j-retro

Plaats hier reviews van bassen, versterkers, snaren, effecten etc.
Gebruikersavatar
Rikkers6
Berichten: 4340
Lid geworden op: 05 mar 2005, 21:41

j-retro

Bericht door Rikkers6 »

Sinds een half jaar heb ik een jazz bass model Ibanez uit '76. Een waanzinnig lekker basje, maar voor mij qua toonregeling te summier. Dus heb ik een j-retro gemonteerd.

Installatie.

De installatie was een eitje. Binnen een kwartier zat 'ie erin. Hoefde niet gefreesd te worden, wat wel moet als je een Aquilar plaatst.

Geluidsmogelijkheden.

Ik heb een aantal aktieve bassen gehad, maar geeneen die zoveel geluidsmogelijkheden heeft als deze j-retro. Allereerst heeft hij een 3 bands e.q. waarbij de mid ook instelbaar is qua frequentie. En de push/ pull pot is een bright switch die een boost geeft bij 7 Khz. En geen 2 volumepots maar 1 stacked, waarbij de onderste geen volume is maar een om de 2 pups te mixen. Hiernaast zit nog een schakelaar voor allebei de pups 100%/ blend setting.

Het praktijk.

Wow, wat een geluid! Totaal geen ruis ondanks dat de originele pups nog erop zitten. De toonknoppen hebben veel effect en met de midsweep kan je veel verschillende geluiden halen. De bright switch (wat een vinding!) geeft een vette Miller slap.

Conclusie.

Een aanrader voor ieders die van hun Jazz Bass houden maar de toonregeling niet voldoende vinden. Bijkomend voordeel is natuurlijk dat in de body niet hoeft te worden gefreesd en de oude toonregeling zonder al te veel "schade" weer terug kan worden geplaatst. De prijs is redelijk goedkoop, vooral als je 'm vergelijkt met een Aquilar. Zelf heb ik 'm in Duitsland gekocht. Kostte mij 261 Euro incl.
Gebruikersavatar
Frankie
Berichten: 3236
Lid geworden op: 21 jan 2005, 17:09

Bericht door Frankie »

Helemaal mee eens, ik heb in mijn Marcus Miller de Marcus Retro zitten. Dat is dezelfde als de j-retro deluxe, behalve dan dat, and I quote: "the turnover frequency, or 'corner frequency' for the treble control in boost is designed to match that of the Marcus pre". Aah ja, dat dus.
Ik heb nu actief veel meer mogelijkheden, en passief heb ik nu tone-control wat ik eerder niet had, en da's best fijn. Ik heb hem bij Bassmatters gekocht voor 295 euro, inclusief inbouw, afstellen, intoneren etc... Dat geld was het mij meer dan waard!

Voor geinteresseerden, kijk hier eens

O ja, de bright switch is een beetje too much wat mij betreft, als je die aan zet springt het glazuur van je tanden bij het betere pluk werk...
Ik heb 1 zwarte bas en 1 oranje bas, versterkt door een zwarte of een oranje versterker...

Kijk 's!
Darell
Berichten: 633
Lid geworden op: 16 dec 2004, 07:21

Bericht door Darell »

Frankie schreef: O ja, de bright switch is een beetje too much wat mij betreft, als je die aan zet springt het glazuur van je tanden bij het betere pluk werk...
LOL :mrgreen:
goed geformuleerd! :P
Fame Baphomet Blond 4
Squier P-Bass
Stagg BC300L
Zelfbouw fretless

Trace Elliot V-Type
Ashdown ABM410

MXR M-80
Samson Stage 5 Wireless
hansvanbree
Berichten: 7
Lid geworden op: 07 jan 2010, 17:25

pre-amp

Bericht door hansvanbree »

Hey, ik heb op Harmony Central de reviews gelezen over J-Retro, inderdaad is het topspul.
Maar er waren ook wat reviews die niet 100% positief waren over de J-Retro, lees zelf maar.
En die bassisten vonden de Audere pre-amp beter.
Die heb ik nu in mijn Yamaha BB Nathan East en mijn Fender Jazz Marcus Miller .
Het is even zoeken naar je geluid (de mogelijkheden zijn -net als bij de J-Retro ongelofelijk..),
maar dan klinkt het dan ook als een klokkie.
Wat mij verbaast is het volgende. Al degenen die pre-amps inbouwen, hoor ik nooit over het actief zijn van de bas. In het geval van mijn Yamaha was dat geheel induidelijk, en zelfs Yamaha Europa kon mij hier geen antwoord op geven. Je kunt een actieve bas hebben, maar dat kan betekenen dat je een actieve pre-amp hebt (zoals bij de Marcus Miller) die achter passieve elementen hangen. Dan is het inbouwen van een J-Retro of een Audere, of Aquilar ore-amp geen probleem.
Echter je bas kan ook actieve PUP's hebben en dan heb je m.i. niets aan een actieve pre-amp.
Mijn Yamaha heeft V-Alnico Soap Bars en het was onduidelijk of deze actief, of passief waren.
Het was een hele uitzoekerij door mijn gitaartech (PRB Guitars Heerhugowaard, Patrick Rademaker) en hij kwam er wel uit...
Even op letten dus..

Greetz
Hans van Bree, Alkmaar
Gebruikersavatar
Rikkers6
Berichten: 4340
Lid geworden op: 05 mar 2005, 21:41

Bericht door Rikkers6 »

Welkom! :D
hansvanbree schreef:Echter je bas kan ook actieve PUP's hebben en dan heb je m.i. niets aan een actieve pre-amp.
Wie heeft jou deze onzin verteld? :shock:
EDIT: Okee. Je eigen inzicht. Maar mijn inziens nog steeds onzin.

Het geldt wel voor de Audere aangezien de Z-mode systeem passieve pups vereist. Maar dat is volgens mij ook de enige die deze restrictie heeft.
Gebruikersavatar
Wiro
Berichten: 2304
Lid geworden op: 05 jan 2006, 13:57

Bericht door Wiro »

hansvanbree schreef:.....Echter je bas kan ook actieve PUP's hebben en dan heb je m.i. niets aan een actieve pre-amp.
Mijn Yamaha heeft V-Alnico Soap Bars en het was onduidelijk of deze actief, of passief waren.
Het was een hele uitzoekerij door mijn gitaartech (PRB Guitars Heerhugowaard, Patrick Rademaker) en hij kwam er wel uit...
Even op letten dus..

Greetz
Hans van Bree, Alkmaar
Een aktieve pickup heeft doorgaans geen toonregeling (een enkele uitzondering met dip-switches daargelaten, maar ook hierbij is de toonregeling beperkt tot een paar keuzen). Voordeel is dat ze een betere signaal-ruisverhouding hebben omdat het zwakke pu-signaal versterkt wordt vóórdat ie met een snoertje naar de pre-amp of de output jack gestuurd wordt. Lagere impedantie en sterker signaal leveren bovendien meer rijkdom aan harmonischen op.
Dit staat los van een pre-amp, waar doorgaans uitgebreide eq mogelijkheden op zitten. De combinatie is dus wel degelijk zinvol.
Mijn Malinek heeft twee actieve MEC pu's (herkenbaar aan de extra voedingsdraden die vanaf de batterij op de pu zijn aangesloten. Daarbij zit er een Bartolini pre-amp in, die passief geschakeld kan worden (oftewel by-pass). Passief geeft ie ook al een sterk signaal af vanwege de aktieve pu's. Aktief is ie heel fijntjes in te regelen.

Het verschil tussen de John East pre-amps en de Audere:
John East (de J-Retro 01 DeLuxe heb ik in m'n Rikkers laten bouwen): Meer instelmogelijkheden (inregelbare frequentie per toonknop) en veel heftiger toonregeling (meer Db's vermoed ik) plus de treble-boost voor knisperend hoog en de specifieke bass-boost, die naast meer Db's ook lagere frequenties extra uitversterkt. Volgens sommigen tè heftig.
Audere (de Classic zit in m'n Aries Rian) geeft een iets meer transparante sound en de toonregeling-frequenties liggen vast.

Beide zijn overigens topkwaliteit en leveren een verukkelijke knor en geprojecteerde sound. Veel meer dan bijvoorbeeld de Aguilar OBP3, waarmee je basgeluid meer 'in de mix' komt te liggen. 't Is voornamelijk een kwestie van smaak en hoe veelzijdig je je bas wil inzetten. Bij de John East pre-amps raak je al snel het overzicht kwijt en ze vereisen nogal wat tijd en studie voordat je doorhebt wat je moet doen om het geluid te krijgen wat je voor ogen hebt.
Laatst gewijzigd door Wiro op 12 jan 2010, 15:05, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Witchfynder
Berichten: 1144
Lid geworden op: 30 apr 2008, 02:06

Bericht door Witchfynder »

Frankie schreef: O ja, de bright switch is een beetje too much wat mij betreft, als je die aan zet springt het glazuur van je tanden bij het betere pluk werk...
Kijk, nu maak je het interessant voor mij ;).
Ja, ik ben linkshandig! :P

Samick AS w/ DiMarzio pups // Dean Edge 4 w/ EMG electronics // Rogue LX200B (Fretloos) // Squier VM Jazz
Hartke LH-500+Hartke HyDrive 410+Phonic PPC8000+BBE BMax+Korg DTR-1000+TC Electronics G-Sharp

Conorach||MySpace
Gebruikersavatar
Pushifier
Berichten: 2639
Lid geworden op: 13 okt 2008, 20:34

Bericht door Pushifier »

Het zijn erg goede preamps van East. Ik heb u-retro en j-retro liggen voor zelfbouw. East heeft nu ook vele andere versies voor bijvoorbeeld Marcus Miller eigenschappen. Musicman eigenschappen enz enz.
pol
Berichten: 1079
Lid geworden op: 05 dec 2006, 14:44

Bericht door pol »

Ik vind het toch ferm veel geld voor enkel een preamp, is dat dan zoveel beter dan die duncan preamps ?
Gebruikersavatar
QPumaLocoQ
weet niet wat-ie wil
Berichten: 7887
Lid geworden op: 23 feb 2009, 23:47

Bericht door QPumaLocoQ »

Pushifier schreef:Het zijn erg goede preamps van East. Ik heb u-retro en j-retro liggen voor zelfbouw. East heeft nu ook vele andere versies voor bijvoorbeeld Marcus Miller eigenschappen. Musicman eigenschappen enz enz.
Hoe veranderen die Pre-Amps het geluid van je bas?
Naast dat je er natuurlijk veel mee kan aanpassen, zal het van zichzelf al een ander geluid geven toch?
Gebruikersavatar
drahkan
Berichten: 1193
Lid geworden op: 29 apr 2007, 20:04

Bericht door drahkan »

Ik heb nu even niet de tijd om ze voor je op te zoeken, (mocht je ze niet gevonden krijgen zal ik morgen even kijken), maar er staan wat intresante filmpjes op JijPijp. Met goede speakers aan je pc (of zoals ik dat doe, ik pak mijn studio koptelefoon) hoor je best goed wat de J-Retro doet.
Ik was helemaal weg van de sound.
'Ik twijfel dus ik ben' uit de wijsheden van Droombolus

Have a Go Heroes Mijnplek
Persoonlijk Topic
Gebruikersavatar
QPumaLocoQ
weet niet wat-ie wil
Berichten: 7887
Lid geworden op: 23 feb 2009, 23:47

Bericht door QPumaLocoQ »

Ken jij de Aguilar OBP-1 ook?
Hoe verschilt die van de J-Retro/U-Retro?
Gebruikersavatar
drahkan
Berichten: 1193
Lid geworden op: 29 apr 2007, 20:04

Bericht door drahkan »

Sorry geen idee. Ik ken wel de OBP-3.
Die zat in mijn Mike Lull. Dat is een echt toffe pre-amp.
'Ik twijfel dus ik ben' uit de wijsheden van Droombolus

Have a Go Heroes Mijnplek
Persoonlijk Topic
Gebruikersavatar
QPumaLocoQ
weet niet wat-ie wil
Berichten: 7887
Lid geworden op: 23 feb 2009, 23:47

Bericht door QPumaLocoQ »

Ok, in ieder geval bedankt. :)
Gebruikersavatar
Rikkers6
Berichten: 4340
Lid geworden op: 05 mar 2005, 21:41

Bericht door Rikkers6 »

Ik heb een J-Retro in mijn Jazz Bass en een OBP-3 in mijn Rikkers. De 2 bassen verschillen echter zo enorm qua zowel materialen als constructie dat vergelijken vrijwel onmogelijk is.
Plaats reactie