Review Zoom MultiStomp 60b

Plaats hier reviews van bassen, versterkers, snaren, effecten etc.
Gebruikersavatar
ThaRoadWarrior
Berichten: 540
Lid geworden op: 25 jul 2008, 14:31

Review Zoom MultiStomp 60b

Bericht door ThaRoadWarrior »

Review Zoom MultiStomp 60b
Afbeelding

Gekocht / prijs:
Besteld via de webshop van BAX, prijs 94 euro.
Ik heb al hele series effecten geprobeerd en blijf toch een beetje zoeken naar een soort minimalisme. Enerzijds uit gemak; wat is makkelijk op te zetten en te vervoeren. Anderzijds uit praktische overweging; wat heb ik nou werkelijk nodig, wat gebruik ik en wanneer.
Eigenlijk nooit veel interesse gehad in multi effect bakken, en ook het digitale aspect sprak me nooit direct aan. Beetje gevoelskwestie. Totdat ik deze kleine jongen voorbij zag komen op het net, en mijn aandacht trok; klein, handig, veel mogelijkheden, en intussen aardig wat enthousiaste gebruikers !
Zou dit mij de mogelijk geven om een paar bruikbare effecten in te zetten, en nog een hele serie andere achter de hand te hebben om naar hartelust te experimenteren, zonder elke keer weer effecten op te sporen op marktplaats, om het merendeel even later weer de deur uit te doen ?

Eerste indruk:
Snelle levering, na een paar dagen gewacht te hebben tot ze beschikbaar kwamen via de BAX website.
Een doosje met een pedaal erin, ongeveer ter grote van een standaard Boss pedaal; nice !
Netjes verpakt, met 3 kleine manuals (Duits, Frans en Engels). Ook wordt een setje van 2 Maxell alkaline AA batterijen meegeleverd (waar het apparaat het zo'n 7 uur op zou moeten doen volgens de specificaties). Wordt geleverd zonder powersupply, maar functioneert prima op mijn 1Spot.
De metalen behuizing voelt stevig aan. Jacks (input, 2 outputs), stroomaansluiting (std 'center negative') en 3 draaiknoppen (dienen als draaiknop, en drukknop) ook. De enige footswitch voelt ook solide, enigzins zwaar, en gelukkig zonder die hinderlijke klik. Rondom de footswitch zitten in een circel 4 knopjes voor functies.
De kleur is een soort donkerbruin, dat is dan wel weer een beetje jammer ;-)

Specs:
Het voert te ver om hier de alle functies weer te geven, indien men geinteresserd is zou ik aanraden om de manual op de Zoom website te bekijken.
In ieder geval biedt de MS-60b:
* een tuner (met mute functie)
* 6 Amp models
* 52 Effecten
* 50 Patch memories
* Tap tempo functie
Er staat nog niet superveel op Youtube, maar best een handige overview van de inzet van patches, schakeling onderling via de footswitch en nog wat dingetjes wordt hier gegeven:
https://youtu.be/r2AG3n8KVzA

Gebruiksgemak / mogelijkheden:
Hoewel de mogelijkheden zeer uitgebreid zijn, zit het apparaat redelijk intuitief in elkaar. Over bediening en instellingen is goed over nagedacht naar mijn idee.
Naast de standaard geboden effecten en Amp models (welke natuurlijk een aantal zeer bekende geluiden kopieren, zie de lijst op de zoom website), bieden deze voldoende mogelijk heden om deze in te stellen naar eigen wens. Deze kunnen vervolgens ook in de vrije geheugenslots worden opgeslagen, met een reeks van max 4 effecten op rij. Deze kunnen vervolgens in een reeks door de footswitch snel opgeroepen worden, zodat je eigen geluiden (bestaande uit meerdere effecten) tijdens het spelen snel een makkelijk opgeroepen kunnen worden. Aangezien men de beschikking heeft over een hele serie Amp models, Filters, Equalizers, Compessors, Boosters, Autowahs, Overdrives, Distortions, en Modulation, etc, etc, zijn de mogelijkheden zeer uitgebreid.

Geluid:
Naar mijn mening, en die van anderen, zitten er hele goed geluiden en effecten bij.
Ook zijn er al een aantal patches voorgeprogrammeerd, en kun je zelf de nodige samenstellingen creeren.
Voor een snelle walk-trough:
Patches 01 - 10: https://youtu.be/-7rXx84fO8M
Patches 11 - 20: https://youtu.be/ceZl6tpMpy0
Patches 21 - 30: https://youtu.be/RnuHZSvsqec

Toepassing:
Ik heb er nog niet heel lang mee kunnen spelen, en de mogelijkheden zijn bijzonder uitgebreid. Zeker een bijzonder staaltje design om dit alles te vatten in een enkele 'stomp-box'. Hoe bruikbaar dit alles is in bandverband, live of repetitie, zal nog moeten blijken. (Ik treedt zelf niet live op met mijn band)
Maar er zitten zeker veel bruikbare en goed klinkende effecten in dit apparaat! De toepassing om bij effecten 'wet' en 'dry' te kunnen mixen, en ook het effect 'line-selector' in te kunnen zetten, maakt het zeker zeer bruikbaar !

Voordelen / nadelen:
Voor:
* Veel bruikbare sounds en mogelijkheden deze aan te passen, en te combineren
* Compact
* Best makkelijk intuitief in gebruik
* Compleet, incl tuner, en hopelijk via updates binnenkort al snel uitbreidbaar

Na:
* Geen ‘off switch’ ?
* USB dient alleen voor updates van firmware
(niet voor connect met pc om op te nemen,
settings bij te werken,
of evt back-ups van patches te maken)
* weet niet of dit echt een nadeel is, maar ter vergelijking van de gangbare, grotere multi effecten biedt de MS-60b geen drumritmes, en geen looping functie.

Conclusie:
Ik ben er nog druk mee bezig, veel mogelijkheden, dus heeft tijd nodig om de juiste instellingen en patches samen te stellen.
Maar wat mij betreft veelbelovend, en wellicht zelfs een vervanging van mijn huidige (mini) pedalboard !
En voor de prijs; zoals de reviews op Youtube en Talkbass ook aangeven:
als er 2 bruikbare effecten tussenzitten (en die zitten er :-) ), is dit apparaat zijn geld meer dan waard !

Beetje lastig om een geschikte review te geven (onervaren) van een dergelijk uitgebreid apparaat na zeer korte tijd, maar ik hoop dat het wat toegevoegd heeft.
Ik kan deze Zoom MS 60b je in ieder geval aanbevelen, zeker het uitproberen waard !
My band: Black Stone Roses
Gear: FenderBird, FrankenP, Epiphone JCS, Rumble500v3
Gebruikersavatar
Freak
Berichten: 608
Lid geworden op: 30 nov 2012, 17:15

Bericht door Freak »

Goede review! Bedankt man! :)
Ik heb nog wel 1 vraagje:
hoe zit het met beperkingen wat betreft combinaties van effecten? Veel multi-effect dingen staan je bijvoorbeeld slechts één modulatie-effect toe: dan kan je dus niet een chorus met een octaver combineren, en op mijn Bronco-modellingversterker kan je geen compressor met een overdrive combineren.
Squier VM P '07 - TI JF344
Squier CV 50s P '10 with Hendrix upgraded pickup - LaBella 760FS
Benji
Berichten: 290
Lid geworden op: 27 nov 2007, 02:08

Bericht door Benji »

Je beantwoord direct een vraag die ik bij dit apparaatje had, namelijk 'zijn de effecten/patches op de pc af te regelen' en dat is dus blijkbaar een ja :)

Mooie review, ben benieuwd hoe je hem in gebruik vind.
LTD B-155DX - SWR350X - Kustom Deep End 210h
Gebruikersavatar
Freak
Berichten: 608
Lid geworden op: 30 nov 2012, 17:15

Bericht door Freak »

Eh.. Ik las er iets anders in:
* USB dient alleen voor updates van firmware
(niet voor connect met pc om op te nemen,
settings bij te werken, of evt back-ups van patches te maken)
Dus zijn ze niet op de pc af te regelen lijkt me?
Squier VM P '07 - TI JF344
Squier CV 50s P '10 with Hendrix upgraded pickup - LaBella 760FS
Benji
Berichten: 290
Lid geworden op: 27 nov 2007, 02:08

Bericht door Benji »

Is het dan zo maandagochtend dat ik het zo verkeerd lees? Blijkbaar... jammer.
LTD B-155DX - SWR350X - Kustom Deep End 210h
Gebruikersavatar
A-lex
Berichten: 4167
Lid geworden op: 10 dec 2009, 19:49

Bericht door A-lex »

https://www.bax-shop.nl/multi-effect/lin ... tails.html
zou die wel een keer willen a/B'en met deze :D
"Your inability to invalidate my hypothesis is not at all the same thing as proving it true."
persoonlijk topic...
een goede groove kan je niet kopen...
Gebruikersavatar
ThaRoadWarrior
Berichten: 540
Lid geworden op: 25 jul 2008, 14:31

Bericht door ThaRoadWarrior »

Thanks.

Je kunt elk effect in een line-up in een patch saven.
tot max 4, in elke combi. Als je 4 exact dezelfde achter elkaar wil kan dat.

En voor zover ik weet kun je via de USB idd NIET editten...
My band: Black Stone Roses
Gear: FenderBird, FrankenP, Epiphone JCS, Rumble500v3
Gebruikersavatar
viersnaar
Berichten: 2056
Lid geworden op: 08 mar 2008, 12:36

Bericht door viersnaar »

ThaRoadWarrior schreef: Voordelen / nadelen:

Na:
* Geen ‘off switch’ ?
Hoe bedoel je dat?
Gebruikersavatar
ThaRoadWarrior
Berichten: 540
Lid geworden op: 25 jul 2008, 14:31

Bericht door ThaRoadWarrior »

viersnaar schreef:
ThaRoadWarrior schreef: Voordelen / nadelen:

Na:
* Geen ‘off switch’ ?
Hoe bedoel je dat?
Dat als hij aangesloten is op de adapter, het lcd schermpje aanblijft.
Hij gaat automatisch uit na 10 uur niet gebruikt te zijn, maar hem zelf uit te schakelen heb ik nog geen andere knop of functie ondekt dan de adapter eruit trekken...
My band: Black Stone Roses
Gear: FenderBird, FrankenP, Epiphone JCS, Rumble500v3
Gebruikersavatar
Roliba
Berichten: 333
Lid geworden op: 31 jan 2009, 19:23

Bericht door Roliba »

Hallo allen,

Goede review! de eerste alinea komt 1 op 1 overeen met waarom ik hem aangeschaft heb
Ik heb de mijne gisteren binnengekregen.
na wat uitzoeken kwam ik er ook achter dat er geen echte uitswitch is, om het pedaal te bypassen moet je een Empty patch selecteren (of natuurlijk de dry-out/een loop gebruiken).
Ik zet de patch die ik gebruik op A en een empty patch op B, zo kan ik met de cycle mode schakelen tussen clean en een patch, werkt voor mij het beste voor mij denk ik.

Ik werd eigenlijk moe van de gedachte dat ik al deze effecten moet uitproberen haha maar ik wil hem dan ook alleen gebruiken voor de modulatie-effecten. Ik vind de overdrives/ distortions niet klinken digitaal, evenals ik geen fan ben van equalizers, amp modelers en compressors.

maar zoals bekend, het is ideaal om die effecten die je maar in 1 of 2 nummers gebruikten niet aan te hoeven schaffen en bovendien kun je heel veel expirimenteren met combinaties.

ik heb hem voornamelijk voor de phaser/chorus/octaver/synths gekocht.

Over het display, de verlichting kun je uitzetten, aanzetten, na 15 sec laten dimmen of na 30 sec dimmen. lijkt me handig on-stage, je ziet het duidelijk als je iets verandert maar hij staat niet de hele tijd licht te geven.

grootste plus voor mij:

- de lineselector.
- ieder effect heeft een clean blend en master level.
- de 30 standaardpatches kun je aanpassen of zelfs wissen, je kunt dus echt 50 eigen patches maken

Vanmiddag ga ik verder met tweaken
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »

Je kan er geen expressiepedaal op aansluiten?
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
koen van soelen
Berichten: 1465
Lid geworden op: 08 jun 2011, 21:38

Bericht door koen van soelen »

En hoe zit het met de tone-suck? Belangrijk issue (voor mij dan)!
Gebruikersavatar
ThaRoadWarrior
Berichten: 540
Lid geworden op: 25 jul 2008, 14:31

Bericht door ThaRoadWarrior »

Muziekschuur schreef:Je kan er geen expressiepedaal op aansluiten?
Bij mijn weten niet.
koen van soelen schreef:En hoe zit het met de tone-suck? Belangrijk issue (voor mij dan)!
Bij mijn weten niet. :-)
Ik heb geen noemenswaardige tone suck kunnen ontdekken.
My band: Black Stone Roses
Gear: FenderBird, FrankenP, Epiphone JCS, Rumble500v3
Gebruikersavatar
Len
Berichten: 1953
Lid geworden op: 17 nov 2006, 13:45

Bericht door Len »

Vandaag ook 1tje binnengekregen en jammer genoeg pas een paar minuten kunnen testen, maar ik hoorde zonder effecten aan te hebben staan al best wel een hoorbare brom, ook als ik de kabel uit m'n bas trek. Nu heb ik 'm aangesloten op een 1spot adapter die vermoedelijk de oorzaak is maar heb helaas geen andere powersupply op het moment. Ik kan 2 outputs combineren van m'n powerplantjr tot 240ma maar dat is denk ik te weinig (op de achterkant van de zoom staat 9v 500ma).

Anderen hier ook last van? Op talkbass lees ik het e.e.a over een 'whine' maar die hebben het over 'high pitched'. Ik heb een macbook gehad die ook een whine had maar dat klonk eerder als een mug, de ms-60b geeft een veel lagere brom. Is trouwens hoorbaar tijdens alle effecten (behalve de exotische synth patches).
And the silence that followed was louder than a cannon.
Gebruikersavatar
Rob66
Berichten: 438
Lid geworden op: 05 jul 2006, 22:17

Bericht door Rob66 »

Bij mijn exemplaar geen brommetjes, flufjes, pfafjes of wat dan ook. Zelfs via een ongestabiliseerde voeding is ie geluidsvrij (m.u.v. de effecten dan :wink: )
Fender American DeLuxe V Jazz bas
Pearl Jazz bas
Contrabas
Harley Benton PJ-75 OW Vin­tage Series bass
Markbass CMD 121p combo
Markbass LM tube
2 x Ampeg SVT210av
Zoom MS-60b
Roland Micro Cube RX
Fender FXA2 in-ear monitor
Shure PSM300 wireless
Plaats reactie