DR Hi-Beams vs. DR Fat Beams

Plaats hier reviews van bassen, versterkers, snaren, effecten etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Enfantterrible
Berichten: 229
Lid geworden op: 18 jan 2005, 17:51

DR Hi-Beams vs. DR Fat Beams

Bericht door Enfantterrible »

Geen ellenlange beoordeling hier, slechts een beknopte vergelijking die ik jullie toch niet wilde onthouden.

De DR Hi-Beams (0.40-0.60-0.80-1.00-1.20) op mijn basje heb ik van de week vervangen door een setje DR Fat Beams (0.45-0.65-0.85-1.05-1.25).

Geluid.
De Hi-Beams hadden 'genoeg' laag, niets meer (maar ook niets minder). Vooral in het begin was de toon wat blikkerig en schel (net teveel hoog), maar na twee weken wat spelen was dat verdwenen. Mooie 'hi-fi' klank, helder, transparant, redelijk 'aanwezig' in bandverband.
De Fat Beams doen hun naam eer aan: diep grommend laag, heerlijk gewoon (het lijkt me sterk dat dit grote verschil met de Hi-Beams niet uitsluitend veroorzaakt worden door het kleine verschil in dikte)! Het hoog is sprankelend aanwezig, lekker fel, niet schel zoals bij de Hi-Beams. Komt nog veel meer tot zijn recht in bandverband, op hetzelfde volume zijn ze meer aanwezig (dikkere snaren hebben vast meer output, maar ik heb gisteren het volume van mijn Trace Elliot maar een slagje teruggedraaid).

Speelgemak
De Hi-Beams zijn ongelooflijk makkelijk te bespelen. Voor bends hoef je een minimale krachtsinspanning te leveren, als je wilt slappen volstaat lieftallig kietelen en strelen haast al. De hogere snaren moet je in verhouding een stuk harder aanslaan dan de lagere snaren om een vergelijkbare output te krijgen (ik heb dus moeten sleutelen aan met name de hoogte van de nek-pickup om dit te corrigeren).
De Fat Beams zijn nog steeds erg gemakkelijk te bespelen, ze spelen iets zwaarder (met name de bends waren iets lastiger, maar ook het slappen vereiste iets meer inspanning). Daar staat tegenover dat ze uitermate geschikt zijn voor fingerstyle, je hebt tenminste een lekker houvast om aan te plukken.

De Hi-Beams leggen het wat de klank betreft af tegen de Fat Beams; die vier euro verschil stelt niets voor als je kijkt naar het verschil in geluid. Qua bespeelbaarheid hangt het er vanaf voor wat voor doeleinde je je snaren wilt gebruiken: als je veel slapt (zeker op hogere tempo's), zou ik zonder meer voor de Hi-Beams gaan; speel je voornamelijk fingerstyle, dan zijn de Fat Beams geschikter.
En hoe kun je zeker weten dat het koelkastlampje uitgaat als je de koelkastdeur dicht doet?

Bass Collection SB325, Squier Precision Special V
Trace Elliot GP7 Series 6
Boss ODB-3, Aphex 204 Aural Exciter / Big Bottom
Gebruikersavatar
Wilbert
de techneut
Berichten: 1266
Lid geworden op: 11 mei 2004, 00:21

Bericht door Wilbert »

De 4-snarige variant van de Hi-beams is ook in 45-105 verkrijgbaar. K wist niet eens dat er 40-100 Hi-beams waren. De dikte van de wikkelingen van die Hi-beams en Fat-beams is exact hetzelfde. Misschien een idee om die eens te vergelijken?
Pas op, achter je!!
Gebruikersavatar
Enfantterrible
Berichten: 229
Lid geworden op: 18 jan 2005, 17:51

Bericht door Enfantterrible »

Dat is zeer zeker een goed idee, ware het niet dat mijn portemonnee dergelijke ingrepen niet toestaat op de korte termijn (andere uitgaven gepland, feestdagen, verjaardagen, ...). Misschien een idee voor een ander forumlid...
En hoe kun je zeker weten dat het koelkastlampje uitgaat als je de koelkastdeur dicht doet?

Bass Collection SB325, Squier Precision Special V
Trace Elliot GP7 Series 6
Boss ODB-3, Aphex 204 Aural Exciter / Big Bottom
andre van ham

Bericht door andre van ham »

Bij BassInside.com hebben ze een test gedaan met verschillende merken en soorten snaren. Deze zijn allemaal getest op dezelfde bassen. Resultaten en conclusies hier :

https://www.bassinside.com/2002/october/strings.htm
https://www.bassinside.com/2003/january/strings.htm
Plaats reactie