Spector Euro LX 5

Plaats hier reviews van bassen, versterkers, snaren, effecten etc.
Gebruikersavatar
VanderVeen
Berichten: 8233
Lid geworden op: 13 sep 2010, 23:12

Spector Euro LX 5

Bericht door VanderVeen »

Afbeelding
Specs
Neck construction: 3-Piece USA Rock Maple, Carbon Fiber Reinforced, Neck-Thru Body Construction.
Fingerboard: Rosewood
Neck inlays: Spector® Crown Inlays, Mother of Pearl Standard. (Black Composite Material used for inlays in Maple Fingerboards)
Frets: 24
Scale length: 35"
RADIUS: 16"
Stringspacing at bridge: 16,7mm
Nut width: 47mm
Nut material: Brass

Body construction: Composite Mesh: Top: USA Figured Maple
Center:Walnut Slice
Back: European Alder
Top: Figured Maple

Hardware color: Gold
Bridge: Spector europe series locking bridge, brass-zinc alloy.
Tuners: Schaller M4

Pre-amp: Spector TonePump tone circuit.
Circuit type: Active, 2-band
Cicuit voltage: 9-Volt

Algemeen
De Spector Euro serie word met de hand gebouwd in Tsjechië. Als ik deze bas nu zou bestellen was ik 2800 Euro lichter geweest. Maar doordat deze bassen tweedehands erg moeilijk te slijten zijn heb ik deze kunnen afhalen voor 720 Euro! Het was een rit van 3,5 uur, maar dat vond ik alleen maar leuk. Ik zoek al een tijdje naar een breed inzetbare bas, en samen met Haice ben ik tot de conclusie gekomen dat er eigenlijk maar 3 mogelijkheden waren; Een Spector Euro, een Yamaha TRB, of een Sandberg TM2.
Ik leunde erg richting de Sandberg, totdat ik een Spector eens goed hoorde. Wat een growl, en strak laag! Vergeet dat gepriegel met het perfecte hoog maar, gewoon overal door en onderdoor beuken met twee EMG buckers, yes please.
Nu ik er nieuwe snaren op heb gelegd vanmiddag, ben ik niet teleurgesteld. Al door mijn Sennheiser in-ears (Gewone consumenten dopjes) klink het groots! Ik ben helemaal blij. De TonePump heb ik nog helemaal geen problemen mee, klinkt wat mij betreft goed. De bas heeft een ontzettend hoge output. Met mijn Stingray, wat al niet de meest brave bas qua output is, staat de gain knop op ongeveer 7/10. Als ik de Spector inprik, gaat die meteen terug naar 3/10... Heel bizar. Maar dat is wel een goede richtlijn voor de klank en "attitude" van deze bas.

Afbeelding

Bouw
Erg solide. Ik vind het gaaf dat hij voor bijna 80% uit hals bestaat, met een plakkie om hem een beetje comfortabel te laten hangen eraan. De layout van de knoppen en elementen zijn spot-on wat mij betreft, en de enorme brug (Waarover later meer) is verzonken in de body. Ook heel goed; de achterste straplock, zit niet zoals gewoonlijk midden onderaan, maar meer in het verlengde van de B-snaar. Veel betere gewichtsverdeling is het gevolg!

Maar dan de brug... Ik vind hem mooi. Maar echt handig is hij niet. :facepalm:
De B snaar past er niet in. Ik heb met een waterpomptang een paar keer zo hard moeten knijpen dat mijn ogen bijna uit mijn oogkassen plopten, bij een .130 Ernie Ball Regular Slinky snaar. Dus binnenkort even het sleufje een klein beetje uitboren.
De intonatieschroeven missen. Het zijn in principe losse blokjes koper, vastgeklemd door een imbusje vanaf de zijkant.

Afwerking
Kortom? Strrrrrak. In de brug is "Spector" gegraveerd, zoals de eerste foto laat zien. Neck Through, erg mooi gedaan. Ook zit er een verdikking tussen de nek en de kop, zodat dat wat steviger is. De inlay op de 12e fret is prachtig, MOP, met twee streepjes verticaal van heel apart MOP, groen met paars en blauw en rood etc. Heel mooi! De "S" op de kop is ook netjes.
De knopjes zijn mooi, maar voelen best goedkoop aan. Ik zoek eigenlijk nog knopjes die erop lijken maar dan goud...

Hij voelt gewoon heel solide en alsof er weinig aan mis kan gaan.

Klank
Spector! Er zijn volgens mij weinig bassen die zo klinken. Warwick Streamers komen in de buurt, maar de EMG's en TonePump electronica maakt het toch een ander karakter. Veel laag en laagmid, en heel helder, doch geen scherp hoog.
Hij klinkt met plectrum lekker rock-metal georiënteerd, maar met de vingers kan je dan weer alle kanten op. De strakheid blijft gelukkig, maar als je wat minder bas indraait blijft het best beschaafd. Ik zal binnenkort proberen wat goeie samples in te spelen.

Afbeelding
Bij bepaald licht is hij gewoon paars. Met de P van P.I.M.P. 8)
Besluit
Ik vind 'm lekker. De kleur is niet mijn eerste keus, maar de klank ligt me perfect. Hij speelt lekker, en ik ben nog bezig de actie te verlagen. Dat moet erg laag kunnen, met de grafieten versterking. Als je een beukbas zoekt, dit is 'm. De knor is dik, maar er zit (Gelukkig :mrgreen: ) geen P-klank in.
Gebruikersavatar
rich13
Rijk aan effecten
Berichten: 23284
Lid geworden op: 21 apr 2005, 10:57

Bericht door rich13 »

Ik vind de kleur prachtig juist.

Nick Beggs heeft de Euro 4 en ik was zwaar onder de indruk. Mocht je deze ooit wegdoen, zou ik dat wel willen weten :mrgreen:
SYLVIUM

There is still no cure for stupidity

'~~~~nutteloze info~~~~'
Gebruikersavatar
tieleman
Berichten: 3373
Lid geworden op: 14 jan 2012, 12:19

Bericht door tieleman »

Interessant ding. Ik zou er geen klap mee kunnen, maar ik hoop dat je er veel plezier aan beleeft! :mrgreen:
AntonZ
Berichten: 1347
Lid geworden op: 15 okt 2006, 10:32

Bericht door AntonZ »

Mooi, snel gevonden. Lekker ding he? Zelf ben ik niet weg van de Tonepump, maar verder een mooie, fijn spelende en prachtig afgewerkte bas.
Gebruikersavatar
4snaarinstrument
Berichten: 5288
Lid geworden op: 10 aug 2010, 17:49

Bericht door 4snaarinstrument »

Gefeliciteerd met je bas. Indrukwekkende specs! Is de toon op de hals gelijkmatig?
Fender
Gebruikersavatar
VanderVeen
Berichten: 8233
Lid geworden op: 13 sep 2010, 23:12

Bericht door VanderVeen »

Absoluut! Een heeeeel stuk gelijkmatiger dan Bolt-On bassen.
Gebruikersavatar
Freddy Lee
Berichten: 5937
Lid geworden op: 06 dec 2010, 16:20

Bericht door Freddy Lee »

Bedankt voor de review. Het is niet mijn ding, maar wel een mooie bas! Veel plezier ermee.
Basjes: Godin Shifter Classic - Squier Classic Vibe 60s Precision Bass OWT
steekie schreef:Je blijft me verbazen Fred,maar het wordt er idd. wel steeds beter op...
Gebruikersavatar
PMJ
Berichten: 2654
Lid geworden op: 06 jun 2012, 13:43

Bericht door PMJ »

Toffe bas! Straalt een hoop klasse en toekomstig speelplezier uit! Enjoy!
Gebruikersavatar
VanderVeen
Berichten: 8233
Lid geworden op: 13 sep 2010, 23:12

Bericht door VanderVeen »

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=2n_zwKpzjIc[/youtube]

Inmiddels een manier om hem te laten horen.
Die C en D op de B snaar klinken verassend strak, zelfs voor mij!
Gebruikersavatar
LeftyJ
De GVR
Berichten: 13376
Lid geworden op: 14 dec 2006, 11:47

Bericht door LeftyJ »

Netjes hoor! Staat ook nog wel op mijn verlanglijstje, zeker nadat ik laatst Between The Buried And Me live zag. Griezelig strak en heeeel veel druk! En ik vind ze gewoon mooi. Voorlopig is mijn Warwick Streamer LX even the next best thing, maar later als ik groot ben...
Gebruikersavatar
VanderVeen
Berichten: 8233
Lid geworden op: 13 sep 2010, 23:12

Bericht door VanderVeen »

Ha, als je nou rechtshandig was had ik 'm zo willen oversteken. :mrgreen:
Gebruikersavatar
LeftyJ
De GVR
Berichten: 13376
Lid geworden op: 14 dec 2006, 11:47

Bericht door LeftyJ »

Haha, echt niet! Het is sowieso een blijvertje. Heb gisteravond met een grijns van oor tot oor staan repeteren met die bas. Zó lekker met wat Ampeg-vuiligheid erover en die loeistrakke EBS-kast! :D
Gebruikersavatar
Charlie
Berichten: 2362
Lid geworden op: 29 sep 2008, 16:46

Bericht door Charlie »

Het zijn fijne bassen, ik heb um zelluf ook, maar wat 'n onhandig in te stellen kudbrug gebruiken ze bij Spector!
Riposa il giorno per dormire la notte.
Gebruikersavatar
Iceman
Berichten: 73
Lid geworden op: 23 mei 2006, 11:53

Bericht door Iceman »

Mooie Spector!
Die van mij lijkt helemaal hetzelfde, enkel staat bij mij op de brug geen Spector logo.
Strakke B inderdaad.

Voor 720 enorm koopje.
Gebruikersavatar
VanderVeen
Berichten: 8233
Lid geworden op: 13 sep 2010, 23:12

Bericht door VanderVeen »

Ohja! Ik heb trouwens een nieuwe opname met de Spector. Hier hoor je de echte Spector-sound naar voren komen...

https://soundcloud.com/vanderveen-1/no- ... ath-it-all" onclick="window.open(this.href);return false;
Plaats reactie