Review: Genz Benz FCS 210T Cabs

Plaats hier reviews van bassen, versterkers, snaren, effecten etc.
Gebruikersavatar
Freddy Lee
Berichten: 5937
Lid geworden op: 06 dec 2010, 16:20

Review: Genz Benz FCS 210T Cabs

Bericht door Freddy Lee »

Afbeelding
Specificaties
- Twee 150W 10" keramische speakers
- Compression Tweeter
- ¼" and Speakon® Inputs
- 3 Position Tweeter Level Control
- Reinforced Multi-layer Plywood Construction
- Heavy-duty Metal Speaker Grille with Port Radius
- Metal Recessed Bar Handles
- Afmetingen: 45 (h) x 59 (b) x 41 (d) cm
- Gewicht: 19,5 kg
Het cabinet is belastbaar met 300 watt bij 8 ohm.
De prijzen variëren van 259 euro tot zo’n 350 euro.

Motivatie keuze
Ik was op zoek naar lichtgewicht cabs met een betaalbaar prijskaartje. De Markbass Traveler-serie was ook een optie maar deze zijn rear ported (heeft niet mijn voorkeur) en veel en veel duurder. Verder vind ik de Focus-cabs meer uitstraling hebben.

Ik wilde perse twee 210 cabs hebben omdat ik de laatste jaren altijd op 410 cabs heb gespeeld en ik daar zo goed mogelijk bij wilde aansluiten. Het past ook beter bij de (rock-)muziek die we in mijn band spelen. Bij de kleinere gigs kan ik volstaan met één cab.

De aanschaf zelf was een beetje een gok. Je kunt deze cabs bijna nergens uitproberen. Ik heb wel de mogelijkheid om ze terug te sturen, maar zal daar gelet op de resultaten van de review geen gebruik van maken.

Bouw- en afwerking
Het cabinet is opgebouwd uit 13 mm multiplex hout om gewicht te besparen. Aan de onderkant van de cab vind je vier stevige rubberen poten en alle hoeken zijn afgewerkt met kunststof beschermers. De speakergrill is van metaal en voelt solide aan. De tolex is wat aan de dunne kant, dus een beschermhoes voor het vervoeren van het kabinet is geen overbodige luxe. Die zijn trouwens hier te bestellen: https://amplifiercoversonline.com/zencar ... 8l7gug9hp2" onclick="window.open(this.href);return false;

Klank
Ik heb twee van deze cabs getest met een Markbass Little Mark II versterker en mijn Tech21 VT-bass pre-amp. De EQ-settings van mijn Markbass heb ik op neutraal gezet en ik heb de VT-bass als EQ gebruikt. Met mijn VT-bass kan ik het door mij gewenste ruige randje toevoegen.
Een pluspunt vind ik dat ze front ported zijn. De output is heel direct (je krijgt eruit wat je erin stopt) en ruim voldoende laag zonder de definitie te verliezen. De cabs geven een mooie ronde dragende sound en kunnen veel druk (punch) aan zonder dat het hinderlijk wordt.

De tweeter heeft drie standen: on, off en -6 db. On zorgt voor de hogere tonen, off geeft een meer old school-geluid en -6db schakelt de tweeter in met 6 dB verzwakking.
Afbeelding
In de bandsetting kom ik er nu beter uit en de cabs zijn dan ook unaniem ‘goedgekeurd’ door de bandleden.

Over de combinatie met mijn Little Mark twijfel ik nog een beetje. Ik begin toch steeds meer te voelen voor een Genz Benz Streamliner 600 met de buizen pre-amp. Op een of andere manier heb ik het idee dat het dan nog beter op elkaar is afgestemd. Eerst maar eens een keer uitproberen.

Conclusie
Zoek je een cab met een goede prijs-kwaliteit verhouding, dan zit je goed met de Genz Benz Focus serie. De cabs dragen prima en komen er in de bandsetting goed uit.
Tel daarbij op het prettige gewicht en je bent klaar voor de toekomst. :oudezak:

Pros:
- solide afwerking
- gewicht
- klank
- prijs

Cons:
- dunne tolex (een beschermhoes is wel noodzakelijk als je net als ik zuinig bent op je gear)
- moeilijk verkrijgbaar

EDITS: Aanvullingen verwerkt. Dank hiervoor! :jaaaaa:
Laatst gewijzigd door Freddy Lee op 06 jan 2014, 18:28, 3 keer totaal gewijzigd.
Basjes: Godin Shifter Classic - Squier Classic Vibe 60s Precision Bass OWT
steekie schreef:Je blijft me verbazen Fred,maar het wordt er idd. wel steeds beter op...
Gebruikersavatar
wombatboter
Berichten: 22613
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:03

Bericht door wombatboter »

Ik heb zowel de Genz benz 900 als de Markbass gehad en qua klank vond ik zelf de GB sprankelender terwijl ik de Markbass meer "gesloten" en wat "neuziger" vond.
what fools these mortals be
Gebruikersavatar
eddiethefarmer
Berichten: 212
Lid geworden op: 22 dec 2012, 11:18

Bericht door eddiethefarmer »

:kwijl: Bedankt voor de review! :kwijl: Als ik tzt in een bandje speel is genz benz focus mijn eerste keus :jam:
ESP B-204SM Fretless
Gebruikersavatar
wombatboter
Berichten: 22613
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:03

Bericht door wombatboter »

Had eens gekeken naar de 4x10 versie maar beetje jammer dat die 8ohm is...
what fools these mortals be
Gebruikersavatar
VanderVeen
Berichten: 8237
Lid geworden op: 13 sep 2010, 23:12

Bericht door VanderVeen »

Ik denk dat Freddy eens een TC Electronic RH450/Classic 450 proberen.
Volgens mij ga je daar keeeeihard op, Fred!
Gebruikersavatar
VanderVeen
Berichten: 8237
Lid geworden op: 13 sep 2010, 23:12

Bericht door VanderVeen »

Overigens; fijne review om te lezen, interessante cabs!
Gebruikersavatar
Freddy Lee
Berichten: 5937
Lid geworden op: 06 dec 2010, 16:20

Bericht door Freddy Lee »

Graag gedaan!

@wombatboter: Koop je er toch gewoon twee! V.w.b. de Markbass kan ik de term "gesloten"volgen, maar wat bedoel je met "neuziger"?
Basjes: Godin Shifter Classic - Squier Classic Vibe 60s Precision Bass OWT
steekie schreef:Je blijft me verbazen Fred,maar het wordt er idd. wel steeds beter op...
Gebruikersavatar
AmericanIdiot
Berichten: 6250
Lid geworden op: 12 feb 2005, 10:41

Bericht door AmericanIdiot »

Goede review! Zeer bruikbaar.

Maarre, even mierenneuken:
Freddy Lee schreef:Het cabinet levert een nette 300 watt bij 8 ohm.

De tweeter heeft drie standen: on, off en -6 db. On zorgt voor de hogere tonen, off geeft een meer old school-geluid en -6db versterkt de hoge frequenties. De slappers onder ons zullen de laatste stand vaak gebruiken.
Cab's leveren geen vermogen maar zijn belastbaar met vermogen.

Ik vermoed dat je met het laatste bedoeld:

On zorgt voor de hogere tonen
-6db schakelt de tweeter in met 6 dB verzwakking
off geeft een meer old school-geluid

:wink:
Marleaux JB-5 DiMarzio's Hotwire Funky 77 5str Fender US Jazz '83 EMG's Fender Dimension Deluxe V Eden D410XST D210XLT EBS 112 Neo
Crown XTi1000 MarkBass F1
Gebruikersavatar
wombatboter
Berichten: 22613
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:03

Bericht door wombatboter »

Freddy Lee schreef:Graag gedaan!

@wombatboter: Koop je er toch gewoon twee! V.w.b. de Markbass kan ik de term "gesloten"volgen, maar wat bedoel je met "neuziger"?
Ik ben erg tevreden met mijn Bergantino's maar ik denk al eens gek... met neuzig bedoel ik "meer in het midden gefocust, wat gecompresseerd, mist een klein beetje "adem""
what fools these mortals be
Gebruikersavatar
Freddy Lee
Berichten: 5937
Lid geworden op: 06 dec 2010, 16:20

Bericht door Freddy Lee »

AmericanIdiot schreef:Goede review! Zeer bruikbaar.

Maarre, even mierenneuken:
Freddy Lee schreef:Het cabinet levert een nette 300 watt bij 8 ohm.

De tweeter heeft drie standen: on, off en -6 db. On zorgt voor de hogere tonen, off geeft een meer old school-geluid en -6db versterkt de hoge frequenties. De slappers onder ons zullen de laatste stand vaak gebruiken.
Cab's leveren geen vermogen maar zijn belastbaar met vermogen.

Ik vermoed dat je met het laatste bedoeld:

On zorgt voor de hogere tonen
-6db schakelt de tweeter in met 6 dB verzwakking
off geeft een meer old school-geluid

:wink:
Je hebt natuurlijk helemaal gelijk, Ferenc. Bedankt voor de aanvulling!

@wombatboter: Het blijft cryptisch, maar ik begrijp het nu beter.
Basjes: Godin Shifter Classic - Squier Classic Vibe 60s Precision Bass OWT
steekie schreef:Je blijft me verbazen Fred,maar het wordt er idd. wel steeds beter op...
Gebruikersavatar
Freddy Lee
Berichten: 5937
Lid geworden op: 06 dec 2010, 16:20

Bericht door Freddy Lee »

De hoezen van Roqsolid zijn ook binnen. Ik ben zeer tevreden over de kwaliteit. Fits like a glove:
Afbeelding
Basjes: Godin Shifter Classic - Squier Classic Vibe 60s Precision Bass OWT
steekie schreef:Je blijft me verbazen Fred,maar het wordt er idd. wel steeds beter op...
Gebruikersavatar
Freddy Lee
Berichten: 5937
Lid geworden op: 06 dec 2010, 16:20

Bericht door Freddy Lee »

Inmiddels toch maar een Streamliner 600 aangeschaft. Nu dus een complete GB stack:
Afbeelding
Basjes: Godin Shifter Classic - Squier Classic Vibe 60s Precision Bass OWT
steekie schreef:Je blijft me verbazen Fred,maar het wordt er idd. wel steeds beter op...
Gebruikersavatar
PeterR
Berichten: 2232
Lid geworden op: 17 mei 2008, 16:51

Bericht door PeterR »

Heb je voldoende volume? Ik vond de 600 echt te weinig ballen hebben met mijn 4ohm 212 cab.
Gear: Sandberg California PM4 : Sandberg California Vs4 : TC electronic rh450
Gebruikersavatar
Freddy Lee
Berichten: 5937
Lid geworden op: 06 dec 2010, 16:20

Bericht door Freddy Lee »

Ik speel in principe altijd uitversterkt en voor op het podium (groot of klein) is het meer dan genoeg.
Ik heb laatst een keer niet uitversterkt gespeeld in een middelgrote zaal en daar had ik ook voldoende vermogen.
Het antwoord is dus ja! :wink:
Basjes: Godin Shifter Classic - Squier Classic Vibe 60s Precision Bass OWT
steekie schreef:Je blijft me verbazen Fred,maar het wordt er idd. wel steeds beter op...
Gebruikersavatar
Freddy Lee
Berichten: 5937
Lid geworden op: 06 dec 2010, 16:20

Bericht door Freddy Lee »

Ter bevestiging: gisteren gespeeld op een heel groot podium voor 1200 man. Het podiumgeluid was perfect en de GB stond pas op 12 uur. Voldoende power dus.
Basjes: Godin Shifter Classic - Squier Classic Vibe 60s Precision Bass OWT
steekie schreef:Je blijft me verbazen Fred,maar het wordt er idd. wel steeds beter op...
Plaats reactie