Warwick Rockbass Streamer Standard

Plaats hier reviews van bassen, versterkers, snaren, effecten etc.
Plaats reactie
Dinohyus Hollandi
Berichten: 92
Lid geworden op: 22 sep 2012, 21:23

Warwick Rockbass Streamer Standard

Bericht door Dinohyus Hollandi »

Ok, bij deze dan een impressie van mijn nieuwe speeltje, een Warwick Rockbass Streamer Standard. Het betreft een exemplaar in de Honey Violin finish met serienummer G-xxxxxx-12, dus gebouwd in juli 2012, in de Volksrepubliek China.

Ik zal het maar bekennen: ik ben helemaal verzot op mijn Thumb BO BN. Het is een monster van een bas die nog heel lang in mijn bezit zal blijven, maar zij heeft een nadeel: ze is nogal zwaar van gewicht... Daarnaast is naast het lage B-geweld een normalemensenviersnaar ook gewoon leuk om te doen. De Streamer zal het dus moeten opnemen tegen deze geweldenaar. Is dat een eerlijke vergelijking? Nee, maar het geeft wel een idee van hoe dit budgetmodel het doet ten opzichte van een "echte" Duitse Warwick.

Afbeelding

Eerst de afwerking van de Streamer. Het predicaat "Made in China" staat allang niet meer voor goedkope namaakrommel die na twee keer aanraken uit elkaar valt. Mijn PrimaLuna buizenversterker en deze bas zijn daar duidelijke voorbeelden van. Het houtwerk is superstrak afgewerkt zonder rare onregelmatigheden. De frets zijn goed gevlakt en volledig braamloos, maar hebben ten opzichte van de Thumb aan de randen nog wel een hint van scherpte over zich. Toch wordt dit niveau bij budgetmodellen vaak niet gehaald. Twee kleine dingetjes vielen me wel op: er is een klein beetje ruimte in de passing tussen hals en body (een verbinding die overigens heel stabiel is uitgevoerd) en de knoppen voelen erg plastic-achtig en zitten niet helemaal recht op de potmeters. Ze functioneren ondanks dat wel helemaal naar behoren en vooral de toonregeling is meer dan alleen een aan-uit-achtige draaiknop.
De bas wordt geleverd met alle benodigde afstelgereedschappen en een paar straplocks om op je draagriem te bevestigen. De handleiding is adequaat maar wellicht wat summier. Af fabriek is de bas best goed afgesteld, maar ik heb de actie toch wat lager gezet dan de standaard afstelling.

Afbeelding

Afbeelding

De hardware is van de bekende Deutsche kwaliteit. De gesloten, goed bedienbare en rotsvaste stemmechanieken, tweedelige, in alle richtingen verstelbare brug en de Just-A-Nut verstelbare topkam zijn van onberispelijk niveau. Lekker!

Afbeelding

Afbeelding

Dan nu het belangrijkste: hoe speelt en klinkt dit ding? Door het bescheiden gewicht van nog geen drie kilo (iets meer dan de helft van de Thumb) zal je niet snel rugklachten oplopen. De hals is niet de dunste die ooit op een basbody is geschroefd, maar speelt door de goede afwerking erg comfortabel en is best wel snel. De twee pickups hebben elk hun eigen volumeregelaar waarmee de gewenste combinatie tussen de twee te regelen is. Het systeem van de Thumb (één volumeregelaar en een blendregelaar) vind ik persoonlijk prettiger werken.
De bekende Warwick-huissound is duidelijk aanwezig in de Streamer. Met de nadruk op de halspickup is een lekker warm rond geluid te creëren. Verschuif je de nadruk naar de brugpickup, dan is een agressief grommend geluid je beloning. Het is allemaal wat je van een Warwick mag verwachten. Toch mist de Streamer ten opzichte van de Thumb een zekere mate van autoriteit, of zelfs wat arrogantie. Het is onmiskenbaar Warwick, maar met een flinke dosis lichtvoetigheid. Het is zeker niet slecht en klinkt heel behoorlijk, maar het Duitse zusje legt letterlijk en figuurlijk veel meer gewicht in de schaal. Wellicht zijn de snaren die op de Streamer zitten (Warwick's eigen brouwsels) hier ook debet aan. Ik vind ze ten opzichte van de D'Addario's die ik op de Thumb heb zitten erg metalig en wat schel klinken. To be continued dus...
Dus, is de Rockbass Streamer Standard een goed instrument voor beginners of zelfs wat meer gevorderde bassisten? Zeker! Zou ik haar, voor de 430 euro's dat dit ding ongeveer moet kosten, aanraden aan een ander? Absoluut! Heb ik spijt van deze aankoop? Nope. Is het ding te vergelijken met een "echte" Duitse tropische houtsoorten Warwick? Hmmm, nee, maar gezien het aanzienlijke prijsverschil mag je dat ook niet verwachten.

Afbeelding

Tot zover deze impressie. Hopelijk kan iemand er zijn of haar voordeel mee doen.

Tschüß!
Laatst gewijzigd door Dinohyus Hollandi op 14 dec 2013, 12:56, 2 keer totaal gewijzigd.
In true listening nothing is heard.
Gebruikersavatar
frank24
Berichten: 1351
Lid geworden op: 19 jan 2010, 20:17

Bericht door frank24 »

Mooie vergelijking.
Wat betreft het snarendeel wil ik ook even inhaken, ik ben zelf sinds een aantal maanden afgestapt van de Warwick black labels die ik overigens altijd met volle tevredenheid gebruikt heb. Maar ik wilde iets wat hier en daar net wat strakker klonk en toch de aggressieve sound behoudt.
Ik ben uitgekomen bij D'Addario ProSteels, Ik heb nog geen strakkere B gehoord, maar ook de overige snaren in deze set klinken net wat meer overtuigend en meer clean en toch aggressief.
Wellicht leuk om in de toekomst een nieuwe vergelijking te doen wanneer beide bassen dezelfde snaren hebben?


Ik heb ook het een en ander uitgezocht wat nou de verschillen zijn tussen de duitse Warwicks en de chinezen/koreanen.
Het komt er op neer dat de mechanieken, brug, topkam en knoppen identiek zijn geworden sinds Warwick de Rockbass afdeling ook is gaan uitrusten met de 2delige W brug.
Het grote verschil zit dus in de electronica, die is een tikkie goedkoper dan die in de duitsers maar nog steeds degelijk. De frets, want deze zijn niet van de gepatenteerde messing legering die voor de duitsers gebruikt wordt. En uiteraard houtsoorten en de afwerking ervan.

Al met al zijn de kernonderdelen dus het zelfde en heb je met wat afstelwerk een heel goed spelende bass.
"Warwick, Musicman, Marshall en Mesa Boogie misbruiker"
DiMarco

Bericht door DiMarco »

Leuke review, bedankt voor de tijd die je erin gestoken hebt en het delen van de bevindingen!
Bijna nergens is een dergelijk vergelijk te vinden en buiten de youtube filmpjes om kun je geen impressie krijgen van waar je mee te maken krijgt met een Chinese Wick.

Ik heb gemerkt dat vraagprijzen voor tweedehands Duitse modellen flink aan het stijgen zijn maar ook dat ze erg lang te koop blijven staan, ik verwacht dat die vraagprijzen dus wel weer zullen zakken.

Wat is wijsheid denken jullie, een tweedehands Duitser op de kop tikken of een nieuwe Pro/Artist serie danwel Rockbass aanschaffen?

Ik ben tot nu toe altijd voor de tweedehandsjes gegaan maar heb alleen de 5snaar Dolphin Pro1 gehouden omdat deze in mijn beleving de andere Warwicks de baas is qua verschillende geluiden. Het slap geluid van mijn 1992 Thumb NT viel me enorm tegen omdat deze al zijn body verloor en een naar klikkend geluid voortbracht en de beroemde "growl" er helemaal niet in zat. Hoe zit dat met de Thumb BO? De Streamer Stage I daarentegen heeft werkelijk de vetste slap tone die ik ooit heb mogen meemaken en zijn zoemende grom doet je meteen aan oude Jamiroquai albums denken. Waarom ik die verkocht heb? Vlaag van verstandsverbijstering. Eigenlijk wil ik hem weer terug.

Wat alle Warwicks wel nodig hebben in mijn beleving is een stukje toegevoegde warmte van bijvoorbeeld een buizen voorversterker of een buizencompressortje als de Markbass Compressore. De bas opzich klinkt erg "hi-fi" en modern. Wil je een meer oldskool geluid dan lukt dat niet zonder hulpmiddelen. In die gevallen pak ik toch mijn Rickenbacker eerder op want die klinkt als een oldskool kanon over elke versterker.
Dinohyus Hollandi
Berichten: 92
Lid geworden op: 22 sep 2012, 21:23

Bericht door Dinohyus Hollandi »

De RB Streamer Std is echt een lekker basje, maar toch, een Duitser is wel beter. De Koreanen ken ik niet dus daar kan ik niks over zeggen.
Ik ben een waardeloze slapper maar dat is inderdaad een punt waar de Rockbass door zijn metalige en lichtvoetiger klank een voordeel heeft ten opzichte van de Thumb. Vergelijk het maar met een slank atletisch Chineesje versus een dikke bierdrinkende Duitser. *verstopt zich in de kast*
In true listening nothing is heard.
Gebruikersavatar
baskruit
Berichten: 1201
Lid geworden op: 14 jul 2011, 13:55

Bericht door baskruit »

Een nadeel van die streamers vind ik wel dat de pickups een volkomen incourante maat hebben. De klusser die ik ben komt dan niet lekker aan zijn trekken. Een van de redenen waarom ik een duitse fretless streamer standard weer doorverkocht.
Druk op CTRL-W voor de advanced options
Gebruikersavatar
frank24
Berichten: 1351
Lid geworden op: 19 jan 2010, 20:17

Bericht door frank24 »

Volgens mij gebruiken ze die afwijkende pickupmaat bewust. Net als Yamaha, die gebruikt ook een hoop onderdelen net even zo afwijkend dat je het niet zomaar kan vervangen voor wat anders.
De fabrikant weet wat de sterke punten van deze "budget" instrumenten zijn en ook waar de zwakkere liggen. Als je er voor zorgt dat die niet zomaar aan te passen zijn. Krijg je dus ook niet dat ze "té" goed verkopen omdat ze met een kleine aanpassing goed concureren met de duurdere variant.
"Warwick, Musicman, Marshall en Mesa Boogie misbruiker"
Gebruikersavatar
Bornlivedie
Berichten: 4354
Lid geworden op: 04 jun 2006, 00:03

Bericht door Bornlivedie »

Mooie Sonus Fabers! :dance:
Bidet as it may
Dinohyus Hollandi
Berichten: 92
Lid geworden op: 22 sep 2012, 21:23

Bericht door Dinohyus Hollandi »

Dank u dank u! De Cremona Auditor M's zijn inderdaad hele mooie luidsprekers, zowel om naar te kijken als om naar te luisteren. :jaaaaa:
In true listening nothing is heard.
Plaats reactie