Review: Fender Classic Series '60s Jazz Bass

Plaats hier reviews van bassen, versterkers, snaren, effecten etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Freddy Lee
Berichten: 5937
Lid geworden op: 06 dec 2010, 16:20

Review: Fender Classic Series '60s Jazz Bass

Bericht door Freddy Lee »

Deze keer een review van de recent door mij aangeschafte Fender Classic Series '60s Jazz Bass.
De Fender Classic Series '60s Jazz Bass is te verkrijgen in 3-color Sunburst, Black en Olympic White. Je krijgt bij aanschaf van deze bas geen hard case maar een deluxe gigbag. Er is ook nog een duurdere Sunburst lacquer-versie. Hier zit een tweed koffer bij. De prijzen variëren enigszins. Van 859 euro voor de ‘normale’ tot 1.049 euro voor de lacquer-versie. De bassen uit de Classic-series zijn de topmodellen van de Fender-fabriek in Mexico en dat is aan de afwerking en de specs te merken. Ze worden gemaakt van (in ieder geval deels) Amerikaanse onderdelen.

Afbeelding

Specificaties
General
- Model Name: '60s Jazz Bass(R)
- Series: Classic
Body
- Body Material: Alder
- Body Shape: Jazz Bass(R)
- Pickguard: 4-ply brown shell
Neck
- Neck Shape: "C" Shape
- Number of Frets: 20
- Fret Size: Vintage Style Frets
- Position Inlays: White Dot Position Inlays
- Fretboard Radius: 7.25" (18.41 cm)
- Fretboard: Rosewood
- Neck Material: Maple
- Nut Width: 1.5" (38.1 mm)
- Scale Length: 34" (86.36 cm)
- Neck Plate: Vintage Style 4 Bolt
- Truss Rod Nut: Original Vintage Style
Electronics
- Pickup Configuration: S/S
- Bridge Pickup: Standard Vintage Alnico Magnet Jazz Bass(R) Single-Coil Bridge Pickup
- Neck Pickup: Standard Vintage Alnico Magnet Jazz Bass(R) Single-Coil Neck Pickup
- Pots: CTS
- Controls: Volume 1. (Neck Pickup), Volume 2. (Bridge Pickup), Master Tone
Hardware
- Hardware: Nickel/Chrome
- Bridge: American Vintage 4 Saddle Bass
- Tuning Machines: Vintage Style Reverse Tuning Machines
- String Nut: Synthetic Bone

De bas weegt 4.1 kg.

Afbeelding

Bouw- en afwerking
Om te beginnen moet ik de Mexicaanse medewerkers van Fender een pluim geven. Deze bas is erg netjes afgewerkt. Ik heb geen onregelmatigheden kunnen ontdekken. Je krijgt een prima afgestelde bas in huis. Alles netjes volgens de Fender-specs. Ik heb hier niets aan hoeven doen. De output is goed en zelfs de intonatie is dik in orde.
De hals is een stevige vintage C-shape en is mooi verouderd getint. De hals van de USA Standard is een stuk dunner.
Zoals uit de beschrijving van de specs al blijkt is dit een vintage-correcte bas. De klusontuners, de 4-ply slagplaat, de brug en de frets zijn hiervan de meest in het oog springende voorbeelden. De belangrijkste zijn echter de pups.

Afbeelding

Klank
Tja, het is een jazzbas en daardoor zeer veelzijdig. Duidelijk merkbaar is de invloed van de Vintage Alnico Magnet pups. Op fora in het buitenland heb ik een aantal discussies gelezen over het vervangen van deze pups door op papier betere. Mijn advies: bespaar je het geld en de moeite. Dit zijn echt goede pups.

Deze bas is (logischerwijs) behept met de bekende knor, maar door te spelen met de controls kan je hier alles wel zo’n beetje uit halen. Funk, soul, jazz en rock; ze kan het hebben. Ben je een slapper dan word je ook erg blij van deze Classic ’60. Voor de stevige rock zoals punkrock zou ik een Precision o.i.d. kiezen en plectrumraggers kunnen ook beter die keuze maken. Speel je net als ik in een ‘gewoon’ rockbandje en maak je af en toe muzikale uitstapjes naar andere genres dan heb je een prima bas aan deze Classic ‘60.

Speelgemak
De hals meet 38,1 mm bij de topkam. Dat is even wat anders dan de hals van een AVRI P van 45 mm. Zoals gezegd is de hals dikker dan die van een Standard USA Jazz en daardoor heb je wel het gevoel iets stevigs in handen te hebben. De hals is supersnel en laat zich makkelijk bespelen. Het gewicht van de bas is prettig en ze is in perfecte balans. Hier kan je rustig vier sets van een uur mee op het podium staan. Of je de ochtend erna daar nog zo over denkt, is een ander verhaal.

Afbeelding

Conclusie
Deze vintage correcte bassist heeft een vintage correcte bas aangeschaft waar hij weer jaren meer vooruit kan. De veelzijdigheid en kwaliteit druipt er van af en dat voor een nette prijs.
Ik durf te stellen (en ik ben niet de enige) dat de Classic Series '60s Jazz Bass niet onderdoet voor een Standard USA Jazz. Wil je een hoop geld besparen en heb je een vintage klinkende en vintage ogende bas op je verlanglijstje staan, probeer de Fender Classic Series '60s Jazz Bass een keertje uit. Je zult er geen spijt van krijgen.
Mocht je op zoek zijn naar een standaard Mexicaanse jazz, spaar dan liever een poosje door en kies voor de Classic ’60.
De Classic Series '60s Jazz is the best bang for the buck! Maar dat is natuurlijk slechts mijn (bescheiden) mening.

Pros:
- afwerking
- sound
- vintage uitstraling
- prijskaartje

Cons:
- gigbag in plaats van een hard case
Laatst gewijzigd door Freddy Lee op 19 feb 2022, 22:14, 5 keer totaal gewijzigd.
Basjes: Godin Shifter Classic - Squier Classic Vibe 60s Precision Bass OWT
steekie schreef:Je blijft me verbazen Fred,maar het wordt er idd. wel steeds beter op...
Gebruikersavatar
Siepel
Berichten: 1028
Lid geworden op: 06 jan 2010, 10:57

Bericht door Siepel »

Fred, een pluim voor je vintage correcte en netjes afgewerkte review :thumbsup:
Gebruikersavatar
Herman
Berichten: 5528
Lid geworden op: 29 mar 2009, 09:38

Bericht door Herman »

Yippie! Mooie review Fred!
Gebruikersavatar
Sanders
Bas-cyclo-pedie
Berichten: 19301
Lid geworden op: 27 okt 2007, 19:35

Bericht door Sanders »

Helemaal vintage correct zijn ze niet, maar toch 90%... En voor de rest volg ik de rest van de review! :thumbsup:
rich13 schreef:Sanders is gek op kinderen!!! Gebakken dan...
dejohan schreef:Een hamer is nutteloos als je begonia's wil kweken.
Gebruikersavatar
Freddy Lee
Berichten: 5937
Lid geworden op: 06 dec 2010, 16:20

Bericht door Freddy Lee »

Thanks allen! Zou William het ontbreken van de kappen en het schuim bedoelen? :roll:
Basjes: Godin Shifter Classic - Squier Classic Vibe 60s Precision Bass OWT
steekie schreef:Je blijft me verbazen Fred,maar het wordt er idd. wel steeds beter op...
Gebruikersavatar
Sanders
Bas-cyclo-pedie
Berichten: 19301
Lid geworden op: 27 okt 2007, 19:35

Bericht door Sanders »

Ook, maar vooral bodyvorm & -dikte, radius van de afronding, shieldingplates, strapbutton aan de achterkant van de kop, geen afronding van de overgang tussen toets & halshout aan de kop, andere layout schroefgaatjes slagplaat,...
rich13 schreef:Sanders is gek op kinderen!!! Gebakken dan...
dejohan schreef:Een hamer is nutteloos als je begonia's wil kweken.
Gebruikersavatar
Herman
Berichten: 5528
Lid geworden op: 29 mar 2009, 09:38

Bericht door Herman »

Oh, bijna helemaal vintage correct dus! 8) een kniesoor die daar op let...
Gebruikersavatar
Squire
Berichten: 6066
Lid geworden op: 29 jul 2004, 10:33

Bericht door Squire »

Erg mooie bas!
Rickenbacker 4001CS
Fender 'Geddy Lee' Jazz bass

Ampeg V4 '70s
Ampeg pf115lf
Plaats reactie