Sterling Sub (budget Stingray)

Plaats hier reviews van bassen, versterkers, snaren, effecten etc.
Gebruikersavatar
Squire
Berichten: 6066
Lid geworden op: 29 jul 2004, 10:33

Sterling Sub (budget Stingray)

Bericht door Squire »

Afbeelding

Vanochtend ff snel naar Den Haag geweest met moeders. Even Rockpalace binnen gelopen en daar hingen ze. Een witte met rosewood toets en de ander in 'walnut satin'.

Ik pakte de walnut satin en wat me meteen opviel was de mooie afwerking van de body en de fijne slanke hals. Afwerking was boven gemiddeld wat je voor dit geld kunt verwachten. Aan de frets merkte ik wel een beetje dat het niet om de duurdere broer ging. Maar niet storend ofzo.

De bass en treble knop hebben zo'n zelfde nulpunt die je voelt halverwege wanneer je aan de knop draait. Dus je kunt treble en bass cut'n en boosten.

Ik wilde de bas in een uitprobeerhokje proberen, maar het enige bashokje was al bezet. Een paar seconden later kwam er een vriendelijke verkoper aanlopen en vroeg of hij kon helpen en kwam meteen met een ampeg combo aan zodat ik de bas in een gitaarhok kon uitproberen. Aangesloten, ingeplugd en wow. Juist, de onmiskenbare Stingray sound. Ik heb drie echte Stingrays gehad, vroegah. Dik zes jaar denk ik.

Vooral met slap hoor je de typische Stingray sound dankzij het actieve tonecircuit zoals op de echte Stingrays. Met plectrum heb je ook het typische Stingray hoge heldere geluid. Met fingerstyle leek de bas iets minder karakter te hebben dan z'n grote broer, maar gooi er een verse set DR lo-riders o.i.d. op en je bent er.

De bas was ook meteen perfect gestemd toen ik 'm uit het rek pakte. Een stemvast instrument.

Meestal als ik in een winkel iets probeer heb ik het na 5 minuten wel gezien, maar ik bleef nu een stuk langer doorspelen. Inspirerend ander basje t.o.v. wat ik heb (jazz bas,rickenbacker).

The verdict:

Pros:
Typische Stingray sound voor weinig. Alle flea wannabees die starten met bassen kunnen nu nog maar voor 1 bas gaan. Deze.

Prima afwerking, mooie finish.

Voelt aan als een duurder instrument.

Rockpalace personeel is super vriendelijk. Moeders kreeg meteen een haags bakkie pleur.

Licht en makkelijk speelbaar.

Cons:
Mist misschien een beetje de ballen en het karakter van z'n grote broer, maar voor 80% heeft ie het.



Onder het spelen dacht ik nog, misschien snijdt Ernie Ball zichzelf wel in de vingers met zoveel Stingray sound voor zo weinig geld. Misschien een tikkeltje overdreven, maar Ik zou 'm zo mee genomen hebben als ik geld zou hebben voor een nieuwe bas.


Ik wil m nog eens direct 1 op 1 vergelijken met een echte om beter te kunnen achterhalen hoe groot her verschil is en nog preciezer waar her verschil in zit.
Rickenbacker 4001CS
Fender 'Geddy Lee' Jazz bass

Ampeg V4 '70s
Ampeg pf115lf
Gebruikersavatar
baskruit
Berichten: 1201
Lid geworden op: 14 jul 2011, 13:55

Bericht door baskruit »

Squire schreef:
Onder het spelen dacht ik nog, misschien snijdt Ernie Ball zichzelf wel in de vingers met zoveel Stingray sound voor zo weinig geld. Misschien een tikkeltje overdreven, maar Ik zou 'm zo mee genomen hebben als ik geld zou hebben voor een nieuwe bas.
Dat zal wel loslopen. Er zijn genoeg mensen persé een duurdere MIA Fender willen terwijl de MIM's helemaal zo slecht nog niet zijn.
Maar wat moest deze Sub eigenlijk kosten?
Druk op CTRL-W voor de advanced options
Gebruikersavatar
Squire
Berichten: 6066
Lid geworden op: 29 jul 2004, 10:33

Bericht door Squire »

322,-

Geen geld voor zo'n handig apparaat
Rickenbacker 4001CS
Fender 'Geddy Lee' Jazz bass

Ampeg V4 '70s
Ampeg pf115lf
Gebruikersavatar
baskruit
Berichten: 1201
Lid geworden op: 14 jul 2011, 13:55

Bericht door baskruit »

Zo, dat is serieus niet duur. Dat is zo'n beetje OLP-geld.
Druk op CTRL-W voor de advanced options
Gebruikersavatar
padawatje
corr: spawatertje
Berichten: 15141
Lid geworden op: 07 mei 2009, 11:29

Bericht door padawatje »

Hey, dat klinkt goed. :D Zijn die er ook met maple fretboard ?
Jack

Bericht door Jack »

Ja die zijn er ook.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Meowmix
Berichten: 2472
Lid geworden op: 28 dec 2011, 17:55

Bericht door Meowmix »

Wel te verkiezen boven de OLP's, dan? Goed, de OLP's zijn maar zo'n 200 euro, maar qua geluid komt de SUB-lijn dus dichter in de buurt dankzij het actieve circuit?
Fender MIJ E series Precision | Rickenbacker 2060 JetGlo
Gebruikersavatar
Squire
Berichten: 6066
Lid geworden op: 29 jul 2004, 10:33

Bericht door Squire »

Ik heb nog nooit op een OLP gespeeld. Alleen wat youtube filmpjes gehoord. Sommige OLP's klinken wel lekker en best 'actief'-achtig. Maar meestal niet echt Stingray-achtig. Inderdaad door het gebrek aan een actieve pre-amp.
Rickenbacker 4001CS
Fender 'Geddy Lee' Jazz bass

Ampeg V4 '70s
Ampeg pf115lf
Gebruikersavatar
defecto
Berichten: 539
Lid geworden op: 15 aug 2009, 09:53

Bericht door defecto »

Mijn OLP klonk zonder aanpassingen ook niet als een echte Stingray (direct vergeleken in de winkel). Met een actieve pre-amp en een ander element (Seymour Duncan) komt het meer in de buurt, maar is het ook niet echt een Stingray. Maar ik ben wel heel tevreden met hoe ze nu klinkt. Met de updates kost m'n bas meer dan een standaard Sterling Sub, dus ik ben wel benieuwd naar hoe de Sub klinkt maar vooral ook naar de kwaliteit.
OLP MM2 met SD SMB-4d en pre-amp - 
Basnootje
Berichten: 69
Lid geworden op: 05 jan 2012, 12:25

Bericht door Basnootje »

Die zwarte sub met maple toets is echt :kwijl: Ik wacht met spanning af ... 8)
Ibanez SDgr srx 700
Squier jaquar bass, shortscale
Cort, fretloos gemaakt
Cort Elrick JP5 signature
Peavey combo / tvx 4 maal 10
Ibanez chorus-flanger




Er is geen plan B
Marcus62
TAFKACBFKAQ
Berichten: 4488
Lid geworden op: 21 mar 2011, 21:58

Bericht door Marcus62 »

Van het Ernie Ball forum:

the body wood is an Indonesian local wood known as Jabon. It's similar to basswood in weight and density.

Used by many manufacturers. It's a great way to offer a solid wood and hit the price point. No plywood here!
the body woods and the level of hardware are where we saved. These will be made in the same factory, line as the SBMM premium line. We have a lot of experience "behind the scenes" and really have great relationships with the best parts makers and suppliers.
Yamaha BB604 (modified)
Harley Benton PB20-SBK
Harley Benton MB-4 SB Deluxe

Harley Benton HBW20
Vox Amplug bass
Gebruikersavatar
Squire
Berichten: 6066
Lid geworden op: 29 jul 2004, 10:33

Bericht door Squire »

Ik had vandaag echt zin om weer naar Rockpalace te gaan om er op te spelen.
Argg.
Rickenbacker 4001CS
Fender 'Geddy Lee' Jazz bass

Ampeg V4 '70s
Ampeg pf115lf
Gebruikersavatar
Joreeeen
Berichten: 559
Lid geworden op: 21 jun 2011, 16:35

Bericht door Joreeeen »

Dat wil al veel zeggen :mrgreen:
Sandberg / Dingwall / Quad Cortex
NURZE
basflatulent
Berichten: 8644
Lid geworden op: 19 jul 2005, 16:11

Bericht door NURZE »

322 euro ?

dan komt er zo eentje in huis.


Dan heb ik er wel 3 maar soit... :oops:
2 black Musicman stingrays 3eq - 1 natural Musicman stingray 3eq - boss effects - Ampeg svt classic - Ampeg 810

www.instagram.com/xhakonx
Gebruikersavatar
Squire
Berichten: 6066
Lid geworden op: 29 jul 2004, 10:33

Bericht door Squire »

Cool. Ben benieuwd wat jij er van vindt als Stingray man, of m'n enthousiasme enigszins terecht is of dat ik de plank een beetje mis sla.

In Belgie is ie 17 euro duurder :D
https://www.keymusic.com/product/Sterlin ... lnut-Satin" onclick="window.open(this.href);return false;
Rickenbacker 4001CS
Fender 'Geddy Lee' Jazz bass

Ampeg V4 '70s
Ampeg pf115lf
Plaats reactie