J&D Musicman, TRB5, JM2

Plaats hier reviews van bassen, versterkers, snaren, effecten etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
gothax
Berichten: 4088
Lid geworden op: 07 jun 2005, 13:51

J&D Musicman, TRB5, JM2

Bericht door gothax »

Wat? Jack & Danny Musicman 4 string
Waar? Musicstore
Prijs? 122 euro (aanbieding)

Nou om te beginnen, het is een passieve bas. Zo passief..dat ie niet erg goed te horen is. Als je er 160watt doorheen duwt klinkt het als een 20 watt versterker. Ik heb deze bas getest icm een 300watt SWR Workingspro 2x10 combo. De bas klinkt erg lekker voor deze prijs, ik was zelf ook verbaasd.
Wel jammer dat de output erg laag is. Dit kan verholpen worden door het element wat omhoog te zetten of anders het signaal digitaal te boosten.
Het typische musicman geluid.. tja, heel lichtjes. Maar het is er wel en bassisten die een lichte 'grommm' zoeken zullen deze bas erg leuk vinden.

Verder is het een 4 snaar en niet echt mijn ding.. ik speelde er vandaag op en miste echt de B snaar.
Verder is de afwerking netjes te noemen maar de volumeknop enz ogen wat cheap.

Al met al een superlekkere bas voor deze prijs. Vind maar ergens anders een vrij goed klinkende musicman kopie voor 122 euro.

Daarvoor nog ff gespeeld op een Yamaha TRB5..allemachies wat een ding!
Een supersmooth geluid, speelt supersoepel, kan een héle aardige grom produceren (en dat klinkt zeker niet HiFi!!).
En verdomd, wat een perfect afgewerkt fretboard!! het lekkerste fretboard waarop ik t/m nu op heb gespeeld!
dus; Wowowow.. deze bas staat al op mijn verlanglijstje en die gaat over een paar jaar zeker komen!

Prijs was ongeveer 1250e

Verder nog een Yamaha John Myung 2 getest. De stringspacing van de 6 snaar viel me erg tegen. Je krijg je duim er niet eens fatsoenlijk tussen en de snaren liggen veels te dicht op het fretboard. Erg jammer en de sound kon me ook niet echt overtuigen (Ik verwacht toch wel een lekkere grom, gezien de MuMan style humbucker..maar helaas)
Een voordeel is wel dat het een échte 6string is voor een lage prijs. Maar voor het geluid kun je misschien beter uitkijken voor de Fame Baphomet 6 string JJ setup.

Prijs: 850-950 euro

Weer een dag geweest shoppen.. :)
Gebruikersavatar
Unlord
Berichten: 4342
Lid geworden op: 31 jul 2005, 19:36

Bericht door Unlord »

Hey, ik vond die Myung 6 snaar wel okee eigenlijk, toen ik hem op de Bassday in mijn handen had. Ik hou wel van een lage actie en strings dicht bij elkaar. Verhoogt de snelheid enorm, vergeleken met mijn huidige Ibanez BTB 5 of de TRB die ik vroeger heb gehad. Het geluid vind ik inderdaad een stuk minder knallen dan bijvoorbeeld een Musicman. Ik vond het nogal ielig. Ik heb John M. wel es live gezien met dat ding en toen knalde de bas er ook al niet echt bovenuit. En ja, ik hou wel van knalbas :)

Toch staat ie nog op mijn lijstje voor als ik ooit echt over wil naar een 6 snaar.
Gebruikersavatar
Beestmens
Berichten: 1472
Lid geworden op: 27 dec 2003, 22:28

Bericht door Beestmens »

Als de snaren lekker laag liggen en het ratelt niet, wat is er dan mis mee? Dat lijkt me eerder een groot pluspunt.
Yamaha RBX JM2.
Gebruikersavatar
Surferboy
Bas-Hobbit
Berichten: 1835
Lid geworden op: 17 dec 2003, 20:28

Bericht door Surferboy »

Lijkt me trouwens ook knap om 160 Watt door je bas te 'stuwen'........ :roll:
Gear:
Jazz 4
Gumika '70 Jazz (Fretless-proj.)

Peavey T-Max!!!
Eden NSP 410

Korg G5
Nobels ODRB
Gebruikersavatar
gothax
Berichten: 4088
Lid geworden op: 07 jun 2005, 13:51

Bericht door gothax »

Beestmens schreef:Als de snaren lekker laag liggen en het ratelt niet, wat is er dan mis mee? Dat lijkt me eerder een groot pluspunt.
in het begin plukt dat wel een stuk moeilijker..(icm. de stringspacing) maar je kunt er vast wel aan gewend raken, daar geloof ik wel in

De snaren van de TRB lagen ook vrij dicht op het fretboard maar door de grotere stringspacing speelt het een heel stuk fijner

@Surfer: miereneuker :roll:
andre van ham

Bericht door andre van ham »

de TRB6 is ook veel beter dan die JM2, dus als je voor 6 snaren wil gaan kun je beter wat meer geld uitgeven. TRB6 heeft dezelfde stringspacing als de TRB5.

Nog mooier is de TRB5PII en TRB6PII, is alleen 2x zo duur als de normale TRB serie... Ik heb zelf 2 TRB6P's uit 1992 en 1994, geweldig spul!
Gebruikersavatar
gothax
Berichten: 4088
Lid geworden op: 07 jun 2005, 13:51

Bericht door gothax »

TRB JP2 8) ..helaas niet gespot in köln :(
Gebruikersavatar
BassAgent
de baswâht
Berichten: 20938
Lid geworden op: 07 mar 2005, 11:21

Bericht door BassAgent »

andre van ham schreef:de TRB6 is ook veel beter dan die JM2, dus als je voor 6 snaren wil gaan kun je beter wat meer geld uitgeven. TRB6 heeft dezelfde stringspacing als de TRB5.

Nog mooier is de TRB5PII en TRB6PII, is alleen 2x zo duur als de normale TRB serie... Ik heb zelf 2 TRB6P's uit 1992 en 1994, geweldig spul!
Die TRB5P en 6P zijn NTB en krankzinnig duur :shock:

...maar wel ontiegelijk mooi 8)
Ondergetekende
Tyranni Flock
Basgasten
VanderVeen schreef:ik heb diep respect voor Hidde
Gebruikersavatar
gothax
Berichten: 4088
Lid geworden op: 07 jun 2005, 13:51

Bericht door gothax »

BassAgent schreef:
andre van ham schreef:de TRB6 is ook veel beter dan die JM2, dus als je voor 6 snaren wil gaan kun je beter wat meer geld uitgeven. TRB6 heeft dezelfde stringspacing als de TRB5.

Nog mooier is de TRB5PII en TRB6PII, is alleen 2x zo duur als de normale TRB serie... Ik heb zelf 2 TRB6P's uit 1992 en 1994, geweldig spul!
Die TRB5P en 6P zijn NTB en krankzinnig duur :shock:

...maar wel ontiegelijk mooi 8)
ja he 8) yamaha is altijd lekker smooth afgewerkt.. I like it!
Gebruikersavatar
Beestmens
Berichten: 1472
Lid geworden op: 27 dec 2003, 22:28

Bericht door Beestmens »

andre van ham schreef:de TRB6 is ook veel beter dan die JM2, dus als je voor 6 snaren wil gaan kun je beter wat meer geld uitgeven. TRB6 heeft dezelfde stringspacing als de TRB5.

Nog mooier is de TRB5PII en TRB6PII, is alleen 2x zo duur als de normale TRB serie... Ik heb zelf 2 TRB6P's uit 1992 en 1994, geweldig spul!
Ik heb juist meer interesse in de JM2 door die smallere stringspacing, TRB vond ik veels te lomp en een te dikke hals hebben.
Yamaha RBX JM2.
andre van ham

Bericht door andre van ham »

nog een belangrijke tip als je voor meer dan 4 snaren gaat : goedkoop is duurkoop!

een basgitaar waarbij alles 6 snaren mooi samen klinken, dus wat dynamiek betreft bij elkaar passen, vergt veel vakmanschap. Nog meer als bij een 4 snarig exemplaar.

Dat kost nou eenmaal meer geld. Ik heb persoonlijk nog NOOIT een fatsoenlijk klinkende NIEUWE basgitaar van onder de 1000 euro in m'n handen gehad. Zal ongetwijfeld wel mogelijk zijn, maar van de bekende merken zoals Yamaha, Ibanez etc. heb ik er nog geen kunnen vinden.

De JM2 heb ik ook mogen bespelen en ik vind het voor het geld een "leuk" basje. Een goede 6-snarige bas zou ik het niet willen noemen.

Als je voor 6 snaren gaat, koop dan een echt goede. Spaar een beetje door en betaal voor kwaliteit. Als je namelijk een barrel koopt waarvan de lage B niet klinkt en de hoge C niet pas bij de klankkleur van de rest blijf je hangen in het denken/spelen van een "1+4+1" snaar.

Je blijft dan je "middelste" 4 snaren als basis zien met een extra hoge en een extra lage snaar. Om goed te kunnen spelen op een 5- of 6-snarige bas moet je de bas echter als een geheel zien , dus de lage B niet als handig duimsteuntje benaderen en de hoge C alleen voor freaken in de hoge regionen.
andre van ham

Bericht door andre van ham »

andre van ham schreef:Ik heb persoonlijk nog NOOIT een fatsoenlijk klinkende NIEUWE basgitaar van onder de 1000 euro in m'n handen gehad.
Sorry, het is al laat. Ik bedoel hier dus een 6 snarige bas van onder de 1000 euro....
Plaats reactie