Review: Squier Vintage Modified Jaguar Bass Special SS CAR

Plaats hier reviews van bassen, versterkers, snaren, effecten etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
KvE
Berichten: 10968
Lid geworden op: 07 mar 2008, 22:09

Review: Squier Vintage Modified Jaguar Bass Special SS CAR

Bericht door KvE »

Omdat ik met serieuze problemen kamp in mijn linkerschouder, ben ik op zoek gegaan naar een leuke shortscale (30") om toch een beetje te kunnen blijven bassen en vooral ook de band niet te veel op te houden (ze repeteren niet zonder bassist, op zich een goed ding).

Ik dacht aan een Bronco of Mustang, maar het werd een Jaguar:

Afbeelding

Voor een luttel bedragje nieuw gekocht: 238 euro...

Vandaag heb ik 'm eindelijk even een snel afstelbeurtje gegeven, en getetst op mijn oefen-setup thuis.

Afbeelding


Eerste indruk

Hoe is het mogelijk. Het uiterlijk design is zeer goed doordacht, de looks vind ik echt klasse. Voor dit geld zelfs grote klasse. Zelfs de viltjes onder de strapbuttons zijn wit, zodat ze passen in de hele looks van het ding. De kleur CAR heeft een prachtige metallic sprankeling. De afwerking voelt en oogt buitengewoon netjes, alleen aan de hals kun je zien dat de houtsoorten niet heel duur zijn geweest. De toets ziet er perfect uit, maar de achterkant vertoont een miniem klein bruin vlekje wat er in een duurdere prijsklasse niet doorgekomen was. No problem. De slagplaat is 3-laags zwart/wit/zwart.

Constructie

Nagenoeg feilloos. Alleen de controlplate is voor een uiterst kritisch oog een halve millimeter te breed, maar de hals-body constructie is naadloos het lakwerk onberispelijk en zelfs het fretwerk klasse. "Crafted in Indonesia" is dus niet verkeerd wat dat betreft.
De pickups zijn correct gemonteerd qua hoogte en hoek en uitlijning, en laten zich gemakkelijk verstellen, net als de brug, die keurig is uitgelijnd.
De tuners zijn niet bijzonder maar goed genoeg, de topkam zit er erg netjes op, er valt wat mij betreft niets op aan te merken.

Setup

Recht uit de doos heeft de bas een wat hoge actie, wat gebruikelijk is en zo verholpen. De intonatie is spot-on. Ook de pups staan precies goed.

Electronica

Goedkope potmeters van 250k die het uitstekend doen. De balans tussen de pups is goed afgestemd. Uiteraard krijgt hij de treble-bleed mod straks, en misschien zelfs een TBX control, als dat in de (paint-shielded) cavity past. Ik denk dat dat wel lukt. Eerst maar eens in de band proberen, want hij klinkt eigenlijk al uitstekend nu.

Klank

Recht uit de doos even stemmen en droog pielen laat je al horen dat de klank prima is. Geen hele rijke houtklank, maar een droge, heldere klank met behoorlijk wat sustain en draagkracht. Geen dead spots.Versterkt wordt dat nog eens extra duidelijk en hoor je ook de goede balans tussen de pups. Hij kan een uitstekende P-klank, maar ook een lekkere J-knor neerzetten. De 250k potjes zorgen ervoor dat hij geen agressieve klank produceert, maar met 500k of 1meg pots, of zelfs een TBX-control zal dat geen probleem zijn.

Speelgemak

De PJ-setup geeft van zichzelf al de duimposities die ik het meest gebruik, wat ik altijd al lekker vind bij J en PJ bassen.
Hij nodigt uit tot slappen, wat voor mij wel iets zegt. Slechte bassen doen dat niet bij mij.
De actie is heel laag te stellen, bij shortscales heb je een wat lagere snaarspanning, dus in de praktijk zal ik die wel weer een tikkie hoger zetten. Wel levert die lage spanning een andere (grotere) dynamiek op, waar ik persoonlijk wel van hou.
Van neckdive heeft deze bas geen enkele last.

Conclusie

Het is jammer dat ik niet langer dan een paar minuten kan spelen momenteel, dus deze review is wat voorbarig, maar ik merk aan alles dat dit een blijvertje is zolang ik problemen met mijn schouder heb, en ook daarna denk ik niet dat deze gaat verstoffen in een hoekje. Ik moet hem nog testen in een band-setup, maar alles wijst erop dat hij met vlag en wimpel gaat slagen voor die test. Een aanrader dus!
Gebruikersavatar
dumBASS
Berichten: 448
Lid geworden op: 23 dec 2004, 00:52

Bericht door dumBASS »

Leuke review! Leuke bas ook, ziet er gaaf uit. Ik begin er steeds meer zin in te krijgen om er ook een te bestellen tzt, betaalbaar GAS! :D

Wat ik me afvraag hoe de overstap voelt tussen short- en longscale? Zou het goed te doen zijn om dit naast elkaar te blijven spelen?
Gebruikersavatar
KvE
Berichten: 10968
Lid geworden op: 07 mar 2008, 22:09

Bericht door KvE »

dumBASS schreef: Wat ik me afvraag hoe de overstap voelt tussen short- en longscale? Zou het goed te doen zijn om dit naast elkaar te blijven spelen?
Ik heb al een tijd naast mijn 34"bassen een 32"", mediumscale dus, en ik merk geen problemen bij het omschakelen.
Wel is het heel even wennen steeds, maar langer dan een paar minuten duurt dat nooit.
Gebruikersavatar
Hans58
Nestor Magnificus
Berichten: 26360
Lid geworden op: 01 jan 2005, 20:30

Bericht door Hans58 »

Dat is ook mijn ervaring; ik heb naast allemaal long scale Precisions ook 2 shorties (de Eastwood Classic hollowbody en een ouwe Aria A-200) maar ik merk eigenlijk nauwelijks verschil als ik lang en kort na elkaar oppak.

Leuke review trouwens!
Hans

"Eigenlijk is een P-bas nog het ultiem stoere ding" - Dr Teng

"Er is niet een Hondo die ook maar ooit iemand gelukkig heeft gemaakt!" - SpcMnk
Gebruikersavatar
ThaRoadWarrior
Berichten: 540
Lid geworden op: 25 jul 2008, 14:31

Bericht door ThaRoadWarrior »

Leuek review. En een hele mooie bas, gefeliciteerd !

En nu niet teveel spelen, eerst beter worden !
My band: Black Stone Roses
Gear: FenderBird, FrankenP, Epiphone JCS, Rumble500v3
Gebruikersavatar
JoostT
Berichten: 684
Lid geworden op: 22 aug 2010, 00:44

Bericht door JoostT »

Ik heb altijd veel last met omschakelen, daarom geen short (of 35 inch) bassen er naast voor mij. Kan wel iets te maken hebben met dat ik ook fretloos speel. Zit altijd bovenop de fret met mijn vingers. Bij een shortscale heb je dan zo een verkeerde noot te pakken :facepalm:
gibbermann
Berichten: 5
Lid geworden op: 02 nov 2013, 19:44

Bericht door gibbermann »

ik heb dit basje ook, en ben er heel gelukkig mee.
klinkt te gek, veel output, en speelt lekker licht.

enige probleem wat ik heb, is dat als ik hard speel ,de e snaar de P pickup raakt. je krijgt dan een harde tik.
is hier iets aan te doen, anders dan nieuwe elementen plaatsen?
Gebruikersavatar
PMJ
Berichten: 2654
Lid geworden op: 06 jun 2012, 13:43

Bericht door PMJ »

Je kan de pickup wat omlaag schroeven (schroefjes in de zijkant van de pickup wat vaster draaien). Let wel op dat het geluidsniveau van je snaren in balans blijft.
McDreads
Berichten: 263
Lid geworden op: 07 jan 2008, 01:25

Bericht door McDreads »

Zwarte isolatie tape over de polepieces plakken
Alembic Orion
Adamovic Eclipse
I'm not deaf, I'm just ignoring you!
gibbermann
Berichten: 5
Lid geworden op: 02 nov 2013, 19:44

Bericht door gibbermann »

Ik heb het element inderdaad al iets lager gezet, maar ik wil niet te veel output inleveren.
Isolatietape ga ik proberen! Thanks!
butters
Berichten: 1348
Lid geworden op: 12 sep 2005, 17:15

Bericht door butters »

mooie review

over omschakelen tussen short 30" en longscale. ik speel op allebei fretless. het omschakelen duurt maar een paar minuutjes.
de shortscale is wel moeilijker qua intoneren na de twaalfde fret, daar gaat het soms wel eens mis :-)
Plaats reactie