BaCH BTC BASS CRM

Plaats hier reviews van bassen, versterkers, snaren, effecten etc.
Plaats reactie
Jack

BaCH BTC BASS CRM

Bericht door Jack »

Stel je hebt 223 euro over, en je denkt daar wil ik wel een nieuw basje voor.
Nieuw uiteraard, want als iedereen altijd maar 2de hands koopt, zijn die ook een keer op.
Bij het rondkijken zal je dan een hoop vinden in die vijver.
Ibanez, Squier, Epiphone, SX, diverse Duitse grootgrutters merken. En ga zo maar door.

In mijn geval werd al een tijdje de aandacht getrokken door de producten van de firma B&ch.
Ik had er al een paar door de handen laten gaan, en was aangenaam verrast door de kwaliteit van die bassen.

Welnu, dan moest het er nu maar eens van komen, en via NuberOne guitars eentje laten komen.
Speciaal gedaan via Rob, omdat hij redelijk kort op de QC zit, en dus de betere exemplaren binnenkrijgt.
Plus dat ik graag zaken doe met mensen die ik ook ken.

Niet algeheel onbelangrijk natuurlijk, mede omdat je op tha interwebzz nogal wisselende verhalen daar over terug vind.

Dus vorige Zaterdag was het dan zover, en heb ik het ding opgehaald bij Rob.
Daarna door naar Houten, alwaar de MM meeting was, en aldaar de eerste highpower tests kunnen doen.

Maar om bij het begin te beginnen.
Hoe ziet dat er dan uit?

Omdat dit een shortscale bas is, is het uiterlijk compact en de uitstraling redelijk dik.
De tele body mag bekend zijn, en is eigenlijk een 1:1 kopie van het origineel in essentie.
De HS wijkt uiteraard van het origineel iets af, maar is niet echt afzichtelijk. (dat zie je nog wel een anders.)

Afwerking.
Dit schijnt dus nogal eens te verschillen volgens de verhalen.
Maar bij dit exemplaar is het dik in orde.
De lak zit er gewoon erg goed op, en alles sluit haarstrak op elkaar aan.
Overgang van control plate naar PG en de cavity voor de PUP in de PG, het is allemaal even netjes en strak, mankeert echt helemaal niets aan.

Wel vallen de nogal lompe schroefjes op die gebruikt zijn om die PG vast te zetten.
Die zijn toch 2 keer zo breed als bijvoorbeeld bij een Fender.
Daardoor zal het ongetwijfeld prima vast zitten, maar het ziet er een beetje uit als een oude Skoda.
De aansluiting van de hals in de neckpocket ziet er ook prima uit, geen speling, kieren of rare afwijkingen.

De hals is van maple, .Dosse gezaagd, met daarop een kwartiers gezaagde maple toets.
Wel vind ik de frets wat aan de scherpe kant, en aangezien de hals op zich breed zat is, zou dat eigenlijk wel beter kunnen.
Maar goed, er zal voor die prijs ergens beknibbelt moeten worden, en dan is zo'n klusje (immers tijdrovend) denk ik een van de eerste wat ze laten zitten.
Verder is die voorzien van een heel dun laagje lak, en voelt daarom niet snel zweterig aan.
Topkam ziet er netjes uit, en ook stringtree, en tuners zitten keurig op hun plek.
Tuners lijken mij van degelijke kwaliteit, draaien goed soepel, maar blijven keurig op stemming.

De bas heeft de beruchte Tele brug, dus intonatie is een beetje een compromis, en die zal ook wel vervangen worden door 1 met 4 losse zadels.
Wel is gebruik gemaakt van messing zadels, wat de sustain uiteraard ten goede komt.
De uitlijning is perfect, mankeert helemaal niets aan.
En dat zie je ook wel eens anders bij Budget bassen, en zelfs wel eens bij duurdere.
Intonatie valt zo wel even mee te leven, en de afstelling is komende vanaf Rob goed.
Ik heb het wat omlaag gebracht, maar ik ben ook niet zo'n hakker, dus dat gaat prima.
Truss is goed te bereiken daar die op de HS zit, wat feitelijk gewoon een goede plek is.
Aan de hiel betekend toch meestal dat de PG eraf moet, en dus is dat bij een Jazz bijvoorbeeld goed te doen, maar bij een Precision alweer wat irritanter, omdat dan de hele plaat eraf moet.
En dat vaak weer storingen brengt aan de elektra.
En met dit bruggetje komen we daar dan ook aan, pots voelen goed, geven goed weerstand, en doen wat ze moeten.
Geen aan uit schakelaars dus.
Tevens zit er een 3 standen switch op,
Ik vermoed dat hiervoor in eerste instantie is gekozen om het oerontwerp niet aan te tasten.
Maar dan kom je wel met de vraag te zitten, wat moeten we ermee met maar 1 PUP in de bas.
Daar zijn ze in Tsjechië niet over 1 nacht ijs gegaan.
En hebben er een soort van mid cut en boost van gemaakt, met in de middelste stand dus een neutrale positie.
Slim bekeken, en het voegt ook nog daadwerkelijk iets toe ook.
Maar daarover later.
De PUP draagt het sierlijke Bach logo, en zal dus naar eigen ontwerp ergens voor ze gemaakt worden.
Hij geeft in ieder geval zat output, en klinkt heel niet onaardig.
Het gewicht is heel prettig, niet te zwaar, maar ook niet een veertje.

Dat maakt dat de overall bespeelbaarheid eigenlijk dik in orde is. Hoge posities zijn prima bereikbaar, en omdat het een shortscale is, beland je daar eigenlijk sneller als je verwacht.
Ook mede daardoor speel je razendsnel, de mensen die shorties gewend zijn zweren erbij, als je net als ik van een normale afkomt, dan is het wennen.
Maar goed, dat is persoonlijk, en daarmee kun je het instrument niet te kort doen.

Hoe klinkt dat dan.
Welnu, mede, of misschien juist door de eerder aangehaalde 3 standenschakelaar, word het echt wel een breed inzetbaar ding.
Boost de mids en speel achter bij de brug ronkt het als een malle, cut de mids en blijf op die positie spelen, en in een metal band kom je er mee weg.
Juist door te varieren met de positie van je rechterhand, en die switch te gebruiken, kom je eigenlijk wel met iedere soort muziek weg.
Te hopen is dan wel dat die switch van een beetje degelijke kwaliteit is, want je zal hem vaak gebruiken.
In ieder geval miste ik niet een brug element eigenlijk met deze bas.
Dan even de neutraal positie, daar heb je eigenlijk pas wat aan als je echt hard gaat.
Op lagere volumes klinkt dat wat tam en iel..
Niet echt bruikbaar dus, en men mag hopen dat dit niet zo is bij basen die die switch niet hebben.
Maar ik ook wat tele's bespeeld van Bach die dat niet hadden, en die klonken eigenlijk wel goed verder. Dus wie het weet mag het zeggen.

Conclusie
Als je alles zo eens op een rijtje aan het zetten gaat, dan mag je rustig zeggen dat je een hele hoop Boem voor je euro's krijgt.
In aanmerking nemend dat deze bas 223 euro heeft gekost, en wat je daar dan voor terug krijgt.
Dat maakt het eigenlijk moeilijk te begrijpen hoe ze het ervoor doen.
Op de echt belangrijke zaken, lijken geen concessies gedaan te zijn aan kwaliteit.
En eigenlijk heb je voor dat geld een prima bespeelbaar instrument, die als die 200 euro duurder zou zijn, eigenlijk ook zijn geld was waard geweest.

Nu is dit een shortscale, en dat moet je liggen.
En dat is iets waar ik nog niet over uit ben.
Maar het is redelijk makkelijk om hier bijvoorbeeld een Allparts tele hals op te zetten.
Dat combineer je dan meteen met een nieuwe brug, (die moet dan immers naar achteren verplaatst worden.)
Het enigste wat je dan helaas hebt, is dat je met 2 gaatjes in het zicht blijft zitten.
Voor mij zou dat geen drama zijn, maar dat is persoonlijk.

In ieder geval krijgt deze bas als eindcijfer van mij voorlopig een dikke 8.

Grtzz.

Foto's volgen later
moet hem nog eerst uiteen trekken. :wink:
Gebruikersavatar
Marcello
Berichten: 598
Lid geworden op: 07 okt 2003, 20:57

Bericht door Marcello »

Mooie uitvoerige review, niets aan toe te voegen.
Zoals inmiddels wel een beetje bekend is heb ik hem nu.
Ik heb misschien nog een kleine toevoeging, ik heb er TI flats (shortscale) op gelegd, hij is nu geweldig!!
Best wel, eigenlijk.
Gebruikersavatar
Dominee
Berichten: 2543
Lid geworden op: 19 mei 2008, 09:16

Bericht door Dominee »

ti = goede keuze :jam:
herintreder,55 jaar
Classic-Rock band met gelijkgestemde oudere jongeren.
Fender Precision-bass '79, Squier JV Precision, Peterbuilt CS-P, Epiphone Thunderbird Classic
Darkglass Microtubes 900 Amp, TecAmp 210 600W
Jack

Bericht door Jack »

Goede beslissing, dat had ook mijn volgende keuze geweest..
ik heb hier al een P met rounds, dus de bach was daarvoor voorbestemd..
Maar dat laat ik nu aan jou.

Veel plezier ermee Marcel.
Gebruikersavatar
Basvarken
Berichten: 7422
Lid geworden op: 01 dec 2005, 22:49

Bericht door Basvarken »

Toffe review Jack.
Ik snap er daarom ook niks van dat ie binnen een week (!) alweer vertrokken was... :shock:

Veel plezier er mee Marcel 8)
Proost!

The Gibson Bass Book bestellen?
https://www.thegibsonbassbook.com
Plaats reactie