40 knakenbas

Plaats hier reviews van bassen, versterkers, snaren, effecten etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Concorde
Berichten: 1148
Lid geworden op: 18 mar 2010, 21:08

40 knakenbas

Bericht door Concorde »

Test 40 knakenjazz….

Omdat ik al een tijd op zoek ben naar een goeie sunburst Jazzbody, kreeg ik van een medeforummer de tip om eens bij een duitse muziekzaak naar een budgetbass te kijken. Bedankt Stef!

Daar liep ik tegen een Harley Benton jazz JB-20 SB aan voor het wereldschokkende bedrag van €99,-!
Qua looks is deze body precies wat ik zoek!
Nou niet allemaal tegelijk beginnen van ‘wees niet zo naïef, een bass van €99,- kan niets zijn’… Laten we ‘m een kans geven….

Ik heb ‘m dus besteld bij Thomann. Het duurde 2 dagen voordat het geld overgemaakt was, en daarna nog 2 dagen voordat hij door UPS aangeboden werd. Een grote doos met daarin een hele rits luchtkussentjes, die uiteindelijk de werkelijke gitaardoos beschermde. Prima!
Doordat ik ‘m pas de 3e poging van UPS aan kon nemen, was ik bang dat ie behoorlijk heen en weer gegooid zou zijn, met een grotere kans op beschadiging. Niet dus.

Mijn referentie:
Dit is inmiddels m'n 14e bas, en m'n 4e knutselproject.
Vorige, en huidige bassen zijn o.a.: Ibanez SR300 en 1500, Warwick Corvette, Washburn , OLP, Ken Smith Design, Jack&Danny P, Fender Jazz de luxe, SM P-bass en een Fender Precision '57RI CIJ.

Eerste indruk:
De eerste indruk is verrassend goed.
Een schitterende body, die je tegemoet glimt! Een wat minimaal gelakte hals, en een niet al te mooie toets.
Helaas geen kappen.

Afstelling af-Thomann:
De stemming is bijna goed! Scheelt maar weinig aan.
De halspen heeft inmiddels een halve slag gekregen; hij stond een ietsje hol. Actie was vrij hoog, die kon lager. Hij rammelt nu licht bovenin, maar acceptabel. Octaaf-afstelling was niet helemaal goed, maar ook niet wereldschokkend slecht.

Body:
De looks zijn absoluut goed. De body heeft een mooie, niet gekunstelde sunburst, met een witte pickguard. Moet je van houden. Ik zet er binnenkort een Tort op. Moet je ook van houden… Ik weet niet of er een Fender-pickguard op past. Ik hoop van wel.
Hij glimt als een paardekeutel in de maneschijn…. De houtstruktuur komt ook mooi door de blanke lak heen. Precies wat ik zocht! Het totaalgewicht van de bas ligt rond de 4,4 kilo; geen lichtgewicht, maar ik houd er wel van. Dit totaalgewicht zal toch aan de body liggen. Het materiaal is volgens de duutsers Poplar. Zal dus wel populier zijn.
Er zit een simpel P-style brugje op. Doet ook een beetje goedkoop aan. Niet geweldig, maar voor dit geld mag je ook geen dikke massieve brug verwachten.

Hals:
De rosewood toets vind ik niet geweldig; er zit een kleurverschil in, wat te wijten is aan het gebruikte hout. De bovenkant is donkerder dan de onderkant, over de hele lengte. Hieruit blijkt dat we met een budgetbas te maken hebben; bij een gerenommeerd merk was deze toets er allang uitgekieperd! De maple achterkant van de hals doet ook goedkoop aan; een heel dun satin laklaagje.
De headstock vind ik niet mooi, maar hier kun je wel een ‘goede’ vorm van maken. En wat mij betreft is er maar één ‘goede’ vorm, en dat is de Fender-vorm. Het Harley Benton logo is er zo afgeschuurd, dat weet ik uit ervaring…. Er zijn wel olifanten-oren-tuners gemonteerd, en die stemmen best oké. Een oefenavondje met de band zal uitsluitsel geven over hoe ze op stemming blijven….
Het betreft een echte jazz-hals. Voor mij wel even wennen, aangezien ik alleen op Precisions speel.
De hals is dus beduidend smaller dan een P-hals. De halsdikte bij de eerste fret gemeten is hetzelfde als bij m’n Fender ‘57RI PJ, beiden 20mm. De breedte bij de topkam is 37,5mm, tegen 43mm bij m’n P-hals. Best wel een verschil dus…. Dit sterkt m’n idee om er een P-hals op te zetten.

Snaren:
045-105, nog nieuw, ik zie wel hoe ze het uithouden…. Nu nog wat metalig, ik houd er niet zo van.

Elektriek:
Knoppen functioneren prima. Draaien soepel, werking is goed. Zowel de 2x volume, als de tonepot.
De jack-insert oogt wat goedkoop, maar werkt goed.

Hoe speelt en klinkt ie?:
Door het combineren van je hals,- en brugelement heb veel mogelijkheden, daarbij een goede tonepot, en je sound kan alle kanten op. Best wel goed eigenlijk. Het lompe laag van m’n Fender PJ heeft ie niet, het bruggeluid van m’n Fender best wel…. Afgezien het metalige nieuwesnarengeluid…
De hals speelt best vlot, misschien kan ik er meer over zeggen na een avondje met de band.
Sustain is verrassend goed.

Conclusie:
Eigenlijk verrassend goed basje!
Ik had links en rechts al gelezen dat de kwaliteit niet fantastisch is, maar hij valt me erg mee.
Ik kwam overigens ook wel positieve reactie tegen.
Hoe hij (of zij) er over een jaar aan toe zou zijn weet ik niet, en zal ik ook niet weten. Hij blijft in ieder geval niet origineel.
Wat ik nu in kan schatten zal de hals het zwakke punt zijn. Die body zit volgens mij wel snor.
Voor een beginner best een leuk ding, misschien een beetje zwaar…
Maar die €99,- vind ik ‘m wel waard.

Afbeelding

Uiteindelijk zal alleen de body overblijven. De hals en tuners gebruik ik voorlopig. Ik maak ‘m nog wel even in de F-vorm, en schuur het logo eraf.
Knoppen, pot’s en bedrading zullen vervangen worden, net als de hals. Deze zal vervangen worden door een Full Maple Precision hals van een gerenommeerd merk. De elementen worden tzt ook vervangen door betere. Net als de tuners. Daar komt ook nog een Drop-D bij.
Nu kun je zeggen: waarom koop je niet in één keer een betere bas? Dan heb je dus (nog) geen last van het DHZ-virus. :wink:

Concorde
Laatst gewijzigd door Concorde op 04 apr 2013, 20:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Musicman Stingray5 LE2008 Sequoia Gold, HB PB-50 project, Warwick Tubepath 10.1, Warwick 611 PRO, Taurus Neo 210, TC Electronic BQ250, Zoom B3
Gebruikersavatar
Didi B
Berichten: 267
Lid geworden op: 10 dec 2012, 22:00

Bericht door Didi B »

Leuk verslag. De Bassist heeft ook een aantal keren van die budgetmeuk getest en ook daar komen ze er best ok uit. Niet top, wel beter te maken. Een beetje TLC en ze zijn prima te bespelen en meteen goeie snaren erop zetten als ik mij het goed herinner.
Dat die body zo zwaar is van populier verbaasd mij een beetje. Ik dacht dat populier een lichte houtsoort is! Heb je de elementen er al uitgetrokken om te kijken wat er onder zat?
Eerst denken, dan doen, dan overdenken en overdoen!
Gebruikersavatar
Concorde
Berichten: 1148
Lid geworden op: 18 mar 2010, 21:08

Bericht door Concorde »

Inmiddels weer wat wijzer...
Vandaag de hals losgeschroefd.
De body is voorzien van een laagje fineer, maar wél van één met een mooie tekening. Dat verklaart misschien het gewicht Didi....
De hals zit echt super netjes strak in de pocket. Zo heb ik ze nog nooit gezien...
De tuners zijn dus K*T... Er zit 0,7mm ruimte/speling tussen bus en as :facepalm: . Je kunt er redelijk mee stemmen, maar ben er inmiddels achter dat ze wel wat ontstemmen.
ik heb inmiddels een setje andere (gebruikte) snaren gemonteerd, en nu klinkt íe zoals ik wil! Niet meer dat heldere metalige, maar mooi donker.
De frets zijn matig; ik heb alles bij elkaar 2 uur met de oude snaren gespeeld, voordat ik ze verving, en er was al slijtage op de frets zichtbaar. Pisbakkenijzer dus.

De headstock is inmiddels zoals íe moet zijn: in de F-vorm.
Logo was er zo af, volgens mij zelfs geen laagje blanke lak erover.
Voorzijde van de headstock is geschuurd en in de blanke lak gezet, geen logo, maar dit lijkt me meer info voor in het DHZ- sub-forum. :wink:

Gisteravond met de band gerepeteerd, en daar hield íe zich goed staande! Sound was eigenlijk best goed!

Blijft voor mij nog steeds overeind: De body is OK, de hals, en alles wat daaraan zit, niet....

Foto vd toets....
Afbeelding

Body..
Afbeelding

Headstock voor modificatie....
Afbeelding
Musicman Stingray5 LE2008 Sequoia Gold, HB PB-50 project, Warwick Tubepath 10.1, Warwick 611 PRO, Taurus Neo 210, TC Electronic BQ250, Zoom B3
Gebruikersavatar
Steeferdesteef
Berichten: 777
Lid geworden op: 26 jan 2007, 14:27

Bericht door Steeferdesteef »

Witte slagplaat op sunburst is idd niet zo mooi, vind ik.
Ik heb mijn eigen witte slagplaat op mijn SB Jazz beplakt met zwarte plakfolie.
Ziet er veel beter uit zo en scheelt een nieuwe slagplaat, boren en vijlen. Hoe lang het goed blijft weet ik nog niet.
Kom ik vanzelf achter.
Zie DHZ topic voor plaatjes.
Squier P, Squier JB, Squier JB 5, Harrie Beton Precision Beest, Harley Benton Ray 5.
Gebruikersavatar
Concorde
Berichten: 1148
Lid geworden op: 18 mar 2010, 21:08

Bericht door Concorde »

Ik heb inmiddels een blanco plaat rode tort gescoord via MP, en deze in de juiste vorm gezaagd, geschuurd, gevijld en gedremeld. Resultaat mag er zijn (al zeg ik 't zelf...) :wink:

Afbeelding
Musicman Stingray5 LE2008 Sequoia Gold, HB PB-50 project, Warwick Tubepath 10.1, Warwick 611 PRO, Taurus Neo 210, TC Electronic BQ250, Zoom B3
Gebruikersavatar
Mach1
passantenhaven
Berichten: 8316
Lid geworden op: 31 aug 2010, 18:13

Bericht door Mach1 »

Nou, dat is een hele verbetering!
1955 Fender Precisionbass
2022 Fender Roadworn Flea Sig Jazzbass
2023 Squier Sonic CAB Precisionbass


1969 Dynacord Hifi Favorit II
Euphonic Audio NL210.
Gebruikersavatar
Concorde
Berichten: 1148
Lid geworden op: 18 mar 2010, 21:08

Bericht door Concorde »

Zèker!
En er gaan nog vele modificaties volgen, puur uit hobby.
Maar na een aantal oefensessies ben ik nog steeds positief verrast over de sound! :dance:
Musicman Stingray5 LE2008 Sequoia Gold, HB PB-50 project, Warwick Tubepath 10.1, Warwick 611 PRO, Taurus Neo 210, TC Electronic BQ250, Zoom B3
Gebruikersavatar
sjonniex
Berichten: 79
Lid geworden op: 10 dec 2006, 01:57

Bericht door sjonniex »

Beetje late reactie misschien, maar ik heb er pas ook een besteld bij
Thomann, om lekker in de oefenruimte te kunnen laten slingeren.

Inderdaad ben ik ook aangenaam verrast door de kwaliteit van deze bas.
Bespeelbaarheid is heel aardig na een afstelbeurtje, en ook over het geluid
heb ik weinig negatiefs te melden. (Wel vrijwel direct voorzien van een
nieuw setje GHS boomers)

Sterker nog, de gitaristen in de band blijven maar roepen dat hij zo geweldig klinkt.
In 1e instantie dachten ze zelfs dat het een echte Fender was omdat ik er een Fender
decal op geplakt het (Gewoon om te kijken of ik dat kon), en de kop een beetje heb
bijgewerkt. Het kostte me zelfs moeite om hen te overtuigen van het nep zijn
(Kun je nagaan hoeveel verstand ze ervan hebben..)

Al met al speel ik er al een poosje op, en hij valt absoluut niet tegen. de
tuners werken prima, de bas ontstemd zo goed als niet, en ook de fret-slijtage
valt denk ik wel mee, want is me nog niet opgevallen (Ik zal nog eens goed kijken).

Het gewicht vind ik ook niet wereldschokkend, Ik vind hem niet zwaar.

Geen minpuntjes? Ja, toch wel een paar. Hoewel ik hem weinig gebruik, kwam
ik er op een gegeven moment achter dat de tone pot niks doet. Even snel gekeken,
maar alle bedrading zit vast, dus dat wordt nog vervolgd.
Verder zitten de schroefjes van de pickups scheef, en zijn de pup's niet verder
naar beneden te stellen, wat in dit geval wel nodig is. Wordt dus gaatjes dicht
lijmen met tandenstokers of luciferhoutjes, en opnieuw boren.

Om een kort verhaal lang te maken: Prijs/kwaliteit verhouding is wat mij betreft hoog!
Put some bass in this place!!

Peavey Milestone
Warwick LWA 500
Harley Benton PB-20
EBS Neo 112
Zoom R16
Warwick Gnome
bvaes
Berichten: 159
Lid geworden op: 22 mei 2014, 12:05

Bericht door bvaes »

Ik heb deze bas ook, ongeveer 10 jaar geleden gekocht als mn eerste bas.
Zit vol met kleine mankementen als scheve schroeven en zwakke pick ups, maar heeft een echt lekkere hals.
Ze heeft bij mij de laatste 6 a 7 jaar maat staan stof te vergaren, maar recent fretloos gemaakt en een DiMarzio model one pickup in gestopt en nu speel ik er constant op. 8)
Misschien wel de beste €99 die ik ooit heb uitgegeven :D
Plaats reactie