Nieuwe elementen voor mijn P. (met filmpje)

Plaats hier reviews van bassen, versterkers, snaren, effecten etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mach1
passantenhaven
Berichten: 8318
Lid geworden op: 31 aug 2010, 18:13

Nieuwe elementen voor mijn P. (met filmpje)

Bericht door Mach1 »

Hoewel ik vreselijk tevreden ben met mijn '57 AVRI worstelde ik voor de laatste procent met de verhoogde polen voor de A snaar. Ik kreeg het niet helemaal in balans. Een leek zal het niet horen maar aangezien ik het graag perfect heb ben ik op zoek gegaan naar een alternatief. Ik kwam uit bij Paul's Pickup Place en had met Paul een prettig contact over de mogelijkheden. Daar was ik snel uit; Paul zou een element voor me opbouwen op de manier zoals Fender dat deed eind jaren '50. Twee dagen later had ik het pakketje in huis en ik heb het vanavond ingebouwd.

Een enorm verschil! Niet alleen is de bas nu volkomen in balans qua snaren, ook heeft dit element meer output en klinkt een stuk beter. Meer gedefinieerd laag waardoor de bas nog warmer klinkt en meer sprankelend hoog waardoor het lijkt alsof ik mijn snaren net heb vernieuwd. En ik bedoel dan niet dat kletterende hoog dat je bij nieuwe snaren hebt maar echt bruikbaar hoog met veel boventonen. Het lijkt alsof het hout-geluid van de bas nog meer naar voren komt en hij ronkt als een dolle!

Ik ben erg blij dat ik hiervoor ben gegaan, zo'n verbetering had ik niet verwacht omdat de bas al zo mooi klonk.

Misschien een aanrader voor anderen dus.

Groet,
Erwin



Ps. ik heb een kort filmpje van de oude situatie gemaakt en zal deze samen met een nieuwe binnenkort posten.
Laatst gewijzigd door Mach1 op 10 jun 2013, 11:57, 1 keer totaal gewijzigd.
1955 Fender Precisionbass
2022 Fender Roadworn Flea Sig Jazzbass
2023 Squier Sonic CAB Precisionbass


1969 Dynacord Hifi Favorit II
Euphonic Audio NL210.
Gebruikersavatar
Mach1
passantenhaven
Berichten: 8318
Lid geworden op: 31 aug 2010, 18:13

Bericht door Mach1 »

Hier een kort filmpje met de standaard elementen. Let niet op de kwaliteit van geluid, beeld, spel. Met een oortje in krijg je een redelijk beeld van de sound.
Morgen een filmpje met nieuwe elementen en zelfde amp-instelling.

https://www.youtube.com/watch?v=HjR3aLM8ZTI" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door Mach1 op 10 jun 2013, 17:28, 1 keer totaal gewijzigd.
1955 Fender Precisionbass
2022 Fender Roadworn Flea Sig Jazzbass
2023 Squier Sonic CAB Precisionbass


1969 Dynacord Hifi Favorit II
Euphonic Audio NL210.
Gebruikersavatar
chaney
Berichten: 621
Lid geworden op: 16 jan 2006, 19:41

Bericht door chaney »

Deze video is privé. :cry:
BaCh BJB Jazz (relic)
BaCh '54 Precision
Harley Benton mv-4 PJ
Ashdown ABM C210-300
Roland Cube Bass 30
Gebruikersavatar
Mach1
passantenhaven
Berichten: 8318
Lid geworden op: 31 aug 2010, 18:13

Bericht door Mach1 »

Zo dan:

https://www.youtube.com/watch?v=HjR3aLM8ZTI" onclick="window.open(this.href);return false;

En hier in de nieuwe situatie:

https://www.youtube.com/watch?v=1kxyGwfyYDw" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door Mach1 op 10 jun 2013, 17:52, 1 keer totaal gewijzigd.
1955 Fender Precisionbass
2022 Fender Roadworn Flea Sig Jazzbass
2023 Squier Sonic CAB Precisionbass


1969 Dynacord Hifi Favorit II
Euphonic Audio NL210.
Gebruikersavatar
Stinky
Berichten: 6728
Lid geworden op: 15 sep 2005, 19:00

Bericht door Stinky »

mooi die nieuwe pickup uit Hoensbroek, maar mss zou je ook eens moeten overwegen wat geld in een nieuwe joggingsbroek te steken... :mrgreen:
Gebruikersavatar
Mach1
passantenhaven
Berichten: 8318
Lid geworden op: 31 aug 2010, 18:13

Bericht door Mach1 »

Jep, alles is bij mij vintage:-)
1955 Fender Precisionbass
2022 Fender Roadworn Flea Sig Jazzbass
2023 Squier Sonic CAB Precisionbass


1969 Dynacord Hifi Favorit II
Euphonic Audio NL210.
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »

Oh ja... die rooie.... Vinden de dames interessant joh... :jaaaaa:


Wat voor pickup heb je nu gemonteerd en welke speakers zitten er in die 2x15? Wie heeft die top onderhouden? Klinkt goed en de versterker is erg stil.
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
Mach1
passantenhaven
Berichten: 8318
Lid geworden op: 31 aug 2010, 18:13

Bericht door Mach1 »

Een '57 nagemaakte volgens Fender-specificaties. In de cab zitten 2 originele Utah's voor het mid en de ronk. En 2 Eminence Beta's voor het laag. Moet wel zeggen dat mijn telefoon niet echt laag opneemt, dus je mist de enorme druk in het sublaag natuurlijk. De top heeft nog geen service gehad, dat komt binnenkort wel. Ik gebruik voornamelijk de Studiobass 200, die nu bij Rogier een beurt krijgt.

Hij is inderdaad stil, je hoort hem gewoon niet. Wel is er nog meer power uit te halen door hem te servicen.
1955 Fender Precisionbass
2022 Fender Roadworn Flea Sig Jazzbass
2023 Squier Sonic CAB Precisionbass


1969 Dynacord Hifi Favorit II
Euphonic Audio NL210.
pauls pickup place
Berichten: 38
Lid geworden op: 10 jun 2013, 10:47

P-bas pickup

Bericht door pauls pickup place »

Hallo Mach 1, heb me voor het eerst aangemeld op een forum.
Het is veel leuker dan gedacht, ook mooie reacties, dank voor de tip.

Goed idee die filmpjes, moet zeggen dat het verschil beetje moeilijk te horen is.
Niet erg, je praat ook over finesses die in de mix op het podium of studio wel veel doen, maar dat weet jij nu inmiddels wel.

Groet, Paul.
Pauls Pickup Place.
Gebruikersavatar
Mach1
passantenhaven
Berichten: 8318
Lid geworden op: 31 aug 2010, 18:13

Bericht door Mach1 »

Leuk Paul, ook via deze post welkom!

Het verschil is behoorlijk als je erbij staat. Het is opgenomen met mijn telefoon en dan is het laag meteen de dupe. En daar zit nou juist het grootste verschil!

Hier nog een stukje gepiel:

https://www.youtube.com/watch?v=dsHtDQ4tE-s" onclick="window.open(this.href);return false;

Vanavond repeteren over mijn Studiobass 200, dus dat wordt smullen!

Groetjes,
Erwin
1955 Fender Precisionbass
2022 Fender Roadworn Flea Sig Jazzbass
2023 Squier Sonic CAB Precisionbass


1969 Dynacord Hifi Favorit II
Euphonic Audio NL210.
Gebruikersavatar
Freak
Berichten: 608
Lid geworden op: 30 nov 2012, 17:15

'51-stijl P

Bericht door Freak »

Zoals bekend ben ik dol op de 51-stijl pickup in mijn Classic Vibe. T.o.v. van mijn "gewone" split-coil P geeft deze vooral veel meer punch, hoog en laag, waar de split-coil gorgelt in de middentonen.

Op den duur begon ik me toch te ergeren aan de veel mindere weergave van de A-snaar. De polen van het originele element staan natuurlijk plat, maar volume en definitie van de A-snaar waren zoveel minder dat het bijna leek alsof de bijbehorende pool nog lager stond. Terwijl ik akoestisch niets van dit alles kon merken. Het probleem zat dus bij de pickup. Ik begon te denken over weekijzeren 'verlengstukjes' voor de polen en waar ik die kon krijgen, maar dat bleek erg lastig en toen heb ik dus maar even contact gezocht met Paul Hendrix, de pickupreparateur en bouwer die zich onlangs op dit forum had gemeld.
Paul heeft me geholpen door me te informeren over verschillende soorten pickups en bobbins waarin de magneten al dan niet van hun plaats geduwd kunnen worden, om de snaarbalans te herstellen. Het type bobbin van de Classic Vibe liet dit niet toe, en toen heeft Paul me nog verteld dat een probleem in de snaarbalans ook aan allerlei andere factoren kan liggen, maar ik merkte het echt alleen met versterker en omdat ik zeker wist dat het aan de pickup lag, heb ik die toen opgestuurd naar Hoensbroek.

De A-pool bleek inderdaad een veel zwakkere magneet te zijn. Als arme student had ik gevraagd om de kosten laag te houden, en e offerte paste binnen mijn aangekondigde budget, maar: voor die bescheiden prijs kreeg de pickup wel nieuwe magneten en een opnieuw gewikkelde spoel, en is-ie zelfs gewaxpot, hoorde ik net pas!

De klank

Ik had gevraagd om de klank qua bas/treble-balans, output en dergelijke hetzelfde te houden; maar dat het hoog transparanter wordt (minder pieken) van het handwikkelen en de dynamiek verbetert is natuurlijk niet erg, integendeel!

Vanmiddag erin gesoldeerd, en de klank is zeker beter en aanweziger. De output is ongeveer gelijk gebleven, de bas is strakker geworden (en lijkt nog weer iets dieper te gaan) en het hoog is geweldig transparant en eerlijk! Bijna als een akoestisch instrument. Misschien wel het meest verrassende is dat de grom op de laagste noten die je zo heerlijk uit een 51-stijl tovert nu veel makkelijker tevoorschijn komt. Het is echt een veel meer aanwezige laag-mid grom.
En hoe reageert de pickup op de toneknop? (250 KOhm .047uF 715P Orange Drop) Zoals te verwachten valt, verdwijnt het transparante hoog, terwijl de grom bijna even aanwezig blijft en het laag wordt nauwelijks boemeriger (althans hier over mijn thuis-setup).
Hoewel op beide bassen die ik heb al een tijdje flats liggen, maakte deze pickup me erg nieuwsgierig naar de klank van deze bas (met nieuwe pickup) met rounds.

Veranderingen aan de pickup zijn dus:
- 20mm hoge AlNiCo 5-magneten (deze lijken iets groter in diameter dan de originele)
- handgewikkelde spoel op iets minder dan 10kOhm
- waxpot

Het voordeel van modificatie tov een nieuwe pickup is dat de pickup precies past in de heel nauw uitgefreesde cavity, nadeel is natuurlijk dat ik nog steeds maar 1 '51-pickup heb.

Overall ben ik meer dan tevreden, en Paul is ook gewoon een hele sympathieke vent die gepassioneerd praat over gitaren en graag helpt met tips over het afstellen van je bas! En dan ook nog eens een meesterlijke pickupbouwer! :worship:
Laatst gewijzigd door Freak op 09 aug 2013, 13:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Squier VM P '07 - TI JF344
Squier CV 50s P '10 with Hendrix upgraded pickup - LaBella 760FS
Gebruikersavatar
Mach1
passantenhaven
Berichten: 8318
Lid geworden op: 31 aug 2010, 18:13

Bericht door Mach1 »

Erg leuk om te lezen Freak! Goed verslag!

Mijn elementen zijn ook nog steeds fantastisch! Lijkt wel of ze na 3 weken vakantie nog beter zijn gaan klinken, rauwer met meer ronk zeg maar. Paul had dat al voorspeld. Zal bij jouwe ook nog wel gebeuren lijkt me.

Leuk dat je zo tevreden bent en de moeite nam het hier te delen.

Groetjes,
Erwin
1955 Fender Precisionbass
2022 Fender Roadworn Flea Sig Jazzbass
2023 Squier Sonic CAB Precisionbass


1969 Dynacord Hifi Favorit II
Euphonic Audio NL210.
Gebruikersavatar
Freak
Berichten: 608
Lid geworden op: 30 nov 2012, 17:15

Bericht door Freak »

Bedankt!
Mijn element is nu 1,5 week oud (vanwege vakantie) dus er zal inderdaad nog wel wat veranderen.

Paul is zich er bewust van dat wij P-uristen maar 1 element hebben, "dan moet het wel goed zijn!" :jam:
Squier VM P '07 - TI JF344
Squier CV 50s P '10 with Hendrix upgraded pickup - LaBella 760FS
Gebruikersavatar
Mach1
passantenhaven
Berichten: 8318
Lid geworden op: 31 aug 2010, 18:13

Bericht door Mach1 »

Zo is het! Mijn P ronkt nu als nooit tevoren met heerlijk sublaag. :dance:
1955 Fender Precisionbass
2022 Fender Roadworn Flea Sig Jazzbass
2023 Squier Sonic CAB Precisionbass


1969 Dynacord Hifi Favorit II
Euphonic Audio NL210.
Plaats reactie