Review: Ibanez SR1200-VNF

Plaats hier reviews van bassen, versterkers, snaren, effecten etc.
Plaats reactie
aker
Berichten: 52
Lid geworden op: 19 jan 2012, 11:49

Review: Ibanez SR1200-VNF

Bericht door aker »

Nu ik deze bas ca. een week in bezit heb en er flink op heb gespeeld vind ik het tijd voor een review.

Klank/toon
Met de juiste snaren is het een verfijnde take op de Fender Jazz, de single coil Nordstrand pup's geven veel detail en hebben een open karakter. De pre-amp is naar mijn idee zeer flexibel met als pluspunt de bypass schakelaar en de mid-frequentie selector welke je op 200hz of op 600hz kan zetten. Fingerstyle en thumping zijn een lust op dit instrument, met de juiste snaren is het een waar funkfeest. Het is een soort Fender Jazz/ Alembic hybrid kwa sound.
Een 10!

Bespeelbaarheid
Het kost even tijd om de juiste instellingen te vinden om de action laag te krijgen (bij welke bas is dat niet het geval). Maar eenmaal ingesteld speelt het zeer lekker. Door de bredere nordstrands is het ook fijner dan bij een Jazz om met je vingers over de pup's te spelen. De hals is geweldig, het wengé voelt satijn zacht aan, niks geen plakkerig gedoe zoals bij veel gelakt halzen. Het instrument draagt zich ook fijn, goede balans.
Een 9!

Afwerking
Het instrument is subliem afgewerkt, nergens geen onregelmatigheden mbt houtafwerking kunnen vinden. De hardware zit er ook perfekt recht op, dat heb ik bij de BTB serie wel anders gezien.
Een 10!

Lasting appeal
In mijn ogen is de bas zoals ik hem thuis heb een plaatje, de top is iets lichter van kleur wat ik wel mooi vind. Dit instrument is een "keeper" en het instrument WIL gewoon dat je erop speelt...wow
Bijlagen
SR1200-VNF.jpg
SR1200-VNF.jpg (31.58 KiB) 2910 keer bekeken
Gebruikersavatar
Unlord
Berichten: 4349
Lid geworden op: 31 jul 2005, 19:36

Bericht door Unlord »

Mooi man. Echt een GAS object, zo'n Ibanez. Wengé halzen zijn te kicken. Veel plezier d'r mee...op je zelfgebouwde 2x10+8 :)
Haico

Bericht door Haico »

Beesten zijn het! 8)
AntonZ
Berichten: 1347
Lid geworden op: 15 okt 2006, 10:32

Bericht door AntonZ »

Mooie bassen inderdaad. Wat is de vorm/breedte van de hals ongeveer, is dat ook vergelijkbaar met gangbare Jazz hals, smal/dun ?
Gebruikersavatar
dr. Bassvibes
Berichten: 11912
Lid geworden op: 06 sep 2008, 12:59

Bericht door dr. Bassvibes »

Ibanez kennende is dit een erg elegant halsje... Smal en vrij plat, erg prettig!
AntonZ
Berichten: 1347
Lid geworden op: 15 okt 2006, 10:32

Bericht door AntonZ »

Ik vind een Musician wel fijn maar dat is misschien zelfs ondanks de vorm van de hals, verder toch voorkeur voor het wat dikkere werk. Ik weet niet waar het hem in zit, ik heb geen kolenschoppen van handen maar Jazz halzen zijn het nooit geweest voor mij. Spector is wel een aardige honkbalknuppel bijvoorbeeld 8)
aker
Berichten: 52
Lid geworden op: 19 jan 2012, 11:49

Bericht door aker »

AntonZ schreef:Mooie bassen inderdaad. Wat is de vorm/breedte van de hals ongeveer, is dat ook vergelijkbaar met gangbare Jazz hals, smal/dun ?
Toevallig heb ik afgelopen zaterdag ook nog op een fender jazz gespeeld. Deze voelt toch wat "stijver" en "lomper" dan de Ibanez. Degene waar de Fender van was heeft ook op de Ibanez gespeeld en kon hem niet meer neerleggen.... 8)
Gebruikersavatar
heskez
Berichten: 2068
Lid geworden op: 13 aug 2004, 09:53

Bericht door heskez »

Het lijkt me een erg fijn basje. Vooral met die houtsoorten en die Nordstrands.
-- It's the hat that keeps the funk --
Gebruikersavatar
Digidesign
Berichten: 718
Lid geworden op: 18 aug 2004, 14:18

Bericht door Digidesign »

Wow, vet ding. Ben benieuwd hoe ie klinkt! Heel veel plezier ermee. Ik heb zelf nooit afscheid kunnen nemen van mijn Ibanez SR1500 en dat kan ik niet van alle jazz-basjes zeggen die ik inmiddels heb gehad. :facepalm:
Ohja, en waar dienen al die knoppies voor?
aker
Berichten: 52
Lid geworden op: 19 jan 2012, 11:49

Bericht door aker »

Digidesign schreef:Wow, vet ding. Ben benieuwd hoe ie klinkt! Heel veel plezier ermee. Ik heb zelf nooit afscheid kunnen nemen van mijn Ibanez SR1500 en dat kan ik niet van alle jazz-basjes zeggen die ik inmiddels heb gehad. :facepalm:
Ohja, en waar dienen al die knoppies voor?
Ik weet nog dat ik vroeger op een kaft van een schoolagenda een plaatje van de SR1500 had geplakt, dat vond ik zo'n mooi basje helaas had ik er het geld niet voor. Nu heb ik in iedergeval de SR1200, yeah!!!

De knopjes:
-volume
-balans
-bas
-mid
-hoog
-switch voor mid frequentie: 200/600hz
-switch pre-amp aan/uit
Gebruikersavatar
ClaudioSantulli
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 mei 2012, 13:01

Bericht door ClaudioSantulli »

Heb deze bas nu ook enkele dagen in mijn bezit als vervanging aanvulling van mijn bijna 20 jaar oudere SR1500PD.
Hele fijne bass en toch wel een upgrade t.o.v. mij vorige Ibanez.
Ibanez SR1200VNF (2012)
Ibanez SR1500PD (1992)
Samick 5-string (1988)
Yamaha (1985)
Gebruikersavatar
Meowmix
Berichten: 2472
Lid geworden op: 28 dec 2011, 17:55

Bericht door Meowmix »

Vind die 1500PD anders wel prachtig ook. Maar deze serie is beter te noemen ja? Interessant :)
Fender MIJ E series Precision | Rickenbacker 2060 JetGlo
Gebruikersavatar
ClaudioSantulli
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 mei 2012, 13:01

Review: Ibanez SR1200-VNF

Bericht door ClaudioSantulli »

Is het ook, vandaar dat het 20 jaar heeft geduurd eer ik voor mijn gevoel aan vervanging toe was. Toch is de tand des tijds merkbaar. De sr1200vnf biedt toch wat meer... ;-)
aker
Berichten: 52
Lid geworden op: 19 jan 2012, 11:49

Bericht door aker »

ClaudioSantulli schreef:Is het ook, vandaar dat het 20 jaar heeft geduurd eer ik voor mijn gevoel aan vervanging toe was. Toch is de tand des tijds merkbaar. De sr1200vnf biedt toch wat meer... ;-)
Veel plezier met dit super basje Claudio!
Ik heb nog steeds geen spijt van dit instrument, zij roept steeds: "play with me please!" :mrgreen:
Gebruikersavatar
ClaudioSantulli
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 mei 2012, 13:01

Bericht door ClaudioSantulli »

Thanks. Gaat zeker lukken. ;-)
Ibanez SR1200VNF (2012)
Ibanez SR1500PD (1992)
Samick 5-string (1988)
Yamaha (1985)
Plaats reactie