Gretsch Electromatic G2220 Junior Jet Bass (shortscale)

Plaats hier reviews van bassen, versterkers, snaren, effecten etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Len
Berichten: 1953
Lid geworden op: 17 nov 2006, 13:45

Gretsch Electromatic G2220 Junior Jet Bass (shortscale)

Bericht door Len »

Mijn nieuwste aanwinst, inmiddels al ruim een maand in huis en omdat ik sindsdien bijna geen andere bassen meer oppak (hou het vraag en aanbod gedeelte maar in de gaten :twisted: ) vond ik het wel eens tijd voor een simpele review.

Afbeelding

Algemeen

Beetje verwarrend bij het researchen, er is namelijk ook een type met maar 1 (hals)pickup. En een poosje terug is er een vergelijkbare serie geweest, maar dan met de halspup meer naar het midden. Die laatste zijn te herkennen aan witte slagplaatjes maar zijn niet meer nieuw te verkrijgen. Op diverse fora zijn berichten te vinden dat die serie met witte slagplaatjes beter zou zijn, maar dat is verder moeilijk te achterhalen met geluidsvoorbeelden die niet meer werken en verder bar weinig recensies.

Looks

Lespaul achtige bodyvorm, 2 humbuckers, 3 way switch, volume, toon. Meer krijg je niet. Het slagplaatje loopt mee in de vorm van de zogenaamde teardrop, en het slagplaatje zelf is ook een soort van teardrop. Leuk detail. 2x2 headstock. Het laatste stukje fretboard hangt over de neckpocket heen. Het is een slab body maar de randen zijn dermate afgerond dat je geen pijnlijke strepen in je onderarm krijgt. Jackinput aan de zijkant. Verkrijgbaar in glimmend zwart en glimmend suburst. De burst vond ik wat smaakvoller (ofja, duurder) eruit zien maar de vorm van de burst die de teardrop benadrukte vond ik juist weer lelijk. Beide exemplaren geprobeerd en kon op de looks na geen verschillen ontdekken.

Afwerking en kwaliteit

Er zit wat speling op de tuners maar een goede stemming is prima te bereiken. De hals was kaarsrecht dus daar ben ik verder vanaf gebleven. De brug was overduidelijk niet geïntoneerd, alle brugzadels zaten op dezelfde hoogte. Was overigens verder prima te regelen met een wat langere schroevendraaier (de brug zit vrij ver op de body). De 3way switch voelt wat goedkoop aan maar werkt. Volume en toon pots ok, geen ruis tijdens draaien. 500k is de waarde voor beide zag ik in de controlcavity.
De hals is transparant gelakt aan de achterkant maar dat vind ik geen probleem, mijn zweethandjes glijen daar prima overheen :) . Zit ook netjes in de halspocket, geen kieren o.i.d. Voor een goedkoop productie basje vind ik de afwerking netjes, meer kan ik er niet over zeggen. Heb al veel budgetbassen in handen gehad maar kan bij deze nergens niks ontdekken wat slordig afgewerkt zou zijn.

Sound e.d

Ik speelde al langer met de gedachte om aan de shortscales te gaan vanwege comfort maar na een beatlebasje en een Hofner galaxie bass geprobeerd te hebben kon ik het lichtere gewicht en kleinere afmeting niet koppelen aan de lompe bassounds die ik wil horen. Bij de G2220 had ik daar geen moment last van. Ik weet het gewicht niet meer van die andere shorties maar deze is 3,9kg zonder strap.

Eerlijk is eerlijk, als er een andere naam op deze bas had gestaan had ik er waarschijnlijk niet eens naar omgekeken. Maar ik vond de looks wel weer eens wat anders en was toch erg gecharmeerd van een donkere, duistere ronk die ik in de bas hoorde met roundwounds. Akelig dat ik rounds vind kon ik alleen maar dromen hoe de Gretsch zou klinken met flats! Gelukkig vond ik een filmpje van iemand die zijn exemplaar helemaal gepimpt heeft met tv jones pickups e.d, en er dus ook tapewounds op had liggen. Die sound sprak me meteen aan dus nam ik het risico door de bas te kopen (zonder deze met flats uitgeprobeerd te hebben).

Niet dat ik perse op zoek was, maar de klank met een setje d'addario chromes zocht ik al een tijdje. De toon doet me heel sterk denken aan iets upright'igs (nog meer dan mijn Squier VM TB precision) maar proef toch ook iets hollowbody-achtigs. Maar ik ben waarschijnlijk zo biased als het maar zijn kan en mijn basskills mogen ook geen naam hebben dus beter oordelen jullie zelf aan de hand van een filmpje:

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=5j9bCgjAFCE[/youtube]

Al met al

De Gretsch G2220 vinkt voor mij het meeste hokjes af aan een wenslijst die wel eens wil variëren maar voorlopig ben ik erg content. In z'n prijsklasse (+/- 300 euro) is best wel het een en ander te krijgen maar zou op dit moment voor dat bedrag niks anders weten te vinden (nieuw). Gek genoeg is dit ook de eerste bas die ik het liefste zo laag mogelijk heb hangen, m'n strap staat nu op z'n maximale lengte! Ben overigens wel blij dat ik voor de versie met 2 humbuckers ben gegaan, de G2210 met enkel het halselement lijkt me toch wat eenzijdiger. Het brugelement klinkt in het filmpje wat dun maar heeft me in de oefenruimte op goed volume al meerdere malen verbaast.

Hier nog een andere recensie: musicradar

Als iemand vragen heeft; shoot!
loekiedepo
Berichten: 43
Lid geworden op: 19 mar 2010, 17:03

Bericht door loekiedepo »

Gave review!

Was ook wel een fijn basje toen ik hem bij je zag hangen ;)

Overigens, hier een fotootje van de P-bass met nieuwe pickups (Seymour Duncan SPB-2). Het is echt een monster geworden, nogmaals bedankt!
Bijlagen
Live @ Omroep Zeeland.jpg
Live @ Omroep Zeeland.jpg (61.45 KiB) 3257 keer bekeken
Gebruikersavatar
Len
Berichten: 1953
Lid geworden op: 17 nov 2006, 13:45

Bericht door Len »

Gaaf hey! Het blijft een mooie bas :)
And the silence that followed was louder than a cannon.
Plaats reactie