Review: Fender American Vintage ’62 Precision Reissue

Plaats hier reviews van bassen, versterkers, snaren, effecten etc.
Gebruikersavatar
Freddy Lee
Berichten: 5937
Lid geworden op: 06 dec 2010, 16:20

Review: Fender American Vintage ’62 Precision Reissue

Bericht door Freddy Lee »

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Deze reissue van de beroemde ’62 Precision is te verkrijgen in 3-color Sunburst en Olympic White. Je krijgt bij aanschaf van deze bas een fraaie Deluxe Brown Hardshell Case. In de case vind je een (retro-)strap, een cheapo kabel van 2,5 meter, een losse brug- en pup-cover met de bijpassende schroefjes en een bewijs van authenticiteit. De AVRI ’62 is niet echt goedkoop te noemen. Je bent voor een nieuw exemplaar rond de 2.000 euro kwijt. Voor dat geld krijg je echter wel het beste wat Fender buiten haar Custom Shop-producten heeft te bieden.

Specificaties
Body:
Alder 2-delig
Hals:
C" Shape maple neck
Frets: 20
Vintage Style Frets
Fretboard Radius: 7.25" (18.41 cm)
Rosewood fretboard
Nut Width: 1.75" (44.45 mm)
Mensuur: 34" (86.36 cm)
Serienummer op de neckplate
Elektronica:
Vintage Precision Bass® Split Single-Coil Pickup
Master Volume, Master Tone
Hardware:
Nickel/Chrome
American Vintage 4 Saddle Bass brug
Vintage Style Reverse Tuning Machines (Kluson)
Slagplaat:
3-ply tort
Afwerking:
Nitrolak

Bouw- en afwerking
Deze bas is prima afgewerkt, maar dat geldt voor nagenoeg alle USA Precisions. Opvallend is wel dat je af fabriek een perfect afgestelde bas krijgt. De hals is ietsje hol zoals het hoort, de output is egaal en de intonatie was dik in orde. Het enige wat ik nog zelf moest doen was de actie wat lager zetten, maar dat is mijn persoonlijke voorkeur. Opvallend detail: de dunne frets.
De nitrolak is wat plakkerig, daar moest ik even aan wennen. Het zal in de loop van de tijd wel minder worden. Het gewicht is 4 kg en de bas is in perfecte balans. Aan de achterkant van de headstock zit een extra strapbutton net als bij de oude ’62 Precisions. Niet erg functioneel maar het is een leuk detail.
De neck is plat en erg breed en dit laatste vereist wel enige gewenning. De neck is mooi verouderd getint.
De brug- en pupkap worden los geleverd zodat je zelf kunt besluiten of je ze monteert of niet.
Ik heb ze dus wel gemonteerd omdat dat gewoon hoort. Dit levert geen probleem op met de pupkap omdat de er gaatjes in de slagplaat zitten met de juiste locatie. Wel even voorboren. Voordat je de brugkap gaat monteren moet je eerst alles goed uitmeten omdat hier (terecht) geen voorgeboorde gaten in zitten. Het was even zweten maar het resultaat is prima.

Klank
Ik heb sinds ik actief ben op het forum heel veel (misschien wel teveel) basgitaren uitgeprobeerd onder meer diverse Precisions en klonen zoals Tokai en Fernandes. Stuk voor stuk fijne basgitaren maar ik miste toch een beetje de ‘echte’ vintage Precisionronk. Ik kan je vertellen dat deze AVRI ‘62 Precision het heeft. Wat een geluid zit er in deze bas! Dit is wat ik zocht en na lang zoeken heb gevonden. Ik krijg elke keer weer kippenvel als ik mijn versterkertje aanzet en de ronk van deze Precision langs mijn lijf voel vibreren. Sommigen vinden het een one-trick-pony sound (ik vind trouwens van niet), maar het is wel de sound die bij mij en mijn band past. In de bandmix kom ik er nu ook veel beter uit. Ik heb nog nooit zo’n blije drummer gezien na mijn eerste bandrepetitie met deze bas.
De Fender AVRI '62 is bij diverse muziekstijlen uitermate functioneel. De soul van James Jamerson (die deze bas beroemd heeft gemaakt), de rock van Deep Purple of de grunge van Pearl Jam. Je haalt het er allemaal uit.

Speelgemak
Zoals reeds vermeld is de neck vrij breed. Ik was hier best angstig voor omdat ik maar een klein mannetje met dito handen ben. Ik moet er nog steeds aan wennen maar merk dat naarmate ik er meer op speel dit steeds minder een issue wordt. Daarentegen is de neck weer platter dan die van (bijvoorbeeld) een standaard Precision, dus dat compenseert weer iets. De stringspacing is navenant breed en eerlijk gezegd vind ik dit juist weer fijn. De nitrolak maakt de neck erg snel.
Tja, en de kappen. Ze horen er toch echt op en ik was bang dat met name de pupkap enorm in de weg zou zitten. Niets is minder waar. Ik speel nu voor de pupkap en dit speelt erg licht en fijn en geeft een heerlijke sound. Moet het wat meer punchy dan speel ik tussen de pup en de brug, soms met plectrum maar meestal fingerstyle.
Volgens sommige puristen moeten er flats op deze bas, maar ik hou het liever bij mijn roundwound Elixirs.

Conclusie
Ben je op zoek naar de ultieme vintage Precisionsound, hou je van de klassiekers en wil je niet krom liggen voor een echte pre-CBS vintage Fender, dan is dit een prima alternatief. Qua afwerking en geluid is dit echt top of the bill. Alles klopt gewoon aan deze bas. Het geheel is meer dan de som der delen.
Natuurlijk is het prijskaartje fors, maar dan heb je ook iets in huis waar je jaren mee vooruit kan. Je kunt ook proberen een gebruikt exemplaar op de kop te tikken. De prijzen in Europa liggen dan ergens tussen de 1.100 en 1.500 euro.

Pros:
- afwerking
- sound
- uitstraling
- accessoires

Cons:
- prijskaartje
- breedte neck (is even wennen)

EDIT: Puntjes op de i!

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=vKkkhoNHmrI[/youtube]
Laatst gewijzigd door Freddy Lee op 17 dec 2015, 20:49, 6 keer totaal gewijzigd.
Basjes: Godin Shifter Classic - Squier Classic Vibe 60s Precision Bass OWT
steekie schreef:Je blijft me verbazen Fred,maar het wordt er idd. wel steeds beter op...
Gebruikersavatar
Soulbender
Berichten: 6128
Lid geworden op: 16 jun 2011, 18:40

Bericht door Soulbender »

Leuke review, lijkt mij een topbas!

Trouwens, bij mij plakte de nitrolak helemaal niet. Zal er wel vanaf slijten dan denk ik.
Gebruikersavatar
heskez
Berichten: 2068
Lid geworden op: 13 aug 2004, 09:53

Bericht door heskez »

Leuke review Fred! is die brug opgedeelt in twee losse zadels of zijn ze alle vier separaat van elkaar?
Niet om het 1 of ander maar voor dat bedrag kun je volgens mij bijna in de custom shop van Fender terecht.
-- It's the hat that keeps the funk --
Gebruikersavatar
Freddy Lee
Berichten: 5937
Lid geworden op: 06 dec 2010, 16:20

Bericht door Freddy Lee »

Dank mannen!
@Soulbender: Ik denk ook dat het nieuwigheid is.
@heskez: Custom Shop ga je nog net niet redden, maar het zegt wel iets over de kwaliteit. De brug heeft trouwens gewoon vier zadels. Zo een dus:
Afbeelding
Basjes: Godin Shifter Classic - Squier Classic Vibe 60s Precision Bass OWT
steekie schreef:Je blijft me verbazen Fred,maar het wordt er idd. wel steeds beter op...
Gebruikersavatar
bass.player
Berichten: 1484
Lid geworden op: 15 jan 2006, 09:50

Bericht door bass.player »

Erg mooie Precision en leuke review, thx en proficiat!
Basses by Fender, MusicMan and Höfner
Amplifiers and cabinets by Ampeg
Gebruikersavatar
Freddy Lee
Berichten: 5937
Lid geworden op: 06 dec 2010, 16:20

Bericht door Freddy Lee »

Graag gedaan en bedankt! :wink:
Basjes: Godin Shifter Classic - Squier Classic Vibe 60s Precision Bass OWT
steekie schreef:Je blijft me verbazen Fred,maar het wordt er idd. wel steeds beter op...
Gebruikersavatar
tieleman
Berichten: 3373
Lid geworden op: 14 jan 2012, 12:19

Bericht door tieleman »

Mooie P, maar ik dacht dat je 'em tweedehands had, niet nieuw? Heb ik me vergist?
Gebruikersavatar
Freddy Lee
Berichten: 5937
Lid geworden op: 06 dec 2010, 16:20

Bericht door Freddy Lee »

Deze is nog nieuw. :wink:
Basjes: Godin Shifter Classic - Squier Classic Vibe 60s Precision Bass OWT
steekie schreef:Je blijft me verbazen Fred,maar het wordt er idd. wel steeds beter op...
Gebruikersavatar
tieleman
Berichten: 3373
Lid geworden op: 14 jan 2012, 12:19

Bericht door tieleman »

Kijk aan, met al die handel in tweedehands meuk hier zou je af en toe vergeten dat er ook nog eens wat nieuws gekocht wordt. ;) Waar heb je 'em vandaan? Aangezien de afstelling goed was vast niet bij de FB., hehe.
Gebruikersavatar
Freddy Lee
Berichten: 5937
Lid geworden op: 06 dec 2010, 16:20

Bericht door Freddy Lee »

:wink: De afstelling is af fabriek gedaan door de mensen van Fender. De bas heb ik via marktplaats gescoord.
Basjes: Godin Shifter Classic - Squier Classic Vibe 60s Precision Bass OWT
steekie schreef:Je blijft me verbazen Fred,maar het wordt er idd. wel steeds beter op...
Gebruikersavatar
tjoepatjoep
Ban wegens Jazz
Berichten: 20322
Lid geworden op: 28 mar 2009, 20:36

Bericht door tjoepatjoep »

Mooie review Fred! Leuk om te lezen. En als de kwaliteit net zo goed is als de '57 RI's, dan is die echt meer dan super!
Joep

Rickenbackerfetisjist - Vintage gearfreak - Überspammer - Essaydeserteur

Rickenbacker | Fender | Gibson

Stunning Suzy | Pigtail
Gebruikersavatar
Freddy Lee
Berichten: 5937
Lid geworden op: 06 dec 2010, 16:20

Bericht door Freddy Lee »

Dank je, Joep. De kwaliteit is dezelfde hoor.
Basjes: Godin Shifter Classic - Squier Classic Vibe 60s Precision Bass OWT
steekie schreef:Je blijft me verbazen Fred,maar het wordt er idd. wel steeds beter op...
Gebruikersavatar
johndeboer
Berichten: 233
Lid geworden op: 17 aug 2007, 20:27

Bericht door johndeboer »

Is 't toevallig die van Fokko?
Neem een Fendur en je bendur!
Pom-piedom-piedom...
Gebruikersavatar
Freddy Lee
Berichten: 5937
Lid geworden op: 06 dec 2010, 16:20

Bericht door Freddy Lee »

Nee, deze is van moi......... :wink:
Basjes: Godin Shifter Classic - Squier Classic Vibe 60s Precision Bass OWT
steekie schreef:Je blijft me verbazen Fred,maar het wordt er idd. wel steeds beter op...
Marcus62
TAFKACBFKAQ
Berichten: 4488
Lid geworden op: 21 mar 2011, 21:58

Bericht door Marcus62 »

Zeeer fraaie snarenplank Fred! :jaaaaa: Gij zijt een bofkont!
Yamaha BB604 (modified)
Harley Benton PB20-SBK
Harley Benton MB-4 SB Deluxe

Harley Benton HBW20
Vox Amplug bass
Plaats reactie