Squier Vintage Modified TB/Telebass: een compacte upright?

Plaats hier reviews van bassen, versterkers, snaren, effecten etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Len
Berichten: 1953
Lid geworden op: 17 nov 2006, 13:45

Squier Vintage Modified TB/Telebass: een compacte upright?

Bericht door Len »

Al genoeg geschreven over deze bas maar aangezien er in de testhoek nog niet een specifiek topic is hoop ik hier een hoop ervaringen te verzamelen over deze gave bas.

Afbeelding

Zie ook de recensie in tijdschrift De Bassist daar wordt een hoop in gecoverd. Ik wil echter op wat specifieks ingaan. Ondanks lovende reacties op de VM serie van squier had ik in eerste instantie geen interesse in dit model. Leek me een one-trick-pony met die enkele 'bucker bij de hals. Mudmudmud. Tot ik deze filmpjes tegen kwam;

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=KDRCPeSyQT8[/youtube]
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=bQVrYT6YA7E[/youtube]

Wat een toffe upright-achtige toon :shock:. En dat uit een budgetbas. Nu blijkt deze youtuber ook contrabas te hebben gespeeld en liggen er TI flatwounds op zijn exemplaar maar bwoh, instant gas! In eerste instantie voor een andere bas gesettled met een humbucker bij de hals, hopend op vergelijkbaar resultaat, maar nu toch deze Telebass op de kop getikt, met als doel een vergelijkbare toon als uit de filmpjes te kunnen krijgen.

Eerste indruk; geen loodzware bas, prima in balans. Sunburst wat tammer dan op de productfoto's. Hals wat platter en breder dan mijn squier VM P, maar na even wennen niet onaangenaam. Volume en toonknoppen werkten warempel een keer van 0 tot 10 en kraken niet. Simpele brug met 2 snaren per zadel, beetje tricky om perfect te intoneren. Snaren gaan door de bas heen dus even opletten wat voor type je aanschaft. Echter kocht ik een setje fender flats (groen pakje, light 45-100) en die passen prima, het katoenomwonden stukje begint pas een centimeter vanaf de topkam.

Looks lijken me een smaakkwestie dus daar wil ik niet teveel over uitwijken. De 'bucker zit aan de slagplaat vast en is met 4 schroefjes in hoogte te verstellen. Zowel boven als onder de bucker zitten stelschroeven voor de spoeltjes. De spoel onder de G snaar valt er niet precies onder, heb ik al bij meerdere exemplaren gezien, maar lijkt niet heel veel invloed te hebben op volume. Er komen 4 draden uit het element dus series/parallel mods zijn mogelijk, waarover straks meer.
De potmeterknoppen zijn veel groter (hoger) dan de knoppen op mijn P, en voelen toch erg degelijk aan.
Tuners zullen degelijk zijn voor het geld, ze voelen in ieder geval degelijk aan en zijn redelijk stemvast. Heb wel het idee dat op mijn VM P betere exemplaren zitten. Verwisselen zit er echter niet in, volgens een topic op Talkbass zijn Hipshot HB-7's direct dropin replacements voor de VM P, voor de VM TB passen de HB-1's maar komen de schroefgaten niet overeen.

Soundwise heb ik weinig toe te voegen dan wat er in De Bassist al gezegd is. Wel was ik verbaast hoe het mudverhaal eigenlijk veel minder van toepassing wordt zodra je een plectrum gebruikt, maar die gebruik ik dan ook (bijna) nooit. Wat me wel opvalt, als ik mijn P gebruik nadat ik op deze bas heb gespeeld vind ik deze maar iel klinken. Beide waren in eerste instantie besnaard met roundwounds en de TB levert meer laag en een hogere output. De TB heeft met de toonknop vol open een wat donkere precision toon, dicht is het vergelijkbaar maar dan voller/warmer.
Nu ik flats+schuim op de TB heb zitten komt het al ietsje meer in de buurt van de sound in de filmpjes, maar we zijn er nog niet. Ik vind de klank van de fender flats vergelijkbaar met een setje TI die ik heb en dat verschil lijkt me te klein. Dus voorlopig gooi ik het op speelwijze en versterking; de klank die ik zoek hoor ik eerder versterkt dan over m'n koptelefoon (waar ik meestal over speel) dus ik vermoed dat 'kleine' factoren zoals akoestiek ook een rol speelt.

Dan nog het series/parallel verhaal. Bij het researchen viel me op dat het een populaire mod is voor deze bas dus na 2 uur frutselen om alles in een dpdt schakelaar te solderen kan ook ik beamen dat het de moeite waard is. De parallel stand zorgt voor een meer gefocuste sound, nog meer in de buurt van een precision maar nog steeds wat donkerder t.o.v het originele geluid (series).

Geluidsimpressie (opnames van Talkbass'er Darkstrike) Soundclips are, Series - single -parallel.
Fingers.
https://www.mediafire.com/download.php?eyrx5nwcqho" onclick="window.open(this.href);return false;
Pick.
https://www.mediafire.com/download.php?jwmtnejm1li" onclick="window.open(this.href);return false;

De TB is al een keer meegegaan naar de repetitie en ook in bandverband kon ik er prima mee uit te voeten. Ik doe hier gaandeweg nog wel een keer uitgebreid verslag van.
Voor nu ben ik er zeer content mee. Ik zag mijn P als alleskunner maar zoals het er nu uitziet wordt de TB toch mijn nieuwe favoriet. In hoeverre ik de 'upright-toon' mods nog kan doorvoeren is even de vraag hoe veelzijdig ze uiteindelijk wordt maar voor mijn gevoel kan ik hier zowel deftige stonerrock op spelen als zompige motown loopjes! :)

Vragen? Ik beantwoord ze graag. 8)
And the silence that followed was louder than a cannon.
Gebruikersavatar
Joreeeen
Berichten: 559
Lid geworden op: 21 jun 2011, 16:35

Bericht door Joreeeen »

Goeie review, misschien van de gelegenheid gebruik maken om te vragen hoe de verhouding is tov de Fender Modern Player TB? :)
Sandberg / Dingwall / Quad Cortex
Gebruikersavatar
Len
Berichten: 1953
Lid geworden op: 17 nov 2006, 13:45

Bericht door Len »

Die heb ik maar heel even geprobeerd bij feedback een poos geleden. Kan er niet veel concreets over zeggen. Was wel instant verliefd op de looks en de hals beviel me ook wel. De brug-bucker zorgt misschien voor iets meer veelzijdigheid. Wel meen ik me te herinneren dat ze in dezelfde fabrieken als de squiers worden gemaakt.
Wat ik wel nog weet is dat ik de squier classic vibe 50's uit een rek pakte na die modern player te hebben bespeeld, en die heb ik toen snel weer terug gezet. De modernplayer voelde solider en vond ik de meerprijs van 75 euro wel waard. Desalniettemin 2 verschillende bassen natuurlijk :)
And the silence that followed was louder than a cannon.
Plaats reactie