Squier VM Jazz fretless

Plaats hier reviews van bassen, versterkers, snaren, effecten etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
The Mule
Alembic arbeider
Berichten: 4178
Lid geworden op: 09 mei 2004, 10:10

Squier VM Jazz fretless

Bericht door The Mule »

Ondertussen ook de Squier VM Jazz fretless, tweedehands uit Oostenrijk, binnengekregen. Ik was al helemaal voorbereid op een redelijk basisbasje waar ik met een paar essentiële aanpassingen een meer dan behoorlijke bas van zou kunnen maken. Boy, was I wrong!

Mijn bas was bij aanschaf volledig standaard. Wel prima afgesteld door de vorige eigenaar. Besnaard met onbekende, maar nieuw aandoende en goed klinkende roundwounds.

Afwerking bijzonder goed. Eigenlijk helemaal niets op aan te merken. Alles zit mooi en goed vast, werkt, draait etc. De Duncan Designed pups zijn mooi strak geplaatst in keurig uitgefreesde elementholtes. De chrome dome knoppen (slide on) bevallen me beter dan ik had gedacht, in gebruik en visueel. De sunburst finish is subtiel en mooi aangebracht. Het hout van body en hals ziet er gewoontjes, maar netjes uit. De bas heeft een prettig gewicht, niet waaiboom, geen bootanker, heel comfortabel en vertrouwd.

Ingeplugd valt direct op hoe stil de electronica is. Vervolgens hoe goed de pots werken, dus geen veredelde aan/uit knoppen. En de klank is opnieuw verrassend goed. Ik speel op mijn Jazzen graag met de tone dicht, dus daar begin ik mee. Beide elementen geven een mooie, volle toon die erg geschikt is voor fingerstyle loopjes. Alleen halselement geeft een bruikbare, enigszins 'P-achtige' klank, maar deze stand gebruik ik het minst op een Jazz. Alleen het brugelement is knor all around. Heerlijke klank, voor mij het meest 'Jaco' en écht heel mooi. Ga ik heel veel bij terugkomen. Tone pot open geeft op beide elementen of alleen het brugelement een lekker funky sound, op het halselement een aardige, nu wat meer Echoes-achtige P-klank.

Fretless. Tja, moet ik nog echt gaan leren. Vooral nog bespeeld als een gefrette bas, makkelijk gemaakt door de witte fretlines die natuurlijk perfect contrasteren met de zwarte ebonol toets. Hals is trouwens heel erg mooi afgewerkt.

Nou had ik vooraf al op internet rondgezocht en vooral begrepen dat de brug en de pots weinig voorstellen. Van de brug klopt dat absoluut. Weinig massa, verchroomde aluminium zadels etc. Die heb ik na een paar dagen proberen toch vervangen door een Wilkinson met messing zadels, wat een subtiel merkbare verbetering heeft opgeleverd. Gaf me direct de kans om de afstelling nog nét wat beter en naar mijn smaak te regelen. De electronica? Ga ik niet mee rommelen, blijft lekker zitten. Ik weet niet of het exemplarisch goed is, maar ik zie geen enkele aanleiding om hier iets aan te veranderen. Dus die al bestelde prewired control plate met CTS pots en the works gaat waarschijnlijk een andere bestemming krijgen.

Conclusie: superfijn basje. Kostte mij incl. verzending 200 euro, maar de nieuwprijs van 300-350 euro zou hij mij absoluut ook waard zijn geweest. Ik kan me voorstellen dat iemand een exemplarisch goed instrument als dit, desgewenst met wat kleine tweaks, prima als nummer één bas zou kunnen gebruiken en daar zeker niet mee voor gek zou staan. Aanrader!
"Hij lachte uit de diepte waar de bassen wonen" - Simon Carmiggelt
Marcus62
TAFKACBFKAQ
Berichten: 4488
Lid geworden op: 21 mar 2011, 21:58

Bericht door Marcus62 »

Leuke en nuttige review.

Ik mis alleen iets......

FOTOOOOOOOOOS! :jaaaaa:
Yamaha BB604 (modified)
Harley Benton PB20-SBK
Harley Benton MB-4 SB Deluxe

Harley Benton HBW20
Vox Amplug bass
Gebruikersavatar
VanderVeen
Berichten: 8237
Lid geworden op: 13 sep 2010, 23:12

Bericht door VanderVeen »

Dezelfde bevindingen hier... Maar toch gaat hij eruit. :)
butters
Berichten: 1348
Lid geworden op: 12 sep 2005, 17:15

Bericht door butters »

ik heb er eentje gehad waarvan de hals heel onstabiel was (soort barometer functie voor de luchtvochtigheid :-) )
dat zal ook wel exemplarich geweest zijn. maar wel een mooie klank.
Plaats reactie