Hoofdtelefoons gebruikersbeoordelingen.

Plaats hier reviews van bassen, versterkers, snaren, effecten etc.
Haico

Bericht door Haico »

Benji schreef:Ik had (heb) voor in het OV en op de fiets (als het rustig is) een Sennheiser PMX60, welke redelijk vlak klinkt, zeker voor z'n budget (€35,-), helaas zijn de oorkussentjes gaar (na ongeveer 2,5 jaar, Sennheiser reageert niet al te best op de e-mail want ik vind het vrij snel.
Dat is een leuk ding, inderdaad. Ik heb deze kussentjes een keertje besteld bij Thomann. Ik zou ze gewoon eens meebestellen als je een bas snaren of iets anders laat komen. https://www.thomann.de/nl/sennheiser_pmx ... olster.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
:D
Benji
Berichten: 290
Lid geworden op: 27 nov 2007, 02:08

Bericht door Benji »

Thanks! Nooit aan gedacht daar te kijken voor die kussentjes. Zonde om hem niet gebruiken want het is een fijn ding, lekker licht en zit goed, ook met pet op den harses (ivm kaal :cry: )
LTD B-155DX - SWR350X - Kustom Deep End 210h
Haico

Bericht door Haico »

Geen probleem! :D

Dit begint een beetje het "vraag het Haico!"-hoekje te worden. Excuses Ludo!
Hagen schreef:Ik heb 2 criteria: goed geluid ( logisch) moet blijven zitten ( de meeste dopjes vallen telkens uit mijn oor)
Mag best wat kosten.
In-ears die niet goed in het oor zitten, klinken per defintie ook niet goed. Dus de pasvorm zou het belangrijkste criterium moeten zijn. :)
En als je zegt: "Mag best wat kosten.", wat bedoel je dan?

In-ears zijn gemaakt volgens 2 principes. 9 van de 10 goedkope in-ears op de markt worden gemaakt met dynamische luidsprekers, ook moving coils genoemd. Moving coils zijn gewoon ronde, kleine luidsprekertjes zoals ze die kennen in luidsprekerboxen en koptelefoons. Ze werken volgende hetzelfde principe. In het high-end segment zie je veel in-ears met balanced armatures. Balanced armatures zijn ultra-kleine, rechthoekige luidsprekers die gebruikt worden in de hoorapparaten-branche. Het bewegende membraan in rechthoekig en het wordt aangedreven met een armpje. Een ander principe en daarom zit er een behoorlijk verschil in geluid!

Balanced armatures zijn niet echt breedbandig. Voor ontzettend vette bassen moet je ergens anders kijken, en boven de 10 kHz doen ze ook niet veel. Dat is tenslotte ook niet nodig in een hoorapparaat. :D Wat een balanced armature wél kan, is enorm snel reageren! Dit maakt ze enorm punchy, dynamisch en gedetailleerd. Met de juiste filtering kunnen ze met balanced armatures lineaire en analytisch klinkende in-ears maken. Wat betreft beleving worden ze worden vaak vergeleken met monitorluidsprekers. Direct en helder!

Omdat balanced armatures zo klein zijn, kan je er ook 2-weg, 3-weg en zelfs 4-weg systemen mee maken. De dynamisch bereik is groot en de geluidsopbrengst hoog, en daarom worden deze systemen ook gebruikt door muzikanten op het podium (al dan niet op maat gegoten). Maar: hoe meer balanced armatures ze erin bouwen, hoe duurder het wordt. :)

Dat ik zeg dat in de meeste high-end in-ears balanced armatures hebben, wil niet zeggen dat ze geen goede in-ears kunnen maken met moving coils. De engineering is minstens zo belangrijk als de gebruikte materialen. Toch zie je voornamelijk balanced armatures in de in-ears van boven de 150 Euro. Ze beginnen rond de 100 Euro voor een in-ear met een enkele balanced armature. Als dit je wat lijkt, bekijk dan bijvoorbeeld Etymotic eens: https://www.hoofdtelefoonstore.nl/catego ... motic.html" onclick="window.open(this.href);return false;
De Klipsch Image X10i is ook een betaalbare in-ear met balanced armatures.
Logitsch heeft Ultimate Ears overgekocht. UE is het eerste bedrijf wat balanced armatures in custom behuizingen maakte. Logitech heeft een paar mooie universal fit in-ears op de markt, zowel met moving coils als met balanced armatures.
Gebruikersavatar
Nicky
Der Soßemeister
Berichten: 2798
Lid geworden op: 08 mei 2011, 01:52

Bericht door Nicky »

Haico schreef:
Nicky schreef:Marshall heeft niets te zoeken in deze branche, maar de Major en de Major FX zijn toch goede koptelefoons naar mijn mening, comfortabel en zuiver, het geluid klinkt als het motto van de Beats, 'zoals de muzikant het bedoeld heeft'.
Net als die kleding- en schoenenmerken die met koptelefoons uitkomen, is Marshall alleen maar de naam die erop staat. :D

Het gaat ongeveer zo. Bedrijf X (bijvoorbeeld zo'n kledingmerk) heeft een goede naam, een groot distributienetwerk en een vaste klantenkring onder consumenten. Bedrijf X wil een graantje meepikken van de populariteit van koptelefoons en zodoende willen ze er eentje in hun programma hebben. Ze hebben er absoluut geen kaas van gegeten hoe je zoiets maakt, dus ze gaan naar bedrijf Y die dat wel heeft. Bedrijf Y maakt een stuk of wat prototypes, gebaseerd op reeds bestaande modellen van henzelf. Bedrijf X probeert het uit en kiest een favoriet uit die demo modellen. Bedrijf Y laat ze maken door een contract manufacturer: bedrijf Z in China. Het logo van bedrijf X komt erop te staan, en het grote distributienetwerk van X zorgt ervoor dat ze overal in de winkel komen te liggen.

Ik heb het even uitgezocht. In het geval van Marshall is Bedrijf Y is Zound Industries te Zweden en bedrijf Z zit ergens in Shenzhen, China. De Marshall Major is gebaseerd op de Urbanears Plattan, ook van Zound Industries.De overeenkomsten tussen de Urbanears Medis (€50) en de Marshall Minor (€60) zijn ook niet te negeren. :)

Op zich is er niet mis mee hoe dit gaat, en het is ook geen geheim ofzo. Ik wilde alleen duidelijk maken dat de koptelefoon dus bijna niets met Marshall te maken heeft. :D
Aah op die manier bedoelde je het dus, had het verkeerd geïnterpreteerd, dacht dat je het als iets negatiefs zei, maar nu niet meer dus ;) Bedankt voor deze informatie in ieder geval :)
Morris Pre-Lawsuit Jazzbass - 90s Squier Precision - Hartke HA3500 - Klemmt Echolette BS40 - GK BLX210 - Een bak effecten

www.nhendriks.nl
Gebruikersavatar
Hagen
Berichten: 4600
Lid geworden op: 25 dec 2011, 18:40

Bericht door Hagen »

Ik dacht dat ik nav van mijn in ear vraag gewoon wat merken en types terug zou krijgen.
Het antwoord van Haico is meerdan ik verwachtte (dank!)en geeft genoeg redenen om - thuis- eens verder te googlen.
Mijn opmerking :"mag best wat kosten" was met een budget tot grofweg 100,- in gedachten. Ik begrijp nu dat bij "mag t iets meer zijn" er hele andere opties zijn.
Gebruikersavatar
Madmac
geen ondernaamdinges
Berichten: 5674
Lid geworden op: 21 nov 2006, 22:04

Bericht door Madmac »

Probeer anders een de in ears van Sennheiser, Skullcandy, Shure en andere bekende merken. Onder de €100 vind je veel super klinkende oordopjes. :jam:
Bijna terug actief op muzikaal gebied.
Haico

Bericht door Haico »

Hagen schreef:Ik dacht dat ik nav van mijn in ear vraag gewoon wat merken en types terug zou krijgen.
Het antwoord van Haico is meerdan ik verwachtte (dank!)en geeft genoeg redenen om - thuis- eens verder te googlen.
Mijn opmerking :"mag best wat kosten" was met een budget tot grofweg 100,- in gedachten. Ik begrijp nu dat bij "mag t iets meer zijn" er hele andere opties zijn.
Final Audio verkoopt je graag koperen in-ears voor 3.000 Euro. :D

Tussen de 30 en 70 Euro heb je genoeg keuze uit in-ears die gemaakt zijn om indrukwekkend te klinken: dikke bassen, vaak ten koste van detail. Als dit je smaak is, dan is er keuze genoeg. :)

Ik hou van oordopjes die wat eerlijker klinken. Wat tips:
* Als oordopjes vaak bij je uitvallen, dan kan je naar de Etymotic MC5 kijken (80 Euro). De tipjes hebben 3 flensjes, en dit zit bij bijna iedereen goed. Dit is een dop met een moving coil, maar ze klinken bijna net zo analytisch als hun balanced armature broertjes.
* Sony heeft een instapper gemaakt met balanced armature drivers. De Sony XBA-1 is zo'n 60 Euro en klinkt heel netjes!
* Shure SE215. Mooi design en afneembaar kabeltje. Daar scoren ze punten mee.
* Klipsch maakt al jaren mooi oordopjes. De S4 valt binnen jouw budget.
kaneelbagel
Berichten: 65
Lid geworden op: 12 aug 2011, 17:52

Bericht door kaneelbagel »

ik gebruik momenteel een AKG 550K voor thuis en een AKG Q460 voor onderweg vind ze echt geweldig!! :D
De K550 heeft echt een erg ruimtelijk geluid voor een gesloten koptelefoon met goede bas en de rest klinkt ook lekker.
Met comfort zit het ook wel goed. grote zachte oorkussens en goed verstelbare hoofdband zorgen ervoor dat deze koptelefoon uren achter elkaar gedragen kan worden, wel is het jammer dat het in de zomer erg warm is.

De Q460 werd op een forum genoemd als alternatief voor dr dre beats, maar ik vind niet dat je deze met elkaar mag vergelijken
want de Q460 heeft een beter gebalanceerd geluid met ietswat sterk aanwezige bas maar niet te veel zoals bij beats en mooie mids en highs.
Warwick Streamer LX-4
Warwick Vampyre SN-4
Warwick Corvette $$-5 CS
Certifiable
Berichten: 367
Lid geworden op: 10 dec 2011, 17:28

Bericht door Certifiable »

Nog een kleine duit in het zakje over koptelefoons:

Grado!
Merk bestaat al jaren en maakt erg mooi spul. Mijnes heb ik van een locale audiofiel die tevens een winkel heeft, ik kreeg er 3 mee (100/450/900 euro) met de opmerking 'ga lekker luisteren, ik hoor wel welke je lekker vind'. Ik zelf heb gekozen voor de Grado SR60I gekocht, de goedkoopste van 100euro.

Later kwam ik er achter dat deze door Grado is ingestuurd naar een test van koptelefoons van 500 euro en hier zijn ze met vlag en wimpel geslaagd en lieten ze andere ver achter zich (kan de test even niet terug vinden).

Koptelefoon zit lekker, draad is lang en dik genoeg en alles voelt stevig aan.
Nadeel is wel dat eht open koptelefoons zijn, lekker voor het geluid, maar je omgeving kan ook meegenieten van hetgene wat jij hebt op staan.
Niels
Berichten: 3576
Lid geworden op: 02 okt 2003, 21:37

Bericht door Niels »

AKG K271 studio mkII
Heb deze nu een jaartje. Gekocht voor opnames en om thuis bas te spelen. Gebruik hem niet zo veel. Kostte 159 euro.

Bouw:
Stevig. Kan er niet veel meer over zeggen. Er zijn losse kabels (krul en een lange niet-kullende) met mini-XLR meegeleverd, dus bij een eventuele kabelbreuk klik je er zo een nieuwe op.

Geluid:
Weinig bas, tamelijk veel mid, veel detail. Wel prettig. Isoleert niet super en gaat op een niet al te sterke geluidsbron ook niet erg hard. Heb weinig ervaring/referenties om er echt wat zinnigs over te zeggen. Voor muziek luisteren zou ik hem niet aanraden, daarvoor zou ik iets willen hebben met meer bas en beter geïsoleerd (ik heb daarvoor Shure SE215 in-ear oordopjes).

Comfort:
Super fijn, ik kan hem zonder problemen lang op hebben. Drukt precies hard genoeg en valt helemaal over de oren. Koptelefoons die op de oren zitten vind ik erg vervelend. Er zijn twee typen oorkussens meegeleverd. Verder 'snapt' hij of je hem op hebt. Zodra je hem afzet heb je geen geluid meer, wat best handig is!

Afbeelding
AntonZ
Berichten: 1347
Lid geworden op: 15 okt 2006, 10:32

Bericht door AntonZ »

Hagen schreef:Voor op vakantie zoek ik een nieuw in ear setje, om vanaf mijn mp3 of telefoon muziek te luisteren. Welk merk adviseren jullie?
Ik heb 2 criteria:
goed geluid ( logisch)
moet blijven zitten ( de meeste dopjes vallen telkens uit mijn oor)

Mag best wat kosten.

Geen idee of het bij jou blijft zitten, maar ik gebruik al lange tijd Sennheiser CX300 dopjes. Ik ben er heel tevreden mee. Ze klinken veel fijner dan de standaard meuk die met telefoons of MP3 spelers mee geleverd wordt. Sluit je oor helemaal af, dus omgeving hoor je weinig tot niets meer van. Niet verstandig in de auto of op de fiets, wel lekker als je je juist wilt afsluiten van omgevingsgeluid. Ze worden geleverd met twee maten rubbertjes.
Haico

Bericht door Haico »

Toevallig! Ik kwam afgelopen wekend mijn Sennheiser CX300'jes tegen. Ik heb ze naar het werk genomen en ik ben er naar gaan luisteren (ik heb hier 4 setjes oordopjes liggen, en 3 koptelefoons, die ik afwissel).

Een collega herkende ze gisteren, en liet vervolgens de metingen zien die hij op de CX400 (= CX300 maar dan met een volume-control) heeft uitgevoerd. Lage oversturing en een zeer lage impedantie. Mooi! De frequentierespons is best opvallend. Het laag loopt maar door en door. Totaal geen roll-off! Op 10Hz is de response +18dB ten opzichte van 1 Khz. :shock: Verder een duidelijke piek op 6Khz. Deze zorgt voor wat verstaanbaarheid van de middenfrequenties, die verder grotendeels worden ondersneeuwd door het laag.

En dat hoor je goed terug: ze klinken gi-gan-tisch! Als een flinke PA-installatie met 18" speakers. Heel indrukwekkend. Je moet er wel van houden. Ik heb diverse muziekstijlen geprobeerd, maar niet alles werkt even lekker met deze grillige oordopjes. Moderne popmuziek wordt even hard tegen je trommelvliezen geblazen als Death Metal. Leuk oordopjes voor het geld, maar ze zijn zo tactloos als een Rotterdammer. :D Niet echt verfijnd. Als je hem met de verkeerde muziek beluistert, dan ben je hem al snel zat.
rogierm
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 feb 2010, 13:56

Bericht door rogierm »

Haico schreef: Leuk oordopjes voor het geld, maar ze zijn zo tactloos als een Rotterdammer. :D Niet echt verfijnd. Als je hem met de verkeerde muziek beluistert, dan ben je hem al snel zat.

Hey aardig blijveuh he ;)
Gebruikersavatar
Madmac
geen ondernaamdinges
Berichten: 5674
Lid geworden op: 21 nov 2006, 22:04

Bericht door Madmac »

Superlux HD681 B met filter mod !

Afbeelding

Even een nieuwe beoordeling van de Superlux HD681 B, maar nu mét de ingebouwde filters om de overdreven scherpe tonen te dempen. Dit is een mod die online te vinden is en ik donderdag heb laten doen door een elektronica freak in mijn vriendenkring.

Specificaties:
Halfopen
50 mm drivers
32 ohm
Freq bereik 10 hz tot 30 khz

Bouw:
Dit is dus een Taiwanese kopie van de AKG K240, maar dan volledig in plastiek terwijl de AKG metalen delen heeft. De hoofdtelefoon voel héél solide aan en ik verwacht niet snel dat er iets zal afbreken of zo. De verstelling gebeurd automatisch door een systeem met touwtjes en veertjes in de schelpen. Het snoer is links aangesloten. De originele skai oorkussens voelden goed aan, er is weinig aan te merken op een hoofdtelefoon van deze prijsklasse.

Geluid:
Nu de filters er in zitten is het een andere koptelefoon ! Het geluid is plots écht in balans. Tijdens de inbouw van de filters kon ik bepaald moment het verschil links en rechts horen. De niet gefilterde kant leek harder te gaan omdat daar nog die mid en hoog push inzat.

Het is straf dat er met 6 euro aan componenten zo 'n verschil in geluid kan gemaakt worden.

Bas: Het is géén bass-heavy koptelefoon dus verwacht geen boomboom, maar de bas is aanwezig en eerlijk. Niet bepaald diep, eerder aanwezig vanaf 80hz en hoger.
Mid: Het filter dempt mid en hoog. Nu zou ik het mid perfect durven noemen, zelfs langs mijn AKG K271 blijft het overeind.
Hoog: Hier zit het meest hoorbare verschil ! Weg is het overdreven hoog die iedere opname om zeep leek te helpen. Nu is het hoog aanwezig op een muzikale manier. Duidelijk en precies zonder dat pushy van eerder.

De filters hebben, wat mij betreft, deze €19,95 koptelefoon verheven naar een + €100 niveau :shock:

Comfort:
Hier is een nadeel van de Superlux. Hij knijpt echt op mijn hoofd en is niet aangenaam om langdurig te gebruiken. Dit heb ik echter eenvoudig opgelost door de koptelefoon een volledige dag over een doos heen te spannen en te laten "uitleuren", zoals we hier zeggen. Nu is de spanning prima. Bij langdurig gebruik begint de koptelefoon wel te drukken op mijn oorschelp zelf, maar dat heeft waarschijnlijk veel te maken met mijn grote oren. De zelfregelende hoofdband is echter weer een luxe.

Conclusie:
Terwijl het standaard al een verdienstelijke koptelefoon is voor €19,95, wordt het echt wel een voltreffer met die filters erin. Zeker een aanrader voor hen die 'm hebben en ook het hoog overdreven vinden.

Voor de Nederlanders: skai is namaak leder.
Bijna terug actief op muzikaal gebied.
Plaats reactie