(Mexican)Fender Deluxe Active JazzBass V

Plaats hier reviews van bassen, versterkers, snaren, effecten etc.
Plaats reactie
Boudewijn Schleijpen
Berichten: 35
Lid geworden op: 21 feb 2010, 23:51

(Mexican)Fender Deluxe Active JazzBass V

Bericht door Boudewijn Schleijpen »

Sorry mensen, maar ik had een heel uitvoerig testverslag geschreven over de eerste ervaringen met deze bas, maar nadat ik opnieuw had moeten inloggen was alles weg. Daarom nu in telegramstijl:
Prijs: 865,-- euro
Gigbag en handboek er bij met o.a. geschiedenis van de Fenderbas series.
Perfect afgewerkte bas met 5 mooie moderne stemschroeven op een rij.
Kleur is bij daglicht vanillegeel, bij lamplicht wit.
Aan de afstelling moet je wel alles nog doen; intonatie, snaarhoogte e.d. inclusief de thrustrod bijstellen.
Ook de mechanieken moeten net ff iets zwaarder draaiend gezet worden.

Let op! De snaren die er op zitten moet je er meteen afhalen en vervangen door stainless-steel exemplaren, anders ga je huilen!!! Met de originele Fender-nikkelsnaren klinkt het gewoon erbarmelijk.
Ik heb er Warwick Redlabels op gezet en die kosten maar 12,50 en zijn uitstekend.
Dan heb je ineens de echte Jazzbass-sound te pakken met dat ding. Knallen en knorren.

De actieve klankregeling is welhaast overactief, dus je hoeft maar een beetje bas, treble of midden bij te draaien voor veel effect; -- dan klinkt het ook het mooist.
balanspotmeter naar het halselement geeft de precision-sound. Naar de brug de knor.
In het midden, of ietsje naar het brugelement klinkt het meest bruikbaar.
De bas is niet zo zwaar als wel in de fora wordt beweerd.
Ik heb twee bassen die nog een stuk zwaarder zijn.

Ook bij deze bas vind ik dat je wel gestoord moet zijn om het dubbele uit te geven voor dezelfde houtsoorten en onderdelen omdat ze door Yankees zijn gemaakt. Kortom veel bas voor het geld.
Laatst gewijzigd door Boudewijn Schleijpen op 11 okt 2012, 14:10, 2 keer totaal gewijzigd.
Bassie1210
Berichten: 90
Lid geworden op: 08 okt 2012, 00:37

Bericht door Bassie1210 »

Bedankt voor deze revie !!

Ik ga juist dezelfde kopen maar een 4string. Dus dit kon ik wel gebruieken danku :D
Basses

Squier vint mod jazz bas
Cort GB75
Fender Deluxe active MEX (vintage white)
Doodad Jazz bass ( salmon pink )

Vox Humana CarbonTech JB5 Swamp ash
Sx Jazz bass
Ibanez atk200

Amp
Orange pix 50
Orange Terror Bass
Ampeg
Markbass
Gebruikersavatar
PMJ
Berichten: 2654
Lid geworden op: 06 jun 2012, 13:43

Bericht door PMJ »

Hoe verhoudt het geluid zich tov een passieve jazz? Het zal wel meer beuken, maar wordt het niet minder gedefinieerd?
Nog nooit een actieve jazz van dichtbij gehoord:)

Veel plezier ermee!
Boudewijn Schleijpen
Berichten: 35
Lid geworden op: 21 feb 2010, 23:51

Bericht door Boudewijn Schleijpen »

Heel simpel: wil je dat het nog dikker klinkt, draai je er bas bij. Wil je meer midknor, draai je er mid bij.
Wil je fel hoog ophalen draai je er hoog bij. Kan allemaal niet op een passieve bas.
Dan vind ik de keuze niet moeilijk. Daarenboven heb je minder signaalverlies als je met een lange kabel speelt.
Gebruikersavatar
PMJ
Berichten: 2654
Lid geworden op: 06 jun 2012, 13:43

Bericht door PMJ »

Maar het klinkt toch anders of toch niet?? Door het actieve gebeuren klinkt het toch simpelweg anders lijkt mij. Hoog of laag of mid erin kan ook met knoppen draaien op een versterker, is niet noodzakelijk iets waarin alleen actieve bassen het voorrecht hebben. Overigens heeft een normale jazz ook meerdere knoppen waarmee verschillende sounds vallen te behalen in de vorm van het al dan niet opendraaien van de volumeknoppen of de toonknop. Ik ben benieuwd naar het verschil met passieve jazzes in sound, ik pak er volgende week wel een beet in de music all in.
loekiedepo
Berichten: 43
Lid geworden op: 19 mar 2010, 17:03

Bericht door loekiedepo »

Mijn ervaringen met passieve vs actieve jazzbazzen (zijn schaars, echter) is dat de actieve juist net wat gedefineerder zijn. Ze hebben net die extra schop onder je achterste die je soms zo kan missen bij een passieve. Verder merk ik wel dat de actieve daardoor wat minder zingen en wat meer knorren dan de passieve broertjes.
basgubbe
Berichten: 28
Lid geworden op: 18 jul 2012, 17:08

Bericht door basgubbe »

Haha, ik ben zo'n gestoorde....

Maar verder dezelfde positieve ervaringen als Boudewijn: je kunt er eigenlijk alles mee. Ik speel default passief met iets naar het halselement toegepand. De actieve gebruik ik op twee momenten: Bij slappen om meer laag erin te krijgen. Als ik slap (like the way I do bijvoorbeeld) valt veel laag weg. Dat draai je er dan vrolijk bij. Kun je gelijk je hoog stiekem wat meer definiëren. Verder gebruik ik het wanneer ik veel op de B-snaar moet zijn (just a girl). Die wil wel eens wegvallen t.o.v. de andere snaren als ze wat ouder worden. Kun je nog een weekje of twee door zonder vervangen (het zijn niet de kosten maar de klus die me tegenstaat). De rest van de sound definieer ik verder met de compressor.

Maar ik vind hem wel zwaar. Twee weekends achter mekaar opgetreden en een rugpijn! Maar dat kan ook een combinatie van ouderdom en gebrek aan routine zijn.
Gebruikersavatar
PMJ
Berichten: 2654
Lid geworden op: 06 jun 2012, 13:43

Bericht door PMJ »

klinkt goed, ik ben wel benieuwd:)

Niet dat ik op het moment er evt de centen voor zou hebben om weer wat aan te schaffen.....maar het is goed en leuk om te weten wat er zoal aan mogelijkheden/geluiden bestaat
Gebruikersavatar
PMJ
Berichten: 2654
Lid geworden op: 06 jun 2012, 13:43

Bericht door PMJ »

PMJ schreef:klinkt goed, ik ben wel benieuwd:)

Niet dat ik op het moment er evt de centen voor zou hebben om weer wat aan te schaffen.....maar het is goed en leuk om te weten wat er zoal aan mogelijkheden/geluiden bestaat
Sinds kort eigenaar van de 4 snarige versie. Ik was oprecht verrast door de uitgebreide sounds die eruit te halen zijn. Naar mijn idee is het geluid dieper en agressiever dan de passieve jazzes. Alleen vindt ik wel dat bij sommige standen van de knoppen het volume er wel erg hard uitgaat. De knop die de bassboost geeft bepaalt ook veel van het algehele volume. Echter ik heb mn settings wel ongeveer gevonden op de bas en ben er blij mee. Daarnaast speelt hij nog eens lekker licht en is hij minder zwaar dan mn andere 2 jazz bassen. Goede aankoop!!
Plaats reactie