Welke kabel ?

Plaats hier reviews van bassen, versterkers, snaren, effecten etc.
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Bericht door Rieno »

Als je je kabel fatsoenlijk oprolt, raakt ie ook niet in de knoop :roll:
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
defecto
Berichten: 539
Lid geworden op: 15 aug 2009, 09:53

Bericht door defecto »

Ik gebruik al jaren Planet Waves kabels, degene zonder knopjes op de pluggen en dergelijke. Om exact te zijn: al iets van 10 jaar een kabel van 5 meter en sinds een jaar of 5 (sinds ik effecten ging gebruiken) daarbij een wat kortere met aan een kant een haakse plug. Nog nooit problemen mee gehad, maar dat ligt denk ik vooral aan wat Rieno al zegt:
Rieno schreef:Als je je kabel fatsoenlijk oprolt, raakt ie ook niet in de knoop :roll:
Kabelbreuk komt voornamelijk door het niet zorgvuldig omgaan met je kabels. Bedenk dat de daadwerkelijke kern in de kabel best dun is, en bij niet zorgvuldig omgaan kan zelfs de beste kabel dan op den duur kapot gaan. Het goed oprollen van je kabels is niet zo moeilijk en voorkomt het torderen van de kern.

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=wXU0yA3GedY[/youtube]
Dat uitgooien van de kabel is mooi om te demonstreren dat de kabel niet tordeert, maar ik zou dat ook niet al te vaak doen :P

Het punt over de extra kosten die 'commerciële' kabels met zich meebrengen is natuurlijk waar, maar ik ben wat kabels betreft dan maar een beetje 'lui' en koop een kabel in het segment dat net boven budget zit. Natuurlijk zullen er betere kabels zijn (wat betreft prijs/kwaliteit, duurzaamheid, geluid, etc.), maar dit voldoet voor mij :)
OLP MM2 met SD SMB-4d en pre-amp - 
Gebruikersavatar
trippy demon
Berichten: 707
Lid geworden op: 02 mar 2007, 12:30

Bericht door trippy demon »

Als zeer langdurig muzikant heb ik 2 kabels die het al meer dan 20 jaar volhouden, een Quantum, hoewel deze nogal stijf is, dus meer voor van pedalen naar amp en een Whirlwind kabel. Alleen zie ik beide merken niet meer te koop, ten onder gegaan aan hun eigen succes waarschijnlijk...
Een jaar of zes in gebruik is een Spectraflex, ook nog nooit problemen mee gehad.
Daarnaast heb ik een aantal Fender kabels, vanwege de buitenkant (vintage custom shop cloth en witte krulkabel), gelukkig vrij lang want die moesten al een aantal malen ingekort worden wegens kraak en stotter, maar ingekort is er dan weer een jaar weinig aan de hand. Sinds kort een blauwe en groene tuinslang achtige voor weinig, kijen hoe lang die het doen...

Ik rol mijn kabels altijd op, dat scheelt kabelbreuk.

Voor de pedalen heb ik verschillende kabelmerken, zolang je er niet teveel mee beweegt denk ik dat die niet van de allerhoogste klasse hoeven te zijn zoals yellow cable, enkel de kabels die van mijn bord afkomen naar een volumepedaal of tijdelijk extern pedaal mogen van hogere kwaliteit zijn.

Al met al denk ik dat het neerkomt op hoeveel je speelt en hoeveel je wilt uitgeven. Voor een Spectraflex kabel koop je zo'n 5 goedkope kabels waar je net zoveel plezier van kan hebben en doet er één het een keer niet lekker plug je de volgende verse in en kort je de ouwe 10 to 20 cm in, meestal zit daar de breuk in mijn ervaring.

Zelf maken kan ook, maar voor je het weet koop je dure kabel en dure pluggen en als je soldeerskills niet zo groot zijn is ie net zo slecht als een goedkope standaardkabel...
+ + + LOST IN SPACE + + +

Rickenbacker 4003, Epi Thunderbird Pro IV, Traynor YBA 200 + Traynor1510
Benji
Berichten: 290
Lid geworden op: 27 nov 2007, 02:08

Bericht door Benji »

Goede kabels moeten er nog eens komen bij mij.
De kabel die ik nu van bas naar 'amp' gebruik heb ik ooit eens gekregen, lag bij iemand in de schuur. Had ik in een doosje gestopt tot mijn ultragoedkope kabel die ik ooit bij een g*t**r gekregen heb.
Doet het al jaren maar is enorm stug en raakt in de knoop.
Ik vraag voor kabels e.d. meestal bij de winkel die mij het moet gaan verkopen naar hun beste kabel en ga daar 1 of 2 prijsklasses onder zitten. Waarom? Ik geloof niet dat een kabel van €90,- zoveel beter is dan een kabel van €40,-. Het verschil zal vast te horen zijn maar dat verschil is voor mij geen 2x de prijs waard.
LTD B-155DX - SWR350X - Kustom Deep End 210h
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Bericht door Rieno »

Het verschil is vanaf een euro of 40 vaak alleen nog maar hoorbaar in de studio en dan ook nog eens alleen als je echt enorm goede apparatuur gebruikt :) Dat is mijn ervaring tenminste. Ik heb een goed stel oren en hoor echt het verschil niet meer na die prijsklasse.

Zelf gebruik ik al tijden een Klotz LaGrange kabels. Echt geweldig spul en volgens mij voor rond de 40 euro voor een paar meter te krijgen.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
Freddy Lee
Berichten: 5937
Lid geworden op: 06 dec 2010, 16:20

Bericht door Freddy Lee »

Ik gebuik alweer een poosje de Klotz signature 'TM- Stevens. Goed en betrouwbaar. Kost je hier maar 23,50 euro voor een kabel van 4,5 meter: https://www.musicallin.nl/musicallin/sho ... 3godizEAlA" onclick="window.open(this.href);return false;
Basjes: Godin Shifter Classic - Squier Classic Vibe 60s Precision Bass OWT
steekie schreef:Je blijft me verbazen Fred,maar het wordt er idd. wel steeds beter op...
Gebruikersavatar
trippy demon
Berichten: 707
Lid geworden op: 02 mar 2007, 12:30

Bericht door trippy demon »

Daar heb ik een patch kabel van, prima kwaliteit, nette prijs!
+ + + LOST IN SPACE + + +

Rickenbacker 4003, Epi Thunderbird Pro IV, Traynor YBA 200 + Traynor1510
Gebruikersavatar
SR5005E
Berichten: 245
Lid geworden op: 05 feb 2013, 22:30

Bericht door SR5005E »

Speel draadloos maar de kabel die van mijn bas naar de zender loopt is een cordial met Neutrik "silent" pluggen.
Ideaal bij het switchen van bas. Geen "plop" geluiden.
Heb deze wel zelf in elkaar gezet. Dan ben ik zeker dat de soldeerverbindingen in orde zijn.
Wegens medische redenen gestopt met bassen
Plaats reactie