Hofner Galaxie Shortscale Bass review + filmpje

Plaats hier reviews van bassen, versterkers, snaren, effecten etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Len
Berichten: 1953
Lid geworden op: 17 nov 2006, 13:45

Hofner Galaxie Shortscale Bass review + filmpje

Bericht door Len »

Onlangs deze leuke Hofner Galaxie/Galaxy shortscale voor een prima 2dehands prijsje opgepikt. Nieuwprijs anno 2012 zo'n 220 euro voor de shortscale, 250 voor de longscale. De longscale heb ik niet bespeeld maar met puur plaatjes vergelijken lijkt het erop dat de tuners, pickups, jackinput en brug anders zijn.

De shorties zijn verkrijgbaar in oranjerood en lichtblauw. Ik heb het oranje model die in kunstlicht bijna roze is, overdag lichtrood.

Afbeelding

De basjes krijgen gemixte reviews, er wordt met name gehaat op de goedkope afkomst. De details zijn misschien niet supernetjes afgewerkt, de side dots zitten bijv niet strak op 1 lijn, het scheelt echter niet veel. Maar wat wil je voor zo'n bedrag. Tijdens het spelen heb ik er in ieder geval geen last van.
Voornaamste voor mij is om te ontdekken of shortscale mijn ding is. Noem me een bassist met korte vingers (zelfs bij het bassen wordt je met kleine lengtes geconfronteerd :liar: ) maar ik speel dus 2x zo vlot op dit dunne halsje (ondanks de 43mm breedte bij de topkam). Het maakt me misschien geen betere bassist maar ik speel dan toch met dat extra beetje plezier. Het is nog wel even wennen met om en nabij 16mm stringspacing bij de brug.

Looks, tsja het doet wat speelgoed-achtig aan vind ik. Een kruising tussen gesmolten en in elkaar gedrukte Jazz en Strat ontwerpen. Maar het heeft ook wel wat, net weer wat anders dan een P of J. Misschien verzin ik nog wel een eigenwijzere slagplaat op ten duur, die meer bij het concept van de geinige inlays op de hals passen. De hals is trouwens gebonden, verraste me wel voor deze prijsklasse eigenlijk.
De body schijnt van basswood te zijn, ik vind het erg plasticerig aandoen, ook als je er op tikt. De lak voelt ook anders aan (misschien heel dik aangebracht?), maar het lichte gewicht heeft daar ook vast mee te maken.
Absoluut geen neckdive, een van de weinige bassen waar mijn seatbelt-achtige strap juist heel fijn is.

Grootste vrees had ik voor de tuners. Die voelen echter op spanning heel stabiel aan, en laten zich beter tunen dan menig ander budgetbasje wat ik heb gehad. Echter zijn de tuningholes erg klein, dus dat wordt specifieke shortscale snaartjes zoeken. Meer dan 3 windingen gaat waarschijnlijk ook niet lukken. Gelukkig zijn ze voor 15-20 euro makkelijk te vinden.
De intonatie klopt nog niet helemaal dus ik vermoed dat er nog niks sinds de fabrieksinstelling aan gedaan is. De aktie is naar mijn smaak, niet al te laag maar zeker niet hoog. De brug lijkt te bestaan uit vier losse onderdelen, maar het werkt en sustaint prima. Geen stelschroef, blijkbaar wordt dat met kleine inbusjesschroefjes gedaan.Wat op het randje zit qua ergernis is de jackinput. Als die nog iets meer naar het midden van de body had gezeten zou de bas niet fijn zittend te bespelen zijn. De jackplug staat namelijk scheef, de ongewenst kant op wat mij betreft. Gelukkig stoort het (net) niet en anders biedt een haakse kabel de oplossing.

Afbeelding

Verder krijg je 2 "hofner staple nickel" pickups die met 2x volume en 1x tone te bedienen zijn. De potmeters zijn van het type aan/uit, maar dat is helaas te verwachten. Op de longscale modellen zitten andere pups en krijg je ook tone controls per pickup + aan/uit schakelaars bij de hals. Soundwise doet het me denken aan een magere uitvoering van het geluid wat in mijn ric 4003 zat. Met name bij enkel de neck pickup proef ik een beetje het karakter, maar de ronde ronk van een echte ric zit er niet in. Ik waardeer het droge/heldere geluid echter wel, met wat modelling of een puike amp valt er volgens mij zeker wat van te maken. Bekijk het filmpje hieronder aub op degelijke speakerts of koptelefoon en oordeel zelf (clean opgenomen).

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=OxjQk61sGv0[/youtube]

Binnenkort mee naar de oefenruimte, daar breng ik nog wel verslag van uit. Voor zover ben ik erg content! De mensuur bevalt me en aangezien ik nog minder dan de nieuwprijs heb betaald vind ik het een welkome aanvulling op mijn OLP musicman kloon en verpimpte Epiphone EB-3. Voor de prijsklasse denk ik ook dat het een meer veelzijdige en bruikbare bas is dan bijv. een squier bronco of beatlebas kopie.

:)
And the silence that followed was louder than a cannon.
Gebruikersavatar
Ernst
Berichten: 313
Lid geworden op: 28 jul 2007, 02:02

Bericht door Ernst »

da's een leuke review. Inderdaad ziet de bas er een beetje als "speelgoed" uit. De soundsamples klinken echter erg mooi. Zeker bruikbaar in de wat rustiger muziekstijlen.

Heb tevens even de gelegenheid genomen om de andere hoffners even te beluisteren/bekijken op you-tube, maar ook daar zaten geen verkeerde exemplaren tussen.

Veel plezier met je bas!
"Every Beggar is Christ" - Stiltskin
Gebruikersavatar
Len
Berichten: 1953
Lid geworden op: 17 nov 2006, 13:45

Bericht door Len »

dank Ernst :) Wat je zegt over die rustigere muziekstijlen klopt wel een beetje. Kom net terug uit de oefenruimte en bij de wat rustigere jamsessies met de gitaren op clean zat het geluid echt heel lekker in de mix, zowel de pups samen als los van elkaar. Met versterker instellingen gewoon op 12 uur en alle fancy dingen zoals enhance en compressor uit.
Ik had van te voren thuis nog 1 op 1 zitten vergelijken met mijn squier VM precision en die laatste had toch iets meer output, qua volume en bas. Maar versterkt heb ik nergens las van gehad, laag kwam er zeker uit. :mrgreen:

De ruigere nummers waar het volume omhoogging en de distortionpedalen in werden getrapt (bij de gitaristen) viel het neck element solo een beetje weg. De brugpup stond echter zijn (haar?) mannetje. Met een beetje bas bijdraaien op de amp had ik een lekker geluid die overeind bleef staan en zeker als ik wat harder plukte dan kwam er een fijne, jazz-bas achtige growl tevoorschijn, heel fijn om zo accenten te kunnen leggen.

Het enige wat me bij de ruigere nummers wat stoorde was het gewicht en de kortere mensuur. Vorige keer had ik een (in verhouding) zware ric4003 omhangen, en dat plaatje klopte wat beter om wat botter op te spelen zegmaar. Op dat moment vond ik de Galaxie niet in verhouding met het geluid, ik hoefde er minder hard voor te werken wat ik juist fijn vond, maar op dat moment voelde het een beetje vreemd. Maar dat zit natuurlijk tussen de oren, en voor de supersnelle loopjes is het lichte gewicht en de smalle neck juist een verademing.

Het heeft even gespookt om al m'n bassen de deur uit te doen en volledig over te gaan op shortscale. Daar wacht ik nog even mee. Maar de Galaxie blijft echt een superfijn basje en had ik graag eerder kennis mee willen maken!
And the silence that followed was louder than a cannon.
Gebruikersavatar
Ernst
Berichten: 313
Lid geworden op: 28 jul 2007, 02:02

Bericht door Ernst »

volgens mij had iemand zo'n galaxie bij zich bij een optreden in The Rambler in Eindhoven afgelopen vrijdag. Ik zag het toen de band aan het opbouwen was, maar was onderweg naar huis in a rush dus kon het niet goed checken, maar het leek er wel verdacht veel op. Werd ingeplugd op een ouwe ampeg stack, en klonk als een klok! Kon helaas niet beoordelen hoe het in de bandmix lag....

Shortscale vind ik zelf erg tricky. Drop D stemmingen komen er niet mooi in uit en net wat je zegt het leent zich niet om er hard op te werken. Heb het 2 jaar geleden wel overwogen toen ik veel last kreeg van het gewicht van mijn toenmalige bas , een fender jazz MIM. Wat was dat een loodzwaar ding.... toen overwoog ik wel shortscale voor het gewicht. Maar maakte destijds de keuze voor een Ibanez SR500BK. Ook licht, maar longscale en multi inzetbaar. Deze heb ik nog altijd en wordt met veel genoegen bespeeld.

Maar laatst zag ik ook een optreden van een beat-60's coverband waarbij de bassist op een vioolbas speelde. En het was inderdaad toch de charme dat je alles "hoorde" van het instrument: de rammeltjes , de aanslagen etc.
"Every Beggar is Christ" - Stiltskin
Plaats reactie