Review: Dean EAB Playmate

Plaats hier reviews van bassen, versterkers, snaren, effecten etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Plien
Berichten: 39
Lid geworden op: 20 feb 2013, 12:12

Review: Dean EAB Playmate

Bericht door Plien »

Dean EAB Playmate - Tweedehands
Deel 1

Afbeelding

Specs:

- Select Spruce Top
- Mahogany Body
- 34" Scale
- 1-5/8" Nut
- Set Mahogany C Neck
- Rosewood Fingerboard
- Pearl Dot Inlays
- Sealed Die Cast Tuners
- Celluloid Binding / Rosette
- Rosewood Bridge


Eerste indruk:

Nou het is een tweedehandsje dus mijn eerste indruk was: Oef, die heeft een schoonmaakbeurt nodig! Een aantal krassen die erop zaten bleken eigenlijk vlekken te zijn dus na wat poetsen ziet hij er weer top uit. Het fingerboard zal nog wel wat ‘langdurig’ werk nodig hebben, ik heb er nu wel al lemon oil (dunlop) opgesmeerd maar erg kwam me toch een rans vanaf! Dus over een of twee weekjes maak ik dat nog goed schoon met zippo benzine en daarna natuurlijk weer lemon oil. Het is best een gigantisch ding moet ik zeggen, ik ben vrij klein maar ik kan wel redelijk wat bass hebben. Toch even uitproberen hoe hij nou lekker speelt. Nou dat was dus al snel gevonden en hij speelt heerlijk! Ik kan niks over de fabrieksinstellingen zeggen maar hoe hij nu afgesteld was, dat was fantastisch. Verder is het ook erg apart om op 34” te spelen, ineens zitten de fretten ergens anders!

Afbeelding
Poetsen!

Geluid:

Er komt best een flink akoestisch geluid uit, je wordt niet omver geblazen maar zeker binnen kan je met gemak met 3 a 4 spaanse gitaren of 2 a 3 western gitaren meekomen. Dan moet je natuurlijk niet de snaren aaien! Buiten verdwijnt er wel vrij veel geluid maar nog steeds genoeg om de rol van bassist te vervullen. Hij heeft een heel warme volle klank, heel anders dan op een elektrische bass.

Afbeelding


Afbeelding

Uiterlijk:

Tsjah, je kan veel over deze bass zeggen maar mooi is hij wel. De zwarte hooglans staat erg ‘luxe’ en het rosewood hout dat voor de hals en de brug is gebruikt staat er mooi bij. De brug is in de typische V vorm van Dean, een erg leuk detail. Wel heel jammer zijn de witte randen die als omlijningen zijn gebruikt want die zijn bij mij ontzettend geel! En ik denk dat dat na verloop van tijd bij elk exemplaar wel gebeurt.

Afbeelding

Elektrisch:

Helaas heb ik hem versterkt nog niet aan de praat gekregen, ik denk dat er ergens een draadje los zit. Maar aangezien de bedrading helemaal onderin de klankkast zit is het wel even een uitdaging om dat te maken, een project voor een ander keertje dus!

Afbeelding

Gebruiksgemak:

Hij is erg groot dus dat is wel een klein minpuntje, maar nog steeds goed te bespelen. De hals is erg glad dus je kan razendsnel heen en weer gaan. De stemmechanieken zijn gewoon zoals ze horen te zijn dus dat gaat prima. Ik heb er ook nog een gigbag bij gekregen, en dat is echt niet veel soeps. Niet die gigbag kopen!

Afbeelding

Plus en min:

Plus:
Hard en warm geluid
Prettige hals
Mooi uiterlijk
Fijne afstelling

Min:
Buiten minder hard
Lelijke witte omlijningen
Elektronica?
Gigbag
Snel krassen

Afbeelding
Samen met de spaanse gitaar

Dit weekend vertrek ik voor een weekje naar Frankrijk dus dan kan ik hem beter uittesten qua gebruik en geluid. Dan zal ik mijn zus met haar spaanse gitaar begeleiden (ze speelt niet zo hard dus ik overstem haar nu al met gemak!) en waarschijnlijk zijn er nog meer gitaren aanwezig! Dus over ongeveer 1,5 a 2 weken zal ik deel 2 van dit review plaatsen, misschien is mijn mening dan nog veranderd.

Disclaimer: Dit is een bass uit de lagere prijsklasse van de akoestische bassen, houd daar dus wel rekening mee bij het lezen van dit review. Ook is dit mijn 1e EAB en 2e bass, dus ik heb nog niet veel ervaring!

Vragen, opmerkingen en aanvullingen zijn welkom!
Bassen: Curzon Jazz Bass Polly / Dean EAB Playmate Baloo
Wishlist: Markbass CMD JB Players School / Squier VM Fretless
Gebruikersavatar
Freddy Lee
Berichten: 5937
Lid geworden op: 06 dec 2010, 16:20

Bericht door Freddy Lee »

Leuke review, Paulien. Ik heb zelf ook Playmate gehad maar kon er totaal niet mee overweg. Na een tijdje spelen kreeg ik last van mijn ribben omdat die klankkast zo enorm groot is en tegen mijn rechter ribbenkast aandrukte. Veel plezier in Frankrijk trouwens!
Basjes: Godin Shifter Classic - Squier Classic Vibe 60s Precision Bass OWT
steekie schreef:Je blijft me verbazen Fred,maar het wordt er idd. wel steeds beter op...
Gebruikersavatar
chaney
Berichten: 621
Lid geworden op: 16 jan 2006, 19:41

Bericht door chaney »

Leuke en goede review! Ik heb zelf dezelfde bas (maar dan naturel kleur), en mijn ervaringen zijn vergelijkbaar met de jouwe. Prima bas om akoestisch op te spelen en inderdaad had ik versterkt ook wat problemen met de bedrading. Dat heb ik inmiddels ook zelf verholpen, en dat met mijn twee linkerhanden!
BaCh BJB Jazz (relic)
BaCh '54 Precision
Harley Benton mv-4 PJ
Ashdown ABM C210-300
Roland Cube Bass 30
Gebruikersavatar
jeroentg
Berichten: 592
Lid geworden op: 04 apr 2007, 17:46

Bericht door jeroentg »

Freddy Lee schreef:Leuke review, Paulien. Ik heb zelf ook Playmate gehad maar kon er totaal niet mee overweg. Na een tijdje spelen kreeg ik last van mijn ribben omdat die klankkast zo enorm groot is en tegen mijn rechter ribbenkast aandrukte. Veel plezier in Frankrijk trouwens!
+1
Fender LE Lightweight Ash Am. Prof. J Bass • Fender AS P Bass • Yamaha Superbass 1200S • Yamaha BB414 • Yamaha BB415 • Kala UBass • RMI/Lehle Basswitch IQ DI • Tech21 Bass Fly Rig • SansAmp BDDI V2 • Fender Rumble 100 •
Gebruikersavatar
Concorde
Berichten: 1148
Lid geworden op: 18 mar 2010, 21:08

Bericht door Concorde »

Ik heb er ook één gehad.
Best geinig..... maar voor mij niet meer dan dat...
Ik noemde hem/haar altijd liefkozend mijn 'roeiboot'! :wink:
In het begin dacht ik ook dat hij versterkt niet werkte, maar het piëzo element heeft zó weinig output, dat de versterker flink opgeschroefd moest worden!
Ook heb ik de 'brugkam' behoorlijk ingevijld om de actie te verlagen, en dat was een hele verbetering!
Jammer dat er geen tuner en voorversterker in zit, maar da's natuurlijk ook een centenkwestie....
Musicman Stingray5 LE2008 Sequoia Gold, HB PB-50 project, Warwick Tubepath 10.1, Warwick 611 PRO, Taurus Neo 210, TC Electronic BQ250, Zoom B3
Gebruikersavatar
Freak
Berichten: 608
Lid geworden op: 30 nov 2012, 17:15

Bericht door Freak »

Zonder voorversterker recht in de versterker geprikt, zal een piezo VEUL lelijker klinken dan met een voorversterker met hoge ingangsimpedantie. Als ik jou was, zou ik er dus een voorversterker inzetten (of in een kastje bouwen, als effectpedaal). Je zou er zelf 1 in elkaar kunnen solderen (KLIK) of gewoon kant en klaar kopen.

In deze thread over problemen met piezo's zegt iemand:

"mounting is a critical area to performance. Without good mounting, you tend to get physical noise and rumbling, or low output. Good piezos also often have a coating or a damping material between elements to fight noise issues and make them more resilient.

As for preamps, you need something designed for piezos, which means a preamp with much higher input impedance than you get in a typical mic pre. The impedance correction is critical, otherwise you're amplifying a squirrely signal with a weird, unnatural EQ curve. Also a piezo output cannot survive a long cable run without a pre. I believe having the right input impedance is more important for low frequencies than it is for highs."
Squier VM P '07 - TI JF344
Squier CV 50s P '10 with Hendrix upgraded pickup - LaBella 760FS
Plaats reactie