Markbass CMD 112P Bascombo

Plaats hier reviews van bassen, versterkers, snaren, effecten etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Spinal Tap
Berichten: 3039
Lid geworden op: 22 jan 2005, 12:57

Markbass CMD 112P Bascombo

Bericht door Spinal Tap »

zoals beloofd zal ik hier mijn bevindingen met het bovenstaande combo weergeven. Ik heb het vorige week gekocht.
Het gaat om de volgende versterker:
https://www.markbass.it/products.php?lin ... =3&vedi=41

Daar kan je ook alle gegevens vinden, maar de belangrijkste zijn:
1x12" Speaker
Piezo tweeter
280W @8 Ohm, 450W @4 Ohm
13.3 Kilo!

De reden van de aanschaf was dat ik een zeer makkelijk vervoerbaar combo zocht (wat zo mee de trein in kan!) met in iedergeval voldoende vermogen om als monitor te dienen in een band. Ik heb even gedacht over zo'n Gallien Krueger Combot'je tot dat ik in een ander topic werd gewezen op Markbass. Een klein beetje meer geld, maar net zoveel vermogen als mijn Glockenklang combo, en ik wist dat dat meer dan voldoende was.
Na een positieve test in een winkel, heb ik het combo uiteindelijk voor een mooie prijs online besteld.

Ik zal nu het gebruik van dit combo beschrijven aan de hand van 2 optredens dit weekend. Allebei vonden plaats in kroegen. Met een capaciteit van +- 100 man (gokje :?: ) Allebei met dezelfde band. Bezetting 2x gitaar/zang, drums, en bas.
Repetoire: Covers, en eigen werk:Pop/Rock, Beetje funk, wat danceclassics, zo'n beetje alles om een kroeg in beweging te krijgen.

Gebruikte spullen:
-Hamer Cruise 5 snarige Jazzbas (met roundwounds)
-Tolkai Hardpuncher Precisionbas (met Flatwounds)
-Alle twee de bassen gebruikt via een Sadowsky Preamp direct naar het Markbass combo.

De eerste avond:

De drummer die me ophaalt is geschokt door het minimale gewicht, en is zeer benieuwd of er een beetje fatsoenlijk geluid uit komt. Al snel is hij oertuigd.
Ik heb de combo op oorhoogte staan op de vensterbank (!), naast een raam zo,n halve meter van me vandaan. Via de Line out is het combo verbonden met de PA.
Het geluid is neutraal te noemen. Ik heb de hele tijd de equalizer niet gebruikt ( wel die van de preamp). Het klinkt absoluut zeer vet, ondanks dat het volume bijna uit staat. Er zitten ook 2 filterknoppen op (Voor een ouderwets, en een slapgeluid) deze vind ik absoluutr niet bruikbaar, en hadden ze er zo af kunnen laten.

Het valt me op dat dit combo geen enkele moeite heeft met een lage b-snaar, klinkt zeer strak. Wat ik wel minder vind is dat er geen echte tweeter in zit. De piezo tweeter (wat dit ook moge zijn!) zorgt er voor dat de hoge noten goed en helder worden weergegeven als je met je vingers speelt, maar bij het slappen is dit wat minder. Dan klinkt het wat vreemd. Wel helder, maar bij langena niet zo neutraal als bijvoorbeeld bij de Glock. Jammer want ik houd wel van een goede pluk! Maar voor de rest niets dan lof op deze avond.

Avond nummer 2
Spullen zijn hetzelfde maar ik heb besloten om niet over de PA te gaan, maar het combo te testen direct de zaal in.
Het staat nu op een frisdrank kratje op kniehoogte.
Voor het eerst begin ik door te krijgen dat dit wel een zeer heftig ventje is! ik heb het volume niet hoger gezet dan 3.5-4 van de 10, en de input gain altijd rond de 4-4.5, en de bas was overal zeer goed te horen hoorde ik in de pauzes. De Glockenklang moest toch altijd een stuk harder op dit soort momenten.
Wij spelen niet snoeihard, maar af en toe zijn we (beheerst) aan het knallen. Dit combo kon het allemaal met gemak aan.
En het mooiste is dat als je rond een uur of 4 gaat opruimen je weer blij word van dit vedergewicht!

Ik ben echt zeer tevreden over dit combo zoals hier is te lezen. Het gewicht, de power, nette prijs, goede afwerking, neutraal geluid.

Minpunten:
Piezo tweeter bij het slappen, eq is niet uit te schakelen (te omzeilen).Overbodige filters

Ik denk er over om een extra 2x10 of 1x12" cabinet er onder te zetten met tweeter, om een nog beter (slap)geluid te creeren, en om meer power te krijgen (450 vs 280 W) maar na dit weekend vraag ik me af of ik dit laatste momenteel eigenlijk wel nodig heb!
Gebruikersavatar
iam
Berichten: 249
Lid geworden op: 25 dec 2005, 00:52

Bericht door iam »

dit klinkt interessant...

ik ben ook op zoek naar een combo'tje vanaf ik de basgitaar binnenkrijg (ben daarover nog aan het onderhandelen met de eventuele verkoper)

prioriteiten zijn voor mij ook gewicht (ik moet een hel van een trap op naar mijn kot, kamers voor de nederlanders)
zeker een vol geluid en een redelijke inzetbaarheid, zowel voor repititie, thuis als eventuele optredens.

wat was de precieze prijs van deze markbass?


edit:damn, had eerst de prijs gezien van de box, niet de combo... dit ligt eventje boven mijn prijsklasse :s
Plaats reactie