Review: 1964 Gibson EB-2 (D)

Plaats hier reviews van bassen, versterkers, snaren, effecten etc.
Gebruikersavatar
Sanders
Bas-cyclo-pedie
Berichten: 19301
Lid geworden op: 27 okt 2007, 19:35

Review: 1964 Gibson EB-2 (D)

Bericht door Sanders »

Afbeelding

Wat
Basversie van de Gibson ES335, uitgebracht in 1958 tot 1970 (EB-2)/1966 tot 1970 (EB-2D), tezamen met de Epiphone Rivoli, beiden met een productiestop in 1962 & 1963, daarna in de jaren '90 nog door Epiphone in een Aziatische versie. Deze review gaat op voor EB-2 en EB2D's van 1964 tot 1967, en voor Epiphone Rivoli's van dezelfde periode.

Specs:
- Semihollow thinline double cutaway body, laminated maple voor- & achterblad en zijkanten, populier/esdoorn centerblock, binding aan voor & achterzijde)
- 1-piece mahonie hals, ingelijmd, 30.5" mensuur, 20 medium frets in een brazilian rosewood toets, pearloid dotinlays met witte sidedots. C-shape, bodyjoint op de 18e fret.
- klassieke Gibson "Open Book" headstock, met 2x2 Kluson 456 reverse tuners, pearloid Gibson-logo en "crown inlay".
- 1 "Mudbucker/Sidewinder" humbucker bij de hals, 1 humbucker bij de brug (enkel bij EB2-D), volume- & toonregeling per element, choke-switch en 3-way toggle (EB2-D).
- 2-punts "bar" brug, met instelbare actie voor gans de brug.
- Alles uiteraard gelakt in een dunne nitrocellulose laklaag

Bouw
Het eerste wat opvalt is hoe zwaar deze bas wel niet is. Intuitief zou je denken: "een semi-hollow, dat zal dus vriendelijk zijn van gewicht...". Fout, de EB-2 weegt als dieplood, en de schuldige daarvoor is de brede (12cm) centerblock die door het midden van de gitaar loopt, van hals naar de achterste strapbutton. Dit blok zit erin om feedback tegen te gaan, sustain te bevorderen en de brug stevig te verankeren. Het voordeel van de zwaardere body is dat de bas perfect in balans hangt. Als je aandachtiger gaat kijken, valt op hoe solide en degelijk alles gemaakt is, dit is duidelijk nog een instrument uit de tijd dat (bas)gitaren nog gemaakt werden door echte vaklui, met een enorme bagage aan vakkennis en erg veel geduld. De bolling van het boven- en onderblad loopt mooi symmetrisch, en heeft nergens deuken of vervormingen, de hals zit perfect in de body verlijmd, de lijmnaad is onzichtbaar. Het enige zwakke punt is, zoals bij iedere Gibson, dat de kop uit hetzelfde stuk hout gesneden is als de hals, en dit, zeker in combinatie met het brosse mahonie en de opening voor de trussrod, een zwakke plek is. Als de bas valt, heb je gegarandeerd brokken. "Fenders stuiteren, Gibsons breken", zegt het spreekwoord. Ik denk dat het veilig is om bij deze bas het woord "versplinteren" in de mond te nemen. De elektronica werkt na bijna 50 jaar nog steeds feilloos, potmeters werken zonder storingen en geven voldoende weerstand bij het draaien, de schakelaars werken naar behoren. De brug is een speciaal iets. Waar Fender al sinds de jaren '50 een perfect afstelbare brug had met afregelmogelijkheden per snaar voor actie, stringspacing en intonatie, heeft de EB-2 een eenvoudige "wrap-around" brug, bestaande uit een metalen plaat, met daar een metalen uitstulping op, die dienst doet als zadel. De actie kan grofweg geregeld worden door de twee ankerbouten te verdraaien, maar de actie per snaar regelen is onmogelijk. Intoneren is slechts globaal mogelijk, het zadel kan horizontaal bewogen worden met 2 kleine schroefjes. Gelukkig staat deze op deze bas vrij goed, en is de intonatie acceptabel te noemen in de hogere registers, en de actie is piekfijn.

Klank
Dit hoofdstuk ga ik opsplitsen in 2 delen. Eerst ga ik de EB-2 bespreken, daarna de EB-2D, die voortgaat op de EB-2.

De klank van de EB-2 kan het best omschreven worden als "machine-wrapped with butter". De enorme halshumbucker, die z'n bijnaam "Mudbucker" zeker niet gestolen heeft, pompt een ontzettend warm, zompig, goed-doorspekt-met-sublaag, diep geluid naar je versterker. Dit is een bas die je zeker niet koopt voor z'n definitie, helderheid en felheid. Het signaal van het element kan via een speciale "choke-switch" gestuurd worden, dewelke een 1.5H spoeltje in je signaalketen zet. Dit spoeltje zorgt voor een boost in het laag-mid gebied, en een extra vermindering van het hoog (want daar had je echt al zoveel van), met als gevolg zo'n modderstroom die z'n gelijke pas heeft gevonden in de uitbarsting van de Pinatubo in 1991. Met de EB-2 lig je niet goed IN de bandmix, je ligt er gewoon niet in. Je dreunt er gewoon onderdoor als een nest Chileense mijnwerkers die de uitgang vergeten zijn, en verplettert alles wat het op z'n weg tegenkomt met het grootste gemak. Door die overvloed aan laag komt deze bas het beste tot z'n recht als er een 15" speaker in je setup staat, want dat is vrijwel de enige speaker die het donderende laag goed kan weergeven. Efficiënt is anders, maar er is niet echt een alternatief.

De EB-2D heeft alle kenmerken van de EB-2, maar heeft nog een tweede element, een kleine brughumbucker die vlakbij de brug geplaatst is. Het karakter van dit element kan het best omschreven worden als een irritante chihuahua met grootheidswaanzin. Bij de EB2-D heb je naast het halselement solo, zoals de EB-2, de mogelijkheid om beide elementen in parallel te gebruiken, en het brugelement solo. De choke-switch werkt alleen op het halselement, dus daar kan ook mee gespeeld worden. De output van het brugelement is summier vergeleken met wat het halselement uitbraakt, maar is wel voldoende om, wanneer tezamen gebruikt met het halselement, genoeg definitie en articulatie te brengen, zonder dat je het zompige karakter van het halselement gaat ondermijnen. Als je de choke-switch inschakelt, heeft het geen zin je brugelement te gebruiken, want het halselement is te overdonderend. Het brugelement solo gebruiken kan ook, maar dat geeft een erg zacht geluid, wat nog het beste te vergelijken valt met een jaren '70 Jazz-Bass met een serieuze verkoudheid. Om een hardnekkig gerucht uit de wereld te helpen, je krijgt er een best acceptabele "knor" uit, maar het is echt niet luid, en je moet er redelijk wat moeite voor doen.
Vergeleken met de EB-3 (0 voor de EB-2) merk je dat beiden duidelijk familie zijn van elkaar, maar de EB-2D is in alle opzichten brutaler, grommender, zwaarder, wolliger en ronkender dan de EB-3

Besluit
De EB-2D is een dijk van een basgitaar met een erg aparte, en zeker niet altijd even bruikbare klank. Het gebrek aan polyvalentie wordt dan weer ruimschoots goedgemaakt door de unieke looks en design. Verder kun je de lijn van de jaren '60 Gibsons gerust doortrekken, dit is een professioneel, piekfijn afgewerkt instrument, met goede houtsoorten.

+ unieke looks, sublieme afwerking en houtsoorten.
+ relatief betaalbaar voor een vintage instrument te zijn van een erg beroemde bouwer.
+ hangt perfect in balans aan de strap.
- behoorlijke "one-trick-pony" (maar die paar truukjes dat ze kan, zijn onevenaarbaar), de EB-2D is veelzijdiger, en komt dan op het veelzijdigheidsniveau van de P-bass.
- behoorlijk aan het gewicht, en een grote body, dus voor kleinere mensen en mensen met een zwakke rug is dit slecht nieuws
- fragiele kop-halsverbinding, zoals bij iedere Gibson.
- De vreemde brugconstructie staat geen snaarspecifieke regeling van de intonatie en actie toe.

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=e5qvxH44oRA[/youtube]
This Old Heart of Mine - The Zombies
(beide elementen, brug solo, hals solo, hals+choke, beiden+choke)
rich13 schreef:Sanders is gek op kinderen!!! Gebakken dan...
dejohan schreef:Een hamer is nutteloos als je begonia's wil kweken.
Gebruikersavatar
wombatboter
Berichten: 22567
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:03

Bericht door wombatboter »

Je schrijft verdomd goed, William....beetje jammer dat je niet ingehaald wordt als redactielid door een vakblad maar dat is vermoedelijk je ambitie niet (die bestaat er enkel uit mensen wat subtiel te jennen :-))
what fools these mortals be
Gebruikersavatar
Hans58
Nestor Magnificus
Berichten: 26245
Lid geworden op: 01 jan 2005, 20:30

Bericht door Hans58 »

Goed verhaal inderdaad, en bovenal prettig leesbaar. 8)
Hans

"Eigenlijk is een P-bas nog het ultiem stoere ding" - Dr Teng

"Er is niet een Hondo die ook maar ooit iemand gelukkig heeft gemaakt!" - SpcMnk
Gebruikersavatar
Sanders
Bas-cyclo-pedie
Berichten: 19301
Lid geworden op: 27 okt 2007, 19:35

Bericht door Sanders »

Tgoh, ik weet niet of mijn bloemige schrijfwijze is erg lange volzinnen, met kromme/absurde vergelijkingen erg passen in een serieus (muziek)blad. Maar dank voor het compliment :)
rich13 schreef:Sanders is gek op kinderen!!! Gebakken dan...
dejohan schreef:Een hamer is nutteloos als je begonia's wil kweken.
Gebruikersavatar
wombatboter
Berichten: 22567
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:03

Bericht door wombatboter »

De bas interesseert me eigenlijk niet zo maar toch ben ik blijven lezen omdat het zo goed geformuleerd was..
what fools these mortals be
Gebruikersavatar
Bazz Lightyear
Berichten: 5354
Lid geworden op: 27 okt 2007, 17:44

Bericht door Bazz Lightyear »

- De vreemde brugconstructie staat snaarspecifieke regeling van de intonatie en actie toe.
Niet of wel?
Everyones a pilot in the night sky
Moonlight that cures loneliness
Todays meal is Nissin Cup Noodle Cup Noodle Cup Noodle
Gebruikersavatar
Sanders
Bas-cyclo-pedie
Berichten: 19301
Lid geworden op: 27 okt 2007, 19:35

Bericht door Sanders »

Woeps, daar is inderdaad iets misgegaan, merci voor de heads-up! :)
rich13 schreef:Sanders is gek op kinderen!!! Gebakken dan...
dejohan schreef:Een hamer is nutteloos als je begonia's wil kweken.
Gebruikersavatar
saf
Berichten: 6341
Lid geworden op: 14 okt 2005, 15:23

Bericht door saf »

jou recenssies zijn altijd een genot om te lezen. Dat het toevallig over een basgitaar gaat is mooi meegenomen
Vraag jij aan een filatelist ook hoe vaak hij die zeldzame postzegels nou daadwerkelijk opplakt?
Gebruikersavatar
tjoepatjoep
Ban wegens Jazz
Berichten: 20322
Lid geworden op: 28 mar 2009, 20:36

Bericht door tjoepatjoep »

- De vreemde brugconstructie staat snaarspecifieke regeling van de intonatie en actie toe.

Dat moet je nog ff aanpassen...

EDIT: al gedaan zie ik!

Mooie recensie William!
Joep

Rickenbackerfetisjist - Vintage gearfreak - Überspammer - Essaydeserteur

Rickenbacker | Fender | Gibson

Stunning Suzy | Pigtail
Gebruikersavatar
Chris P
Berichten: 2254
Lid geworden op: 28 mei 2007, 22:57

Bericht door Chris P »

Misschien toch weer eens een Vlaming inhuren:)
Gebruikersavatar
tjoepatjoep
Ban wegens Jazz
Berichten: 20322
Lid geworden op: 28 mar 2009, 20:36

Bericht door tjoepatjoep »

Doen! Maar geef m dan hi end boutique bassen met actieve electronica... Komt ie goed tot z'n recht!
Joep

Rickenbackerfetisjist - Vintage gearfreak - Überspammer - Essaydeserteur

Rickenbacker | Fender | Gibson

Stunning Suzy | Pigtail
Gebruikersavatar
Sanders
Bas-cyclo-pedie
Berichten: 19301
Lid geworden op: 27 okt 2007, 19:35

Bericht door Sanders »

Recenseren met "Zhachthe Ghee"
rich13 schreef:Sanders is gek op kinderen!!! Gebakken dan...
dejohan schreef:Een hamer is nutteloos als je begonia's wil kweken.
Jack

Bericht door Jack »

wombatboter schreef:De bas interesseert me eigenlijk niet zo maar toch ben ik blijven lezen omdat het zo goed geformuleerd was..
Hier sluit ik me volledig bij aan. :worship:

@ Chris, dat zou nou inderdaad eens een goede zet zijn ja. :idea:
NURZE
basflatulent
Berichten: 8644
Lid geworden op: 19 jul 2005, 16:11

Bericht door NURZE »

Ik had hetzelfde.

De bas past TOTAAL niet bij de stijl muziek die ik maak.
Maar als heer Sanders ergens enthousiast over is, lees ik zeer graag verder.

Ik vind het altijd goed geschreven. De review zijn ook altijd eerlijk. Ook negatieve kanten komen aan bod.
2 black Musicman stingrays 3eq - 1 natural Musicman stingray 3eq - boss effects - Ampeg svt classic - Ampeg 810

www.instagram.com/xhakonx
Gebruikersavatar
Toon Doof
Berichten: 4551
Lid geworden op: 12 mar 2010, 17:22

Bericht door Toon Doof »

Sanders schreef:Tgoh, ik weet niet of mijn bloemige schrijfwijze is erg lange volzinnen, met kromme/absurde vergelijkingen erg passen in een serieus (muziek)blad. Maar dank voor het compliment :)
Zou dat soort literatuur anders wel apprecieren in van die stoffige vakbladen. Soms doen ze het nog wel eens goed in
G**t*rist Magazine.
...for what it's worth.
Plaats reactie