Middagje precisions testen

Plaats hier reviews van bassen, versterkers, snaren, effecten etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
DFA 79
Berichten: 982
Lid geworden op: 01 jun 2009, 18:42

Middagje precisions testen

Bericht door DFA 79 »

Het regende zaterdag, dus wat beter te doen dan een middagje precisions testen. Waarom? Omdat ik toch iets mis qua sound naast mijn jazz bas en omdat frieteboer mij niet had mogen laten spelen op zijn precision :facepalm:

Hasselt: 2winkels: JnR en Jacky Claes

JnR

Leuke open winkel, personeel staat meteen langs je maar zonder opdringerig te zijn, alles mocht bepoteld worden. Amp waarop ik teste was een ampeg SVT lampenbak met een 4x10. Ik vroeg iets neutraals :P
Afstelling van de bassen was ok, beetje te hoog maar dat is puur persoonlijk

->Fender MIM: wit + maple fretboard 550 euro
Looks: ok, de bas die ervoor mij als eerste uitsprong optisch. Constructie geen mankementen of losse delen, alles voelde solide aan. Ingeplugd een agressieve precision ronk, de meeste output ook van de precisions die ik die namiddag testte. Toonknop toe lekker wollig. Grootste pluspunt een zeer gemakkelijke en vlot bespeelbare hals (ik ben jazz bassen gewoon). Dit was een leuke binnenkomer, moeilijk om de bas neer te zetten. De basis was gezet.

->Fender MIA: sunburst + rosewood fretboard 1350euro
Looks en constructie zat weer ok. Ik merk weinig verschil met de MIM op. Ingeplugd een iets warmere sound (rosewood?), meer genuanceerd, wat braafjes naar mijn gevoel. Grootste stoorzender was de nek, speelde stroever. Zou een andere lak zijn volgens de verkoper? De bas was 2.5 x zo duur als een MIM, maar dat vond ik niet te verantwoorden.

->Fender classic 50 relic precision 1150 euro
Mexicaan, opitsch snap ik dat gerelic niet (er zullen wel fans voor zijn), wel overtuigend gedaan. Ik vond hem minder degelijk aanvoelen, volume en toonknop zaten wat losser, slagplaat is 1 laags en dun. Soundgewijs iets tussen de MIA en MIM in. Dus dat felle randje zat erin waar ik naar opzoek ben

->Squier classic 50 (blauwe) 385 euro
Mr Poll van Triggerfinger speelde hierop dus dat moet goed zijn. En de bas is goed, constructiegewijs doet ie niet onder voor de duurdere broertjes, doch soundgewijs was dit niet wat ik zocht. De bas misste die precisionronk, wat braafjes, weinig spannend. Toonknop toe vond ik hem al beter klinken. Mooie wollige sound.

->Fender Modern Player Tele bas (butterkleur) 480 euro
Made in China fender die ik op plaatjes toch wel mooier vind dan in het echt. Het blijft een raar beestje met die 2 buckers. Ingeplugd alles open krijg je het standaard precisiongeluid bij benadering. Toonknop toe trilt de zaak gelijk gek. Zeker met de nekpickup open en de toonknop toe w het wel overkill. De noten verdwenen in de hoeveelheid laag. Ik dacht meteen aan QOTSA waar deze bas het best tot zijn recht komt. Constructiegewijs zat deze chinees mooi in mekaar, geen fouten of mankementen. De draaiknoppen voelen en zijn goedkoop en de dikke 1 laags slagplaat vond ik boers. Maar verder puike bas en veel beter dan een squier VM TB die ik gehad heb. Dit kunnen niet dezelfde pickups zijn.


Jacky Claes

Weinig tijd van het personeel, maar het was ook druk dus begrijpelijk. Amp: ampeg ba 118
Bassen waren ook wederom goed afgesteld. Dus voor beide winkels dikke pluim

Fender MIM + rosewood nek 570 euro
->Na de eerdere positieve test bij Jnr, nog maar eens maar met een andere nek. Constructie en feel waren weer dik inorde. Soundgewijs braver, gewoon een degelijk precisiongeluid. Het geluid deed mij denken aan de MIA, alleen hier weer die fijn spelende nek.

Vintage V4 cremekleurig + maplenek 279 euro
-> Grootse verwachtingen, beetje teleurgesteld. Constructiegewijs zat het wel goed in mekaar, de nek voelde stroef, precision geluid misste ballen. Deze dan maar weer snel weggelegd.

Persoonlijke Tiercé
1 Fender MIM maple
2 Fender MIM rosewood (wint van 3 en 4 owv de prijs kwaliteit, zeer close)
3 Fender classic 50
4 Fender MIA rosewood
5 Fender MP
5 Squier CV 50
6 Vintage V4

Jammer dat er geen squier cv 60 voor handen was, net zoals een MIA met maple fretboard of een gewone classic 50 (geen relic)

Conclusie:
In china bouwen ze geen prulfenders, MIM is gewoonweg goed, punt uit. Zijn ze verbeterd, ik weet het niet. Ik heb ooit op de precision van Jeroen gespeeld (een vroegere MIM) die was gewoonweg goed. Mijn eigen ex fender Japan was niet zo goed als de MIM van vandaag.

Dit is dus mijn persoonlijke mening, ik beweer niet dat MIM beter is dan MIA ( ik heb zelf een MIA Jazz), maar vandaag ...............dus wel :jaaaaa:

Gr davy
Just my two cents
Gebruikersavatar
Mach1
passantenhaven
Berichten: 8238
Lid geworden op: 31 aug 2010, 18:13

Bericht door Mach1 »

Leuk verhaal! Leg me eens uit wat mim en mia betekent, ik kan daar weinig mee.

Jammer dat er geen vintage reissue of classic 50's bij was, die vind ik interessant!

Groet,
Erwin
1955 Fender Precisionbass
2022 Fender Roadworn Flea Sig Jazzbass
2023 Squier Sonic CAB Precisionbass


1969 Dynacord Hifi Favorit II
Euphonic Audio NL210.
Gebruikersavatar
blablas
Berichten: 2990
Lid geworden op: 22 jan 2012, 15:37

Bericht door blablas »

MIM=Made in Mexico.
MIA=Made in America.

Oftewel land van herkomst.
Gebruikersavatar
Mach1
passantenhaven
Berichten: 8238
Lid geworden op: 31 aug 2010, 18:13

Bericht door Mach1 »

Oh natuurlijk! Dus dan gaat het om de standaard en de american standaard. Thanks!

Dan is er ook nog de Highway One, waar moet ik die dan plaatsen om het beeld compleet te krijgen?

Groet,
Erwin
1955 Fender Precisionbass
2022 Fender Roadworn Flea Sig Jazzbass
2023 Squier Sonic CAB Precisionbass


1969 Dynacord Hifi Favorit II
Euphonic Audio NL210.
Gebruikersavatar
tieleman
Berichten: 3373
Lid geworden op: 14 jan 2012, 12:19

Bericht door tieleman »

Highway 1 wordt al enige jaren niet meer gemaakt als ik het goed heb. Zul je niet veel meer in de winkel tegenkomen.
Marcus62
TAFKACBFKAQ
Berichten: 4488
Lid geworden op: 21 mar 2011, 21:58

Bericht door Marcus62 »

Leuk testverslag en ik heb de MiM maar dan met rosewood fingerboard getest en was eveneens meteen onder de indruk van de sound, afwerking en bespeelbaarheid.

De Vintage V4 getest tegenover Squier CV'60 en Squier VM met maple fretboard en ik vond de V4 lekkerder klinken en spelen dan de Squiers.
Yamaha BB604 (modified)
Harley Benton PB20-SBK
Harley Benton MB-4 SB Deluxe

Harley Benton HBW20
Vox Amplug bass
Gebruikersavatar
RedNeckBBQ
Berichten: 1188
Lid geworden op: 28 aug 2011, 21:34

Bericht door RedNeckBBQ »

tieleman schreef:Highway 1 wordt al enige jaren niet meer gemaakt als ik het goed heb. Zul je niet veel meer in de winkel tegenkomen.

die highway 1 bassen zijn wel heerlijk spelende bassen.
de nitro lak op de body en nek voegt voor mij heel veel toe qua gevoel enz.

(mijn zanger in bij band heeft er 1)
Instrumenten:
Rickenbacker 4003 Mapleglo '13
Fender AVRI '57 Precision Bass '88
Epiphone Blackbird IV Pro Bass
Plaats reactie