeken en weet ik het wat...
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Bericht door Rieno »

Je moet toch ergens beginnen met het verbeteren van de wereld? :D
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
dr. Bassvibes
Berichten: 11910
Lid geworden op: 06 sep 2008, 12:59

Bericht door dr. Bassvibes »

Klopt, maar om dat bij Cort te doen op basis van één zo'n filmpje hier... :lol:
Gebruikersavatar
padawatje
corr: spawatertje
Berichten: 15087
Lid geworden op: 07 mei 2009, 11:29

Bericht door padawatje »

Michiellll schreef:Wat moet zoiets tweedehands waard zijn en is het raar als je overstapt van een precision?

Ik heb zelf alleen een precision en zoek iets erbij wat een beetje veelzijdig is en toch niet teveel kost. Ik heb ook geen idee wat die spacing e.d. inhoud.
Corts zijn blijkbaar niet erg gewild tweedehands en worden daarom vaak redelijk goedkoop aangeboden. Ik heb zelf echter redelijk lang moeten wachten tot er eens een betaalbare 5-snaar uit de Artisan reeks langskwam.
En ja, ik had ook ruim een jaar lang alleen maar op mijn Precision gespeeld en dan is dit wel een héél erg andere bas, zowel qua sound als qua feel. Ik ben er dan ook nog niet helemaal over uit of het een blijvertje wordt ... :?
Plaats reactie